piątek, 7 lipca 2017

Nieznane, zapomniane, nierozpoznane jumpsuity

Suplement nr 1 do Listy jumpsuitów

Krążą różne listy jumpsuitów Elvisa, z czego każda mniej lub bardziej niepełna (w tym moja, czego mam świadomość), a zdecydowana większość mocno niekompletna, co wynika przede wszystkim z braku materiałów fotograficznych w przypadku tych rzetelniejszych zestawień lub z niechlujstwa w przypadku wszystkich pozostałych.

Największym "grzechem" według mnie, jest pomijanie tych jumpsuitów, których nie można opatrzyć ładnym obrazkiem. Takie kryterium nie ma nic wspólnego z rzetelnością. Zresztą z różnych powodów nie wspomina się, o niektórych z nich - a bo to nie ma stosownego zdjęcia, a bo to data koncertu jest nieznana, a bo to nie wiadomo czy w ogóle Elvis wystąpił w nim na scenie itp. Jest też kilka kostiumów znanych tylko z opowiadań ludzi, którzy byli na koncercie, natomiast samych kostiumów nigdzie nie ma, tak jak i materiału fotograficznego, czy jakiegokolwiek innego.

Pewnym takim dobrodziejstwem jest tutaj sklep firmy B & K Enterprises Costume Co., która para się robieniem replik jumpsutów oraz Muzeum Graceland, gdzie są wystawiane oryginały kostiumów (te, które nie zostały jeszcze sprzedane). Niemniej sklep robi tylko repliki tych strojów, które zostały przygotowane dla Elvisa przez firmę IC Costume Company, której właścicielem był jego osobisty projektant i kostiumolog, Bill Belew, a w charakterze pracownika był w niej zatrudniony hafciarz, a później także projektant Elvisa, Gene Doucette. I głównie te kostiumy są podawane w zestawieniach. Tymczasem Elvis miał je także z innych źródeł, takich jak choćby: Nudie's Rodeo Tailors, North Beach Leathers, Suzie CreamCheese.

Staram się wyłapywać każdą najmniejszą wzmiankę o strojach Elvisa, bo czasem taka informacja może się okazać kluczowa. Takie opisy są bardzo różne i niekiedy nie da się na ich podstawie ustalić o jaki dokładnie kostium chodzi. Do tego cała masa strojów zaginęła i wcale nie są to pojedyncze przypadki, jak wielu myśli (ilość ta idzie w dziesiątki).

Jeśli komuś wydaje się to nieprawdopodobne, wystarczy policzyć. Elvis zamawiał średnio dwa stroje miesięcznie, co daje 24 kostiumy rocznie. Przez sześć lat, licząc od 1970 do 1975 roku, to już daje 144 stroje. Do tego należy doliczyć kilkanaście kostiumów z 1969 roku i jeszcze kilka z lat 1976-1977. Tymczasem w wykazach, tych najbardziej pełnych, podawana liczba oscyluje wokół 100 sztuk. Jak dotąd, najdłuższą listę miały nieistniejące już strony: TCB-Word (132), Silvester's Elvis Wardrobe Page oraz Elvis Fantreff (austriackiego fanklubu Elvisa).

Dlatego też w tym poście zamierzam wyszczególnić wszelkie nieznane, zapomniane, nierozpoznane (zgodnie z tytułem) kostiumy sceniczne Elvisa, o których udało mi się dowiedzieć.



#1 Jumpsuit

Opisany przez TCB-World, jako kostium czarny, dwuczęściowy, z czerwonymi klapami na kieszeniach, do którego Elvis ubierał różne koszule.

Tylko do tak lakonicznego opisu pasują przynajmniej cztery jego kostiumy z pierwszej połowy lat 70., a o ten okres właśnie chodzi. To znaczy, ja znam cztery (a właściwie pięć - tylko w jego przypadku nie znalazłam zdjęcia, na którym widać kieszenie marynarki i spodnie), być może jest ich jeszcze więcej.

Według zestawień, które go wymieniają, miał być noszony przez Elvisa na scenie w 1972 roku. Jeśli tak, to raczej odpada kostium pierwszy i szósty, przy założeniu, że miał je od tego roku, w którym zrobiono te zdjęcia (1974). Natomiast w przypadku drugiego kostiumu w mojej poniższej wyliczance, czasem podaje się w opisie, że to właśnie w nim Elvis wystąpił 15 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Auditorium Arena w Milwaukee (WI). Lecz myślę, iż to błąd, gdyż większość źródeł podaje dla tego koncertu "Blue Powder Suit". Być może wieczorem, już po koncercie, założył go prywatnie, albo jeszcze przed koncertami lub między nimi.

Pierwszy z kostiumów spełniających opis
Dodatkowe cechy:
  • marynarka - kołnierz napoleoński czerwony; czerwone patki kieszeni, ze szpicem; guziki na rękawach i poły marynarki czarne; rewers; poły marynarki zaokrąglone;
  • spodnie - czarne, z czarną fałdą;
  • koszula - biała;
Pierwszy z kostiumów spełniających opis. Zdjęcie z 18 marca 1974 roku, zrobione na lotnisku w Memphis (informacja od Krzysztofa Potockiego)

Drugi z kostiumów spełniających opis
Dodatkowe cechy:
  • marynarka - kołnierz napoleoński czarny; czerwone patki kieszeni, proste, z czerwoną przywieszką; guziki na rękawach czerwone, po trzy z każdej strony rozcięcia; ozdobne zapięcie, w postaci poprzecznej, czerwonej przywieszki; poły marynarki zaokrąglone; rewers;
  • spodnie - czarne, z czarną fałdą (lub bez, tylko mocno rozkloszowane);
  • koszula - biała; czerwona; granatowo-biała, przypominająca wzorem pszczele klastry;
Drugi z kostiumów spełniających opis. Pierwsze zdjęcie (do góry po lewej), przypuszczalnie wykonane 18 czerwca 1972 roku, na lotnisku w Chicago. W tym kostiumie był też sfotografowany 15 czerwca 1972 roku, w Milwaukee, WI, na obiekcie Auditorium Arena - uważa się, że to wtedy w nim wystąpił (o 20:30). Drugie zdjęcie zrobiono 4 września 1972 roku, podczas spotkania z fanami z Anglii, na którym wręczono mu puchar. Trzecie zdjęcie jest również z 1972 roku (pod koniec), gdy Elvis był na występie gospel (informacja od Krzysztofa Potockiego)

Trzeci z kostiumów spełniających opis
Dodatkowe cechy:
  • marynarka - kołnierz napoleoński czarny; czerwone patki kieszeni, z lekkim ukosem (nieco szersze od zewnętrznej strony), z czarnym guzikiem; czerwone guziki na rękawach (po trzy z każdej strony rozcięcia) oraz na zapięciu marynarki; bez rewersu; poły marynarki proste; doły rękawów od wewnątrz wykończone czerwonym materiałem, krótkie nacięcie i mniejszy szpic;
  • spodnie - czarne, rozkloszowane, być może z czarną fałdą;
Trzeci z kostiumów spełniających opis. Ten strój obecnie znajduje się w Hard Rock Cafe w Paryżu (Francja). Przypomina ten z opisu poniżej, ale ponoć to nie jest ten sam - różnią się podszewką w rękawach (ten ma czerwoną, tamten białą w czarno-czerwoną kratę), brakiem rewersu (tamten ma rewers), lekkim ukosem patek kieszeni (tamten ma proste) i prawdopodobnie kolorem fałdy w spodniach (ten ma czarną, a tamten prawdopodobnie czerwoną)

Czwarty z kostiumów spełniających opis
Dodatkowe cechy:
  • marynarka - kołnierz napoleoński czarny; czerwone patki kieszeni, proste, z czarnym guzikiem; czerwone guziki na rękawach (po trzy z każdej strony rozcięcia) oraz na zapięciu marynarki; rewers; doły rękawów od wewnątrz wykończone białym materiałem w czerwono-czarną kratkę; poły marynarki zaokrąglone;
  • spodnie - czarne (być może z czerwoną lub czarną fałdą);
  • koszula - biała;
Czwarty z kostiumów spełniających opis. Zdjęcia na ulicy prawdopodobnie wykonano po wyjściu Elvisa od okulisty, 27 października 1971 roku (lub z 27 listopada 1971 roku - niezgodność podawanych dat), w Beverly Hills (Los Angeles)

Piąty z kostiumów spełniających opis
Chociaż ten może nie do końca, bo nie wiem jakie miał kolory kieszeni (prawdopodobnie czerwone). Dodatkowe cechy:
  • marynarka - kołnierz napoleoński czarny, z krótką czerwoną pelerynką (wzorowaną na płaszczach zamożnych mieszczan europejskich i szlachty z XIX wieku) poniżej kołnierza; być może czerwone patki kieszeni; poły marynarki zaokrąglone; czerwona podszewka;
  • spodnie - czarne (nie pamiętam czy z fałdą i jakiego koloru);
  • koszula - czerwona; biała, we wzory;
Piąty z kostiumów spełniających opis (niestety, widać tylko górę kostiumu, jak znajdę inne zdjęcia to dołączę). Pierwsze zdjęcie jest zrobione na lotnisku w Indianapolis, 5 październik 1974. Drugie prawdopodobnie zrobiono 8 listopada 1971 roku, w Philadelphi. Elvis czasem górę stroju (marynarkę) zarzucał na inny kostium, robił to zresztą z większością marynarek od dwuczęściowych kompletów. Taką sytuację mamy na trzecim, czwartym i piątym zdjęciu - fotografie te (trzecią i czwartą) zrobiono 7 marca 1974 roku, po koncercie o godzinie 20:30, w Monroe Civic Center, Monroe (LA), a piątą nie wiem gdzie i kiedy, ale według Krzysztofa Potockiego, to 1971 rok

Dołączam jeszcze jedno zdjęcie, na którym wydaje się być w tej samej górze. A jeśli tak, to nie jest to góra od kostiumu, tylko taki żakiet-peleryna, bez rękawów tylko z rozcięciem na wyjęcie rąk, ale normalnie zapinany. Elvis jest na nim po jednym z koncertów jakie dał w 1972 roku w jumpsuicie "White Spectrum Suit" (nazywanym też: "White Snowflake 1971", "White Snowflake Black Lining", "White Gold Snowflake", "White Philadelphia"). Nosił go w listopadzie 1971 roku i w kwietniu 1972 roku (być może także w innych datach)

Ex Post (3 listopada 2017 roku):
Ten odpada, bo to jednak nie jest pełny garnitur, tylko taki żakiet-peleryna (patrz cztery ostatnie zdjęcia powyżej - dwa tam gdzie jest w "White Sunburst Suit", jedno w kostiumie "Brown Criss-Cross Suit" i jedno w "White Spectrum Suit"), noszona przez Elvisa  w latach 1971-1974 (według opisów zdjęć).

Szósty z kostiumów spełniających opis
Dodatkowe cechy:
  • marynarka - kołnierz napoleoński czerwony; czerwone patki kieszeni; guziki na rękawach czarne, po trzy z każdej strony rozcięcia; czarny guzik na zapięciu; rewers (raczej tak);
  • spodnie - czarne, z czerwoną fałdą;
  • koszula - biała;
Szósty z kostiumów spełniających opis. Zdjęcie wykonano 7 marca 1974 roku, w hotelu Ramada, Monroe (Louisiana)



#2 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "White Plain Suit", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit - Plain" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.



#3 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "White Knot Black Ribbons Suit", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit - Knot Black Ribbons" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.



#4 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "Black Rubin Suit", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit - Rubin" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.



#5 Jumpsuit

Elvis miał przynajmniej dwie takie kamizelki - czarną i czerwoną. Uznaje się, że nosił je tylko prywatnie, bo tylko takie zdjęcia istnieją. Niemniej w czerwonej ponoć wystąpił przynajmniej jeden raz na scenie, tak przynajmniej podaje kilka źródeł, jednym z nich jest nieistniejąca już strona Elvis Fantreff. Założył do niej czarne spodnie z bardzo szerokim, skórzanym pasem (być może jednych z tych szerokich, zapinanych na trzy sprzączki, jakie nosił od drugiej połowy lat 50, do mniej więcej 1972 roku, albo z szerokim skórzanym, też zapinanym na trzy sprzączki, jaki znamy z prób w International Hotel w 1970 roku). Niestety nie pamiętam jaką koszulę podawały źródła (jedno zdaje się wspominało o czerwonej). Prywatnie zakładał na pewno czarną i białą, co widać na zdjęciach.

Co ciekawe w źródłach, które twierdzą, że Elvis wystąpił w tej kamizelce nie ma zgodności co do roku, kiedy to było. Jednak prawdopodobnie, o ile w ogóle w nim wystąpił, to w 1969 roku. W każdym razie na prywatnych możemy go zobaczyć w tej kamizelce głównie w 1968 roku, ponieważ miał ją właśnie od tego roku, a została przygotowana na "Elvis Comeback Special '68".

Strona Elvis Fantreff podaje, że w 1971 roku Elvis wystąpił w jakimś kostiumie, który nazywa "Maron Suede Suit". Być może to właśnie ten, chociaż raczej nie, bo w nazwie nie ma frazy "Two-Piece", jaką dodawano do wszystkich kostiumów, które nie były typowymi kombinezonami. Jeśli chodzi o nazwę "Maron Suede Suit", podejrzewam, że jest w niej błąd, wpisano "maron" (świstak), zamiast "maroon" (bordowy, karmazynowy). Z kolei "suede" znaczy zamsz, co by wskazywało jednak na inny strój, gdyż ta kamizelka nie wygląda na zamszową.

Do 1 października 2006 roku można było ją oglądać w Elvis A Rama Museum, które tego dnia zostało zamknięte. Czy nadal jest u dawnego właściciela muzeum (Chris Davidson), czy trafiła już w inne ręce, nie wiem.

Replika tej kamizelki ze sklepu B & K Enterprises Costume Co., nazywana w ofercie "Burgundy Lace-Up Vest" (można ją tam kupić za 185 dolarów). Na tym zdjęciu jest wywinięta w rozcięciu na torsie, ale podczas noszenia wywinięcie się prostowało

Jeden z pierwszych (albo nawet i pierwszy) bardzo szeroki, czarny pas skórzany Elvisa. Poniżej zdjęcie Elvisa z aktorką Yvonne Lime, która na jego zaproszenie odwiedziła go w Graceland 19 kwietnia 1957 roku. Elvis ma na sobie jeden z tych szerokich pasów. Trzecie zdjęcie to Elvis z muzykami podczas próby (chyba 1970 rok International Hotel). Na tym zdjęciu ma jeszcze inny czarny, szeroki, skórzany pas. To tylko przykłady dwóch pasów spełniających opis, ale w rzeczywistości Elvis miał ich więcej (przynajmniej jeszcze jeden)

Wynajętym samolotem, 18 maja 1968 roku, Elvis wraca z rodziną, swoją świtą i zaproszonymi gośćmi z wakacji na Hawajach

Elvis w studiu, podczas kręcenia materiałów do programu "Comeback Special '68". Te pozowane zdjęcia, gdzie stoi sam na tle fragmentu dekoracji, wykorzystano jako zdjęcia reklamowe (postery). Na ostatnim zdjęciu John Feschi (dyrektor oświetlenia) i Gene Mcvoy (dyrektor artystyczny)

Ex Post (3 listopada 2017 roku):
Ta kamizelka, to element składowy kostiumu "Black Satine Suit", który znamy z programu "Elvis Comeback Special '68". Jednak na nim jest bez kamizelki, w kamizelce widzimy go tylko na posterach reklamowych przygotowanych do programu oraz w studio i w atelier. Niemniej Elvis miał ten strój, więc faktycznie mógł w nim wystąpić w 1969 roku w International Hotel w Las Vegas.



#6 Jumpsuit

Tego jumpsuitu nie znamy ze zdjęć ze sceny, choć podobno Elvis w nim przynajmniej raz wystąpił. Jest kilka zdjęć, rzekomo z 25 maja 1972 roku, kiedy Elvis miał go na sobie prywatnie, gdy poszedł na występ Engelberta Humperdincka do Riviera Hotel w Las Vegas. Być może są też inne, ale teraz nie kojarzę. Mało tego, nawet wcześniej nie zauważyłam, że to garnitur z peleryną! Ten fakt sugeruje, że powstał w 1972 roku, jak te, które znamy ze sceny (seria "Three Piece"), chociaż prywatnie Elvis nosił takie już wcześniej.

Jeśli chodzi o zdjęcia Elvisa i Engelberta, jak to bywa zazwyczaj na necie, każdy podaje inny okres czasowy, zwykle tylko sam rok (od 1970 do 1974). Najbardziej prawdopodobna wydaje się data, która powtórzyła się w kilku źródłach: 25 maja 1972 roku, Riviera Hotel and Casino w Las Vegas, ponieważ wiemy, że wtedy Elvis był tam faktycznie.

Ten czarny, aksamitny garnitur, z czarną peleryną i czerwoną podbitką, trafił na aukcję domu Gotta Have Rock and Roll, gdzie 6 grudnia 2014 roku został zlicytowany za sumę 15.568,- dolarów [dane aukcji: he Rock & Roll Pop Culture Auction November 2014; Lot #50: Elvis Presley Stage and Personally Worn IC Costume Velvet Cape, Jacket and Pants; This lot is closed for bidding. Bidding ended on 12/6/2014; Minimum Bid: $6,000.00; Final Bid: $15,568.00; Estimate: $7,000 - $9,000; Number Bids: 9; Auction closed on Saturday, December 6, 2014].

W opisie przedmiotu aukcyjnego między innymi czytamy:
"Towarzyszą mu [red. garniturowi] dwa listy wyjaśniające jego pochodzenie, jeden od Harolda Loyda na papierze firmowym TCB, stwierdzający, że Elvis dał mu kostium w Graceland. Drugi list pochodzi od Charliego Hodge'a na jego osobistym papierze, gdzie stwierdza, że Elvis nosił strój w latach 1970-1971 i wspomina, że Elvis nosił go na scenie jednej nocy w hotelu Hilton w Las Vegas, a następnie udał się do Riviera Hotel do Engelberta Humperdincka. Ponadto Hodge stwierdza, że był w Graceland w dniu, w którym Elvis dał ten kostium swojemu kuzynowi Haroldowi Loydowi [red. był świadkiem tego zdarzenia]. Oprócz listów dołączono też czarno-białe zdjęcie Elvisa z Engelbertem Humperdinckiem. Dołączono też certyfikat autentyczności Gotta Have Rock & Roll."
Charlie Hodge mówi, że Elvis wystąpił w nim jednej nocy na scenie, a następnie poszedł do Riviera Hotel zobaczyć koncert Engelberta Humperdincka. Ten wpis jest tak nieszczęśliwie sformułowany, że w pierwszym odbiorze możemy odnieść wrażenie, iż Elvis poszedł do niego w tym kostiumie, w którym występował i to jeszcze tej samej nocy. Nie. Charlie tylko informuje, że Elvis pewnej nocy wystąpił w nim w Hilton Hotel w Las Vegas, lecz nie tylko, raz był też w nim na koncercie Engelberta Humperdincka w Riviera Hotel, również w Las Vegas.

Zresztą wtedy, gdy zrobiono zdjęcie, które dołączono do aukcji, z 25 maja 1972 roku w Riviera Hotel, Elvis nie występował w Las Vegas, był tam od 24 do 30 maja, aby oglądać występy Glena Campbella (amerykański piosenkarz country, którego bardzo lubił). Przy okazji poszedł też zobaczyć występy Humperdincka, na które zawsze chodził ilekroć miał okazję. Zatem oba te zdarzenia (występ Elvisa w tym kostiumie i jego bytność na koncercie Engelberta Humperdincka) nie miały miejsca w tym samym dniu.

Ponadto z wypowiedzi Hodge'a wcale nie wynika, że występ Elvisa w tym stroju miał miejsce 25 maja 1972 roku. Twierdzi tylko, że kostium Elvis używał na przestrzeni lat 1970-1971, prawdopodobnie chodzi o użytek prywatny. Inaczej nie dodano by: "i wspomina, że Elvis nosił go na scenie jednej nocy w hotelu Hilton w Las Vegas". Za występem Elvisa w tym kostiumie w 1972 roku przemawia tylko wygląd kostiumu, który wydaje się być uszyty tak samo, jak cała seria "Three Piece" z tegoż samego roku, a także zdjęcie Elvisa z Humperdinckiem, które zostało zrobione w dacie jego najsławniejszego koncertu (wydanego później na płycie, uznanej za najlepszą w jego karierze). Niemniej nie jest uszyty z gabardyny, jak cała reszta, tylko z welwetu, a spodnie nie mają fałdy w nogawkach. Oczywiście, jeśli chodzi o garnitury z pelerynami, to nie pojawiły się one dopiero w 1972 roku, Elvis miał kilka takich już wcześniej. Tutaj źródła najczęściej mówią o 1970 roku, ale są tacy, którzy twierdzą, że jeden miał już pod koniec 1969 roku. Natomiast rok 1972, był jedyny, w którym Elvis występował w nich na scenie.

Humperdinck zadebiutował w Las Vegas w 1969 roku, a Riviera Hotel był dla niego tym, czym dla Elvisa International Hotel (później znany jako Hilton). Występował tam również w kolejnych latach i to po kilka razy w roku, a Elvis był na niejednym jego koncercie.

Szkoda, że nie zamieszczono wspominanych w opisie przedmiotu aukcji listów LOA, z których może dowiedzielibyśmy się czegoś więcej.

Kostium "Black Two Piece Velvet Suit" - Elvis wchodzi do jakiegoś pomieszczenia, niestety nie opisano nigdzie zdjęcia, więc nie wiemy kiedy zostało zrobione i gdzie

Kostium "Black Two Piece Velvet Suit". Tymi zdjęcia kostiumu została opatrzona oferta aukcyjna na stronie domu aukcyjnego Gotta Have Rock and Roll

Do zdjęć kostiumu na stronie domu aukcyjnego Gotta Have Rock and Roll dołączono też zdjęcie metki wewnętrznej oraz tego czegoś z numer "157", czego w żaden sposób nie mogę rozgryźć, a co w treści oferty nie zostało wyjaśnione. Być może jakieś wyjaśnienia są zawarte w listach autentyczności, których nie zdecydowano się udostępnić

W celu uwiarygodnienia kostiumu, dołączono też zdjęcie Elvisa i Engelberta Humperdincka (według jednych jest to Casino w Riviera Hotel, według innych pokój lub garderoba Engelberta Humperdincka). Nie ma też zgodności co do daty, podawany zakres to od 1970 do 1973 roku. Jednak w trzech miejscach trafiłam na datę 25 maja 1972 roku, która wydaje się najbardziej prawdopodobna (patrz opis)



#7 Jumpsuit

W 1972 roku w garderobie scenicznej Elvisa pojawił się niebieski "Royal Blue Swirl Suit", a dokładnie w odcieniu modrakowym, który Elvis z różnymi pasami zakładał w 1972 i 1973 roku. Natomiast rok później Elvis pojawił się na scenie w jasnobłękitnym pasie i jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit", chociaż kostium ten miał aż dwa dedykowane pasy.

Po bliższym przyjrzeniu się, wyszło na jaw, że jest to pas "Light Blue Swirl Belt", tylko nie modrakowy, jaki znamy z jumpsuitu "Royal Blue Swirl Suit", lecz błękitny. Identyczny, co do najmniejszego szczegółu.

Po latach fani i kolekcjonerzy próbowali dociec, czy Elvis był również posiadaczem "Light Blue Swirl Suit". Niestety nie wiem z jakim skutkiem. Tyle co udało mi się ustalić, to to, że "Blue Swirl" miał rzeczywiście powstać w dwóch wersjach koloru niebieskiego. Niemniej "Light Blue Swirl Suit" pojawił się na jednej z list jumpsuitów Elvisa, do jakiej dotarłam. Poza tym nie trafiłam na żaden materiał, poza dyskusjami na forach, który potwierdzałby stuprocentowo, że kostium taki powstał. W związku z tym mamy cztery możliwości:
  1. po podjęciu decyzji o powstaniu błękitnego i modrakowego "Blue Swirl", zlecono wykonanie dwóch pasów w tych kolorach, ale IC Costume Co., przygotowała tylko jego ciemniejszą wersję (royal - modrakową), którą znamy ze sceny,
  2. kostiumy i pasy wykonano, ale Elvis z jakichś powodów w wersji błękitnej nie wystąpił na scenie,
  3. kostiumy i pasy wykonano, a Elvis wystąpił na scenie w obu wersjach, tylko nie zachowały się materiały, które by to potwierdzały,
  4. ponieważ Elvis lubił "Royal Blue Swirl Suit", postanowiono przygotować jego wersję błękitną i ruszyły prace w tym kierunku - do jakiego stopnia zaszły? - w przypadku kostiumu tego nie wiemy, lecz pas powstał.
No i teraz można tylko gdybać. Elvis bardzo lubił "Royal Blue Swirl Suit", czego dowodem jest wiele koncertów, na których w nim wystąpił, a także kilka pasów jakie z myślą o nim powstały oraz fakt, że użytkował go przez dwa lata. Lecz trudno wyrokować czy decyzja o błękitnej wersji powstała już na samym początku, czy dopiero później z uwagi na częste użytkowanie przez Elvisa "Royal Blue Swirl Suit".

Elvis lubił różne roszady pasów z kostiumami, dlatego nie dziwi, że wykorzystał "Light Blue Swirl Belt" do "White Turquoise Phoenix Suit", jednak to nie wyjaśnia czy miał fizycznie jumpsuit "Light Blue Swirl Suit", czy tylko pas do niego dedykowany, mimo iż sam kostium nigdy nie powstał. Wreszcie wcale nie można wykluczyć, że kostium wykonano, a Elvis wystąpił w nim na scenie, tylko brak odpowiednich materiałów, rozpowszechnionych w przestrzeni publicznej.

Ex Post (25 października 2021):
Trafiłam na jedną z tych starszych list jumpsuitów, całkiem ciekawą i dość rzetelną. Podano w niej, że kiedyś Elvis wystąpił na scenie w jumpsuicie "Blue Wheat Suit" i pasie "Light Blue Swirl Belt", czyli dedykowanego właśnie do tego kostiumu.

Zdjęcia Elvisa występującego na scenie w kostiumie "White Turquoise Suit" oraz pasie "Light Blue Swirl Belt", a u dołu po lewej zdjęcie Elvis w "Royal Blue Swirl Suit"



#8 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "White Spanish Flowers Suit (red)", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit - White Spanish Flowers (red)" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.



#9 Jumpsuit

Kolejna zagadka, podwójna, bo dotyczy pasa i jumpsuitu. Tym razem filmowa.

Z opisu wiemy, że klip ten został nakręcony pomiędzy 22 sierpnia a 4 września 1972 roku. Kostium jest niebieski., tylko nie wiemy który, choć autor sugeruje, że to "Blue Tiffany Suit", z czym ja się nie zgodzę. Tam gdzie widać momentami zdobienie, to na pewno nie "Tiffany", prędzej "Blue Powder Suit" lub nieznany nam ze zdjęć "Light Blue Swirl Suit". Z kolei znamy pas tego ostatniego, gdyż Elvis nosił go do "White Turquoise Phoenix Suit" (patrz nr [73] na liście pasów).

Pas to jakaś biała makrama z ciemnymi punktami w kilku miejscach, prawdopodobnie niebieskimi. Widać je tylko przez chwilę, gdy Elvis stoi bokiem, więc to trochę za mało żeby uznać ten pas za "White Macrame Blue Eyes Belt" od jumpsuitu "Blue Tapestry Suit" (tak na sto procent). Ma też bardzo obfite frędzle zakończone lassami, co akurat bardzo by pasowało do pasa "White Macrame Blue Eyes Belt" (nr [12] na liście pasów). Jeśli to znana nam makrama, a widoczne ciemne plamy są niebieskie, to w grę wchodzi tylko ta. A jeśli to nie ona, to jakaś inna, nieznana.

Wróćmy do kostiumu. Osoba, która wrzuciła ten klip na YouTube sugeruje, że to "Blue Tiffany Suit", o czym już wspominałam wyżej. Być może myślała inaczej, ale pomyliła nazwy. Moim zdaniem to nie jest "Tiffany", bo on miał gwiazdę z przodu i tyłu torsu i nawet na tak kiepskiej jakości klipie zdobienie odznaczałoby się inaczej. Tymczasem tutaj widać w jednym miejscu, że wzór na torsie kończy się jakby dolną połową litery dużego "H" (patrz zdjęcie), a tak kończyły się tylko dwa niebieskie kostiumy z 1972 roku - niebieski "Blue Swirl Suit" i błękitny "Blue Powder Suit".

Jeśli miałby to być "Blue Swirl Suit", to w nieznanej dotąd z innych fotografii wersji "light" (na razie ze zdjęć znamy tylko pas od tej wersji). Niemniej ja tam momentami widzę "Blue Powder Suit", wydaje mi się, że w pewnym momencie można rozpoznać kwiaty na torsie (utworzone z nap różnej wielkości skupiska, są takie w pionie, poczynając od ramion, a kończąc na pasie, pięć po każdej ze stron rozcięcia), aczkolwiek nie pasuje mi zdobienie rękawów, bo ono z kolei bardziej przypomina "Blue Swirl Suit". Wreszcie nie można wykluczyć, że to jakiś nieznany nam kostium.

Nie mogę też wypatrzyć krążków wzdłuż rozcięcia na torsie. Gdyby były, to "Light Blue Swirl" odpada. Wtedy byłby to "Blue Powder".


Klip nakręcony pomiędzy 22 sierpnia a 4 września 1972 roku, na którym Elvis jest w błękitnym kostiumie i białej makramie z ciemnymi punktami, być może to "White Macrame Blue Eyes Belt" od "Blue Tapestry Suit", natomiast kostium jest zagadką

Kostium "Blue Tiffany Suit" (sugerowany przez osobę, która wrzuciła klip na YouTube) oraz kostiumy "Blue Powder Suit" i "Blue Swirl Suit". Jeden z nich zapewne widoczny jest na klipie z tym, że jeśli jest to "Blue Swirl Suit", to w wersji "light", znanej nam tylko z pasa. Na żółto zaznaczyłam dół rzeczonego "H", jak widać do "Blue Tiffany Suit" nie można zastosować tej zasady



#10 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "Red Powder Suit", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit 'Red Powder Suit' - sensacja, czy mistyfikacja?" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.



#11 Jumpsuit

Kolejne tajemnicze zdjęcie, które wydaje się być nieznanym jumpsuitem. I kolejne pytanie, znowu ktoś bawi się w przeróbki dla sensacji, czy należy wierzyć, w to co widać na ekranie?

Jakość zdjęcia fatalna, więc nie wiadomo czy to kolor błękitny, niebieski, turkusowy, czy zielony.

Kostium wygląda jak "Knot Suit", ale nie "White Knot Suit", który znamy ze zdjęć, lecz jak "White Knot Black Ribbons Suit", omówiony tu pod "#3 Jumpsuit", tylko w jakimś odcieniu niebieskiego lub zielonego i z białymi tasiemkami.

Materiał opisano jako rok 1972, a Elvis jumpsuity "Knot" nosił w 1971 roku. Oczywiście nie można wykluczyć, że jakiś powstał później, albo zrobiono go w 1971 roku, tylko Elvis założył go dopiero w 1972 roku. Możliwe też, że osoba, która wrzuciła to zdjęcie do sieci, pomyliła rok.

Teoretycznie wszystko się zgadza, tasiemki są tam gdzie powinny być, tylko nie zgadza się peleryna. Do pozostałych jumpsuitów "Knot" jej nie miał, ale ... Pierwsze znane zdjęcie Elvisa w pelerynie na scenie pochodzi właśnie z lata 1971 roku. Zatem w kwestii peleryny nie ma znaczenia, czy zdjęcie jest z 1971 czy z 1972 roku. Jeśli ten kostium powstał po białych, mogli już go zrobić z peleryną.

Nie umiem na razie wyjaśnić tej fotografii. Zastanawiałam się, czy nie jest to inny, jakiś znany nam kostium, który po prostu został tak bardzo przekłamany. Pomyślałam nawet o "Blue Swirl Suit", który miał srebrną podbitkę przy pelerynie i o "Blue Owl Suit"... Jednak nie, nie widzę tu najmniejszego podobieństwa do żadnego ze znanych nam kostiumów, poza "White Knot Black Ribbons Suit".

Ciekawy jest też pas, wydaje się szerszy niż te nam znane, ale przy takim rozmyciu (przesunięciu obrazu), trudno coś powiedzieć. Jest też charakterystyczny, bo w kolorze białym do ciemnego jumpsuitu. Chociaż nie jest to ewenementem w garderobie scenicznej Elvisa, znamy przecież biały pas do "Blue Powder Suit", czy biały pas od White Fireworks Suit",  który zakładał również do błękitnych kostiumów (aż trzech), właśnie w 1972 roku.

Prawdopodobnie jakiś nieznany nam jumpsuit "Knot" z peleryną. Zdjęcie opisano jako występ z 1972 roku, lecz nie podano miejsca



#12 Jumpsuit

O tym kostiumie miałam napisać dużo wcześniej, gdy do postu "Nieznane, zapomniane, nierozpoznane pasy" dodałam pozycję przedstawiającą "White Apache Macrame Belt".

Do kostiumu "White Apache Suit", który znamy ze sceny, był dedykowany pas materiałowy (szarfa), chociaż Elvis na scenę zakładał do niego również "Red Macrame Belt". Natomiast przez długie lata w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. można było nabyć nieco inną replikę "White Apache Suit" w komplecie z pasem "White Apache Macrame Belt", czyli biało-złotą makramą.

Jednak ta replika jest po prostu inna. Napy na torsie zaczynają się dopiero w połowie rozcięcia i są poprowadzone aż do samego pasa. Tymczasem w jumpsuicie "White Apache Suit" (tym znanym ze sceny i wystaw Graceland) napy są poprowadzone od kołnierza po koniec rozcięcia na torsie.

Inna różnica to wzór z boku nogawek, który kończy się na wysokości kolan, a nie na początku fałdy jak to jest w oryginale, który znamy.

Być może właśnie taki miał też Elvis, jako drugą wersję tego kostiumu. Warto tutaj jeszcze dodać, że replika "White Apache Suit" w wersji II pojawiła się w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. w latach kiedy była ona jeszcze sztywno związana umową z Graceland (umowa ta wygasła w 2018 roku). Zatem w ofercie jumpsuitów nie powinien znaleźć się żaden, którego Elvis nie miał wcześniej lub który nie był dla niego zaplanowany.

Aczkolwiek wiemy, że Elvis miał drugi egzemplarz "White Apache Suit", co potwierdza kilka źródeł - kolekcjonerzy. Być może ta druga wersja wyglądała jak replika ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. i to do niej był dedykowany ten drugi pas.

Jeśli chodzi o pas, to informacja o nim, a także to, że właśnie do tego kostiumu Elvis zakładał go na scenę, pochodzi z Graceland, które miało, a może i nadal ma jego oryginał (pasa, choć być może także kostiumu).

Co ciekawe sam jumpsuit, do którego jest proponowany, jest nieco inny od oryginału jaki znamy ze sceny. Napy na torsie ma poprowadzone aż do samego pasa, a nie do połowy rozcięcia na torsie, a wzór z boku nogawek kończy się na kolanie, a nie na początku fałdy. Być może właśnie taki miał też Elvis, jako drugą wersję tego kostiumu.

Replikę "White Apache Suit" w wersji II, wraz z biało-złotą makramą do niego dedykowaną, można było kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. do listopada 2018 roku (wtedy zmieniono stronę sklepu i wersja druga już się nie pojawiła w nowej ofercie), ale tylko w komplecie z kostiumem "White Apache Suit" w wersji II, co wyraźnie podkreślono w ofercie.

Jumpsuit "White Apache Suit" w wersji II  z nieznanym pasem, biało-złotą makramą (dwa zdjęcia po prawej; po lewej to "White Apache Suit" znany nam ze sceny). Jest do kupienia w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co., ale tylko w komplecie z kostiumem "White Apache Suit", co wyraźnie podkreślono w ofercie



#13 Jumpsuit

Okazuje się, że pas nazywany "White Jack Lord Belt" nie znalazł się w garderobie scenicznej Elvisa bez przyczyny. Został przygotowany do jumpsuitu "White Stone Suit", który był białym odpowiednikiem "Teal Blue Stone Suit", czyli jest to w rzeczywistości "White Stone Belt".

Tutaj mamy identyczną sytuację jak w przypadku kilku innych kostiumów - "Light Blue Swirl Suit", "Black Silver Phoenix Suit" - kiedy znamy pasy, nawet z występów Elvisa w nich na scenie, ale nie mamy zdjęć tych strojów scenicznych, do których one były dedykowane. Dlatego na współczesnych listach jumpsuitów są pomijane i tak odchodzą w niebyt.

Dotarłam do materiału (listy), który wyszczególnia tenże jumpsuit. Kostium "Teal Blue Stone Suit" nazywany jest na niej "Light Blue Spaceball Suit", a jego dubel "White Stone Suit" ma nazwę "White Spaceball Suit". Jednak w rzeczywistości chyba było odwrotnie, to "Teal Blue Stone Suit" był niebieskim dublem "White Stone Suit", ponieważ pas "White Jack Lord", dedykowany do tego kostiumu, Elvis nosił już w 1972 roku.

Według autora Elvis posiadał ten kostium fizycznie i wystąpił w nim na scenie. Był również w złotej linii kolorystycznej. Jak widzimy po pasach, nie są identyczne, ale bardzo podobne, zdobione tą samą techniką z mocno odstającymi (piętrowymi) elementami. Na klamrach obu pasów widzimy głowę azteckiego boga słońca ostatniej (obecnej) epoki - Tonatiuha, co jest efektem zainteresowań Elvisa. Natomiast z materiału nie wynika wprost, czy na "White Stone Suit" były identyczne kamienie, ułożone w tym samym układzie. Taki wniosek możemy jedynie wysnuć z takiej samej nazwy nadanej obu tym kostiumom i ich pasom oraz analogicznym zdobieniu obu pasów.

Ponieważ jumpsuit ten nie funkcjonuje już w świadomości fanów, nikt go nie szuka, nie próbuje ustalić jego obecnej lokalizacji. Dlatego nie wiem gdzie jest. Mało prawdopodobne by był w Graceland, gdyż pewnie byśmy już o nim wiedzieli. Chociaż niekoniecznie, albowiem magazyny Graceland są ciągle okryte tajemnicą i tylko co jakiś czas wypuszczany jest na światło dzienne jakiś dotąd ukryty artefakt. Dotyczy to również kostiumów scenicznych Elvisa.

Aczkolwiek, kiedy Elvis wydawał pas Marie Lord, to powiedział, że nie ma go do jakiego kostiumu nosić. Z kolei w listopadzie 1972 roku, założył go do "White Thunderbird Suit". To sugeruje, że wydał ten kostium przed listopadem 1972 roku.

Na zdjęciu pas nazywany "White Jack Lord Belt" od nieznanego nam ze zdjęć jumpsuitu "White Stone Suit", będącego białym dublem "Teal Blue Stone Suit", czyli w rzeczywistości to pas "White Stone Belt"



#14 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "Dark Blue Tapestry Suit", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit - Dark Blue Tapestry" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.



#15 Jumpsuit

Ten kostium przypomina jumpsuit "Black Pinwheel Suit", ale to na pewno nie on. Ma srebrną metaliczną podbitkę na pelerynie i takież fałdy w nogawkach. Albo złotą, ale raczej nie, bo na tle kurtyny, która jest złota,  wygląda na srebrną.

To występ z lutego 1972 roku. Kolejny czarny jumpsuit z 1972 roku? Jedyny ze złotą podbitką z tego okresu jaki znamy, to "Black Pyramid Suit", jednak to też nie on.

A może to "Blue Owl Suit" lub jego czarna wersja? Kiedy oglądałam ten filmik w powiększeniu i w zwolnionym tempie, wzór najbardziej przypominał właśnie ten kostium. Pas zresztą też.

Klip z lutego 1972 roku - Sezon 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku), w Hilton Hotel w Las Vegas. Elvis w nieznanym czarnym jumpsuicie z peleryną, prawdopodobnie w srebrnej linii kolorystycznej!



#16 Jumpsuit

UWAGA!

Jumpsuit "Light Blue Two Piece White Pocket Suit", pierwotnie tu omówiony, został wyodrębniony w oddzielnym poście "Jumpsuit - Light Blue Two Piece White Pocket Suit" i wprowadzony na Listę jumpsuitów.

 



#17 Jumpsuit




#18 Jumpsuit




#19 Jumpsuit




#20 Jumpsuit






*
*   *   *
*   *   *   *   *
*   *   *   *   *   *   *

P. S.

Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie ukaże się w większym formacie.



*******
***
*
Strona ta będzie uzupełniana na bieżąco
(zawsze, ilekroć znajdę materiały o kolejnym nieznanym lub niezidentyfikowanym kostiumie)
*
***
*******



8 komentarzy:

  1. Komentarze do fot:
    JUMPSYUIT 1
    1). lotnisko w memphis 18 marzec 1974
    2). Attending a gospel performance sometime in the fall of 1972
    3). Okulista to 27 listopad 1971
    4). LOTNISKO Indianapolis 5 październik 1974
    5-8). opisane

    JUMPSUIT 2
    1). PRAWDOPODOBNIE LISTOPAD 1971
    2). PRAWDOPODOBNIE 12 WRZESIEŃ 1970
    TO dwa różne showy

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle, nieoceniony . :)))

    Krzysiu, na tym drugim, gdzie podajesz "Attending a gospel performance sometime in the fall of 1972", to dotyczy którego zdjęcia, tego do góry po prawej (w białej koszuli), czy tego na dole (w czerwonej koszuli)? Chyba tego w czerwonej koszuli, bo za nim widać napis 'gospel'. A to w białej, wiesz może?

    A piąty kostium, ostatnie zdjęcie, to z fajką?

    OdpowiedzUsuń
  3. W przypadku piątego kostiumu, nie wiem czy dobrze jest opis drugiego zdjęcia, gdzie pisze Philadelphia 1971.

    OdpowiedzUsuń
  4. tak w czerwonej to gospel. w białej dobrze napisałaś 4 wrzesień 72 spotkanie z fanami przed koncertem Midnight Show.
    Ostatnie zdjęcie z fajką to koniec 1971. Jak zdobędę datę to dam znak.
    Philadelfia jest ok.

    OdpowiedzUsuń
  5. ciężko ustalić także to zdjęcie z gitarą ELVIS PRESLEY.
    To jednak byłby listopad 1970 na pewno.
    ale co? 10,11,12 lub 16,17 listopad 1970. nie ma dokładnych zdjęć.

    OdpowiedzUsuń
  6. No właśnie. To białe z gitarą jest tak przeróżnie opisywane i datowane, że chyba nie ma szans dociec rzeczywistej daty. Tym bardziej, że każda może być poprawna, bo w każdym z tych dni mógł założyć ten kombinezon.

    OdpowiedzUsuń
  7. ciekawe. rok 1971 by się zgadzał. bo to ten styl jest podobny.
    Sporo brakuje fot a ponieważ jest wiele kostiumów które zakładał po 1 razie być może i umknęło ich trochę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak, sporo poginęło. Elvis często wydawał, a to rzucał publice, a to komuś kto go odwiedził za kulisami, a to na aukcję charytatywną itp. Czasem też swoim ludziom, chociaż sceniczne rzadko.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html