środa, 13 lutego 2019

Jumpsuit - Blue Tapestry

Nazwa najczęściej spotykana:  Blue Tapestry Suit
Nazwa alternatywna:  Blue Brocade Suit
Inne nazwy:  Blue Brocade Aqua Suit,  Blue Aqua Suit,  Blue Snake Suit, Blue Waves Suit,  Blue Indian Leather Suit
Linia / Seria:  Karate Style / Tapestry, Brocade 
Kolor wiodący:  błękitny
Linia kolorystyczna:  (nie dotyczy)
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 2
  • kombinezon - z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem i trzema błękitnymi guzikami po każdej jego stronie; rozcięcie na torsie wykończone szeroką lekko brokatową pasmanterią, na której widzimy różne motywy roślinne i kwiatowe; na pasmanterii są prawdopodobnie malutkie przezroczyste kamienie w kolorze białym i niebieskim; nogawki spodni bez fald; kołnierz napoleoński, pokryty tą samą pasmanterią, co rozcięcie na torsie;
  • pasek - biała makrama, z dużymi przezroczystymi ciemnoniebieskimi kamieniami, które rozmieszczono proporcjonalnie na całej długości pasa (każdy kamień został umieszczony w centrum oczka utworzonego przez splot), zakończona po obu stronach długimi frędzlami, zwieńczonymi lassem, na którego supeł nasunięto koral;
Ilość egzemplarzy:  jeden lub dwa (patrz opis);
Chustki dla publiczności:  białe (być może także łososiowe, błękitne i niebieskie);
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
  • 28 stycznia 1970 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), International Hotel, Las Vegas, NV;
  • 18 lutego 1970 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel, Las Vegas, NV (patrz opis);
  • 20 lutego 1970 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel, Las Vegas, NV;
  • 23 lutego 1970 roku, o godzinie 24:00 (Closing Show), w International Hotel, Las Vegas, NV (raczej Dinner Show, patrz opis);
  • 28 lutego 1970 roku, o godzinie 14:00, Houston Astrodome, Houston, TX;
  • 1 marca 1970 roku, o godzinie 19:00, Houston Astrodome, Houston, TX (błędne wskazanie - patrz opis);
  • w Sezonie 2 (od 26 stycznia do 23 lutego 1970 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
  • w Sezonie 3 (od 10 sierpnia do 8 września 1970 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);

Opis:

W 1970 roku Elvis zażyczył sobie by zamienić kostiumy dwuczęściowe na kombinezony przy zachowaniu stylu karate, jaki poznaliśmy w 1969 roku. Tak powstała seria "Tapestry", wśród fanów lepiej znana pod nazwą "Brocade". W powszechnym przekonaniu w jej skład wchodziło sześć kostiumów, trzy białe, dwa czarne i jeden błękitny. Były to:
- White Sleek Tapestry Suit,
- White Orange Tapestry Suit,
- White Green Tapestry Suit,
- Blue Tapestry Suit,
- Black Gold Tapestry Suit,
- Black Orange Tapestry Suit.

Jednak z filmów 8mm poznaliśmy kolejny - "Royal Blue Tapestry Suit". Zatem seria ta przypuszczalnie liczyła sobie jeszcze więcej kostiumów i być może na siedmiu się nie kończyła.

We wszystkich kostiumach serii jedynym elementem ozdobnym poza charakterystycznym krojem była szeroka, kolorowa, brokatowa pasmanteria na kołnierzu i na krawędziach rozcięcia torsu.

* * *

Jumpsuit "Blue Tapestry Suit", podobnie jak inne kostiumy z tej serii, miał swoją premierę w Sezonie 2 (od 26 stycznia do 23 lutego 1970 roku), w International Hotel w Las Vegas (NV).

Zapewne Elvis nosił ten kostium także podczas innych koncertów Sezonu 2 (od 26 stycznia do 23 lutego 1970 roku) i Sezonu 3 (od 10 sierpnia do 8 września 1970 roku) w International Hotel w Las Vegas (NV), tak jak pozostałe kostiumy z tej serii.

Niestety z tego okresu prawie nie ma informacji jak Elvis był ubrany na poszczególnych koncertach. Z 59 jakie Elvis dał w Sezonie 2 w International Hotel, w Las Vegas, tylko w przypadku około dziesięciu wiemy jak był ubrany. Chyba w dwóch źródłach spotkałam jeszcze datę 23 lutego 1970 roku, czyli ostatni dzień Sezonu 2 w International Hotel w Las Vegas (NV). Jedno nie podało godziny, a drugie napisało, że był to koncert zamknięcia o północy. Tymczasem większość źródeł podaje, że na Closing Show, Elvis miał na sobie inny kostium z tej serii, mianowicie "White Sleek Tapestry". Zatem albo to błędna data, albo chodzi o wcześniejszy występ ostatniego dnia Sezonu 2, o godzinie 20:15. Możliwe, gdyż przy tym terminie źródła nie wskazują na żaden inny kostium.

Jeśli chodzi o Sezon 3 w International Hotel w Las Vegas, sytuacja nie jest dużo lepsza niż w przypadku Sezonu 2, z 58 występów znamy kilkanaście kostiumów, w tym żadnej daty w "Blue Tapestry Suit".

Elvis wystąpił też w nim 28 lutego 1970 roku, o godzinie 14:00, na obiekcie Houston Astrodome w Houston (TX), w ramach On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku). Przez lata, niektóre źródła wykazywały go też do koncertu 1 marca 1970 roku, o godzinie 19:00, tej trasy. Niemniej z czasem go wykluczono (patrz Suplement na końcu postu).

Zachowało się trochę zdjęć Elvisa z występów w tym jumpsuicie, aczkolwiek ich jakość nie pozwala na zanalizowanie szczegółów pasmanterii. Niektórzy dopatrzyli się tam węży, biorąc za nie skręconą gałązkę, stąd jedna z nazw jumpsuitu "Blue Snake Suit". Niemniej pasmanteria zawiera tylko motywy roślinno-kwiatowe, a tło wypełnione jest drobnymi kropeczkami. Być może nazwę tą zawdzięcza też makramie, której splot mógł się komuś skojarzyć z wężem, chociaż mi bardziej kojarzy się z grafikami łańcucha DNA, jak pewnie wielu, jednak w roku 1970 nikt nie słyszał jeszcze o genetyce i kodzie DNA, bo pierwsze odkrycia tej dziedziny nauki to końcówka lat 60. Ponoć to, co na oryginale kostiumu jest dziś brązowawe kiedyś było złote. Zresztą wersji jest kilka.

Jedni podają, że na pasmanterii były brokatowe drobiny, które stopniowo odpadały. Według innej wersji brokatowe punkciki oraz boczną stebnówkę utworzono z nici, które traciły swój blask w miarę użytkowania, czyszczenia i upływu lat. Według jeszcze innej wersji na pasmanterii w ogóle nie było brokatu, świetlistość nadawało jej tylko światło, które odbijało się od drobnych kamieni szlachetnych umieszczonych na wzorze, a kostium zyskał nazwę "Blue Brocade" tylko z powodu serii, w skład której wchodził. Dziś kostium jest w takim stanie, że nic się na nim nie błyszczy (świeci), dlatego trudno jest rozstrzygnąć tę kwestię analizując jedynie wygląd pasmanterii, ale ...

Wśród fanów Elvisa (przede wszystkim fanek), którzy byli na jego wielu koncertach, jest grupa osób prowadzących skrupulatne notatki po każdym z nich, w tym te dotyczące ubioru. Jedną z nich była Maria Davies, która w latach 70. miała zaszczyt oglądania występów Elvisa kilkadziesiąt razy. Opisuje wygląd jumpsuitu Elvisa, w jakim wystąpił na koncercie 18 lutego 1970 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel, Las Vegas (NV):
"WEDNESDAY: 18th FEBRUARY 1970 - 8pm Show [red. środa, 18 lutego 1970 roku - show o 20:00]
Pale Blue Jumpsuit [red. bladoniebieski kombinezon]
White Scarf at start [red. biała chusteczka na starcie]
White Sash (belt) [red. szarfa, tu w znaczeniu pas]
Od kołnierzyka do talii wycięcie obszyto białą haftowaną pasmanterią z kryształami, rękawy rozszerzały się przy nadgarstku, miały dwa obszyte materiałem guziki, które były odpięte.
Podobny do '69*, ale kombinezon w jednym kawałku. Zapinany z przodu do drugiego żebra, dalej otwarty po samą szyję. Wysoki kołnierz stójkowy.
Pas zrobiony z białego sznurka, wyplecionego w opaskę o szerokości 2 i 1/2 cala, zawiązany ukośnie na biodrach, a końce zwisały prawie do podłogi. Sznurki były luźne i obciążone kryształami i koralikami.
Spodnie były lekko rozkloszowane ... ale nie tak bardzo jak w sierpniu* i nie miały odwróconej zakładki w zewnętrznej nogawce [red. fałdy].
Materiałem była ciężka krepa [red. tak fani określali gabardynę]. Z tyłu kombinezon miał cztery zaszewki."
* Maria przyrównywała ten kostium do serii "Herringbone", którą Elvis nosił w Sezonie 1 (od 31 lipca do 28 sierpnia 1969 roku) w International Hotel w Las Vegas. W skład serii wchodziły zarówno kostiumy z rozkloszowanymi nogawkami, ale bez fałdy ("White Herringbone Suit", "Navy Blue Herringbone Suit" i "Black Herringbone Suit") oraz z fałdami ("Black Red Herringbone Suit", Black Blue Herringbone Suit", Black Green Herringbone Suit", a według niepotwierdzonych do końca źródeł być może jeszcze "Black Black Herringbone Suit", czyli z czarną fałdą i drugi "Black Blue Herringbone Suit" z innym odcieniem niebieskiego). To na nich była wzorowana cała seria "Tapestry" jeśli chodzi o krój i zdobienia (pasmanterię), z tym że dwuczęściowe zastąpiono jednoczęściowymi.

Z tego opisu dowiadujemy się dwóch ważnych rzeczy. Pierwsza to kolejna data koncertu, na którym Elvis wystąpił w "Blue Tapestry Suit", niewykazywana dotąd w innych źródłach z powodu braku zdjęć. Druga, to opis kostiumu, który chciałabym przeanalizować.

Kostiumy na początku nie były nazywane ani definiowane, o czym trzeba pamiętać czytając materiały i różne opisy sprzed końca lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Widać to najlepiej w opisach przedmiotów z pierwszych aukcji pamiątek Elvisa Presleya, kiedy to rzadko pojawiały się konkretne nazwy, częściej były opisowe. Wymianie informacji między fanami nie sprzyjała przede wszystkim komunikacja, nie było internetu i każdy kto chciał się podzielić z innymi swoją wiedzą po prostu nie miał jak. Jedyną formą były spotkania fanklubowe, gazetki i biuletyny tworzone przez fanów i dla fanów, ale to wszystko trafiało do zbyt małej grupy odbiorców, aczkolwiek odegrało olbrzymią rolę w utrwalaniu wszelakiej wiedzy o Elvisie Presleyu. Dziś te materiały, to wręcz kronikarskie, historyczne źródła. W latach dziewięćdziesiątych wreszcie internet trafił "pod strzechy" (do użytku domowego) i zaczął się powoli rozpowszechniać. Dla nas fanów, przynajmniej dziesięć lat za późno, bo za jego pośrednictwem pokolenie, które miało największą wiedzę w temacie, z racji życia w czasach Elvisa, wychowywania się na jego muzyce, uczestnictwa w koncertach, czy w osobistych z nim spotkaniach, nie zdążyło nam jej przekazać. Część z nich odeszła, część była już w wieku, w którym coraz trudniej podążać za nowinkami technicznymi. Również Maria nie operuje nazwami strojów, co zrozumiałe, lecz charakterystyką ich wyglądu.

Wróćmy do opisu kostiumu nakreślonego przez Marię. Kolor się zgadza, inne cechy z grubsza też żeby móc go rozpoznać jako "Blue Brocade Suit". Jednak wnikliwi fani zauważyli pewne różnice między jej opisem, a jumpsuitem, który znamy ze zdjęć lub z wizyt w Graceland, czy na innych wystawach, gdzie był prezentowany. Rozbieżności dotyczą dwóch rzeczy - pasmanterii i ilości guzików na mankiecie. Maria wspomina o dwóch guzikach i "odpiętym mankiecie". Elvis nie miał zapinanych mankietów w jumpsuitach, poza jednym z lat 70., był nim "White Lace Suit", który miał metalowe napy zapinane do wewnątrz a nie na nakładkę. Jeśli w jednoczęściowych jumpsuitach, z rękawem wykończonym szpicem stosowano guziki na mankietach, to wyłącznie w celach ozdobnych i dla ich obciążenia, tak aby po opuszczeniu ręki zsuwały się z powrotem. Wtedy zawsze było ich tyle samo (od 1 do 3) po obu stronach rozcięcia mankietu. Zatem mankiet nie był odpięty, bo po prostu nie było możliwości jego zapięcia, o czym Maria mogła nie wiedzieć i raczej na pewno nie wiedziała, bo to były pierwsze występy Elvisa po powrocie na scenę i w ogóle pierwsze jednoczęściowe jumpsuity, które z czasem ewoluowały i stały się jego scenicznym image. Maria pisze o dwóch guzikach, a jeśli tak, to znaczy że były cztery (dwa po drugiej stronie rozcięcia mankietu). Oczywiście nie można wykluczyć, że akurat ten kostium miał tylko dwa i w dodatku zapinane na dziurki. Jednak to by znaczyło, że nie był to ten "Blue Tapestry Suit", który znamy, bo ten ma po trzy guziki z każdej strony rozcięcia, razem sześć. No i właśnie, teraz dochodzimy do sedna, był jeden "Blue Brocade Suit", czy dwa trochę się różniące?

Te jej (Marii Davies) opisy występów Elvisa, na których była, były publikowane w jakiejś gazecie lub biuletynie dla fanów (nie znam tytułu). Ktoś z dyskutantów powołał się na jej opis innego koncertu (z 28 lutego 1970 roku, o godzinie 14:00, na Houston Astrodome, w Houston, TX, w ramach On Tour 1), na którym Elvis ubrany był w "Blue Tapestry Suit" (co zostało potwierdzone zdjęciami, patrz zdjęcie w niebieskiej obwódce w prawym dolnym rogu na tablo) i przytoczył rzekomo słowa Marii, w których mówiła, że jej zdaniem kostium jaki widziała w lutym w International Hotel nie był identyczny z tym na Houston Astrodome. Nie załączył jednak stosownego cytatu, w związku z czym nie mogę zweryfikować tej informacji (a pamięć bywa złudna). To stwierdzenie Marii podzieliło ludzi na dwa obozy. Jedni sugerują, że uległa złudzeniu z powodu innego miejsca i perspektywy w jakich oglądała Elvisa w "Blue Tapestry Suit", a w rzeczywistości to jeden i ten sam kostium, a drudzy, że różnice w opisie wskazują na zupełnie inny kostium lub przynajmniej inną jego wersję. Gwoli uściślenia, Maria Davies na wszystkich koncertach miała lornetkę, natomiast miejsca zapewne różne.

Druga wersja? Możliwe, chociaż w 1970 roku prawie identyczne duble nie były jeszcze standardową praktyką, lecz wykluczyć nie można, podobnie jak tego, że był to inny kostium, w sensie z nieco inną pasmanterią, tak jak w przypadku trzech białych i dwóch czarnych "Tapestry", albo jeszcze bliżej, podobna co do wzoru i koloru pasmanteria tylko jedna ze złoceniami, a druga z kryształkami, co czyniłoby ten kostium faktycznie kolejnym z serii. Tak jak to mamy w "White Sleek Tapestry Suit", gdzie tło jest białe a brokatowa nić srebrna i w "White Orange Tapestry Suit", gdzie tło jest pomarańczowe, brokatowa nić złota, aczkolwiek sam wzór na obu pasmanteriach jest identyczny, jak i kolory haftów geometrycznych. W tym przypadku mielibyśmy jeden jumpsuit "Blue Tapestry Suit" z brokatową nicią w hafcie, a drugi z kryształkami umieszczonymi na hafcie. Niestety Maria nie opisała motywu haftu na pasmanterii, ani jego kolorów. Szkoda, bo jak spojrzymy na zdjęcia z koncertów w International Hotel, zauważymy tylko niebieski haft (w różnych odcieniach) i kryształki (tak jak to jest na replice z B & K Enterprises Costume Co.), natomiast na oryginale w Graceland, drobne kwiatki są miodowe, kropki i stebnówka brązowawe, a kryształków żadnych nie ma! Kryształki dobrze są widoczne na trzecim zdjęciu od góry ze sceny, gdzie Elvis ma taką dziwną minę, a kwiatki są na nim niebieskie.

Widoczne dziś jako miodowe kwiatki mogły być wcześniej złotymi, co tłumaczyłoby większą świetlistość pasmanterii na jednym z egzemplarzy tego kostiumu.

Nie wiem, może uległam sugestii, ale wydaje mi się, że jumpsuit "Blue Brocade Suit" z koncertu w Houston ma bardziej błyszczącą pasmanterię widoczną mimo małego i złej jakości zdjęcia, niż rzekomo ten sam kostium na zdjęciach z Las Vegas. Houston z brokatową nicią, a Las Vegas z kryształkami na hafcie (w każdym razie z tych koncertów, do których są zdjęcia)? Może.

Różnice w wyglądzie jumpsuitu "Blue Tapestry Suit" między opisem Marii Davies dla koncertów w Las Vegas, a kostiumem, który znamy z wystaw

Jeśli kostium faktycznie różnił się detalami wyszczególnionymi w tabeli, możemy mówić o pierwszym w historii jumpsuitów Elvisa dublu, a jeśli na pasmanterii był inny haft, to o następnym kostiumie z serii "Tapestry", drugim niebieskim. Nawet gdyby faktycznie były to dwa różne kostiumy, to używał do nich tej samej makramy.

Swoje nazwy zawdzięcza przede wszystkim skojarzeniom fanów, aczkolwiek jedna z nich - "Blue Indian Leather Suit" - jest dla mnie zupełnie niezrozumiała. Ani tam żadnego motywu indiańskiego, ani skóry, więc nie wiem.

Pas nazywany jest "Blue Tapestry Belt" (od nazwy kostiumu), a także "Blue Tapestry Macrame Belt" lub "White Macrame Blue Eyes Belt", ponieważ jego wzór (splot) kojarzy się też z połączonym ciągiem oczu o niebieskich źrenicach. Oryginału nie ma w Graceland. Został sprzedany na aukcji z kolekcji Velvet's Elvis Presley Museum Collection, 7 października 1995 roku, zatytułowanej: "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles" [tytuł katalogu aukcyjnego: "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles presented by Butterfield & Butterfield, Fine Art Auctioneers & Appraisers since 1865 in association with Bonhams"]. Ostatnie jego zdjęcie, które znam zostało zrobione w Montrealu (Kanada), jak twierdzi jego autor. Prawdopodobnie była to jakaś wystawa wyjazdowa muzeum Jimmy Velveta, wnioskuję po sposobie ekspozycji pasa i rodzaju gabloty.

Z ilości zachowanych zdjęć można wnioskować, że Elvis dość często zakładał ten kostium.

Na wszystkich fotografiach z koncertów widać białe chusteczki na szyi Elvisa, aczkolwiek mówi się, że były też łososiowe, blado żółte, błękitne i niebieskie. Wydaje mi się, że kiedyś widziałam zdjęcie z pastelowo żółtą lub łososiową chusteczką, pewna nie jestem.

Jumpsuit "Blue Tapestry Suit" był w stałej ekspozycji w starym Graceland i jest też w stałej ekspozycji w nowym Graceland.

Replikę kostiumu można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. za 1.500,- dolarów. Co ciekawe, replika wykonana jest zgodnie z opisem Marii Davies (!), a nie z oryginałem jaki dotrwał do naszych czasów.

*      *      *
*      *
*

Ex Post

Ostatnie ustalenia (4 lutego 2020 roku):

Jumpsuit "Blue Tapestry Suit" był prezentowany na wystawie "Elvis Experience Brasil 2012", która trwała od 9 maja 2012 roku do 2 grudnia 2012 roku, w budynku Shopping Eldorado, w Sao Paulo.


Ex Post

Ostatnie ustalenia (24 sierpnia 2020 roku):

Pas wypłynął na aukcji Juliena, która odbyła się 19 czerwca 2020 roku, zatytułowanej "MUSIC ICONS (#3261) 06/19/2020" [dane aukcji: MUSIC ICONS (#3261); LOT 237 OF 805: ELVIS PRESLEY STAGE WORN BELT WITH BOOK AND PHOTOGRAPH; ESTIMATE: $10,000 - $20,000; 06/19/2020 10:00 AM PDT CLOSED!; Lot closed - Winning bid: $298,000 (32 bids)].

Makramę równocześnie licytowano na portalu Liveauctioneers, obsługującym internetowych klientów Juliena [dane aukcji: MUSIC ICONS (#3261) 06/19/2020; Lot 0237; ELVIS PRESLEY STAGE WORN BELT WITH BOOK AND PHOTOGRAPH; Estimate US $ 10,000 - US $ 20,000; Jun 19, 2020; 37 bids; COMPETING BID US $ 240,000.00; COMPETING BID US $ 235,000.00; COMPETING BID US $ 230,000.00; Sold for US $ 240,000].

I tu mamy bardzo ciekawą sytuację, strona Juliena podaje, że pas sprzedano za 298.000,- dolarów, a platforma Liveauctioneers, że za 240.000,- dolarów.

Oczywiście jak to u Juliena, opis przedmiotu jest żałosny, nic się z niego nie dowiemy. Do aukcji dołączono też LOA od Elvis Presley Museum, tylko którego? Zdjęcia LOA nie ma, więc nie wiadomo. Kto miał ten pas wcześniej, jak trafił od Elvisa w ręce prywatne, kto teraz go wystawiał? - pytania bez odpowiedzi.

Zdjęcie oryginalnego pasa "Blue Tapestry Macrame Belt" jakim zilustrowano aukcję oraz zrzuty ekranów ze stron aukcyjnych, gdzie zaprezentowano przedmiot aukcji - Juliena i Liveautioneers (obsługującej internetowych klientów Juliena)

*
*      *
*      *      *

Replika jumpsuitu "Blue Tapestry Suit", ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., gdzie można ją kupić

Replika pasa, białej makramy do jumpsuitu "Blue Tapestry Suit", ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., gdzie można ją kupić

Oryginalny pas "Blue Tapestry Belt", znany pod nazwą "Blue Tapestry Macrame Belt" i "White Macrame Blue Eyes Belt", który Elvis używał do jumpsuitu "Blue Tapestry Suit". Zdjęcie oryginału zostało zrobione w Montrealu, w 1989 roku, prawdopodobnie była to jakaś wystawa wyjazdowa muzeum Jimmiego Velveta

Po lewej zdjęcie oryginału jumpsuitu "Blue Tapestry Suit", a po prawej repliki. Można sobie porównać pasmanterię. Zwróćcie uwagę na wypukłość haftu na oryginale kostiumu. Widoczne na nim kropki i kreski na skraju pasmanterii na początku były złote, z czasem sczerniały

Jumpsuit "Blue Tapestry Suit" pokazywany na wystawach organizowanych przez Graceland, zdjęcia ze starego i nowego Graceland oraz innych wystaw

Jumpsuit "Blue Tapestry Suit" był prezentowany na wystawie "Elvis Experience Brasil 2012", która trwała od 9 maja 2012 do 2 grudnia 2012, w budynku Shopping Eldorado, w Sao Paulo

Elvis na scenie podczas występów w jumpsuicie "Blue Tapestry Suit"

Elvis na backstage w jumpsuicie "Blue Tapestry Suit" i pasie do niego dedykowanym, w 1970 roku (daty i miejsca nie udało się ustalić)

Elvis na backstage w jumpsuicie "Blue Tapestry Suit". Elvis przyjeżdża autobusem na Houston Astrodome, w Houston (TX), na swój pierwszy koncert tego dnia (28 lutego 1970 roku, o godzinie 14:00) i idzie do obiektu. Ma na sobie zarzuconą jasnoniebieską, skórzaną pelerynę z frędzlami

Okładki przykładowych wydawnictw muzycznych, na których Elvis jest w jumpsuicie "Blue Tapestry Suit"


A to moje skojarzenie - łańcuch DNA - co do wzoru na pasie "White Macrame Blue Eyes Belt" od jumpsuitu "Blue Tapestry Suit" :)

Dziesięciominutowy klip, całkiem dobrej jakości, z wystawy "Elvis Experience Brasil 2012", na której zaprezentowano również i ten jumpsuit


P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie ukaże się w rzeczywistym rozmiarze.

* * *

SUPLEMENT

Jumpsuity jakie Elvis używał podczas On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku), na Houston Astrodome w Houston (TX)

W zasadzie do dziś nie ma zgodności w źródłach w jakim jumpsuicie Elvis wystąpił w danym dniu swojej pierwszej trasy (On Tour 1) w Houston, TX. W poniższej tabeli zebrałam dane z 17 źródeł (z różnych okresów czasowych), które udało mi się zlokalizować.

Rozpiska kostiumów jakie Elvis nosił podczas On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku), na Houston Astrodome, w Houston (TX) - dane z siedemnastu źródeł

Objaśnienie źródeł:

Strona elvisconcerts.com jest pod dwoma pozycjami, ponieważ zmieniła w międzyczasie dane - pod numerem (1) starsza wersja, pod numerem (2) obecna wersja.

Pod pozycją 14 i 15, są dane z nieistniejących już stron (tak sądzę). Niestety nie wiem jakich, bo sobie ich nie odnotowałam (zestawienia pobrałam zanim jeszcze zaczęłam prowadzić bloga, wtedy rzadko zapisywałam sobie adresy stron, z których pochodziły materiały), dlatego nazwałam je "moje stare źródła".

Fani, to nicki fanów Elvisa, którzy mają dużą wiedzę o koncertach i uchodzą w środowisku prawie za ekspertów (chociaż z tego grona nick Francesc nie jest mi znany).

Niektóre z podanych stron internetowych już nie istnieją.

W tabeli użyłam nazw skróconych, a każdy kostium oznaczony jest innym kolorem. Jeśli jakieś źródło nie umieściło informacji o ubiorze Elvisa podczas danego koncertu, zostało to odzwierciedlone wpisem "nie podano".

Analiza  jumpsuitów:

Pełną zgodność we wszystkich źródłach mamy w przypadku drugiego show, z 27 lutego 1970 roku (jumpsuit "White Thin Green Leaf Tapestry Suit") i pierwszego show, z 1 marca 1970 roku (jumpsuit "White Macrame Collar Suit").

Pełną zgodność mamy też w przypadku pierwszego show, z 28 lutego 1970 roku (jumpsuit "Blue Tapestry Suit"), choć w tabeli dwukrotnie został wymieniony jumpsuit "White Ribbed Suit". Ta sprawa została już wielokrotnie wyjaśniona wiele lat temu na forach - w latach 90. ktoś wpuścił do sieci zdjęcie z koncertu, który odbył się 16 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, na Fair Ground Arena, w Oklahoma City (OK), opisując je jako pierwszy show, z 28 lutego 1970 roku, na Houston Astrodome, w Houston (TX).

Jasną sytuację mamy też w przypadku drugiego show, z 28 lutego 1970 roku (jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit"), chociaż mamy tyle samo wskazań dla "White Sleek Tapestry Suit", co dla "White Macrame Collar Suit". Sprawę rozwiązało jedno zdjęcie (nie mam, więc nie mogę dołączyć) - kiedy Elvis w jeepie robił pożegnalne okrążenie wokół Houston Astrodome, trzymał uniesioną tablicę, która informowała, że podczas tego koncertu został pobity kolejny rekord publiczności na tym obiekcie (Houston Livestock Show and Rodeo), wynoszący 43.614 osób. Tej informacji nie dało się przekłamać żadną źle opisaną fotografią, tabliczka w rękach Elvisa identyfikowała koncert w sposób jednoznaczny, a Elvis trzymając ją był ubrany w "White Sleek Tapestry Suit".

Nadal otwarta pozostaje sprawa pierwszego show (Opening Show), z 27 lutego 1970 roku. Początkowo wskazywano jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit", ale w świeższych źródłach częściej podaje się jumpsuit "White Macrame Collar Suit". Być może wypłynęły jakieś nowe materiały i stąd ta tendencja (nie znalazłam wyjaśnienia).

Najbardziej zagadkowy pozostaje drugi show (Closing Show), z 1 marca 1970 roku. W zestawieniach pojawiają się aż trzy jumpsuity: "White Thin Green Leaf Tapestry Suit", "Blue Tapestry Suit", "White Sleek Tapestry Suit", z przewagą dwóch ostatnich. Najpierw podawano, że Elvis zamknął trasę w "White Sleek Tapestry Suit". Potem wypłynęło kolorowe zdjęcie Elvisa objeżdżającego jeepem arenę w "Blue Tapestry Suit", z opisem informującym, że to rzekomo Closing Show, więc naniesiono zmiany w zestawieniach. Później upubliczniono zapiski Marii Louisy Davies (była wraz ze swoją mamą Gladys na kilkudziesięciu koncertach Elvisa i prowadziła z nich skrupulatne notatki), która opisując drugi show, z 1 marca 1970 roku, tak przedstawiła wygląd kostiumu, iż wyciągnięto wniosek, że chodzi o "White Thin Green Leaf Tapestry Suit". Nie trafiłam na ten opis, więc nie mogę go przeanalizować. Maria cieszy się dużą estymą, a jej notatki są bardzo cenione i uznawane za nieomylne. Jeżeli z jej zapisów coś wynika, od razu ucina się wszelkie dyskusje i przyjmuje, że jest tak, jak ona podaje.

Jest też jedno zdjęcie Elvisa w "White Thin Green Leaf Tapestry Suit" na Houston Astrodome, które ponoć nie pochodzi z drugiego show, z 27 lutego 1970 roku, kiedy Elvis miał na sobie ten jumpsuit, tylko właśnie z drugiego show, z 1 marca 1970 roku (czy jego autorem jest Maria, nie wiem). W rzeczywistości nie widać na nim kostiumu, ale ciemny pas jest identyfikowany jako "Green Macrame Belt", który Elvis nosił w Houston do "White Thin Green Leaf Tapestry Suit". Jeśli wykonano je rzeczywiście podczas drugiego show, 1 marca 1970 roku, to mamy wyjaśnioną sprawę. Aczkolwiek tej pewności chyba nie ma. Strona elvisconcerts.com, jest jedyną, która je prezentuje. Gdyby jednak się okazało, że jest z drugiego show, z 27 lutego 1970 roku, to rozstrzygającą odpowiedź mógłby dać opis Marii. Pasmanteria na jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit", w sztucznym świetle czasem wydaje się zielonkawa, co widać na zdjęciach. Zastanawiam się, czy Maria opisując kostium nie użyła gdzieś słowa "green", co natychmiast skojarzono z "White Thin Green Leaf Tapestry Suit" (jedynym kostiumem z garderoby scenicznej Elvisa w tamtym czasie, który miał coś zielonego), choć jej opis faktycznie dotyczył "White Sleek Tapestry Suit".

Trzeba tu jeszcze zaznaczyć, że do późnych lat 90. z nieznanych mi powodów, trasa On Tour 1 kończyła się w zestawieniach na popołudniowym koncercie, o godzinie 14:00. W związku z tym starsze źródła nawet nie podają nazwy jumpsuitu dla ostatniego koncertu (co też odzwierciedla tabela). Zresztą podobna sytuacja, aczkolwiek dużo rzadsza i występująca przez krótszy czas, miała miejsce z Opening Show, część źródeł informowała, że występy Elvisa na Houston Astrodome rozpoczęły się wieczornym koncertem, o godzinie 19:00. Jednak dotarłam do reklamy koncertów Elvisa na tym obiekcie w 1970 roku i nie ma wątpliwości, że w każdym dniu odbyły się dwa koncerty.

To tyle, co udało mi się w tej materii ustalić.

Reklama, z której wynika, że w 1970 roku, Elvis podczas On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku), na Houston Astrodome, w Houston (TX) miał zaplanowane po dwa koncerty na każdy dzień



14 komentarzy:

  1. Gdyby Elvis wiedział, że kiedyś stanie się taki sławny, na pewno zatrudniłby jakąś osobę do dokumentowania wszystkiego, co robił, a przede wszystkim, kiedy i w jakim kostiumie występował.
    Kostium śliczny, a Elvisowi niezwykle pasował błękit.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że gdyby tylko wiedział iż fani tego oczekują, tej wiedzy, to nawet sztab ludzi. On robił wszystko dla fanów, chcąc im podziękować na wszelkie możliwe sposoby jakie mu tylko przyszły do głowy. Walczył o niskie ceny płyt i biletów, dawał dodatkowe koncerty, a nawet wspomagał finansowo.

    OdpowiedzUsuń
  3. w kwestii strojów nie robił by tego bo nie przywiązywał do tego wagi. mało mówił o strojach swoich. i często je oddawał bądź je części.
    tak naprawdę chyba tylko jeden nazwał za swojego życia. ten podarowany od Tiifaniego w 1972 nazwał go tiffani suit.
    co do tego stroju opisywanego - nie wiem, nie sądzę by był on używany przynajmniej w wersji blue w 3 sezonie. może pod koniec. na każdy sezon zamawiał po kilka kompletów nowych i na nich się skupiał.
    W 3 sezonie miał już fringle, conchas i inne... .chociaż wiem że białą wersję tego z sezonu nr 2 nosił.

    Pozdrawiam drogie Panie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Moim zdaniem gdyby wiedział, że fani się tym interesują, to by robił, tak jak Ania napisała. Zwłaszcza, że jaki to problem odnotować na liście - rozpisce koncertów - jaki jump wtedy miał?

    Tak, nowe zdominowały sezon trzeci, ale Tapestry też używał. Sleek tak, według elvisconcert, ale inne też.

    OdpowiedzUsuń
  5. ale nie dawałby im nazw. nikt tego wcześniej nie robił:)
    nie pochwaliłem za dokopanie się do archiwów zapisek fanów - one są najcenniejsze. tacy sami jak my, tylko że oni mieli Elvisa, my nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby za ich czasów był internet, takie kamery jak dziś i telefony komórkowe, to dziś byśmy się nie bawili w detektywów, tylko raczyli informacjami, zdjęciami i filmami. :)

      Usuń
  6. mnie zawsze interesowały te foty....
    http://www.elvisconcerts.com/pictures/c700906ds.htm
    właśnie jest z 3 sezonu z vegas choć niektórzy dopisywali 1971 luty...

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie, no pewnie by jakoś opisali albo użyli nazw skrótowych jakie stosowali między sobą.

    A widzisz, dwie z nich to te, o których pisałam, ale nie załączyłam. Też mam wątpliwości, czy to Sleek czy Orange, aczkolwiek one są pomarańczowe, co może być mylące.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ups ...
    Tego posta o Orange Tapestry jeszcze nie wypuściłam przecież. :) Jesteśmy pod Blue, zapomniałam. :)

    W takim razie dlaczego Ciebie zainteresowały te fotki?

    OdpowiedzUsuń
  9. Poprostu naleza do tej serii i dokładnie nie wiem czy to 70 czy 71. Raczej 70 więc byłoby potwierdzenie że w sezonie 3 je nosił.

    OdpowiedzUsuń
  10. Aha. Na tej stronie wymieniają tylko jeden, ale ludzie mówią, że występował w tych strojach w Sezonie 3. Wiesz nie wszyscy notują kiedy byli na jakimś koncercie, raczej maleńka grupa. Sama byłam na rożnych koncertach wielu artystów, a nie potrafiłabym podaż żadnej daty, ba nawet roku!

    OdpowiedzUsuń
  11. Więc dobrze że jakaś garstka jest która robiła te spisy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pewnie, dzięki temu wiele wiemy wprost od fanów, a nie odpowiednio podane przez oficjalne źródła. A ile takich notatek nigdy nie wyszło na jaw, bo fan zmarł, a rodzina wyrzuciła. Żal ...

    OdpowiedzUsuń
  13. Zal. One są najvnajbard wiarygodne.
    Co do comeback. Jest czterech tancerzy w złotych motywach. Inni są w całych czarnych strojach. Może się ci zlało bo jedna sekwencja jest z pięcioma tancerzami ale czterech jest złotych a jeden cały czarny. Chodzi o ubrania.
    Dobranoc.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html