środa, 23 czerwca 2021

Obróżki i opaski - dodatkowe elementy kostiumów scenicznych Elvisa

Suplement nr 4 do Listy pasów

Długo się zastanawiałam, czy w ogóle poruszyć ten temat, ponieważ poza pewną grupą zdjęć nie ma żadnych materiałów.

Niestety opaski i obróżki, to elementy na które prawie nikt nie zwraca uwagi. Poza tym przy tej jakości większości fotografii, kiedy nierzadko mamy problem z rozpoznaniem nawet samego kostiumu, trudno analizować i wdawać się w dyskusje o tych niepozornych elementach strojów. Dlatego na forach w ogóle się o tym nie rozmawia, takie detale nie pojawiają się też w żadnych opracowaniach dotyczących garderoby scenicznej Elvisa.

Jednak Elvis miał je w swojej garderobie prywatnej i scenicznej, więc ich przemilczanie nie jest dobrym rozwiązaniem. Zatem postanowiłam zasygnalizować temat, chociaż zdaję sobie sprawę, że nie jestem w stanie tego zrobić rzetelnie z powodów podanych wcześniej. 
 
Obróżki nazywane są chokerami. Jak mówi Bud Glass:
"Elvis był bardzo wyjątkową osobą, jak wszyscy wiemy... jego garderoba była wyszukana od momentu, w którym zaczął zarabiać pieniądze w latach 50-tych. Niektóre z rzeczy, które nosił, to rzeczy, które tylko Elvis mógłby nosić i nadal wyglądać niesamowicie. 

W połowie lat 70-tych, Elvis przeszedł przez etap noszenia chokerów.  Miał wiele różnych, które nosił zarówno na scenie jak i poza nią, a tylko kilka z nich zostało sfotografowanych; niektóre były z tkaniny, niektóre ze skóry z koralikami... wszystkie były dość unikalne i rzadko dostępne dla prywatnych kolekcjonerów".
Obroże i opaski, to bardzo niepozorne elementy kostiumów scenicznych Elvisa i nie było ich zbyt wiele. Większość z nas nawet nie zwraca na nie uwagi, traktując je bardziej jako specyficzną biżuterię niż element składowy stroju. Tymczasem one wszystkie powstawały z myślą o konkretnym kostiumie, czy całej ich grupie (w latach 70.).

Były ich trzy rodzaje: 
  1. na szyję (obróżki),
  2. na przedramię (opaski),
  3. na przeguby rąk (opaski).
Pierwsze z nich znamy już z 1968 roku. Były to szerokie, skórzane opaski na przeguby rąk (jedna z zegarkiem), jakbyśmy dziś powiedzieli były w stylu "punk" lub "gotyk". Elvis zakładał je prawie do wszystkich kostiumów w jakich mogliśmy go zobaczyć w słynnym programie "Comeback Special '68" telewizji NBC (wyemitowanym 3 grudnia 1968 roku), którym powrócił do koncertowania na żywo. 

Dziś obie prawdopodobnie są w rękach prywatnych, gdyż widywałam je na aukcjach. Niemniej na wystawach  organizowanych przez Graceland również. Czy i te elementy kostiumu były zdublowane, czy po prostu Graceland wypożycza je na wystawy od prywatnych kolekcjonerów, nie wiem.

Jeśli chodzi o opaski z "Comeback Special '68", trzeba uważać, gdyż jest sporo dezinformacji - w sensie replik, które przedstawia się jako oryginały. Dlatego wyszukałam tylko zdjęcia z Elvisem, na których najlepiej je widać.

Podobne opaski Elvis miał już pod koniec lat 50. do takiego czarnego, szerokiego, skórzanego pasa, w tym jedną z zegarkiem (biały cyferblat). Jednak w tym pasie i opaskach raczej nie wystąpił na scenie. Praktycznie szerokie pasy skórzane i opaski nosił prywatnie od drugiej połowy lat 50. prawie do końca (prawdopodobnie z wyjątkiem ostatniego roku). Do garderoby scenicznej opaski na przeguby rąk włączono dopiero w 1968 roku, a obróżki i opaski na przedramiona w 1975 roku.

W roku 1970 widzimy Elvisa na próbie w International Hotel w bardzo szerokim skórzanym pasie, który prawdopodobnie stanowi komplet z opaskami jakie używał podczas kręcenia scen do programu "Comeback Special '68". Pas wykonano w ten sam sposób jak opaski - ta sama skóra, identyczne przeszycia i mimo swojej szerokości zapinany tylko na dwa paski (tak jak opaski). Prawdopodobnie nie został przygotowany na czas i dlatego nie pojawił się w programie lub było to spowodowane tempem nagrywania (w jednym dniu kręcono sceny w kilku kostiumach), a być może uznano, że jest za szeroki i po prostu nie pasuje do większości kostiumów. Poza tym to pas wierzchni, czyli nie da się go przełożyć przez szlufki spodni.

Na tej samej próbie miał też szerokie skórzane opaski na przegubach rąk w kolorze białym! Myślę, że i do nich miał stosowny pas, lecz nigdy nie trafiłam na żadne zdjęcie Elvisa w białym, szerokim pasie skórzanym. To ewenement. Widziałam u niego różne skórzane opaski w czarnym lub brązowym (rzadziej) kolorze, ale białe były dla mnie sporym zaskoczeniem. 

Takich szerokich, skórzanych opasek w różnych kolorach Elvis miał więcej, poczynając od drugiej połowy lat 50., lecz nie zwracamy na nie uwagi na fotografiach, ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni, że Elvis był zawsze "obładowany" wszelaką biżuterią - od szyi, przegubów rąk, po palce. Jakieś brązowe i czarne widziałam kilka razy na aukcjach oraz bezpośrednio na Elvisie (na zdjęciach). Natomiast białe tylko na materiałach z próby w International Hotel, która weszła do TTWII.

Szerokie, skórzane opaski na przeguby rąk Elvis nosił już w drugiej połowie lat 50., ale nie ustaliłam czy również podczas występów na scenie (za dużo szukania). Powyżej dwa takie przykłady

Tu również przykład z 1957 roku. Pas znamy z wielu zdjęć, ale opaski tylko z kilku, w każdym razie ja widziałam je tylko na dwóch (jak znajdę, to dodam)

Konferencja prasowa, z 25 czerwca 1968 roku, w związku z przygotowywaniem programu "Comeback Special '68" - tu też widzimy Elvisa z opaskami

Poster przygotowany do reklamy programu "Comeback Special '68", na którym widać jedną z opasek, tą z zegarkiem (czarny cyferblat)

Opaski na przeguby prawdopodobnie powstały z myślą o "Black Leather Suit", ale Elvis miał je na sobie także podczas kręcenia scen do "Comeback Special '68" przy innych kostiumach: "Black Satine Suit", "Black Grand Suit" (nie załączyłam zdjęcia), "Blue Denim Suit", "Dark Violet Velvet Suit"

Rok 1970, próba w International Hotel. Na pierwszym kolażu Elvis w czarnym, szerokim, skórzanym pasie i zdjęcie opasek na przeguby rąk (z 1968 roku). Prawdopodobnie stanowiły komplet z tym pasem (patrz opis w tekście), chociaż Elvis raczej nie wykorzystał go podczas kręcenia "Comeback Special '68". Natomiast na drugim kolażu mamy inną perełkę - białe, szerokie, skórzane opaski na przeguby rąk. Myślę, że Elvis miał też do nich stosowny pas, jednak nie spotkałam go na zdjęciach

Kolejny raz przeróżne opaski pojawiają się w 1975 roku i odtąd Elvis będzie je zakładał do wielu strojów jakie używał w latach 1975-1977, z wyjątkiem* "White V-Neck Suit", "White Red Phoenix Suit", "White Rainfall Suit", "White Sundial Suit" i "White Orange Flame Suit". 

* Być może także i do nich, lecz nie znalazłam zdjęć, które by to potwierdzały.

Z 1968 roku znamy tylko opaski na przeguby rąk, natomiast w 1975 roku pojawiły się także opaski na przedramiona i cały zestaw obróżek. I tak:
  • obróżki na szyję:
    - cała seria "Penguin" + "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" + seria "Egyptian Bird";
  • opaski na przedramię:
    - "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" (prawdopodobnie też);
  • opaski na przeguby rąk:
    - "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" (prawdopodobnie też) + seria "Egyptian Bird";

Zacznę od opasek na przedramiona. Jedną taką znamy z kostiumu "Black Totem Pole Suit", natomiast prawdopodobnie powstała też do "Black Alpine Suit", chociaż nie ma pewności czy Elvis założył ją kiedykolwiek na scenę, nie spotkałam żadnego zdjęcia dokumentującego. Nie jest też zaznaczona na szkicu projektowym.

Chyba na jednym z for czytałam, że do kostiumu "White V-neck Suit" też taką przygotowano oraz opaski na przeguby, z tej samej pasmanterii, którą obszyty jest dekolt, lecz Elvis nigdy nie założył żadnej z nich na scenę. Nie wiem na ile można wierzyć tej informacji. Jeśli chodzi o opaskę na przedramię, to mogło jej nie być, ale jestem prawie pewna, że zostały przygotowane opaski na przeguby. I nie dlatego, że je widziałam lub trafiłam na bardzo wiarygodne źródło potwierdzające tą informację, lecz ponieważ miejsca gumek na przegubach wręcz się o to proszą. Kanał do gumek doszyto z białego materiału na zewnętrznej (wierzchniej) stronie. Można to sobie tłumaczyć, iż krawiec się pomylił i nie było już czasu na korektę lub po prostu tego nie zauważono przed wydaniem kostiumu Elvisowi. Mogło tak być, ale jest też kilka zdjęć Elvisa, na których ten biały pasek jest jakby z innego materiału, podbitkowego (cienkiego, prześwitującego), czyli takiego, którego nie wykorzystuje się na widocznej (wierzchniej) stronie ubrań. To jeden z powodów dlaczego niektórzy uważają, że były dwie wersje kostiumu "White V-neck Suit". Przyznam szczerze, że przy tej jakości dostępnych powszechnie zdjęć trudno to ocenić. W każdym razie te białe paski na przegubach nie wyglądają na wykończony rękaw, choć kolorystycznie wszystko się spina.

W 1975 roku firma IC Costume Co. Billa Belewa przygotowała dla Elvisa serię kostiumów "Two Toned Street Suit". Rzekomo nie były przewidziane na scenę, choć w jednym z nich Elvis wystąpił. Niestety niewiele o nich wiemy. Biało-czarny został przygotowany w dwóch wersjach, tak samo zielono-beżowy. Krążą niepotwierdzone plotki, że również brązowo-beżowy i niebiesko-błękitny. Z drugiej strony kiedy mówiono iż zielono-beżowy wykonano w dwóch wersjach, też większość z nas odniosła się do tej informacji sceptycznie, a jednak okazała się prawdziwa. Do dziś nie udało mi się ustalić ile ich w rzeczywistości było. Ponoć każdy kolor (nie sztuka) miał swoją obróżkę. Materiał jest tak szczątkowy, że trudno powiedzieć jak było naprawdę. Niemniej wydaje mi się, że było to trochę inaczej. Owszem do każdego koloru, ale w rozumieniu plecionek, czyli pasków i emblematów na rękawach. Zdają się to potwierdzać zdjęcia Elvisa z tą samą obróżką na szyi w garniturze brązowo-beżowym i zielono-beżowym, ponieważ w obu tych kostiumach w plecionkach wykorzystano te same kolory nici, chociaż w innym układzie. Jednak to tylko taka moja hipoteza, gdyż mamy zbyt mało zdjęć by pokusić się o rzetelniejsze wnioski. W zasadzie nie wiemy ile powstało obróżek do serii "Two Toned Street". Cała seria powstała na bazie tego samego szkicu projektowego, a obróżka jest na nim zaznaczona, czyli teoretycznie powinna zostać przygotowana do każdej sztuki, ale jak wiemy szkic projektowy jest taką wstępną formą, później wyrób końcowy nierzadko bywa modyfikowany w stosunku do pierwotnego projektu.

Również w 1975 roku, powstały obróżki do dwóch nowych kostiumów: "Black Totem Pole Suit" i "Black Alpine Suit", a także opaska na przedramię do "Black Totem Pole Suit" i opaski na przeguby do obu - teoretycznie, bo znamy tylko te do "Black Totem Pole Suit", choć są na szkicach projektowych obu kostiumów.

W 1975 roku powstaje też obróżka i opaski na przeguby do "White Egyptian Bird Suit", a w 1976 roku także do "Blue Egyptian Bird Suit". Opaski na przeguby zobaczymy na zdjęciach ze sceny w przypadku obu tych jumpsuitów (dla białego częściej). Lecz nigdy nie spotkałam fotografii z obróżką "Egyptian Bird", ani przy białej ani przy niebieskiej wersji jumpsuitu. Jednak kiedy pisałam posty o tych dwóch jumpsuitach "Egyptian Bird", trafiłam na fotografię Elvisa z obróżką "Egyptian Bird" przy innym kostiumie i właśnie wtedy postanowiłam napisać ten post. Niestety "zgubiłam" to zdjęcie! Zaznaczyłam je sobie żeby przenieść do właściwego katalogu i ... prawdopodobnie dałam "delete" zanim wykonałam operację. Szukam tego zdjęcia od wielu dni i nic. Wielka szkoda, bo wyglądała zupełnie inaczej niż replika ze sklepu B & K Enterprises Costume Co. Na jej środku była wystająca piramida (schodkowa, o ile dobrze pamiętam), a po bokach ornament jak na skrzydłach ptaków w jumpsuitach "Egyptian Bird". Mam nadzieję, że uda mi się odnaleźć to zdjęcie, bo to unikat.

Chociaż obróżek nie było zbyt wiele, Elvis nie byłby sobą gdyby w nich nie mieszał tak jak w pasach, co dodatkowo utrudnia rozszyfrowanie, jaka obróżka jest przeznaczona do danego kostiumu. Kolejna sprawa, Elvis nagminnie używał je też do kostiumów, do których w ogóle nie przewidziano obróżek.

Najbardziej klarowna jest sprawa z obróżką "Totem Pole", gdyż jest stosunkowo dużo zdjęć Elvisa w niej na scenie przy jumpsuicie "Black Totem Pole Suit". Ponadto ma tak charakterystyczny wzór, zbieżny z tym kostiumem, iż nie ma wątpliwości, że została dedykowana właśnie do niego, choć Elvis zakładał ją także do innych kostiumów, w tym do dwóch z serii "Two Toned Street Suit" (niebieskiego i brązowego).

Całkiem jasna wydaje się być obróżka "Egyptian Bird", której zdjęć w zasadzie nie znam poza tym jednym, jakie mi się gdzieś zawieruszyło. Tutaj mam tylko jedną wątpliwość, czy opaski wykonano podwójnie, w sensie dla każdego z kostiumów, czy była jedna para wspólna do obu. Wydaje mi się, że to drugie, gdyż nie było potrzeby ich dublowania (ta sama kolorystyka), obróżek zresztą też.

Jeden z tych chokerów jest dydykowanym do jumpsuit "Dark Blue Alpine Suit", lecz nie wiem, który z nich - oba pasują, oba mają elementy zdobnicze występujące na tym jumpsuicie i oba Elvis nosił z tym jumpsuitem. Ten po lewej prawdopodobnie jest jednak do "Brown Two Piece Street Suit" (ponieważ jest brązowy), a ten po prawej do "Dark Blue Alpine Suit", lecz pewności nie mam

Natomiast mam problem z dwoma innymi. Jedną z nich Elvis często zakładał do "Dark Blue Alpine Suit" oraz do kilku innych kostiumów. Początkowo myślałam, że to ona jest do niego dedykowana dopóki nie trafiłam na zdjęcie Elvisa w "White & Black Two Toned Street Suit" i takiej samej obróżce. W zasadzie są takie dwie, prawie identyczne, tylko jedna jakby z nutą czerwieni, a druga z nutą niebieską. Prawdopodobnie ta z czerwoną jest dedykowana do "White & Black Two Toned Street Suit" (białe środki), a ta z niebieską do "Black & White Two Toned Street Suit" (czarne środki). W plecionkach (emblematy na rękawach i pas) do "White & Black Two Toned Suit" mamy białe, czarne i czerwone nici, a do "Black & White Two Toned Street Suit" białe, czarne i niebieskie. W obróżce, którą Elvis ma przy "White & Black Two Toned Street Suit", na wisiorku położonym centralnie oprócz białych koralików są trzy czerwone, a w tej którą nosił głównie do "Black Alpine Suit", trzy niebieskie. Dlatego uważam, że ta z nutą czerwieni była dedykowana do "White & Black Two Toned Suit", a ta z nutą niebieską do "Black & White Two Toned Street Suit".

Kolejną obróżkę, z którą mam największy problem, Elvis zakładał do "Black Alpine Suit", "Brown Two Toned Street Suit" i "Green Two Toned Street Suit" (także do innych, ale do tych najczęściej). W tym przypadku również myślałam, że została dedykowana do obu tych kostiumów "Two Toned Street Suit" (wymienionych w poprzednim zdaniu), ponieważ ich plecionki wykonano w tych samych kolorach nici i te same kolory występują też na wspomnianej obróżce. W dodatku jest zrobiona na brązowym podłożu. Jednak kiedy zobaczyłam ją na szyi Elvisa przy kostiumie "Black Alpine Suit", uświadomiłam sobie, że jej zdobienie zbieżne jest z tym na jumpsuicie - trzy metalowe kuliste napy na niebieskim podłożu a po bokach dwie linie z drobnych białych koralików, czyli dokładnie te same elementy zdobnicze jakie występują na "Black Alpine Suit". W tej sytuacji nie pokuszę się nawet o jakąś hipotezę, bo po prostu żadne wytłumaczenie nie przychodzi mi do głowy. W opisach pod zdjęciami będę ją nazywać tylko "obróżką Brown".

Nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie, czy do innych kostiumów, do których miały też być obróżki, w końcu ich nie zrobiono, czy po prostu nie zostały utrwalone na fotografiach? A może od początku w zamierzeniach było ich współdzielenie z innymi kostiumami w ramach serii "Two Toned Street", gdy współgrały kolorystycznie z plecionkami? Na razie nie znam odpowiedzi na te pytania.

*      *      *
*      *
*

Ex Post

Ostatnie ustalenia (12 sierpnia 2021 roku):

Jeden taki choker trafił do Buda Glassa. Pisze o nim:
"Ten szczególny choker był własnością i był noszony przez Elvisa, a później podarowany jego przyjacielowi i legendarnemu wokaliście basowemu, J.D. Sumnerowi z The Stamps Quartet.   Miałem szczęście zaprzyjaźnić się z J.D., który osobiście opowiedział mi o wielu rzeczach, które Elvis podarował mu w czasie ich wspólnej pracy.

Po jego śmierci w 1998 roku, otrzymałem ten i kilka innych przedmiotów bezpośrednio od rodziny J.D., z którą pozostaję bardzo blisko. Kilka lat temu pomogłem bliskiemu przyjacielowi w zdobyciu tego chokera, a teraz sam oferuję go innym kolekcjonerom. Jest to wspaniały, osobisty przedmiot, który może być oprawiony w ramkę i wystawiony wraz z kilkoma zdjęciami Elvisa noszącego podobne chokery".
Choker, który Elvis podarował J. D. Sumnerowi z The Stamps Quartet. Obecnie jest w rękach Buda Glassa, który wystawił go na sprzedaż

Nie spotkałam tego chokera na żadnym zdjęciu Elvisa. Myślę, że nie był dedykowany do żadnego z kostiumów scenicznych. Najbardziej pasowałby do "Black & White Street Suit", ale ze zdjęć wynika, że był do niego inny choker.


Ex Post

Ostatnie ustalenia (12 sierpnia 2021 roku):

O chokerach wspomniano także w książce "Fashion for a King" (Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen, 2011), w omówieniu jumpsuitu "Dark Blue Alpine Suit":
"Elvis nosił również czarny skórzany chocker z biało-błękitnym paskiem pasującym do kolorów garnituru. Naszyjnik ten został po raz pierwszy użyty do "Indian Chief Suit" 12 lipca, a później na trasie również do "White Phoenix Suit" i "Black Phoenix Suit". W lipcu i sierpniu tego roku był też pięciokrotnie noszony do tego stroju, a także prywatnie, w tym samym okresie".
*
*      *
*      *      *

Jak widzimy do wszystkich tych kostiumów projekt przewiduje obróżki na szyję i opaski na przeguby rąk, a do "Black Totem Pole Suit" dodatkowo opaskę na przedramię


Obróżka i opaski "Totem Pole"

Elvis na scenie w jumpsuicie "Black Totem Pole Suit", z obróżką "Totem Pole", opaskami "Totem Pole" na przeguby rąk i opaską "Totem Pole" na przedramię

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "White Chief Suit" i obróżce "Totem Pole"

Elvis prywatnie w kostiumie "Blue Two Toned Street Suit" oraz obróżce "Totem Pole"

Elvis prywatnie (New Haven CT, 16 lipca 1975 roku) w kostiumie "Brown Two Toned Street Suit" oraz obróżce "Totem Pole"


Obróżka "White & Black Two Toned Street"

Elvis prywatnie (w swoim domu Graceland) w kostiumie "White & Black Two Toned Street Suit" oraz obróżce "White & Black Two Toned Street"

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "Blue Silver Phoenix Suit" oraz obróżce "White & Black Two Toned Street"

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "White Black Phoenix Suit" oraz obróżce "White & Black Two Toned Street"

Elvis prywatnie w jumpsuicie "Black Alpine Suit" oraz obróżce "White & Black Two Toned Street", a na ramionach ma zarzuconą górę od "Blue Two Toned Street Suit"


Obróżka "Black & White Two Toned Street"

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "Black Alpine Suit" oraz obróżce "Black & White Two Toned Street"


Obróżka "Black & White Two Toned Street" lub "White & Black Two Toned Street"

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "Black Totem Pole Suit" oraz obróżce "Black & White Two Toned Street" lub "White & Black Two Toned Street" (nie jestem w stanie ocenić)

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "White Chief Suit" oraz obróżce "Black & White Two Toned Street" lub "White & Black Two Toned Street" (nie jestem w stanie ocenić). Na kolażu jest też jedno zdjęcie spoza sceny, gdzie Elvis opuszcza hotel w Charleston (WV) i udaje się na koncert


Obróżka "Brown"

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "Black Alpine Suit" oraz z obróżce "Brown". Obok zdjęcie fragmentu jumpsuitu "Black Alpine Suit", na którym zaznaczyłam te same elementy zdobnicze jakie występują na kostiumie i obroży

Elvis prywatnie (wychodzi z hotelu) w jumpsuicie "Black Alpine Suit" oraz obróżce "Brown", a na drugim zdjęciu wsiada do samolotu po koncercie (odwrócił sie na chwilę w stronę fanów stojących przy schodkach)

Elvis prywatnie (w budynku policji w Greensboro NC i na lotnisku przed odlotem do Asheville NC, 22 lipca 1975 roku) w kostiumie "Brown Two Toned Street Suit" oraz obróżce "Brown"

Elvis prywatnie (podczas spotkania z fanami w Memphis, 27 lipca 1975 roku) w kostiumie "Green Two Toned Street Suit" oraz obróżce "Brown"

Elvis prywatnie w jumpsuicie "White Black Phoenix Suit" oraz obróżce "Brown", a także podczas występów na scenie (jedno zdjęcie)


Opaski "Egyptian Bird"

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" i w opaskach "Egyptian Bird" na przegubach rąk

Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" i w opaskach "Egyptian Bird" na przegubach rąk


Obróżka "Egyptian Bird"

Obróżka Egyptian Bird, ale to nie jest oryginał tylko grafika poglądowa, którą przygotowałam żeby pokazać jak wyglądała dopóki nie znajdę zdjęcia (o ile w ogóle). Tak jak wspominałam wcześniej na środku była piramidka, a po jej bokach taki wzór jak na paskach, z których utworzono ptaka na kostiumie. Dodałam trzy różne piramidki, ale wydaje mi się, że na oryginale była schodkowa

Na razie tylko zdjęcie repliki obróżki "Blue Egyptian Bird", dopóki nie znajdę jej oryginalnego zdjęcia. Tak jak pisałam w tekście ona nawet nie przypomina oryginału


P. S. 
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze i przyjrzeć się szczegółom.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html