Nazwa najczęściej spotykana: White Egyptian Bird Suit
Nazwa alternatywna: White Egyptian Suit
Inne nazwy: White Bicentennial Suit, White Prehistoric Bird Suit
Linia / Seria: Karate Style / Egyptian Bird
Kolor wiodący: biały
Linia kolorystyczna: (nie dotyczy)
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 4
- kombinezon - biały kombinezon z gabardyny z jedwabnymi błękitnymi rękawami; rękawy z gumkami na nadgarstkach, wykończone falbanką; na marszczeniu ozdobny tkany paseczek, w kolorach nawiązujących do zdobienia kostiumu; brak fałd w nogawkach spodni; boki zdobione na biodrach oraz od krańca nogawki za kolano; kołnierz napoleoński, zdobiony;
- pasek I - biały skórzany; zdobiony metalowymi emblematami w kształcie kwadratów o zaokrąglonych rogach, a po bokach dwa haftowane okrągłe emblematy; dodatkowo pomiędzy emblematami pionowe prostokąty, utworzone z trzech linii lamówek brązowa-złota-brązowa, na których osadzono drobne kamienie w kolorze białym i bursztynowym; krawędzie obszyte złotą lamówką, pokrytą drobnymi kamieniami w kolorze białym i bursztynowym; klamra obszyta na krawędzi złotą, a następnie brązową lamówką, a w jej środku kwadratowy metalowy emblemat o zaokrąglonych rogach; brak łańcuchów; pas "White Leather Eyptian Bird Belt", dedykowany do kostiumu;
- pasek II - biały, szeroki, skórzany; na klamrze złota głowa Indianina;
motyw powtórzony także na pasie, a oprócz tego, między złotymi głowami hafty przedstawiające inkaskie kipu (pismo węzełkowe); dwa rzędy złotych, równych łańcuchów, krótszy i dłuższy; to pas "White Leather Inca Gold Leaf Belt", dedykowany do kostiumu o tej samej nazwie;
- pasek III - biały, szeroki, skórzany; pokryty różnymi emblematami indiańskimi; brzegi klamry z ozdobnym haftem; dwa rzędy łańcuchów tej samej grubości i o takich samych oczkach, krótszy złoty, dłuższy z brązu; to "White Leather Chief Second Belt", drugi pas do jumpsuitu o tej samej nazwie;
- obróżka na szyję - wąska, haftowana obróżka na szyję z elementami ze wzoru na kostiumie; w jej centralnym punkcie mała, dość mocno odstająca piramida, a po bokach wzór jak na skrzydłach ptaków;
- opaski na przeguby rąk - wąskie, haftowane opaski na przeguby rąk z elementami ze wzoru na kostiumie;
Ilość egzemplarzy: jeden;
Chustki dla publiczności: białe,
granatowe, żółte,
błękitne (być może także inne);
Projekt i wykonanie: Bill Bellew, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:- 14 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (White Chief Second Belt);
- 20 marca 1976 roku, o godzinie 20:30, Charlotte Coliseum, Charlotte NC (oryginalny pas);
- 21 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Kemper Arena, Kansas City MO (oryginalny pas);
- 23 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:30, McNicholes Sports Arena, Denver CO (oryginaly pas);
- 25 kwietnia 1976 roku, o godzinie 14:30, Long Beach Arena, Long Beach CA (oryginalny pas);
- 26 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Coliseum, Seattle WA (oryginalny pas);
- 30 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
- 3 maja 1976 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV, (oryginalny pas);
- 5 maja 1976 roku, o godzinie 20:00 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV, (oryginalny pas);
- 6 maja 1976 roku, o godzinie 20:00 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV, (oryginalny pas);
- 30 maja 1976 roku, o godzinie 20:30, Ector Country Coliseum, Odessa TX (oryginalny pas);
- 1 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Comunity Center Arena, Tucson AZ (oryginalny pas);
- 4 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, The Omni, Atlanta GA (oryginalny pas);
- 6 czerwca 1976 roku, o godzinie 14:30, The Omni, Atlanta GA (oryginalny pas);
- 25 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Memorial Auditorium, Buffalo NY (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 27 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Landover Capital Center, Largo MD (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 28 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, The Spectrum, Philadelphia PA (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 29 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Coliseum, Richmond VA (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 1 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Hirsch Coliseum, Shreveport LA "White Inca Gold Leaf Belt");
- 3 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30*, Tarrant County Convention Center, Fort Worth TX (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 5 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Mid-South Coliseum, Memphis TN (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 23 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Freedom Hall, Louisville KY (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 24 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Charleston WV (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 27 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Onondaga War Memorial, Syracuse NY (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 29 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Springfield MA (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 31 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Hampton Roads Coliseum, Hampton Roads VA (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 2 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Roanoke VA (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 4 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Cumberland County Memorial, Fayetteville NC (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 28 sierpnia 1976 roku, o godzinie 14:30, The Summit, Houston TX (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 29 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Municipal Auditorium, Mobile AL (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 3 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Bay Front Center, St Petersburg FL (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 4 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Lakeland FL (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
- 6 września 1976 roku, o godzinie 14:30, Von Braun Civic Center, Huntsville AL (pas "White Inca Gold Leaf Belt");
* Na stronie elvisconcerts.com przy dacie 3 lipca 1976 roku jest podana godzina 14:30, tymczasem koncert ten odbył się o 20:30.
Opis:
"White Egyptian Bird Suit" był czwartym kostiumem (po "Toem Pole", "Alpine" i "V-Neck"), w którym rękawy wykonano z jedwabiu, a nie z gabardyny jak resztę kombinezonu. Także pierwszym z dwóch "Egyptian Bird" i jednym z pięciu w ogóle. Zmiana ta prawdopodobnie nie wynikała z jakiejś nowej wizji projektanta, czy też chęci wprowadzenia zmian do standardowych jumpsuitów, lecz była podyktowana stanem zdrowia Elvisa. Luźne, zwiewne, suto marszczone rękawy, w przeciwieństwie do grubych i opiętych gabardynowych, powodowały, że kostium miał dużo lepszą wentylację, a do tego był lżejszy.
Oczywiście Elvis nie zrezygnował ze swoich typowych jumpsuitów. To był jego sceniczny image, takie "sceniczne ego", znak rozpoznawczy (cecha charakterystyczna), jego jako artysty, z którym czuł się dobrze, identyfikował się, utożsamiał, po prostu to był jego styl, w pełni świadomy wybór.
Gene Doucette w jednym z wywiadów opowiadał jak zaproponował Elvisowi rezygnację z pasów, które z okuciami i łańcuchami miały swoje kilogramy, na rzecz zdobienia na wysokości pasa umieszczonego bezpośrednio na kostiumie (tak jak to jest na jumpsuicie "White Aloha Suit"), lecz Elvis nie chciał o tym słyszeć. Po długich namowach przystał na eksperyment pasów bez łańcuchów u dołu, tak powstały trzy: "White Leather V-Neck Belt", "White Leather Rainfall Belt" i "White Leather Egiptian Bird Belt" (do kostiumu tu omawianego). Ten był ostatni, potem Elvis kategorycznie zażyczył sobie powrotu do łańcuchów. Tak trzy kostiumy, które powstały po "White Egyptian Bird Suit" miały z powrotem łańcuchy na pasach, były to: "Blue Egyptian Bird Suit", "White Yellow Flame Suit" (dwie sztuki) i "Back Totem Pole Suit", choć w przypadku tego ostatniego odczepiono łańcuchy i Elvis wystąpił bez nich, ale jak się przyjrzymy to zobaczymy oczka do ich podczepienia.
Oczka na dolnej krawędzi do podpięcia łańcuchów ma również "White Egyptian Bird Belt". Tak na wszelki wypadek, gdyż Elvisowi nie podobała się koncepcja pasów bez łańcuchów.
Kilka przykładowych zdjęć pasa "White Egyptian Bird Belt", na których zaznaczono oczka do podpięcia łańcuszków
Inną nowością w tych kostiumach jest brak tak zwanej linii kolorystycznej, ponieważ nie posiadały fałd w nogawkach, peleryn, ani innych charakterystycznych elementów jakie zawsze utrzymywano w tej samej linii kolorystycznej (z dwoma wyjątkami "White Aloha Suit" i "Black Rubin Suit"}, na przykład wnętrza okuć wzdłuż krawędzi rozcięcia na torsie czy kołnierzu, patki kieszeni, guziki. To też lekko odchudzało kostium wagowo, choć nie tak bardzo jak rękawy i brak łańcuchów przy pasie.
W 1975 roku pojawiły się nowe elementy kostiumów w postaci różnych opasek:
- na szyję (obróżki) do:
- cała seria "Penguin" + "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" + seria "Egyptian Bird";
- na przedramię do:
- "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" (prawdopodobnie też);
- na przeguby rąk do:
- "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" + seria "Egyptian Bird";
Nie spotkałam fotografii, na której Elvis miałby na szyi obróżkę przy białym lub niebieskim "Egyptian Bird Suit". Natomiast jeśli chodzi o opaski na przeguby rąk, możemy je zobaczyć na obu kostiumach, choć na białym zdecydowanie częściej, na niebieskim są rzadkością.
Aczkolwiek od czasu ich pojawienia się nosił je praktycznie do wszystkich kostiumów jakie używał w latach 1975-1977, robiąc przy tym jeszcze większe roszady jak przy pasach. A ponieważ to małe elementy, na zdjęciach prawie niewidoczne, dziś w przypadku większości z nich nie jesteśmy w stanie nawet powiedzieć, do którego kostiumu były dedykowane (po szczegóły odsyłam do postu"
Obróżki i opaski - dodatkowe elementy kostiumów scenicznych Elvisa").
Zdobienie na kostiumie nawiązuje do starożytnego Egiptu. W dawnym Egipcie czczono wiele ptaków pod postacią bogów lub bóstw (sokół, sęp, ibis, pliszka żółta, czapla), a jeszcze więcej (całe mnóstwo) spotkamy ich w hieroglifach, piśmie graficznym, w którym treść zapisywano za pomocą obrazków (jaskółka, kormoran, sęp, sokół, bocian, kaczka, sowa, gęś, ibis, dudek, myszołów, perliczka, czajka, struś, flaming, wróbel, siewka, przepiórka), niektóre nawet w kilku różnych postaciach. Ptakiem, którego widzimy na obu jumpsuitach "Egiptian Bird" prawdopodobnie jest sokół, uosobienie boga nieba - Horusa.
Czasem można spotkać informację, że to egipski sęp utożsamiany z boginią Nechbet, uważaną za opiekunkę silnego państwa i faraonów. Toteż sępy umieszczano na sufitach grobowców królewskich i świątyń kultu władców. Takie były sugestie astrologiczne z uwagi na zainteresowania Elvisa dawnym Egiptem, a przede wszystkim ze względu na jego wizje reinkarnacyjne (w tym miejscu odsyłam do postu "
Zjawiska paranormalne w życiu Elvisa", gdzie aspekt powiązań Elvisa ze starożytnym Egiptem został wytłumaczony). W jednym z materiałów omówiono symbolikę niektórych kostiumów Elvisa, a przy "Egyptian Bird" napisano:
"Elvis wybrał egipskie sępy, czego dowodem są grobowce faraonów. Sępy zostały... poświęcone Nechbet, bogini Górnego Egiptu i Mut, bogini matce. Sęp często trzyma w szponach symbol wieczności shen*, oferując wieczną ochronę faraonowi. W związku z tym sęp jest ściśle związany z władzą".
|
Pierścień shen ze słońcem i bez |
*
Symbol shen - pierścień shen. Był uosobieniem wieczności i nieskończoności. Najbardziej związanym z shen jest bóg Huh, który reprezentował i uosabiał nieskończoność i wieczność. Shen towarzyszył także bogom i bóstwom przedstawianym w postaci ptaków, takim jak Horus (sokół) i Nekhbet (sęp). Z tarczą słoneczną
w jego kręgu, symbol nieskończoności i odradzającego się życia. Pierścień shen ze słońcem (źródłem życia) oznacza wieczność stworzenia. Sam pierścień shen oznacza nieskończoność i wieczność.
Z kolei w innym tekście wspomniano tylko ogólnie o prehistorycznych ptakach, nie łącząc tego na kostiumie z konkretnym:
"Lubił prehistoryczne ptaki, jak je nazywał - były one egipskimi symbolami „życia” i były używane w grobowcach, w których pochowano członków rodziny królewskiej i miały „zaszczyt” opiekować się nimi i chronić ich. Powiedział, że „zanieśli swoje duchy ku Bogu Słońca, którego czcili”, po czym dodał jeszcze, że „Bóg Słońca jest w rzeczywistości nieskończoną, całą, potężną mądrością i mocą Ojca Wszechświata ... znanego jako nasz Pan i Bóg Ojciec”. Te kostiumy były piękne i szczegółowe, ale wydawało się, że te, które nosił w 1976 i 1977 roku, były najbardziej znaczące, jeśli chodzi o duchowe przesłania ze wszystkich, które nosił".
Natomiast na Horusa (sokoła) wskazuje kolorystyka i sposób prezentacji ptaka, a także loki na jego głowie, choć zgodnie z mitologią powinien być tylko jeden*, a nie kilka (chyba, że chodzi o dudka, który rozkłada pióropusz, też czczonego w starożytnym Egipcie).
|
Hedjet + Deshret = Pschent |
* Po pierwsze dlatego, że z lokiem (jednym) przedstawiano Horusa młodzieńca. Horusa dziecko, z palcem w ustach. A dorosłego Horusa z koroną podwójnego Egiptu lub tarczą słońca. Kiedy Górny Egipt połączył się z Dolnym Egiptem, połączono też insygnia królewskie faraonów - koronę (Hedjet - koronę Górnego Egiptu z Deshret - koroną Dolnego Egiptu). Jeden zawijas (lok) był na koronie Dolnego Egiptu (Deshret).
Korona podwójna, która powstała z połączenia korony Hedjet i Deshret, to Pschent.
Z uwagi na wielość ptaków występujących w mitologii egipskiej, a także piśmie (hieroglifach), o czym wspominałam nieco wyżej, z ostrożności, a jednocześnie dla podkreślenia antycznego charakteru, funkcjonuje też nazwa "Prehistoric Egyptian Bird", albo jej krótsza wersja "Egyptian Bird". Chociaż osobiście jestem zwolennikiem prostych i krótkich nazw uważam, że te dwie są najlepsze, ponieważ niestety część osób nazwę "Egyptian" używa też do jumpsuitu "White Inca Suit", co potem prowadzi do wielu nieporozumień, o których wspominałam omawiając tamten jumpsuit.
Natomiast stosowanie nazwy "White Bicentennial Suit" do białej wersji kostiumu "Egyptian Bird" jest zupełnie nieuzasadnione, aczkolwiek używa się jej wyłącznie poprzez analogię w związku z wyglądem obu kostiumów "Egyptian", które są identyczne, co do uszycia i zdobienia kombinezonu, lecz nie w odniesieniu do koloru materiałów i pasa (co jest tutaj kluczowe). Jeśli chodzi o kolory materiałów (kombinezonu i jego rękawów), akurat nie ma to znaczenia, sedno leży w pasie.
Na pasie dedykowanym do "White Egyptian Bird Suit" są elementy zdobnicze związane z symboliką starożytnego Egiptu, natomiast na pasie dedykowanym do "Blue Egyptian Bird Suit" już nie, zostały one zastąpione tematyką patriotyczną, o czym więcej w poście "
Jumpsuit - Blue Egyptian Bird".
Do "White Egyptian Bird Suit" Elvis zakładał na scenę trzy pasy:
- "White Leather Egyptian Bird Belt" (dedykowany), w 1976 roku (od początku do połowy czerwca),
- "White Leather Inca Gold Leaf Belt", w 1976 roku (od połowy czerwca do końca),
- "White Leather Chief Second Belt" (czyli wersję drugą pasa do "White Chief Suit"), w 1975 roku.
Jeśli chodzi o drugą wersję pasa do jumpsuitu "White Chief Suit", to jest on ciągle w Graceland i o dziwo pojawia się na wystawach. Z tym pasem nosił jumpsuit tylko w 1975 roku, prawdopodobnie dlatego, iż nie przygotowano na czas oryginalnego pasa.
Z pasem "White Leather Inca Gold Leaf Belt" sytuacja jest bardziej zagmatwana. Kiedy odpadła z jego klamry złota blaszka z głową Indianina, Elvis przekładał do niego klamry od pasa "White Chinese Dragon Suit" lub od wersji pierwszej pasa do "White Chief Suit" (z głową Indianina z brązu) i użytkował go dalej, ale nie założył go już więcej do "Whie Egyptian Bird Suit". Co ciekawe głowa Indianina odpadła podczas koncertu o godzinie 14:30, 6 września 1976 roku, w Von Braun Civic Center, Huntsville (AL), na którym wystąpił w "White Egyptian Bird Suit" (po więcej szczegółów odsyłam do postu "
Jumpsuit - Inca Gold Leaf"). Pas jest w Graceland.
Natomiast co się stało z pasem dedykowanym, nic nie mogę ustalić, wszystkie źródła milczą w tej kwestii. Być może trafił w ręce prywatne razem z kostiumem. W każdym razie możliwości jest pięć:
1. wydał go Elvis jeszcze za życia,
2. trafił w ręce prywatne krótko po jego śmierci (opcja "z tyłu sklepu"),
3. leży w magazynach Graceland,
4. ma go John Heath, ten sam, który ma kostium "White Egyptian Bird Suit",
5. został wypożyczony na ekspozycję do innej placówki.
Nie trafiłam na żadne zdjęcia kostiumu z wystaw. Aczkolwiek na pewno był tam wystawiany w latach 80., jak podają osoby, które zwiedzały wówczas Graceland. Prawdopodobnie także na początku lat 90.
Jumpsuit "White Egyptian Bird Suit" był w posiadaniu Graceland prawie do końcówki lat 90., chociaż raczej nie był wystawiany w stałej ekspozycji ponieważ nie ma jego zdjęć z wystaw (albo i są, lecz ja do nich nie dotarłam). Później trafił do prywatnego kolekcjonera Johna Roberta Heatha, a historia tego transferu jest bardzo osobliwa.
Niejaki John Heath, został zatrudniony w Graceland na początku lat 90. jako konsultant do spraw pamiątek po Elvisie Presleyu. Zbliżała się trzydziesta rocznica programu "Comeback Specjal '68" i w związku z tym Graceland zamierzało zorganizować wystawę, lecz uświadomili sobie, że nie mają kostiumu "White Can Dream Suit" ze sceny finałowej, więc postanowili go odzyskać. To zadanie zlecili Johnowi Heathowi. Jednak nie dostał pieniędzy, obiecali towar wymienny w postaci dwóch innych kostiumów Elvisa - "White Orange Flame Suit" z czerwonymi fałdami w nogawkach i "White Egyptian Bird Suit" - oraz jeszcze kilka innych pamiątek. John ustalił, że "White If I Can Dream Suit" jest u kolekcjonera Larrego Mossa. Zaaranżował spotkanie z Larrym Mossem, żeby dowiedzieć się na jakich warunkach jest skłonny odstąpić kostium. Larry nie chciał się pozbywać kostiumu, więc rzucił kwotę 100.000,- dolarów, ponad dwa razy większą niż sam za niego zapłacił. John nie miał takich pieniędzy, więc zastawił hipotekę swojego domu. Słowo się rzekło, kobyłka u płota - kiedy John Health zjawił się u Larrego Mossa ze stoma tysiącami dolarów, to transakcja została sfinalizowana. Następnie zaniósł kostium do Graceland, a w zamian, zgodnie z umową, dostał za niego dwa wymienione wcześniej kombinezony i trochę innych pamiątek. Jednak musiał jakoś odzyskać pieniądze, by spłacić hipotekę. Postanowił sprzedać jeden z kombinezonów i znał kogoś, kto chętnie go kupi. Tak trafił z "White Orange Flame Suit" do Heather Mozart, która razem ze swoim mężem była wielką fanką Elvisa, a jednocześnie kolekcjonerką. Nie wiemy ile zapłaciła mu za ten kostium, ale po jego sprzedaży oraz części pamiątek jakie dostał z Graceland, spłacił całe zadłużenie, jednocześnie zachowując drugi strój - "White Egyptian Bird Suit". Odtąd do dziś jest u niego. Jak wspominałam przy omawianiu pasów, nie wiem czy dostał czysty kombinezon, czy również pas, jeśli tak, to też jest u niego.
Replika kostiumu "White Egyptian Bird Suit" kiedyś była do kupienia w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.. Obecnie w oficjalnej ofercie jest tam tylko "Blue Egyptian Bird Suit", w promocyjnej cenie 3.775,- dolarów (przed był za 4.300,- dolarów).
* * *
* *
*
Ex Post
Ostatnie ustalenia (12 grudnia 2022 roku):
W 2022 roku, firma B & K Costume Co. dodała do swojej oferty kilka replik kostiumów Elvisa, których nie było we wcześniejszych latach. Jedną z nich jest "White Egyptian Bird Suit".
Dotąd mieli tylko wersję "Blue Egyptian Bird Suit" (w ostatnich latach, bo wcześniej chyba przez jakiś czas biała wersja była w ofercie). Replika jest dość wierna, acz przypuszczalnie albo jeszcze nie zrobili kopii pasa, albo nie mają w planie, bo oferują do niej pas "Blue Bicentennial Belt", czyli ten od niebieskiej wersji.
Szkoda też, że replikę obróżki zrobili na wzór tej, jaką od lat oferują z niebieskim. W oryginalnej na centralnym miejscu była metalowa piramidka.
Jumpsuit aktualnie kosztuje u nich 4.500,- dolarów.
Replika jumpsuitu "White Egyptian Bird Suit", która w 2022 roku pojawiła się w ofercie sklepu firmy B & K Costume Co.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (17 czerwca 2023 roku):
Jumpsuit "White Egyptian Bird" jest wykazywany do koncertu w dniu 1 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Comunity Center Arena w Tucson (AZ).
Według strony elvisconcerts.com, podczas tego koncertu Elvis wystąpił w "White Egyptian Bird". Jednak na jednej z aukcji wystawiono te dwa zdjęcia, z których wynika, że Elvis wystąpił wtedy w "White Sundial Suit".
Nie wiem, po której stronie leży błąd. Autor zdjęć był na tym koncercie. Gdyby zdjęcia opisano tylko datą, można by było podejrzewać, że pomylił koncerty, ale tu jest wyraźnie podana także miejscowość - "Tucson, Arizona". W tej miejscowości Elvis wystąpił tylko dwa razy po powrocie na scenę. Pierwszy raz 9 listopada 1972 roku, a drugi 1 czerwca 1976 roku. W 1972 roku nie miał jeszcze jumpsuitu "White Sundial Suit".
Tak się zastanawiałam ... Może osoba skanująca zdjęcia zeskanowała tylnią stronę zdjęcia z 1 czerwca 1976 roku i dołączyła pomyłkowo nie do tych zdjęć, do których miała?
Elvis na scenie w jumsuicie "White Sundial Suit". Jak informuje opis na odwrocie to koncert z 1 czerwca 1976 roku, ale według innych źródeł Elvis wystąpił wtedy w "White Egyptian Bird Suit"
*
* *
* * *
Szkic projektowy na bazie, którego wykonano oba jumpsuity "Prehistoric Egyptian Bird Suit". Na obrazku widzimy akurat kostium w błękitnym kolorze
Kiedyś w ofercie sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. można było nabyć jumpsuit "White Egyptian Bird Suit", ale od kilkunastu lat już nie jest dostępny. Rozmazane i w ogóle bardzo kiepskiej jakości zdjęcia sprzed lat
Oryginalny pas "White Leather Egyptian Bird Belt", dedykowany do jumpsuitu "White Egyptian Bird Suit"
Oryginalny pas "White Leather Inca Gold Leaf Belt", który Elvis zakładał na scenę do jumpsuitu "White Egyptian Bird Suit" (widok z tyłu)
Oryginalny pas "White Leather Chief Second Belt" (wersja druga), który Elvis również nosił do jumpsuitu "White Egyptian Bird Suit"
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną - w drodze na koncert (daty i miejsca, nie ustalono)
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 20 marca 1976 roku - Elvis opuszcza hotel, wsiada do auta i udaje się do Charlotte Coliseum, w Charlotte (NC), gdzie o godzinie 20:30, da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 6 czerwca 1976 roku - Elvis opuszcza hotel, wsiada do auta i jedzie do The Omni, w Atlancie (GA), gdzie o godzinie 14:30, da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 6 czerwca 1976 roku - Elvis kieruje się na scenę, w The Omni, w Atlancie (GA), gdzie o godzinie 14:30, da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 6 czerwca 1976 roku - Elvis wchodzi po schodkach na scenę, w The Omni, w Atlancie (GA), gdzie o godzinie 14:30 rozpocznie koncert, a następnie schodzi z niej tuż po koncercie
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 6 czerwca 1976 roku - Elvis opuścił scenę, w The Omni, w Atlancie (GA), tuż po koncercie o godzinie 14:30 i biegnie ze świtą do wyjścia
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 6 czerwca 1976 roku - Elvis tuż po koncercie, który dał o godzinie 14:30, 6 czerwca 1976 roku, w The Omni, w Atlancie (GA), pojechał odrazu na lotnisko i wsiadł na pokład swojego samolotu
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 25 czerwca 1976 roku - Elvis udaje się do obiektu Memorial Auditorium, w Buffalo (NY), gdzie o godzinie 20:30 da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 24 lipca 1976 roku - Elvis opuszcza Daniel Boone Hotel w Charleston (WV), wsiada do limuzyny i jedzie do Civic Center, gdzie o godzinie 20:30, da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 27 lipca 1976 roku - Elvis opuszcza hotel w drodze na swój występ, o godzinie 20:30, w Onondaga War Memorial, w Syracuse (NY)
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 29 lipca 1976 roku - Elvis zmierza w kierunku sceny, w Civic Center, w Springfield (MA), gdzie o godzinie 20:30 rozpocznie swój koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 4 sierpnia 1976 roku - w drodze do Cumberland County, w Fayetteville (NC), gdzie o godzinie 20:30, da koncert
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis opuścił hotel i wsiadł do limuzyny, którą odjedzie do The Summit w Houston (TX), gdzie o godzinie 14:30, 28 sierpnia 1976 roku, da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 28 sierpnia 1976 roku - Elvis wsiada na pokład samolotu, po koncercie jaki dał o godzinie 14:30, w The Summit, w Houston (TX)
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 29 sierpnia 1976 roku - Elvis gotowy do wyjścia na scenę, na swój występ o godzinie 14:30, w Municipal Auditorium, w Mobile (AL)
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" poza sceną. 6 września 1976 roku - Elvis opuszcza hotel, wsiada do auta i odjeżdża do Civic Center, w Lakeland (FL), gdzie o godzinie 14:30, da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" i pasie "White Leather Egypian Bird Belt", dedykowanym do tego kostiumu, podczas występów na scenie
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" i pasie "White Leather Inca Gold Leaf Belt", podczas występów na scenie
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" i pasie "White Leather Chief Second Belt", podczas występów na scenie
Elvis lubił żartować, także na scenie. Podczas występów dostawał wiele prezentów z widowni. Zanim podał je Charliemu, najpierw dziękował, a później lubił dodać jakiś śmieszny komentarz lub pożartować wygłupiając się z otrzymanym przedmiotem w roli głównej. Czasem też sam przynosił różne gadżety, przebierał się i rozśmieszał widownię. Tutaj dwa przykłady z nakryciami głowy
Elvis w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit" na scenie. Podczas występów dostawał wiele prezentów z widowni, a czasem również kwiaty. Górne zdjęcie to 4 lipca 1976 roku, koncert o godzinie 14:30, Oral Roberts University Mabee, Tulsa (OK), a dolne, nie wiem
A tu ktoś uchwycił moment obluzowania klamry, później jej oderwania do reszty przez Elvisa i podarowania osobie z widowni. Zdjęcia wykonano podczas koncertu w Von Braun Civic Center, Huntsville (AL), 6 września 1976 roku, o godzinie 14:30, na którym Elvis wystąpił w jumpsuicie "White Egiptian Bird Suit" i pasie "White Inca Gold Leaf Belt". Na pierwszym kolażu przedstawiono kolejność odpadania głowy Indianina, drugi to pozostałe zdjęcia z tego samego koncertu, na których widać już pustą klamrę
Obróżka Egyptian Bird, ale to nie jest oryginał tylko grafika poglądowa, którą przygotowałam żeby pokazać jak wyglądała dopóki nie znajdę* zdjęcia (o ile w ogóle). Na jej środku była piramidka, a po jej bokach taki wzór jak na paskach, z których utworzono ptaka na kostiumie. Dodałam trzy różne piramidki, ale wydaje mi się, że na oryginale była schodkowa
*
Jestem zła. Mam gdzieś zdjęcie Elvisa z tą obróżką na szyi, ale przy innym kostiumie, lecz nie mogę go znaleźć. Stąd wiem jak wygląda. Tydzień szukałam tego zdjęcia, a skończyło się przygotowaniem grafiki poglądowej, bo go nie znalazłam! Jak widzicie, ona jest zupełnie inna niż ta na replice.
Przykładowe wydawnictwa muzyczne, na których okładkach możemy zobaczyć Elvisa w jumpsuicie "White Egyptian Bird Suit"
To zdjęcie strony z wydawnictwa FTD "Elvis in West Texas. Odessa, May 30, 1976" oraz okładki. Niestety tak małe, że tekstu nie da się przeczytać. Tego dnia (30 maja 1976 roku), Elvis dał dwa koncerty w Odessie, TX - na pierwszym (o godzinie 14:30) wystąpił w jumpsuicie "White V-neck Suit",
a na drugim (o godzinie 20:30) w "White Egyptian Bird Suit"
Horus - egipski Bóg przedstawiany w postaci sokoła (lub człowieka z głową sokoła). Tutaj na płaskorzeźbach, posągach, statuetkach, biżuterii oraz kilka współczesnych grafik
Horus - egipski bóg nieba, opiekun monarchii egipskiej. Panujący faraon utożsamiał się z nim i przyjmował jego imię. Czczony pod postacią sokoła lub człowieka z głową sokoła zwieńczoną tarczą słoneczną. Horus młodzieniec był przedstawiany z lokiem nad głową. Był synem Ozyrysa i Izydy lub Geba i Nut (naukowcy nie są zgodni, ale częściej wskazuje się na Ozyrysa i Izydę).
Horus jest jednym z najstarszych i najbardziej znaczących bóstw w religii starożytnego Egiptu. Był utożsamiany z niebem, uważano więc, że zawierał w sobie słońce i księżyc. Słońce miało być jego prawym okiem, a księżyc lewym. Oko Horusa w staroegipskiej symbolice oznaczało boską opiekę i boską władzę królewską. Horus był także bogiem wojny i polowania. Wiązano go też ze zbawieniem.
P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.
Danusiu przy odpadajscej klamrze zmień 74 rok na 76.
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł .
Szkoda że ten jump kojarzony jest z ostatnim okresem jego życia bo był pomysłowy .
Dzięki Krzysiu. :) Super, że czuwasz i wyłapujesz takie rzeczy, ja to tyle razy czytałam a uszło mojej uwagi.
OdpowiedzUsuń