Nazwa najczęściej spotykana: Black Short Two Piece Suit
Nazwa alternatywna: Black Mohair Two Piece Suit
Inne nazwy: Black Two Piece Pocket Suit, Second Black Two Piece Suit, Black Mohair Pocket Short Suit; Black Short Two Piece Pocket Suit;
Linia / Seria: Short Two Piece
Kolor wiodący: czarny
Linia kolorystyczna: czerwone
Części kompletu: 2
Ilość elementów: 4
Chustki dla publiczności: niebieskie, czerwone (prawdopodobnie, gdyż w 1969 roku nie zawsze rozdawał apaszki podczas koncertów);
Projekt i wykonanie: Bill Bellew, firma IC Costume Co.
Używany na koncertach:
Opis:
Ex Post
►►► HIPOTEZA (4 listopada 2024 roku):
Spodnie z kolorowymi fałdami przy kostiumach "Black Herringbone" i "Black Mochair"
Nazwa alternatywna: Black Mohair Two Piece Suit
Inne nazwy: Black Two Piece Pocket Suit, Second Black Two Piece Suit, Black Mohair Pocket Short Suit; Black Short Two Piece Pocket Suit;
Linia / Seria: Short Two Piece
Kolor wiodący: czarny
Linia kolorystyczna: czerwone
Części kompletu: 2
Ilość elementów: 4
- żakiet - uszyty z czarnego moheru, o kroju kurtkowym, z krótkim stanem, wykończonym doszywanym paskiem, zapinanym na jeden pokryty materiałem guzik (napę); powyżej zapinany na ukryte od wewnątrz haftki; rękawy proste, z krótkim rozcięciem i jednym powleczonym materiałem guzikiem (napą); na obu piersiach kieszenie z patkami, zapinane na jeden powleczony materiałem guzik (napę); od obu kieszeni do paska biegną ozdobne, szerokie, zaprasowane plisy; kołnierz wysoki, typu napoleońskiego; czerwona fałda w nogawkach;
- spodnie - czarne, z czerwoną fałdą w dole nogawki;
- pasek - z czarnej skóry; na całej długości pokryty nasuniętymi (ruchomymi, przesuwanymi) metalowymi elementami, w kształcie owali i pionowych kokard, zdobionych turkusami; składał się z jedenastu takich elementów i klamry, wykonanych z prawdziwego srebra i osadzonych w nim prawdziwych turkusów; oryginalna nazwa: "Metal Concho";
- chustka - granatowo-biało-czerwona (znana nam z czarnego "herringbona"); cieniowana błękitno-różowo-turkusowo-biała; granatowo-czerwono-kremowa w dość duże grochy, na narożnikach wykończona strzałkami; niebieska; czerwona;
Chustki dla publiczności: niebieskie, czerwone (prawdopodobnie, gdyż w 1969 roku nie zawsze rozdawał apaszki podczas koncertów);
Projekt i wykonanie: Bill Bellew, firma IC Costume Co.
Używany na koncertach:
- 3 sierpnia 1969 roku, prawdopodobnie o godzinie 20:15 (Dinner Show) lub 24:00 (Midnight Show), International Hotel w Las Vegas, NV (patrz opis);
- 4 sierpnia 1969 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), International Hotel w Las Vegas, NV (patrz opis);
- 16 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), International Hotel w Las Vegas, NV (z czarnym pasem treningowym karate z prywatnej garderoby) (patrz opis);
- 20 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (z pasem "Metal Concho", z prywatnej garderoby) (patrz opis);
- prawdopodobnie 7 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), International Hotel w Las Vegas, NV (patrz opis);
- także podczas innych koncertów w International Hotel w Las Vegas (NV), w sierpniu 1969 roku (dokładne daty nie są znane);
Opis:
Sama kurtka wzorowana jest na czarnej skórze, jaką Elvis nosił podczas kręcenie programu dla telewizji NBC w czerwcu 1968 roku, czyli na najmodniejszym wówczas kroju kurtek jeansowych. Podobnie jest z białą wersją tego kostiumu "White Short Two Piece Pockets Suit" (drugiego z linii "Short Two Piece Suit").
Odnoszę wrażenie, że Bill Belew zbytnio się nie wysilił, ponieważ oba kostiumy z tej linii (czarny i biały) niewiele różnią się od "Black Leather Suit" i "Denim Suit", jakie przygotował na program Comeback Special '68. Być może Elvisowi przypadły do gustu i zażyczył sobie czegoś w tym samym stylu?
Kostium wykonano z czarnego moheru. Trudno powiedzieć w ilu egzemplarzach. W 1969 roku, Elvis dał 57 koncertów. Natomiast znanych jest tylko siedem kostiumów, w których na nich wystąpił, co oczywiście nie znaczy, że nie było ich więcej. Dlatego można przypuszczać, że każdy z nich został wykonany przynajmniej w dwóch egzemplarzach, nawet przy założeniu, iż Elvis robił różne roszady w obrębie posiadanej, podówczas jeszcze skromnej, garderoby scenicznej.
Odpowiedzi na te wszystkie wątpliwości nie znajdziemy też w książce "Elvis Presley, Fashion for a King" (Tommy Edwardsen, Atle S. Larsen), w zasadzie jedynej poświęconej kostiumom scenicznym Elvisa. Może dlatego, że też była pisana przez fanów, którzy mieli ograniczony dostęp do źródeł.
Według dotąd znanych danych, Elvis nosił ten strój tylko podczas występów w sierpniu 1969 roku w International Hotel w Las Vegas. Lecz nie można wykluczyć, że sięgnął po niego i w następnym roku. Tradycyjnie przypomnę, że w przypadku większości jego koncertów ciągle nie wiadomo jak był na nich ubrany. Dla przykładu: z sezonu pierwszego występów w International Hotel, znamy 19 ubiorów z 57 koncertów, z sezonu drugiego 8 z 59 (!), a z sezonu trzeciego 13 z 58!
Trudno powiedzieć czy nosił go także prywatnie, tak jak drugi z tej serii "White Short Two Piece Pocket Suit", który intensywnie użytkował poza sceną. Wydaje mi się, że widziałam kiedyś zdjęcie Elvisa w tym kostiumie w prywatnym ujęciu, ale nie mam go w swoich zbiorach, ani też nie znalazłam na necie.
Z tego co mi wiadomo, w 1969 roku, Elvis nie wydawał publiczności chustek stanowiących element stroju (mowa tu o trzech: granatowo-czerwono-białej, cieniowanej błękitno-różowo-turkusowo-białej, granatowo-czerwono-kremowej w grochy i strzałki). Dlatego, jeśli chodzi o chustki dla publiczności, przypuszczalnie rozdawał tylko te, które z takim przeznaczeniem specjalnie zakładał - wiemy z dużą dozą prawdopodobieństwa, że były to czerwone i niebieskie, lecz nie można wykluczyć także innych kolorów.
Kostium "Black Mohair Pocket Short Suit" nie pojawiał się na wystawach. Wątpiono nawet czy w ogóle jest jeszcze w posiadaniu archiwów Graceland, czy przepadł jak wiele innych. Jednak EPE lubi co jakiś czas wyciągać białe króliczki z kapelusza. Tak było i w tym przypadku.
Pojawił się na aukcji domu Gotta Have Rock And Roll, gdzie został zlicytowany 22 lipca 2011 roku. Źródła nie wspominają kto został jego szczęśliwym nabywcą, widocznie kupiec zastrzegł anonimowość. Natomiast znamy cenę. Zwycięska oferta wyniosła 36.772,-$ (w tym składki aukcjonera) i była wyższa od oczekiwanej, którą szacowano na przedział od 20 do 30 tysięcy dolarów (część ekspertów uważała, że osiągnie cenę między 40 a 50 tysięcy dolarów) [dane aukcji: Lot #3: Elvis Presley Stage Worn Mohair Suit and Boots With Scarf; This lot is closed for bidding. Bidding ended on 7/23/2011; Minimum Bid: $8,000.00; Final Bid: $36,772.00; Estimate: $20,000 - $30,000; Number Bids: 16; Auction closed on Saturday, July 23, 2011].
Niestety nie wiemy jak kostium opuścił Graceland, czy wydał go jeszcze Elvis za życia, czy sprzedano go w opcji "z tyłu sklepu", czy może oficjalnie na jakiejś wczesnej aukcji (w latach 80. lub 90.). Być może wynika to z listu proweniencyjnego od Richarda Davisa, jaki załączono do aukcji, lecz nie został upubliczniony.
Chociaż strój ten wizualnie nie był szczególny, to miał swoją wartość historyczną - Elvis nosił go, kiedy wrócił do koncertowania na żywo, w International Hotel w Las Vegas, w lecie 1969 roku - a pamiątki z tego okresu są najbardziej cenione wśród fanów i kolekcjonerów.
Ponadto do kostiumu dołączono buty "Verde", które Elvis uwielbiał i zakładał do tego stroju na scenę (do innych w tym okresie również). Nabywca otrzymał także jeden z szalików, jakie Elvis nosił w tym czasie na koncertach. Jednak był to nowy egzemplarz, który nigdy nie zawisł na szyi Elvisa.
Tym razem nie było żadnych wątpliwości, co do autentyczności tegoż jumpsuitu. Wewnątrz części składowych kompletu (kurtki i spodni) znajdowały się oryginalne etykiety (wszywki) z nazwiskiem Elvisa, wypisanym niezmywalnym tuszem, a do zestawu dołączono list uwierzytelniający Richarda Davisa, długoletniego menedżera szafy (garderoby) Presleya.
W niektórych źródłach można spotkać informację, że w tej serii był i trzeci kostium - granatowy - oprócz czarnego i białego, tak jak to jest w przypadku serii "Herringbone". Osoby przekonane o istnieniu granatowej wersji wskazują na zdjęcia, gdzie Elvis ma na szyi cieniowaną apaszkę błękitno-różowo-turkusowo-białą. Opozycjoniści, wyraźnie widoczny na zdjęciach granat tłumaczą grą świateł. Jednak, gdy porównamy granat kostiumu na przykład z czarną gwiazdą na pudle rezonansowym gitary (z wysyconą czernią), to wygląda na to, że faktycznie kolor granatowy nie jest tylko złudzeniem, lecz rzeczywistością. Jednocześnie trzeba pamiętać, że światło inaczej odbija się od różnych materiałów. Tak czy inaczej, bez potwierdzeń z Graceland lub firmy B & K Enterprises Costume Co., trudno uważać tę informację za pewnik.
Jedno ze źródeł dla koncertu 3 sierpnia 1969 roku podawało "Dinner Show", ale godzinę "24:00", dlatego myślę, że jednak chodzi o koncert Midnight Show (o północy), tym bardziej, że dla koncertu Dinner Show o 20:15, kilka źródeł wskazuje kostium "Black/Red Herringbone". W związku z tym wykazywanie dla tego koncertu kostiumu "Black Two Piece Short Mohair", jest błędne.
Natomiast jego wykazywanie przy koncercie z 4 sierpnia 1969 roku, o godzinie 24:00, jest błędne. Znamy jedno zdjęcie, na którym Elvis widoczny jest w oddali. Góra kostiumu wygląda na nim bardziej jak od "Black Herringbone" (właściwie przy powiększeniu wyraźnie rysuje się linia dolna tuniki), ale pas to raczej czarna makrama, z pewnością nie jest to tekstylny "Black Herringbone Karate Belt". Prawdopodobnie nie znamy tej czarnej makramy. Może to być jakaś z garderoby prywatnej lub dedykowana do innego kostiumu.
Moim zdaniem na tym zdjęciu nie jest "Black Herringbone" (klasyczny) tylko jakiś inny czarny "Herringone" z kolorowymi fałdami. Klasyczny "Black Herringbone" nie miał fałd, tylko rozkloszowane nogawki. Ten na zdjęciu ma fałdy, co widać po tym jak się ułożyły dołem nogawki spodni - wyraźne załamania i boczne wypiętrzenia - które nigdy nie powstałyby przy spodniach lekko
rozkloszowanych bez fałdy.
Z kolei większość źródeł informuje, że na tym zdjęciu Elvis jest "Black/Green Herringbone" i to jest prawdopodobnie właściwe rozpoznanie.
Część źródeł do koncertu 7 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, podaje "Black Green Herringbone Suit" z pasem "Gold Metal". Jednak prawdopodobnie Elvis wystąpił wtedy w "Black Two Piece Short Mohair Suit".
Źródła podają, że 16 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas (NV), Elvis wystąpił w czarnym dwuczęściowym kostiumie i "Long Black Belt", który nie był pasem "Black Heringbone Belt", tylko czarnym pasem treningowym karate. Do końca nie wiadomo, do którego kostiumu go założył, aczkolwiek wiele wskazuje na to, że był to jednak "Black Short Two Piece Suit".
Wszystko wskazuje na to, że Elvis przynajmniej raz użył do niego spodni z niebieską fałdą, 20 sierpnia o godzinie 20:15, a do tej kombinacji założył pas "Metal Concho". Przypuszczalnie były to czarne spodnie z niebieską fałdą od "Black/Blue Herringbone Suit", ale nie można wykluczyć, że i ten kostium miał wersję z niebieską fałdą. Maria Davies (fanka Elvisa z Liverpoolu, Anglia), która była na tym koncercie, tak opisuje ubiór Elvisa:
"Nosił czarne spodnie z dżerseju, z jasnoniebieskimi odwróconymi fałdami od kolan po kostki na zewnętrznej stronie nogawek, czarną kurtkę 'matador' ze stojącym kołnierzem i jasnoniebieskim, jedwabnym szalikiem na szyi, a wokół bioder srebrny pas [red. "Metal Concho" z garderoby prywatnej]".Chociaż w wykazach najczęściej podaje się, że był to czarny "Herringbone" z niebieską fałdą, to prawdopodobnie pomyłka wynikająca z założenia, że jeśli w nogawkach była niebieska fałda, to musiał to być właśnie ten kostium. Tymczasem Maria Davies tylko górę tego jednego kostiumu nazywa "matador", w przypadku pozostałych "Herringbone" używa słowa "tunic" lub "karate top" (była wtedy na pięciu lub sześciu koncertach Elvisa, pomiędzy 20 i 23 sierpnia). Poza tym określa materiał jako dżersej*, który wygląda tak samo jak moher*, z którego wykonano właśnie "Black Short Two Piece Suit". Ponadto, o górze kostiumu Maria mówi kurtka "matador**", a tak określa się krótkie żakiety z rękawami, których dół kończy się między dolną linią żeber, a linią pasa (nie przekraczając tej ostatniej). W związku z tym jeśli chodzi o górę kostiumu, z całą pewnością był to "Black Short Two Piece Suit". Nierozstrzygnięta pozostaje kwestia spodni, czy były zapożyczone od 'Herringbone", czy "Black Short Two Piece Suit" miał również spodnie z niebieską fałdą. To by poniekąd tłumaczyło pojawiającą się czasem informację, że Elvis miał spodnie z niebieskimi fałdami w dwóch różnych odcieniach (nawet w sklepie B & K Enterprises Costume Co. spodnie te są w oferowane z fałdami w dwóch odcieniach niebieskiego - royal blue i powder blue).
* Dżersej definiuje się jako tkaninę wykonaną z wełny (dowolnej, istotą jest splot, a w ostatnich latach nawet bawełny), natomiast moher, to również tkanina wełniana z takim samym splotem jak dżersej, z tym że z dookreślonym pochodzeniem wełny - z kóz angorskich (nie mylić z wełną z królików angorskich). Obie tkaniny są miękkie w dotyku, z lekkim połyskiem i delikatnym meszkiem.
** Nazwa typu kurtki zapożyczona od strojów uczestników korridy (matadorów, torreadorów, pikadorów), których kurtki sięgały do linii dolnych żeber, nie dalej jak do pasa (tak zwany wysoki stan), patrz zdjęcie na samym dole.
** Nazwa typu kurtki zapożyczona od strojów uczestników korridy (matadorów, torreadorów, pikadorów), których kurtki sięgały do linii dolnych żeber, nie dalej jak do pasa (tak zwany wysoki stan), patrz zdjęcie na samym dole.
Pas "Metal Concho", który zakładał do większości strojów w 1969 roku, nie był projektu Billa Belewa. Elvis zakupił go w mieście Sedona (Arizona), w 1967 roku, podczas kręcenia zdjęć do filmu "Stay Away Joe" (1968), z myślą o swojej garderobie prywatnej. Bardzo go lubił i często zakładał, przez wiele lat. W 1969 roku postanowił używać go także na scenie. Nosił go do każdego stroju poza serią "Herringbone", do której tunik przewidziano parciane pasy w stylu karate.
W jednym ze źródeł spotkałam błędną informację, że kupiła go Priscilla w Nowym Yorku, gdy udała się tam na zakupy biżuterii. Nie ten, ale faktem jest, że kupowała Elvisowi różne oryginalne pasy, znając jego upodobanie do tego elementu stroju.
Elvis nie tylko kupił ten pas podczas kręcenia filmu "Stay Away Joe", ale również wystąpił w nim w tym filmie. Pas składał się z czarnego, skórzanego paska, na którym umieszczono jedenaście, ruchomych (przesuwanych), metalowych elementów wykonanych ze srebra, obficie wysadzanych prawdziwymi turkusami. Po kilku latach Elvis podarował go swojemu menadżerowi muzycznemu, Joe Guercio, właścicielowi orkiestry Joe Guercio Orchestra i jej dyrygentowi, z którym współpracował od 7 sierpnia 1970 roku do końca. Joe nosił ten pas przez jakiś czas. Później zastąpił* jego oryginalną sprzączkę klamrą od innego swojego pasa, także wysadzanego turkusami (patrz ostatnie zdjęcie). W 2011 roku Joe postanowił wystawić na aukcję pas "Metal Concho", jednak nie przełożył z powrotem oryginalnej sprzączki.
* No i to mi się nie zgadza. Właśnie niedawno trafiłam na zdjęcie Elvisa w ciemnym garniturze, spod którego wyzierała identyczna klamra, jaką rzekomo przełożył do tego pasa Guercio! Niestety, gdy usiadłam kilka dni później by dopisać tę uwagę, okazało się, że zdjęcie mi się nie zapisało (plik jest, ale uszkodzony, nie daje się otworzyć w żadnym programie graficznym). W związku z tym sądzę, że to nie była klamra od jakiegoś pasa należącego do Guercio, tylko to Elvis podarował mu "Metal Concho" wraz z wymienną klamrą.
Tak przerobiony pas został zlicytowany na aukcji domu Heritage Auctions, 29 lipca 2011 roku. Mimo modyfikacji, zapłacono za niego 5.078,- dolarów. Niestety, Joe nie poinformował o losie oryginalnej klamry. Domniemywa się, że nie zaginęła i wkrótce także ona pojawi się na
Na ostatnim obrazku znajdują się zdjęcia Elvisa w pasie "Metal Concho" oraz dwa samego pasa. Niestety, te dwie fotografie nie przedstawiają oryginału, tylko dwa inne pasy uderzająco do niego podobne. Poziomy pokazuje kształt oryginalnej klamry, a pionowy klamrę jaką przemontował do oryginału Joe Guercio.
* * *
* *
*
Ex Post
Dodatkowe informacje (21 marca 2019 roku)
Oryginalny czarny pas treningowy karate Elvisa, który przypuszczalnie użył do tego kostiumu podczas koncertu, znajduje się w muzeum Elvis & Hollywood Legends Museum, w Pigeon Forge (TN). Zdjęcie z tego muzeum na końcu postu.
Dodatkowe informacje (21 marca 2019 roku)
Oryginalny czarny pas treningowy karate Elvisa, który przypuszczalnie użył do tego kostiumu podczas koncertu, znajduje się w muzeum Elvis & Hollywood Legends Museum, w Pigeon Forge (TN). Zdjęcie z tego muzeum na końcu postu.
Ex Post
Ostatnie informacje (27 października 2021 roku):
Wracając do pasa "Metal Concho". W rzeczywistości pas sprzedany przez Joe Guercio nie był tym, który znamy ze zdjęć na Elvisie. Po wyjaśnienia odsyłam do listy pasów "Belt", a tam do pozycji [108].
Ostatnie informacje (27 października 2021 roku):
Wracając do pasa "Metal Concho". W rzeczywistości pas sprzedany przez Joe Guercio nie był tym, który znamy ze zdjęć na Elvisie. Po wyjaśnienia odsyłam do listy pasów "Belt", a tam do pozycji [108].
Ex Post
Ostatnie informacje (23 października 2024 roku):
Zgodnie z tym, o czym pisałam już w poście "Jumpsuity Black Herringbone z niebieskimi i zielonymi akcentami", 7 sierpnia 1969 roku, podczas koncertu o godzinie 20:15 (Dinner Show), Elvis wystąpił w czarnych spodniach z zielonymi fałdami i górą od kostiumu "Black Short Two Piece". Ponieważ nie ma zdjęć, a ubiór znamy tylko z opisów, nie wiemy, czy była to druga wersja tego kostiumu, czy po prostu do jego góry założył spodnie z zielonymi fałdami od "Black Green Herringbone Suit".
Ostatnie informacje (23 października 2024 roku):
Zgodnie z tym, o czym pisałam już w poście "Jumpsuity Black Herringbone z niebieskimi i zielonymi akcentami", 7 sierpnia 1969 roku, podczas koncertu o godzinie 20:15 (Dinner Show), Elvis wystąpił w czarnych spodniach z zielonymi fałdami i górą od kostiumu "Black Short Two Piece". Ponieważ nie ma zdjęć, a ubiór znamy tylko z opisów, nie wiemy, czy była to druga wersja tego kostiumu, czy po prostu do jego góry założył spodnie z zielonymi fałdami od "Black Green Herringbone Suit".
Ex Post (5 listopada 2024 roku):
Po szczegóły odsyłam do Ex Post zz 5 listopada 2024 roku, zamieszczonego poniżej.
Po szczegóły odsyłam do Ex Post zz 5 listopada 2024 roku, zamieszczonego poniżej.
Ex Post
►►► HIPOTEZA (4 listopada 2024 roku):
Spodnie z kolorowymi fałdami przy kostiumach "Black Herringbone" i "Black Mochair"
Od lat nurtują mnie czarne spodnie z kolorowymi fałdami, do których Elvis zakładał górę (tunikę) od "Black Herringbone Suit" lub górę (kurtkę) od "Back Two Piece Short Mochair Suit" ("Black Two Piece Pockets Suit"). Analizując materiały (zdjęcia, wypowiedzi uczestników koncertów, którzy opisywali stroje w jakich występował) doszłam do wniosku, że prawidła jakie przyjęliśmy w przypadku tych dwóch kostiumów ("Black Herringbone" i "Black Mochair"), są błędne.
Klasyczne "Herringbone" (biały, granatowy, czarny) nie miały fałd w nogawkach spodni.
Jakie spodnie miał "Black Mochair", w zasadzie nie wiemy. Ze sceny znamy jego górę, do której Elvis zakładał spodnie z czerwoną, zieloną i prawdopodobnie z niebieską fałdą. Kiedy wystawiono go na aukcję, dołączono spodnie z czerwonymi fałdami, lecz czy one były rzeczywiście od tego kostiumu, nie wiadomo, ponieważ kiedyś można było przeczytać, że "Black Mochair", podobnie jak jego odpowiednik "White Mochair", nie miał fałd w nogawkach spodni, one były tylko rozkloszowane, jak te w klasycznych "Herringbone".
Jeśli chodzi o spodnie z kolorowymi fałdami w nogawkach, które zakładał do "Black Herringbone" i "Black Mochair", wiemy o czterech kolorach fałd:
1. Czy było aż tyle gór (tunik) "Black Herringbone Suit" co spodni z kolorowymi fałdami?
2. Czy spodnie z kolorowymi fałdami jakie zakładał do "Black Short Mochair Suit" były tymi samymi egzemplarzami, które nosił z tuniką "Herringbone", czy kostium "Black Two Piece Pockets Suit" miał swoje spodnie z kolorowymi fałdami?
3. Czy było aż tyle gór (bluz, kurtek) "Black Short Mochair Pockets Suit", co spodni z kolorowymi fałdami?
4. Czy spodnie z kolorowymi fałdami powstały jako dodatkowy, alternatywny, wymienny element do obu tych kostiumów?
Nie sądzę by każdy z tych kostiumów miał tyle dodatkowych spodni. Myślę, że spodnie z kolorowymi fałdami były dodatkowymi, a Elvis dobierał je sobie do obu tych kostiumów. Z drugiej strony wydaje się mało prawdopodobne żeby Elvis miał tylko jedną tunikę "Black Herringbone" i jedną kurkę "Black Mochair" przy takiej ilości spodni, zwłaszcza, że bardzo się pocił podczas występów.
Jeśli chodzi o kostiumy Elvisa z 1969 roku, nasza wiedza w tym zakresie jest niewielka. Natomiast wiemy na pewno, że do:
Natomiast kiedy do kostiumu "Black Mochair" zakładał spodnie z czerwonymi lub niebieskimi fałdami, używał pasa "Metal Concho". A kiedy zakładał spodnie z zielonymi fałdami, to używał pasa "Gold Metal".
►►► W związku z powyższym zastanawiam się, czy podawanie poniższych kostiumów jako odrębnych (niezależnie istniejących) jest zasadne:
Black Herringbone with RED pleats (czerwone),
Black Herringbone with GREEN pleats (zielone),
Black Herringbone with BLUE pleats (jasnoniebieskie; niebieskie),
Black Mochair with RED pleats (czerwone),
Black Mohair with GREEN pleats (zielone),
Black Mohair with BLUE pleats (prawdopodobnie niebieskie).
Na mojej liście kostiumów, "Back Herringbone" są przedstawione w rozbiciu z uwagi na kolor fałd. Natomiast "Black Mochair", nie. W jego przypadku o kolorach fałd w spodniach piszę tylko w poście omawiającym.
Klasyczne "Herringbone" (biały, granatowy, czarny) nie miały fałd w nogawkach spodni.
Jakie spodnie miał "Black Mochair", w zasadzie nie wiemy. Ze sceny znamy jego górę, do której Elvis zakładał spodnie z czerwoną, zieloną i prawdopodobnie z niebieską fałdą. Kiedy wystawiono go na aukcję, dołączono spodnie z czerwonymi fałdami, lecz czy one były rzeczywiście od tego kostiumu, nie wiadomo, ponieważ kiedyś można było przeczytać, że "Black Mochair", podobnie jak jego odpowiednik "White Mochair", nie miał fałd w nogawkach spodni, one były tylko rozkloszowane, jak te w klasycznych "Herringbone".
Jeśli chodzi o spodnie z kolorowymi fałdami w nogawkach, które zakładał do "Black Herringbone" i "Black Mochair", wiemy o czterech kolorach fałd:
- czerwonych,
- zielonych,
- jasnoniebieskich,
- niebieskich.
1. Czy było aż tyle gór (tunik) "Black Herringbone Suit" co spodni z kolorowymi fałdami?
2. Czy spodnie z kolorowymi fałdami jakie zakładał do "Black Short Mochair Suit" były tymi samymi egzemplarzami, które nosił z tuniką "Herringbone", czy kostium "Black Two Piece Pockets Suit" miał swoje spodnie z kolorowymi fałdami?
3. Czy było aż tyle gór (bluz, kurtek) "Black Short Mochair Pockets Suit", co spodni z kolorowymi fałdami?
4. Czy spodnie z kolorowymi fałdami powstały jako dodatkowy, alternatywny, wymienny element do obu tych kostiumów?
Nie sądzę by każdy z tych kostiumów miał tyle dodatkowych spodni. Myślę, że spodnie z kolorowymi fałdami były dodatkowymi, a Elvis dobierał je sobie do obu tych kostiumów. Z drugiej strony wydaje się mało prawdopodobne żeby Elvis miał tylko jedną tunikę "Black Herringbone" i jedną kurkę "Black Mochair" przy takiej ilości spodni, zwłaszcza, że bardzo się pocił podczas występów.
Jeśli chodzi o kostiumy Elvisa z 1969 roku, nasza wiedza w tym zakresie jest niewielka. Natomiast wiemy na pewno, że do:
-
"Black Herringbone" nosił spodnie z fałdami w kolorach:
czerwonym, zielonym, jasnoniebieskim i niebieskim, -
"Blak Mochair" nosił spodnie z fałdami w kolorach:
czerwonym, zielonym i prawdopodobnie niebieskim.
Natomiast kiedy do kostiumu "Black Mochair" zakładał spodnie z czerwonymi lub niebieskimi fałdami, używał pasa "Metal Concho". A kiedy zakładał spodnie z zielonymi fałdami, to używał pasa "Gold Metal".
►►► W związku z powyższym zastanawiam się, czy podawanie poniższych kostiumów jako odrębnych (niezależnie istniejących) jest zasadne:
Black Herringbone with RED pleats (czerwone),
Black Herringbone with GREEN pleats (zielone),
Black Herringbone with BLUE pleats (jasnoniebieskie; niebieskie),
Black Mochair with RED pleats (czerwone),
Black Mohair with GREEN pleats (zielone),
Black Mohair with BLUE pleats (prawdopodobnie niebieskie).
Na mojej liście kostiumów, "Back Herringbone" są przedstawione w rozbiciu z uwagi na kolor fałd. Natomiast "Black Mochair", nie. W jego przypadku o kolorach fałd w spodniach piszę tylko w poście omawiającym.
Co się stało ze spodniami z kolorowymi fałdami? W zasadzie nie wiadomo, prawdopodobnie nie ma ich w Graceland. Natomiast spodnie z czerwonymi fałdami zostały sprzedane razem z górą "Black Mochair Suit". Jeśli przyjmiemy wersję, że spodnie z czerwonymi fałdami Elvis miał w jednym egzemplarzu, to sprawę mamy wyjaśnioną. Jeśli przyjmiemy, że były dwa egzemplarze, do każdego z tych kostiumów oddzielnie, to brakuje nam tych od wersji "Black Herringbone".
*
* *
* * *
Kostium "Black Short Mohair Pocket Suit" - zdjęcie normalne i lekko rozjaśnione, co pozwala lepiej dostrzec szczegóły. Poniżej obrazek z aukcji (w dniu 22 lipca 2011 roku, dom aukcyjny Gotta Have Rock And Roll), w którym wykorzystano to samo zdjęcie kostiumu. Przedostatnie zdjęcie, kolejne całego kostiumu, po otwarciu w nowym oknie pokaże się w znacznym powiększeniu. Na ostatnim dwie wewnętrzne metki, z żakietu i spodni oraz fałda w nogawce
Elvis w kostiumie "Black Short Two Piece Pocket Suit" poza sceną (prywatnie) - tutaj całuje się z jakąś fanką
Elvis podczas występów na scenie w "Black Short Two Piece Pocket Suit", w spodniach z czerwoną fałdą , pasie "Metal Concho" oraz z błękitno-różowo-turkusowo-białą chusteczką na szyi
Zwolennicy istnienia trzeciej, granatowej wersji tego kostiumu, uważają, że właśnie w nim Elvis jest pokazany na tych zdjęciach, a zdaniem przeciwników widoczny granat stroju, to wyłącznie "stagelight" (efekt gry świateł scenicznych). Tego kostiumu Elvis nie miał w granatowym kolorze. W rzeczywistości przekłamanie koloru jest spowodowane faktycznym kolorem i rodzajem materiału. On albo nie był w wysyconej* czerni, albo jest to efekt włosków na materiale - i stąd to przekłamanie koloru w światłach scenicznych.
* Czerń uzyskiwana jest w różny sposób z zastosowaniem różnych barwników. Dlatego spotykamy wysyconą czerń, czerń z nutą brązu, zieleni, szarości lub granatu (narzadziej spotykaną). Odcień czerni zwykle jest wypadkową użytego barwnika i rodzaju włókien materiału (nie każdy barwnik daje ten sam odcień na danym rodzaju materiału).
Jest jeszcze jedna możliwość. Większość tych zdjęć była czarno-biała i została pokolorowana w dobie komputerowej technologii obróbki obrazu, co bardzo często także wpływa na przekłamanie niektórych kolorów.
Elvis podczas występów na scenie w "Black Short Two Piece Pocket Suit", w spodniach z czerwoną fałdą, pasie "Metal Concho" oraz z granatowo-czerwono-kremową apaszką w duże grochy, na narożnikach wykończoną strzałkami
Elvis podczas występów na scenie w "Black Short Two Piece Pocket Suit", w spodniach z czerwoną fałdą oraz w pasie "Metal Concho" i czerwoną apaszką na szyi
Czarno-białe zdjęcie Elvisa podczas występów na scenie w "Black Short Two Piece Pocket Suit", w spodniach z czerwoną fałdą oraz w pasie "Metal Concho", ale bez apaszki na szyi
Elvis podczas występów na scenie w "Black Short Two Piece Pockets Suit", w czarnych spodniach (klasycznych, czyli bez fałdy, a najprawdopodobniej z niebieską fałdą), w pasie "Metal Concho" i niebieską chusteczką na szyi
Zdjęcie z koncertu o godzinie 24:00, 4 sierpnia 1969 roku. Według jednych Elvis jest tu w "Black Short Two Piece Suit", według innych (w tym mnie) w "Black/Green Herringbone Suit" (przy powiększeniu obrazu wyraźnie rysuje się dół tuniki). To jedyne zdjęcie jakie znam, na którym Elvis ma czarną makramę, a nie "Black Herringbone Belt" lub "Metal Concho Belt"
Elvis w pasie "Metal Concho" w różnych miejscach i okolicznościach - na planie filmu "Stay Away Joe" (1968), podczas prób, w hotelowym lobby oraz w Graceland. Z prawego boku i po środku zdjęcia dwie wersje pasów "Metal Concho" dla porównania (patrz treść postu)
Czarne buty VERDE, które Elvis zakładał do "Black Short Two Piece Pockets Suit" podczas występów na scenie. Verde to ulubiona marka butów Elvisa, zwłaszcza do występów na scenie
Zdjęcia czynnych uczestników korridy (matadorów, torreadorów, pikadorów), od których strojów zaczerpnięto nazywanie krótkich kurtek z rękawami "matador"
Oryginalny czarny pas treningowy karate Elvisa, który przypuszczalnie użył do tego kostiumu podczas koncertu w dniu 16 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, znajduje się w muzeum Elvis & Hollywood Legends Museum, w Pigeon Forge (TN)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html