wtorek, 7 maja 2024

Mini-auta Elvisa

Mini-auta, albo mikro-auta, sama nie wiem jak je nazwać. Zastanawiam się, czy mogły być używane na drogach w ruchu publicznym, czy był to tylko gadżet kolekcjonerski dla dużych chłopców. Może nie w każdym kraju, ale tam gdzie były w sprzedaży, pewnie tak.

Elvis lubował się w tych zabawkach, bo chyba tak je trzeba określić, pod koniec lat 50. i na początku 60. Według mojej wiedzy, był właścicielem przynajmniej takich pięciu, a być może i większej ich liczby.

Ponieważ moja wiedza o samochodach jest nikła, wymienię tylko te marki-modele, jakie posiadał Elvis. Niestety, nic więcej nie mogę o nich napisać (o okolicznościach zakupu, użytkowania, kolorze, ani o tym, co się z nimi później stało). Właściwie prawie nic.

Może ktoś z was, jakiś miłośnik niecodziennych aut a jednocześnie fan Elvisa, ma na ten temat większą wiedzę, którą zechce się z nami podzielić?


1. Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 rok
Mikro-auto trójkołowe. Kolor: (nie ustalono)

To prawdopodobnie był pierwszy model mikro-auta, jakie Elvis posiadał. Większość zdjęć, która w ogóle ma jakieś informacje o dacie w opisie, podaje 1956 rok, ale czasem się trafi 1955 rok, choć myślę, że to błąd.

O tym autku coś udało mi się dowiedzieć.

Większość pisze, że nie wiadomo dokładnie, jak go zdobył, czy kupił, czy dostał w prezencie. Niemniej strona elvispresleymusic.com.au, jako jedyna podaje, że ten trójkołowy Messerschmittem KR200 został zbudowany dla niego na zamówienie, a dostał go w czerwcu 1956 roku. Z kolei na forum FCC podano:
"Elvis kupił Messerschmitta KR200 przed połową kwietnia 1956 roku (prawdopodobnie pod koniec marca)".
Czyli złożył zamówienie i zapłacił w marcu (ewentualnie na początku kwietnia), a odebrał w czerwcu.

Jeździł nim co najmniej rok. W połowie sierpnia 1957 roku podarował go Bernardowi Lansky'emu. Właściwie była to wymiana barterowa. Bernard Lansky dostał Messerschmitta KR200, a Elvis za to mógł buszować w jego sklepie przez trzy godziny, wybierając ubrania dla siebie.

W jednym z wywiadów na temat swoich ubrań, Elvis wspomniał o tej wymianie barterowej. Jak podał - Lansky wykazał duże zainteresowanie samochodem, więc zaproponował mu umowę, z której skorzystał.

W filmie "200 Cadillacs" z 2009 roku, opowiadającym o Elvisie, Lansky udzielił wywiadu, w którym powiedział, że odrzucił wiele ofert gotówkowych za Messerschmitta Elvisa.

Mówił, że jest jak samolot myśliwski bez skrzydeł. Co ciekawe, po jego śmierci samochód przeszedł w ręce jego spadkobierców i jest u nich do dziś.

Na jednym z portali motoryzacyjnych (classiccarstodayonline.com), podano:
"Zainteresowanie Elvisa niemieckimi mikrosamochodami trwało nadal, a w 1956 roku kupił Messerschmitta".
Hm, "nadal"? Z tego wynika, że nie było to jego pierwsze mikro-auto, chyba, że autor się przejęzyczył. To solidna strona, więc musi coś być w tej informacji.

Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 i 1959 rok. Na kolażu, w lewym górnym rogu, Elvis majstruje coś przy swoim modelu z 1956 roku (w USA), a na zdjęciu w lewym dolnym rogu, siedzi z Rosemarie Praß w modelu z 1959 (w Niemczech), który do niej należał

Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 rok - zdjęcia z maja 1956 roku, zrobione na posesji Elvisa przy Audoubon Drive 1034 w Memphis

Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 rok - zdjęcia te są albo z września 1956 roku, albo z lutego 1957 roku, przy i na posesji Elvisa przy Audoubon Drive 1034 w Memphis

Zdjęcia nie zostały opisane. W jednym miejscu w opisie podano tylko "luty", ale bez roku. Więc jeśli to rzeczywiście luty, to 1957 rok, bo w lutym 1956 roku mieszkał jeszcze na Getwell Street 1414 (do 11 maja 1956 roku). Natomiast mamy też zdjęcia Elvisa w tym samym stroju z lotniska, kiedy przyleciał do Memphis z Nickiem Adamsem, 23 września 1956 roku.

Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 rok - zdjęcie nie zostało datowane, ale ja tą marynarkę pamiętam z innych i chyba to był już 1957 rok

Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 rok - zdjęcie nie zostało datowane, ale wydaje mi się, że to może być ten sam dzień, co na zdjęciu powyżej. Na tym coprawda marynarka wygląda na ciemną, a na górnym jest w paskim, jednak kołnierz Elvisa i fryzura są identyczne, łącznie z układem kosmyków włosów nad czołem i bokobrodami

Messerschmitt (FMR) KR-200 Cabin Scooter Bubble Micro Car, 1956 rok - to 1956 lub 1957 rok, ani nie da się rozpoznać otoczenia, ani ubioru Elvisa, więc trudno coś więcej powiedzieć



2. Marka? Model? - nie ustalono
Mikro-auto czterokołowe. Kolor: (nie ustalono)

Rok później, po Messerschmicie (hipotetycznie, bo nie mamy pewności czy wiemy o jego wszystkich mikro-autach), kupił kolejne motoryzacyjne maleństwo. Niestety nie wiem, co to za marka, ani jaki model. W każdym razie było jego zabawką motoryzacyjną w 1957 roku. Jego jedyne zdjęcie jakie mam, zostało zrobione w 1957 roku, na terenie posesji przy Audoubon 1034 w Memphis.

Nic nie znalazłam o tym samochodziku, chyba że to ten, o którym wspomniano na jednym z for:
"Na początku 1957 roku posiadał również karłowaty samochód wyścigowy".
Nie mam pojęcia jak wygląda wyścigowa wersja mikro-auta, więc nie skuszę się na żadną analizę, czy to może być ten egzemplarz widoczny na zdjęciu. Szkoda, że autor tego wpisu nie podał marki, zresztą nawet nie jestem pewna czy ją znał, bo napisał: "Mam gdzieś bardzo kiepską kopię faksu ze zdjęciem. Nie widziałem jej od chyba 10 lat".

Czasowo to by się zgadzało, bo na początku 1957 roku mieszkał jeszcze na Audoubon Drive 1034, a pod koniec marca przeniósł się do Graceland.

Marka? Model? Elvis na pewno miał go w 1957 roku - ale być może kupił go wcześniej i był jego właścicielem dłużej? Z pewnością nie jest to znany nam Messerschmitt, ani BMW Isetta



3. BMW Isetta 300, 1957 rok
Mikro-auto czterokołowe. Kolor: jasny, ale nie biały.

Model zakupiony przez Elvisa w czerwcu 1957 roku. Na forum FECC, czytamy pod opisem zdjęcia:
"Elvis siedzący w swoim BMW ISETTA 300, które kupił w czerwcu 1957 roku. Pod koniec czerwca 1957 roku w lokalnej gazecie ukazało się to zdjęcie".
Nie wiadomo, co się z nim stało, ale z pewnością to nie jest egzemplarz, jaki podarował Pułkownikowi na gwiazdkę 1957 roku. Widać to nie tylko po kolorze (na zdjęciach czarno-białych jest jasnoszare, podczas gdy auto Pułkownika ciemnoszare), ale także po tapicerce siedzenia - jego miało obicie w kratę, a egzemplarz Parkera gładkie (bez wzoru). Ma też już tablicę z numerem rejestacyjnym {0369008}, czego nie ma jeszcze model Parkera - Elvis nie mógł za niego, dokonać rejestracji na niego.

(poniższy akapit znajduje się w omówieniu wszystkich trzech Isett)
Jeden z fanów motoryzacji, trafił na aukcję Isetty 600 i omawiając ten model zacytował fragment z opisu przedmiotu aukcyjnego:
"Podczas stacjonowania w Niemczech król odcisnął również piętno na dwóch słynnych samochodach BMW z lat 50-tych, BMW Isetta i BMW 507".
Acz w tym fragmencie nie podano modelu Isetty. A wśród komentarzy poniżej znalazł się taki wpis:
"Ojciec jednego z moich przyjaciół, jest właścicielem Isetty, która należała do Elvisa".
I znowu nie podano modelu. To amerykańska strona, więc wnioskuję, że jakaś Isetta Elvisa nadal jest w USA, tylko która? Jedna z 1957 roku (Elvisa lub Pułkownika), czy ta z Niemiec (z 1959 lub 1960 roku)?

BMW Isetta 300, czerwiec 1957 rok - Elvis siedzi w środku swojego mikro-auta. Niestety nie mogę znaleźć pełnego zdjęcia, bo te trzy dolne są przycięte i nie widać kto siedzi obok niego (jakiś mężczyzna). Czy pierwsze też jest przycięte, czy w pełnym kadrze, nie wiem. Nie da się też rozpoznać, gdzie to zdjęcie zrobiono

BMW Isetta 300, czerwiec 1957 rok - na przyczepie podpiętej do auta Scotty'iego Moore'a, w drodze do Memphis z miejsca odbioru, którego niestety żadne źródło nie podaje



4. BMW Isetta 300, 1957 rok
Mikro-auto czterokołowe. Kolor: czerwony.

Elvis nie podarował Pułkownikowi swojej Isetty zakupionej w czerwcu 1957 roku, jak można błędnie przeczytać w kilku miejscach (między innymi w całkiem dobrych źródłach - na stronie australijskiej i u SpaGuya). Czerwoną Isettę, jaką dał Pułkownikowi 21 grudnia 1957 roku, jako prezent gwiazdkowy, kupił specjalnie dla niego dopiero w grudniu 1957 roku.

Potwierdzają to różne wzmianki w źródłach, kilka przykładów:
"W 1956 roku Elvis dostał swojego Messerschmidta, w czerwcu 1957 roku Isettę, a w grudniu 1957 roku kolejną".
"Następnie, w grudniu 1957 roku, kupił kolejne BMW Isetta, które później podarował pułkownikowi Parkerowi na Boże Narodzenie, 21 grudnia".
"Elvis kupił jedno BMW Isetta w czerwcu (jasne), a drugie w grudniu (ciemne)".
No niestety, nie doczekaliśmy się żadnego opracowania o samochodach Elvisa, więc tego typu błędy z czasem będą się jeszcze bardziej pogłębiać i nawarstwiać. Elvis kupił za życia ponad 1200 aut, po tylu latach po prostu nie da się tego ogarnąć.

(poniższy akapit znajduje się w omówieniu wszystkich trzech Isett)
Jeden z fanów motoryzacji, trafił na aukcję Isetty 600 i omawiając ten model zacytował fragment z opisu przedmiotu aukcyjnego:
"Podczas stacjonowania w Niemczech król odcisnął również piętno na dwóch słynnych samochodach BMW z lat 50-tych, BMW Isetta i BMW 507".
Acz w tym fragmencie nie podano modelu Isetty. A wśród komentarzy poniżej znalazł się taki wpis:
"Ojciec jednego z moich przyjaciół, jest właścicielem Isetty, która należała do Elvisa".
I znowu nie podano modelu. To amerykańska strona, więc wnioskuję, że jakaś Isetta Elvisa nadal jest w USA, tylko która? Jedna z 1957 roku (Elvisa lub Pułkownika), czy ta z Niemiec (z 1959 lub 1960 roku)?

BMW Isetta 300, 1957 rok - Elvis i Tom Parker pozują w mikro-aucie, które Elvis kupił mu na gwiazdkę 1957 roku w prezencie, a wręczył osobiście 21 grudnia 1957 roku

BMW Isetta 300, 1957 rok - materiał Spy Guya. Zastanawiałam się, czy w ogóle zamieszczać ten klip, ponieważ Spa Guy też wsadził wszystkie Isetty Elvisa do jednego worka. Niemniej bardzo dobrze ukazał miejsce przekazania Isetty Tomowi Parkerowi przez Elvisa. Elvis zawiózł mu ją do domu przy Gallatin Road 1215, w South Madison, Tennessee 37115, gdzie Parker mieszkał



5. BMW Isetta 600, 1958 lub 1959 rok
Mikro-auto czterokołowe. Kolor: (nie ustalono)

Elvis przymierzał się do tego pojazdu będąc jeszcze w wojsku w Niemczech, co widać na zdjęciach (ten biały). Na jednej z niemieckich stron czytałam kiedyś, że Isettę zakupił podczas służby w Niemczech, skąd została potem wysłana w ślad za nim do Stanów.

Z kolei w innym artykule, o zakupie białego BMW 507, znalazły się także zdjęcia z przymiarką do białej Isetty. Podano w nim mniej więcej to samo, że Elvis zamierza kupić Isettę, którą po ukończeniu służby wojskowej zabierze do USA. On tam chyba był w salonie BMW po zakup białego BMW 570, a Isettę oglądał przy okazji. Musieli się jakoś zgadać, że przed wojskiem miał też taki samochodzik i dlatego pokazali mu jej kolejny model, tylko nie wiem czy w tym samym dniu, czy w innym.

W kilku miejscach wspomniano, że Elvis jeździł Isettą w Niemczech. Przykładowe wzmianki źródłowe:
"Rozpoczynając służbę wojskową we Friedbergu w Hesji, Elvis poznał również lokalne produkty motoryzacyjne. Są zdjęcia, które pokazują go w BMW Isetta".
"Podczas swojej służby wojskowej, którą Elvis odbywał w niemieckim Friedbergu, jeździł miniaturową BMW Isetta".
"Podczas stacjonowania w Niemczech król odcisnął również piętno na dwóch słynnych samochodach BMW z lat 50-tych, BMW Isetta i BMW 507".
Pytanie, czy zostawił ją później w Niemczech (sprzedał lub zrezygnował z leasingu), czy zgodnie z planem zabrał do Stanów. A może tą użytkowaną w Niemczech zostawił, a przed powrotem do Stanów zamówił sobie całkiem nową, która po zakupie została wysłana prosto do USA?

Zdjęcia w białej Isetcie są datowane na 21 grudnia 1958 roku. Kiedy szuka się frazą "Evis BMW Isetta" lub podobną, jesteśmy kierowani głównie na strony Pinterest, gdzie właśnie spotykamy je z taką datą. Aczkolwiek widać iż pochodzą z tego samego źródła. Prawdopodobnie osoba, która wprowadziła je na portal jako pierwsza z tą datą, zasugerowała się tym samym artykułem, co ja - wspomniano w nim zakup białego BMW 507 Elvisa i jednocześnie Isetty. W innym miejscu podano przy nich, że zostały zrobione 21 stycznia 1959 roku. Patrz Ex Post.

Isettę 300 przestano produkować w grudniu 1957* roku, więc ta widoczna na zdjęciach to już model 600 (czyli 600 limo, od limuzyny), nieco większy i z dodatkowymi siedzeniami w drugim rzędzie. Produkcję modelu 600 oficjanie zakończono w listopadzie 1959 roku, ale była produkowana dalej do wyczerpania zapasów.

* Tak, ale w latach 1960-1962 zaniechano produkcji wszystkich innych Isett, a powrócono do produkcji modeli 250 i 300, lecz głównie w wersji trójkołowej.

Niestety nie mamy zdjęć Elvisa jeżdżącego Isettą w Niemczech, ani w Stanach od roku 1960 roku. Czy była to ta biała Isetta, do której się przymierzał? W niektórych miejscach pisze, że to właśnie ją kupił, ale w innych jest to zdecydowanie dementowane, wręcz podkreślane, iż egzemplarz znany ze zdjęć, nigdy nie należał do niego.

Może to jest częściowa odpowiedź dlaczego nie mamy zdjęć Elvisa w Isetcie w Niemczech. Jak czytamy na FECC:
"Podczas tej samej wizyty w grudniu 1958 roku w niemieckim salonie, gdzie kupił (wziął w leasing) swoje BMW 507, dostał Isettę dla Lamara Fike'a i Bobby'ego Westa".
Dostał? W jakim sensie? W prezencie, czy po prostu ją kupił dla nich? I czy była to ta biała, w której widzimy go w salonie na zdjęciach? Te zdjęcia są z 21 grudnia 1958 roku (jak podaje większość), albo z 21 stycznia 1959 roku (jak podano w innym źródle). Może kupił Isettę w grudniu, a w styczniu ją odebrał?

Tylko jeśli tak, to co się dalej z nią stało? To, że nie została uchwycona na zdjęciach pod hotelem Villa Grunewald, przy Terrassenstrasse 10, ani później pod wynajmowaną villą, przy Goethestrasse 14, w Bad Nauheim, nie oznacza, że chłopaki z niej nie korzystały.

(poniższy akapit znajduje się w omówieniu wszystkich trzech Isett)
Jeden z fanów motoryzacji, trafił na aukcję Isetty 600 i omawiając ten model zacytował fragment z opisu przedmiotu aukcyjnego (już wcześniej przeze mnie podawanego):
"Podczas stacjonowania w Niemczech król odcisnął również piętno na dwóch słynnych samochodach BMW z lat 50-tych, BMW Isetta i BMW 507".
Acz w tym fragmencie nie podano modelu Isetty. A wśród komentarzy poniżej znalazł się taki wpis:
"Ojciec jednego z moich przyjaciół, jest właścicielem Isetty, która należała do Elvisa".
I znowu nie podano modelu. To amerykańska strona, więc wnioskuję, że jakaś Isetta Elvisa nadal jest w USA, tylko która? Jedna z 1957 roku (Elvisa lub Pułkownika), czy ta z Niemiec (z 1959 lub 1960 roku)?

*       *       *
*      *
*
Ex Post (do punktu 5.)

Ostatnie ustalenia (16 maja 2024 roku):

Na jednej z aukcji znalazłam zdjęcie widoczne poniżej, które już znamy [dane aukcji: Rock 'n Roll & Pop Music; Lot #20: Elvis Presley Photos While Serving in Germany; Minimum Bid: $250; Final prices include buyers premium: $0; Number Bids: 0; Auction closed on Thursday, September 24, 2015.].

W opisie przedmiotu aukcyjnego praktycznie nie napisano nic, co by nam pomogło wyjaśnić związek Elvisa z tym autem:
"Elvis stoi w otwartym bagażniku białego samochodu, tablica rejestracyjna ma datę 1958 rok. Elvis się uśmiecha, ma na sobie wojskową czapkę i zapięty garnitur. Na odwrocie papieru fotograficznego znajdują się informacje napisane w języku niemieckim".
Zwróciłam jednak uwagę na informację o roku ujętym na tablicy rejestracyjnej i przyjrzałam się jej dokładniej. Pełny zapis na tablicy rejestracyjnej: "1958 ◌ B - 9553 ◌ US. FORCES IN GERMANY".

Jej treść oznacza, że auto zostało zarejestrowane na obywatela armii amerykańskiej, przebywającego w Niemczech, a numer rejestracyjny został wydany na 1958 rok. Amerykanie stacjonujący w Niemczech mieli wydawane specjalne tablice rejestracyjne, które były wymieniane co roku. Zatem ta Isetta nie jest już na numerach próbnych (tymczasowych), tylko została zarejestrowana na konkretnego właściciela, którym jest żołnierz amerykański stacjonujący w Niemczech, z prawem użytkowania auta będącego na tej rejestracji w 1958 roku. W 1959 roku, z pewnością została wystawiona inna tablica rejestracyjna, zgodnie z przepisami, o których wspomniałam wcześniej.

I teraz kluczowe pytanie, czy tym żołnierzem amerykańskim, właścicielem auta, był Elvis Presley, czy inny żołnierz amerykański? Nie znam odpowiedzi.

Zdjęcie wystawione na aukcji Rock 'n Roll & Pop Music, w domu aukcyjnym Nate D. Sanders Auctions, która odbyła się 24 września 2015 roku

Chciałabym się jeszcze odnieść do datowania zdjęć Elvisa w białej Isetcie. Na ostatnim zdjęciu poniżej, gdzie stoi tyłem do obiektywu, po jego lewej stronie widzimy Heinricha Gustava Würtha, właściciela salonu Autohaus Würth we Frankfurcie, a po prawej Helmuta Capa, kierowcę pokazowego BMW. To oni wręczali Elvisowi sportowe BMW 507, 20 grudnia 1958 roku. Na tym zdjęciu są identycznie ubrani, a zatem zdjęcia Elvisa w białej Isetcie zostały zrobione 20 grudnia 1958 roku!

*
*      *
*       *       *

BMW Isetta 300, 1957 rok i BMW Isetta 600 limo, 1959 rok. Na kolażu w lewym górnym rogu, Elvis z Tomem Parkerem w egzemplarzu z 1957 roku, który kupił dla niego w prezencie na gwiazdkę 1957 roku (USA). Pośrodku u góry, dwa zdjęcia, jak wychodzi z białej Isetty 600 limo w Niemczech, w salonie we Frakfurcie

BMW Isetta 600 limo, 1959 rok - Elvis wychodzi z białej Isetty w salonie samochodowym we Frankfurcie, w Niemczech. Szkoda, że tekst dodany na jednym ze zdjęć jest nie do przeczytania, może dowiedzielibyśmy się coś więcej. Patrz też Ex Post z 16 maja 2024 roku

BMW Isetta 600 limo, 1959 rok - dokładnie tak wygląda ten model. Jest dłuższa od Isetty 300 i ma z tyłu dodatkowe siedzenie. W związku z tym jest dwudrzwiowa - drzwi przednie, po staremu są na froncie, a te do tylnego siedzenia znajdują się z boku, po przeciwnej stronie kierownicy



Impresja fana - fotomontaż

BMW Isetta 600 limo, 1959 - jakiś dowcipny fotomontaż, uśmiechnięty Elvis za sterami, obok piękna kobieta, a w tle sielankowy widoczek. Na tablicy rejestracyjnej czytamy "UNKLE - TOM" (wujek Tom), co w żargonie amerykańskim oznacza po prostu obowiązkową służbę wojskową (takie wydłużone odwiedziny u wuja Toma)


P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.



2 komentarze:

  1. ja pisze z troche inną sprawa niz mikroauta Elvisa (swoja droga post byl bardzo ciekawy), jednak zastanawia mnie czy widziala Pani film o priscilli? lub czy w ogole zamierza go Pani oglądać? nie powiem ze nie, ale jestem ciekawa Pani opinii na jego temat :) sama uwazam ze film był straszny (nawet juz nie ze względu na to jak bardzo był przeklamany, ale nawet sama scenografia i gra aktorska byly dosc rażące) i musialam go oglądac na raty bo inaczej sie po prostu nie dalo. przechodząc do sedna - mozna sie spodziewac posta na ten temat czy nie za bardzo?

    pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam. I nie będę szukać takiej możliwości, chyba, że pojawi się na internecie. Film jest zrobiony pod dyktando Priscilli, więc nie ma co wierzyć w obraz. To powtórka z jej książki, tam też niewiele było prawdą poza oczywistymi faktami.

    Jeśli obejrzę film, to na pewno coś napiszę.

    Natomiast jeśli pytasz o post o Priscilli w ramach serii "Dziewczyny i kobiety Elvis", oczywiście będzie też jej poświęcony. Miała zostać omówiona jako jedna z ostatnich, ale być może będę pisać o niej w lecie i na jesień się ukaże. Będzie oparty na książce o niej, którą napisała Finstad. Tylko jej wierzę.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html