piątek, 22 października 2021

Porównawcza lista jumpsuitów nr 4

Uwaga!
Materiał pomocniczy dla osób zgłębiających stroje sceniczne Elvisa
.

W poszukiwaniu informacji o strojach scenicznych Elvisa Presleya korzystam z wszystkich znanych i dostępnych mi źródeł. Jednym z nich były przeróżne listy jumpsuitów publikowane w internecie przez innych. Zdecydowana większość z nich już nie istnieje, w tym te najlepsze. Niestety początkowo ich sobie nie zapisywałam, bo uznałam iż mając linki, zawsze mogę do nich powrócić. Nie przewidziałam, że w takim tempie zaczną znikać.

Kiedy to sobie uświadomiłam, zapisałam kilka tych ciekawszych i pełniejszych list (dziś w zasadzie już też niedostępnych). Cztery z nich postanowiłam opublikować, z myślą o tych wszystkich, którzy w przyszłości będą się zajmować analizą strojów scenicznych Elvisa, tak jak ja. Niestety, to już te późniejsze, bardziej okrojone listy.

Ponieważ nazewnictwo strojów i pasów jest bardzo mylące, po lewej zawsze dodaję nazwę pod jaką dany kostium występuje na mojej liście i jego numer w nawiasie kwadratowym. Dla pasów już nie, gdyż byłoby to mało czytelne. Czasem tylko w omówieniu poszczególnych pozycji, drogą uzupełnienia, odniosę się do niektórych z nich (rzadko).

Przeglądając te listy ponownie, zauważyłam pewną prawidłowość - im młodsza lista, tym mniej na niej kostiumów. Czyli wiedza o tych nieznanych ze zdjęć strojach, zanika. Są pomijane na listach.

Bardzo żałuję iż nie mam tych trzech najlepszych i najpełniejszych list, a zarazem najstarszych, na jakich podawano również te kostiumy, do których nie było dokumentacji graficznej (w każdym razie w przestrzeni publicznej, bo u kolekcjonerów czasem jest), ale znane były ze świadectw uczestników koncertów, otoczenia Elvisa, czy ludzi współpracujących z nim. 

Powyższy tekst będzie poprzedzał każdą z list.

*   *   *
 
Poniżej czwarta z nich. Niestety nie wiem kiedy dokładnie powstała, prawdopodobnie na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych. Jest bardzo podobna do listy, jaką zamieszczono na stronie Fantreff, o której niejednokrotnie już wspominałam, tylko na tamtej było jeszcze więcej kostiumów.

Lista ta jest zupełnie inaczej skonstruowana niż zdecydowana większość pozostałych z nich. Stroje są niby podzielone na lata (często łączone), ale oprócz tego część z nich jest pogrupowana według różnych kluczy, co niekoniecznie akurat mi się podoba. Jak również powtarzanie jumpsuitów w różnych latach, jeśli wcześniej nie zostały już ujęte w połączonych latach. Także powtarzanie tego samego jumpsuitu z każdym pasem, peleryną lub koszulą, które Elvis do niego założył. To ostatnie to nawet niezła koncepcja, ale nie w sytuacji, gdy autor potworzył tyle grup, bo można się totalnie pogubić. Zresztą zrobił to dość mało dokładnie, pomijając wiele połączeń znanych ze zdjęć.

To jedna z tych pełniejszych list, a jednocześnie najciekawsza. Właściwie najpełniejsza z tych, które udało mi się jeszcze zapisać.

*   *   *

Pod każdym blokiem zdjęciowym fragmentu listy są "Uwagi". Jednak nie będę w nich omawiać każdej pozycji z lity, lecz tylko te, które moim zdaniem wymagają jakiegoś uzupełnienia, czy wyjaśnienia. 

Jeżeli w lewej kolumnie nazwy kostiumu (czyli pochodzącej z mojej listy) jest słowo "(brak)" zamiast jego nazwy, to znaczy, że nie mam danego stroju na swojej liście. Natomiast jeśli w tej kolumnie jest nazwa kostiumu, lecz w prawej kolumnie nazwy kostiumu jej nie ma, a zamiast numeru znajduje się słowo "[brak]", to znaczy, że ten kostium jest na mojej liście, ale nie ma go na tej omawianej. Brzmi skomplikowanie, ale jak spojrzycie na listę, od razu zrozumiecie o co chodzi.




1968

Ta lista nie uwzględnia kostiumów z 1968 roku.



1969

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1969 roku

Grupa o nazwie:   1969 - THE  HERRINGBONE  SUITS  AND  HIGH  COLLAR  SUITS:

Uwagi:

(bez numeru)
Autor nie umieścił na liście dwóch kostiumów "Herringbone" z fałdami zielonymi i niebieskimi.

Nr  2. i 3.
Ten sam kostium "Black Red Heringbone Suit" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.
 
Nr  6.
W rzeczywistości chodzi tu o "Black Two Piece Short Mohair".

Nr  7. i 8.
Ten sam kostium "White Two Piece Short Mohair" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy. 

Nr  9. i 10.
Czarny i brązowy garnitur ("Black Two Piece" i "Brown Two Piece") błędnie nazwano odpowiednio: "Black Two-Piece Mohair Suit" i "Brown Two-Piece Mohair Suit", chodzi o słowo "Mohair". "Black Two Piece" i "Brown Two Piece" były z gładkiego materiału.

"Brown Two Piece" jest u mnie w grupie niepotwierdzonych. Wiele źródeł podawało, że Elvis wystąpił w nim w 1969 roku, ale ze zdjęć znamy go tylko z użytku prywatnego, między innymi z koncertu Barbry Streisand, na który Elvis poszedł w nim ubrany.

To kostiumy z kieszeniami na piersiach kurtek do pasa były z materiału z meszkiem, czyli "Black Two Piece Short Mohair" i "White Two Piece Short Mohair Suit". Czyli czarny pod numerem 6 i biały pod numerami 7 i 8.



1970

Dwie grupy jumpsuitów przypisane przez autora do 1970 roku

Grupa o nazwie:   1970 - THE  BROCADE  JUMPSUITS:
Grupa o nazwie:   1970 - THE  SUMMER  JUMPSUITS:

Uwagi:

(bez numeru)
1970 rok jest rozbity na dwie grupy. W pierwszej są tylko jumpsuity "Tapestry" ("Brocade"), ale znalazł się w niej również "White Macrame Collar", który nie należy do tej serii. Drugą grupę nazwano "Summer Jumpsuit".

Nr  18. - 20.
Ten sam kostium "White Fringe" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  22.
Tutaj wymieniony jest kostium "White Short Fringe Cape", choć według wszelkich danych Elvis nosił go dopiero w 1971 roku. W 1970 roku nosił tylko "White Long Fringe Cape".

Nr  24. - 28.
Ten sam kostium "White Chain" pod pięcioma pozycjami, z uwagi na różne pasy. 
 
Nie podano szóstego pasa "Burgund Thin Macrame Belt", którego nikt nie zauważa, chociaż mamy kilka zdjęć Elvisa w nim na scenie. Pewnie dlatego, że na pierwszy rzut oka wygląda jak "Burgund Macrame Belt" - jest tej samej szerokości i koloru, ale ma inny splot - który Elvis również nosił do "White Chain". Odsyłam do postu "Jumpsuit - Chain".

Nr  29. i 30.
Ten sam kostium "White Concho" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy. W rzeczywistości było od czterech do nawet pięciu "White Concho" i siedem pasów (patrz post "Jumpsuit - Concho").

Nr  33.
Dla "White Lace Plain" autor podaje białą makramę. Lecz nie wiem o jaką chodzi, bo nie mam zdjęć Elvisa na scenie w tym kostiumie, choć przynajmniej jedno istnieje (jest w Casino Tunica razem z kostiumem). Jednak na nim nie widać pasa.

Nr  34. i 35.
Ten sam kostium "White Apache" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.
 
Jednak autor nie podaje do niego pasa "White Apache Macrame Belt" (biało-złotej makramy, ale nie tej od "Macrame Collar Sui", tylko innej - u mnie na Liście pasów "Belts" pod numerem [23] ).

(bez numeru)
Na moje liście w 1970 roku mam dwa kostiumy więcej - "White Red Y Ladder Suit" i "White Plain Suit" (nie mylić z "White Lace Plain"), ten który jest identyczny jak "White Fringe Suit" tylko bez frędzli.



1971

Dwie grupy jumpsuitów przypisane przez autora do 1971 roku

Grupa o nazwie:   1971 - THE  SPRING  SUITS:
Grupa o nazwie:   1971 - THE CISCO KID SUITS:

Uwagi:

(bez numeru)
Rok 1971 jest rozbity na dwie grupy. Pierwszą nazwano "Spring Jumpsuit", a druga zawiera tylko jumpsuity z serii "Cisco Kid".

Jest też trzecia grupa wspólna dla 1971 i 1972 roku.

Nr  37.
Powtórzenie kostiumu "White Concho" ponieważ nosił go także w tym roku.

Nr  38.
Przy "White Knot" wymieniono białą makramę, niebieskiej i/lub liliowej już nie, chociaż są zdjęcia.

Nr  41.
Przy "White Vegas Mint" podano tylko pas "Gold Attendance Belt", według zeznań świadków Elvis kiedyś założył do niego także jakąś niebieską makramę.

Nr  42.
Jakiś kostium "White Web Suit", którego ja nie mam na liście. To znaczy mam, ale ten znany tylko ze szkicu projektowego, który był planowany na koniec 1977 roku lub dopiero na 1978 rok, więc nie o ten tu chodzi. Także nie o "White Cisco Kid Vest", który również nazywany jest "White Web Suit" (lub "White Cobweb Suit"), ponieważ ten wymieniony jest pod numerem 44. Ani nie o "White Vegas Mint", który też jest tak nazywany, bo autor ujął go na pozycji 41. Zatem to jakiś nieznany. 

Nr  43. i 44.
Niekonsekwencja. To dwa kostiumy z serii "Cisco Kid". Skoro autor wyodrębnił grupę "Cisco Kid", to w niej powinien je ująć, a nie w grupie "Spring Jumpsuit".

Nr  45.
Dla "White Checkerboard", autor podaje niebieska makramę, a zdjęcia znane są tylko z liliową.

Nr  48.
Kolejny nieznany mi kostium "Maron Suede Suit". Myślę, że w nazwie jest błąd i chodzi o "maroon", a nie "maron". "Maroon Suede", to znaczy karmazynowy (bordowy, kasztanowy) zamszowy. Czyli w grę mogą wchodzić teoretycznie trzy garnitury, które znamy z prywatnego użytkowania - pierwszy to aksamitny kasztanowy, drugi to sztruksowy w rudawym odcieniu brązu, a trzeci to karmazynowy, do którego nosił białą koszulę w bordowe grochy (są w nim zdjęcia Elvisa w hotelowych korytarzach). Z tym, że to dwuczęściowe, a nie jednoczęściowe kostiumy, więc nie o nie tu chodzi. Z nazwy wynika, że to typowy jumpsuit (kombinezon jednoczęściowy), zatem jakiś nam nieznany.

(bez numeru)
Jeśli chodzi o 1971 rok, zabrakło mi tu dwóch pewnych (potwierdzonych) kostiumów z serii "Cisco Kid": "Black Cisco Kid Vest" i "Black Cisco Kid Two Piece White Shoulder".



1971 i 1972

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1971 i 1972 roku jednocześnie

Grupa o nazwie:   1971 & 1972 - THE  JUMPSUITS  WITH  CAPES:

Nr  64.
Tutaj jumpsuit "White Spectrum" ma nazwę "White Snowflakes", co myli. Jeśli już ze "Snowflake", to powinno być "White Snowflake 1971".

Nr  71.  i 72.
U mnie "Black Pyramid" z żółtą linią kolorystyczną i ze złotą, są jako jedna pozycja, tu jako dwie.

Nr  74.  i 75.
Ten sam kostium "White Eyelet" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  76.
Ten sam kostium "White Comet" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Poza tym wskazanie roku 1971 dla tego jumpsuitu wydaje się błędne.

Nr  77.  i 78.
Ten sam kostium "White Planet" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy. 
 
Poza tym "White Planet" został tu wymieniony w grupie kostiumów noszonych w latach 1971-1972, tymczasem jak już, to powinien być wymieniony w latach 1972-1973, na 1971 rok nie ma wskazań.

Nr  79. - 81.
Ten sam kostium "Blue Wheat" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy. 

Aczkolwiek pod pozycją 79. podano pas "Flying Horse Belt", w rzeczywistości to pas "White Fireworks Belt", ten w biało niebieskie koperty, na którego okuciach faktycznie są latające konie.

Z kolei na pozycji 80. mamy pas "Light Blue Swirl Belt", od nieznanego nam kostiumu o tej samej nazwie (znamy tylko "Royal Blue Swirl"). Pasy w wersji "Light Blue" jak i "Royal Blue" są identyczne, różnią się tylko odcieniem koloru niebieskiego. Pas "Light Blue Swirl Belt" znamy ze sceny, Elvis zakładał go do "White Turquoise Phoenix".

Pozycja 81., to pas dedykowany.

Nr  82. - 84.
Ten sam kostium "Blue Aztec Star" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy. Przy czym na pozycji 82. z pasem "Gold Attendance Belt", na pozycji 83. z "Whie Fireworks Belt" (tutaj nazywanym "Flying Horse Belt").

Natomiast na pozycji 84. tajemniczo brzmiący "Gold Coins Belt", czyli dedykowany "Blue Aztec Star Belt".

Nr  85. - 87.
Ten sam kostium "Blue Swirl" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy. Aczkolwiek na pozycji 84. autor podaje "Blue Macrame Belt", nie uwzględniając, że Elvis założył do niego dwie różne niebieskie makramy, w tym jedną znaną nam z kostiumu "White Knot" (a być może nawet trzy, jeśli prawdą jest, że "Blue Macrame Swirl Belt" została zrobiona w dwóch wersjach na co wskazują zdjęcia - patrz post "Jumpsuit - Swirl").



1972

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1972 roku

Grupa o nazwie:   1972 - THE  THREE-PIECE  SUITS  WITH  CAPES:

Uwagi:

Nr  88. - 90.
Ten sam kostium "White Two Piece Red Accents" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy i koszule.

Nr  91. - 93.
Ten sam kostium "White Two Piece Turquoise Accents" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy i koszule.

Na pozycji 91. pas od kostiumu "White Two Piece Turquoise Concho".

Na pozycji 92. z pasem "White Gold Macrame Belt" od jumpsuitu "White Macrame Collar" - tu chodzi o takie dwa zdjęcia, na których Elvis jest w kolorowej koszuli i białych spodniach, ale bez marynarki, a fałd w spodniach nie widać. Tymczasem co źródło, to wskazanie na inny kostium z serii "Three Piece".

Na pozycji 93. znowu tajemniczy pas "Aquarius/Mermaid Belt". Myślę, że chodzi tu o "White Double Human Belt", który Elvis zakładał do kilku kostiumów z serii "Three Piece" (garniturów z pelerynami).

Nr  97. - 99.
Ten sam kostium "White Two Piece Turquoise Concho" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne koszule.

Nr  100. - 102.
Ten sam kostium "Blue Sterling" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne koszule.

(bez numeru)
Natomiast wśród serii "Three Piece" brak dwóch: "White Two Piece Gold Accents" i "White Two Piece Silver Accents", o których autor mógł nie wiedzieć.



1973 i 1974

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1973 i 1974 roku jednocześnie

Grupa o nazwie:   1973 & 1974 - THE  JUMPSUITS  WITH  CAPES

Uwagi:

Nr  106.
Pod pozycją 105. mamy "Teal Blue Stone", dla którego autor używa nazwy "Lightblue Spaceball", z "Lightblue Alien Belt" (ponieważ na jego klamrze jest głowa azteckiego boga słońca - Tonatiuha), a pod pozycją 106., "White Spaceball" i pas "White Alien Belt", co wskazuje, że jumpsuit "Teal Blue Stone" miał białego dubla! Spotkałam się kiedyś z taką sugestią, ale byłam przekonana iż to jakiś błąd, więc nie wspominałam nigdzie o tym jumpsuicie.

Nr  107. - 109.
Ten sam kostium "White Thunderbird" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy. Na pozycji 107. wymieniony jest oryginalny pas, dedykowany do tego jumpsuitu, na pozycji 108., "White Alien Belt", a na 109. "Red Head Belt".

Zatem na pozycji 108. mamy "White Alien Belt", ten sam pas, który wymieniono już wcześniej na pozycji 106., przy nieznanym mi stroju "White Stone" (przez autora nazwanym "White Spaceball") - acz pod tą nazwą ("White Alien Belt") kryje się pas znany nam jako "White Jack Lord Belt", który rzeczywiście jest uderzająco podobny do "Teal Blue Stone Belt" i także na klamrze ma głowę boga Tonatiuha. A to znaczy, że nie jest tak, jak niektóre źródła dotąd przedstawiały, iż pas "White Jack Lord Belt" nie miał swojego kostiumu (nie był pasem dedykowanym). Był pasem dedykowanym do białego dubla "Teal Blue Stone", czyli "White Stone", którego nie znamy ze zdjęć. 
 
Natomiast nie wiem, co to za pas na pozycji 109., który autor nazywa "Red Head Belt". Myślałam o "White Flame Stone Belt" od kostiumu o tej samej nazwie, ale to raczej nie ten, bo po pierwsze nie ma na nim żadnej głowy, a po drugie autor pas do tego jumpsuitu nazywa "Red Flower Belt". "White Thunderbird" to jedyny kostium, przy którym pojawia się pas - "Red Head Belt". Jednak chyba wiem, co to za pas. Jest u mnie omówiony w Suplemencie nr 1 do Listy jumpsuitów ("Nieznane, zapomniane, nierozpoznane pasy"), pod numerem #12. I faktycznie całkiem dobrze by pasował tematycznie do "White Thunderbirda", bo są na nim starożytne głowy czarno-czerwonych kotów z lwią grzywą, a pas jest czerwony, szeroki, skórzany, zdobiony złotymi ćwiekami (między głowami kotów) - FOTO.

Nr  110. - 113.
Ten sam kostium "White Aloha" pod czterema pozycjami, z uwagi na różne pasy i peleryny. W rzeczywistości było ich więcej, po szczegóły odsyłam do postu "Jumpsuit - Aloha".
 
Nr  116. - 118.
Ten sam kostium "White Pharao" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy. 

Nr  119. i 120.
Ten sam kostium "White Stone Nail Studded" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.
 
Nr  121.
Tutaj jumpsuit "White Stone Nail Mirror", chociaż autor nadał mu nazwę taką sama jak dla pozycji 119. i 120., tylko w nawiasie dopisał "No. 2". 

Nr  130.
Dla jumpsuitu "Black Spanish Flowers Green Lining" podaje dziwną nazwę pasa "Horse-drawn Wagon Belt", ale niewątpliwie chodzi o dedykowany, który na klamrze ma dyliżans, więc OK.

Nr  131.
Dla jumpsuitu "Black Spanish Flowers Red Linning" podaje dziwną nazwę pasa "Octopus Belt". Nie ma dobrej jakości zdjęć ze sceny, ale z pewnością na dedykowanym pasie nie ma żadnej ośmiornicy, więc nie wiem czy to jakiś inny pas, czy po prostu tylko taka dziwna nazwa, a w rzeczywistości autor miał na myśli ten dedykowany.
 
Nr  132. i 133.
Ten sam kostium "White  King of Spades" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy. Przy czym pod pozycja 133. autor podaje drugi pas dedykowany do tego kostiumu. Nic mi o tym nie wiadomo, znam tylko jeden. 



1974

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1974 roku

Grupa o nazwie:   1974 - THE  TWO-PIECE  LEATHER  SUITS:

Uwagi:

(bez numeru)
Grupa poświęcona w całości serii "Las Vegas - Hilton Collection", zamówionej przez Elvisa w firmie North Beach Leathers, Billa Morgana. 
 
To jedyna taka lista, na jaką kiedykolwiek trafiłam, która wymienia wszystkie osiem zamówionych wtedy kostiumów. Aczkolwiek jako dziewiąty podaje "Orange Two Toned Leather" (znany też pod nazwą "Orange Two Toned Wine Glass Leather"), który na pewno nie wchodził w skład tej serii.  
 
Nie mogę rozszyfrować aż trzech kostiumów z tej listy.

Nr  135.
Kostium "Beige Leather Wild Rose" na mojej liście jest w niepotwierdzonych, ponieważ nie ma jego zdjęć. Jest tylko jedno samych spodni, bez góry. Nie ma też jego zdjęć na Elvisie, ale są świadectwa od osób, które widziały go w nim na scenie. 

Nr  138.
W tej grupie autor umieścił też "Orange Two Toned Leather" (znany też pod nazwą "Orange Two Toned Wine Glass Leather"), jednak on nie wchodził w skład serii "Las Vegas - Hilton Collection", zamówionej przez Elvisa w firmie North Beach Leathers, Billa Morgana, chociaż również został w niej kupiony.  
 
Nr  140.
Autor nazywa go "Two-Piece Straight Seam Leather". Nie znam go.
 
Nr  141.
Autor nazywa go "Two-Piece Pocket Leather". Tu może chodzić o "Beige Leather Two Toned Pocket", czyli ten z naszywanymi na wierzch kieszeniami, który zwykle nie jest wykazywany na listach jumpsuitów, ponieważ wielu znawców tematu twierdzi, iż Elvis nigdy w nim nie wystąpił, a nosił go tylko prywatnie. Niemniej to wciąż dyskusyjna sprawa, bo całkiem sporo osób uważa inaczej, nawet na wystawach bywa podpisywany jako kostium sceniczny. Na mojej liście go nie ma, ale wspominam o nim w poście "Jumpsuit - Beige Leather Plain", są w nim też jego zdjęcia.  

Teoretycznie może tu też chodzić o "Burnt Orange Two Piece Leather" (inaczej "Burnt Orange Two Toned Leather"), bo on też miał kieszenie (patrz post "Jumpsuit - Burnt Orange Leather"). Mamy tylko jedno jego zdjęcie z wystawy i żadnego na Elvisie.
 
Nr  142.
Autor nazywa go "Two-Piece Nail Leather". Ten kostium to już w ogóle jest dla mnie zagadką. Nie znam żadnego skórzanego, ani ze sceny, ani z garderoby prywatnej, który miałby jakieś metalowe ćwieki, oczywiście poza "Orange Two Toned Leather", ale ten autor ujął na pozycji 138. 

(bez numeru)
Podsumowując tę grupę. Są tu trzy kostiumy, których nie znam (na pozycji: 141., 142., 143.), z czego pod numer 141. jest na pewno jeden z dwóch jakie podałam wcześniej, czyli "Beige Leather Two Toned Pocket" (u mnie na liście w ogóle nie wykazywany) lub "Burnt Orange Two Piece Leather", stawiam bardziej na ten pierwszy, bo jest dobrze znany do dziś. Natomiast, jakie kostiumy kryją się na pozycji 140. i 142. (przez autora nazywane "Two-Piece Straight Seam Leather" i "Two-Piece Nail Leather"), nie mam pojęcia. 
 
Autor nie wykazuje "White Two Piece Iris Leather", "Beige Two Piece Pegasus Leaher" i "Burnt Orange Two Piece Leather", więc być może pod tymi pozycjami kryją się jakieś z tych trzech, albo jeszcze inne mi nieznane.



1975

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1975 roku

Grupa o nazwie:   1975 - THE  TWO-PIECE  SUITS:

Uwagi:

Nr  145. i 146.
Ten sam kostium "Navy Blue Two Piece Multicolored Arrows" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne koszule.

Nr  147. i 148.
Ten sam kostium "Navy Blue Two Piece Flame Design" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne koszule.

Nr  149. i 150.
Ten sam kostium "Navy Blue Two Piece Blue Armadillos" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne koszule.

Nr  151. i 152.
Ten sam kostium "Navy Blue Two Piece Red Armadillo" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne koszule.

(bez numeru)
Jeśli chodzi o "Navy Blue Two Piece Blue Armadillo" i "Navy Blue Two Piece Red Armadillo", autor uwzględnił tylko różnice w koszulach, a zupełnie pominął kształty karczków (patrz RYSUNEK), dodam, potwierdzone materiałami filmowymi ze sceny (klipami). 



1974 i 1975

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1974 i 1975 roku jednocześnie

Grupa o nazwie:   1974 & 1975 - THE  EMBROIDERED  PHOENIX  JUMPSUITS:

Uwagi:

Nr  154. - 156.
Ten sam kostium "White Turquoise Phoenix" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy. Przy czym na pozycji 156. jest jakiś nieznany dla autora pas, być może dla mnie także. Aczkolwiek mogę go nie znać z tego kostiumu, ale sam pas tak. Tylko nie ma jego zdjęcia ani  żadnego opisu, więc nie mogę nic więcej powiedzieć.

Aczkolwiek trzecim pasem, który Elvis założył do tego kostiumu na scenę był "Light Blue Swirl Belt", od jumpsuitu o tej samej nazwie, którego nie znamy ze zdjęć. Jednak ten autor wymienia na pozycji 154., więc nie o niego tu chodzi.

Mamy też drugi pas dedykowany, przeznaczony do dubla "White Turquoise Phoenix" - "White Second Turquoise Phoenix Belt", jaki znamy z Graceland, o którym autor tu nie wspomniał. Aczkolwiek prawdopodobnie Elvis nigdy nie wystąpił w dublu tego kostiumu z drugą wersją pasa dedykowanego do niego. Jednak na pewno autor nie nazwałby go nieznanym ("unknow"), bo stoi przez dziesiątki lat w Graceland, zawieszony na dublu "White Turquoise Phoenix". Zatem musi tu chodzić o jeszcze inny pas.

Nr  157. i 158.
Ten sam kostium "White Red Phoenix" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  159. i 160.
Ten sam kostium "White Black Phoenix" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  161. - 163.
Ten sam kostium "Navy Blue Silver Phoenix" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy.

(bez numeru)
Lista nie uwzględnia kostiumu "Black Silver Phoenix".



1974 i 1976

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do 1974 i 1976 roku jednocześnie

Grupa o nazwie:   1974 & 1976 - THE  EMBROIDERED  JUMPSUITS:

Uwagi:

Nr  164. i 165.
Ten sam kostium "White Peacock" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  166. i 167.
Ten sam kostium "White American Eagle" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  170. i 172.
Ten sam kostium "White Blue Rainbow" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  173. - 176.
Ten sam kostium "White Inca Gold Leaf" pod czterema pozycjami, z uwagi na różne pasy. Przy czym na pozycji 176. autor podaje, że nosił ten kostium także z pasem "Harlekin Suit Belt", czyli pasem dedykowanym do kostiumu "White King of Spades". Nigdy wcześniej się z tym nie spotkałam, nie znam też żadnego zdjęcia dokumentującego, ale oczywiście wykluczyć nie można.


 
1975 - 1977

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do lat 1975-1977

Grupa o nazwie:   1975 & 1976 & 1977 - THE  AMERICAN  NATIVES  JUMPSUITS:

Uwagi:

Nr  177. i 178.
Ten sam kostium "White Chief" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  179. i 180.
Ten sam kostium "Dark Blue Totem Pole" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  181. i 182.
Ten sam kostium "Dark Blue Alpine" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  184. - 186.
Ten sam kostium "White Egyptian Bird" pod trzema pozycjami, z uwagi na różne pasy.



1975 - 1977

Lista jumpsuitów przypisana przez autora do lat 1975 - 1977

Grupa o nazwie:   1975 & 1976 & 1977 - THE  LAST  JUMPSUITS:

Uwagi:

Nr  188. i 189.
Ten sam kostium "White V-neck" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.

Nr  191.
Autor podaje tutaj "White Yellow Flame Suit" z żółtą fałdą. Jednak jak wiemy ten kostium został przygotowany w grudniu 1976 roku i Elvis nigdy w nim nie wystąpił, chociaż pojawiały się głosy, że tak. Drugi egzemplarz "White Yellow Flame Suit" został wykonany z pomarańczową fałdą i w tym Elvis również nie wystąpił. W październiku 1976 roku Elvis przynajmniej dwa razy wystąpił w "White Orange Flame Suit" z pomarańczową fałdą, ale był to jeden z dwóch egzemplarzy wykonanych jeszcze w 1973 roku (drugi miał czerwoną fałdę).

Nr  192. i 193.
Ten sam kostium "White Arabian Second" pod dwoma pozycjami, z uwagi na różne pasy.


P. S.
Tabele trzeba otworzyć w nowym oknie, aby zobaczyć je w pełnym rozmiarze.


8 komentarzy:

  1. Ale to pokręcone.
    Nadal uważam że twój jest naprawdę najbardziej poukładany. Jest jump są lata nie ma grup podgrup powtarzanych jumpow ..jest rok założenia i prawdopodobne inne lata itp. czytelnie.
    Niestety nie da się już wszystkiego zobaczyć i dociec.
    Gdyby mieć kontakt z tymi ludźmi co tworzyli te strony . Czym się kierowali ..

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiesz, te bardziej współczesne, to pewnie takie spisywanie od innych, bez weryfikacji. Początkowo też tak robiłam tworząc szkielet wyjściowy listy, lecz ja na tym nie poprzestałam. Od czasu powstania tej wstępnej listy stale ją weryfikuję. Wyławiam nawet pojedyncze zdania z książek, czy artykułów, które nie są poświęcone kostiumom. Chodzę też po wszelakich forach.

    Niemniej te pierwsze listy jumpów, miały solidne umocowanie. Ponieważ większość informacji o kostiumach pochodziła bezpośredniego z otoczenia Elvisa i od kostiumologów. Dla mnie najcenniejsze to te od Billa Belewa przekazywane tuż po śmierci Elvisa, na świeżo w latach 70. i 80., bo Gene Doucette to już inna bajka, zdarza mu się rozmijać z prawdą. Na niektóre fora wchodzili też garderobiani Elvisa, jeden z nich nawet do 2008 roku. Były też opisy od Marie Davies, ktora na każdym koncercie notowała jak Elvis był ubrany, kolejność piosenek, co mówił, co się wydarzyło, i podobnych do niej fanów (np. Sandi Miller, fotograf Sean Shaver).

    Ech wzięłam się za to dziesięć lat za późno.

    OdpowiedzUsuń
  3. No i oczywiście aukcje i kolekcjonerzy. Z tym, że ci ostatni wzięli sobie za punkt honoru ukrywanie tej wiedzy, która nie jest powszechnie znana. Dlatego milczą, co mają w swoich zbiorach. Bud Glass kiedyś to szczegółowo opisywał, gdy zbierali materiały do filmu i książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Najlepiej ukazuje film this is Elvis z 1981 roku scenę z jego garderoba ile było tam strojów. Wszystko takie świeże.
    To nie że 10 lat za późno ale nikt za życia tego nie spisywał dokładnie i na bieżąco.
    Teraz to jest niemożliwe.

    OdpowiedzUsuń
  5. No właśnie. Jednak, wiesz w latach 90. i na początku dwutysięcznych, kiedy upowszechnił się internet, było sporo najróżniejszych materiałów o kostiumach, których dziś już nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  6. Było ale i tak zrobione i wtedy za późno. Robić trzeba było na bieżąco tylko z punktu widzenia fanow było ciężko bo nie wszędzie byli nie widzieli dobrze i dopiero tworzyli nazwy jumpow .
    Załoga jego powinna była robić dokumentację tylko kto miał wtedy do tego głowę .

    OdpowiedzUsuń
  7. Dokładnie, powinni. Być może nawet by robili, gdyby wiedzieli, ze sława Elvisa nie przeminie, a po jego śmierci będzie głód na każdą informację o nim. Przecież mogli tez robić fotki z każdego koncertu. Gdybym ja pracowała z jakimś artystą tak znanym jakim wówczas był Elvis, na pewno bym pstrykała choć kilka fotek z każdego koncertu.

    Dziwię się, że garderobiani nie dokumentowali strojów. Raz dla dokumentowania swojej pracy, a dwa przecież mogli je potem sprzedawać fanom za niezłe pieniądze.

    Ale najbardziej mnie interesuje gdzie są te tysiące zdjęć Seana Shavera i on sam.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html