Nazwa najczęściej spotykana: White V-neck Suit
Nazwa alternatywna: White Pontiac Suit
Inne nazwy: nie
Linia / Seria: Karate Style
Kolor wiodący: biały
Linia kolorystyczna: nie dotyczy
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 4
- kombinezon - biały; rękawy z miękkiego, białego, lejącego się materiału, pokrytego przemiennie cienkimi, pionowymi zygzakami w kolorze turkusowej zieleni i nieco szerszymi beżowo-brązowymi; na rękawach dodatkowo umieszczono drobniutkie symilki w kolorze białym, żółtym i turkusowych; zamiast mankietu, falbanka; rozcięcie na torsie w kształcie stylizowanego "V"; rozcięcie na torsie, lampasy po bokach kostiumu (aż po pachy), krawędzie kołnierza, wykończone pasiastym haftem w kolorach: ciemny brąz, turkusowa zieleń, ciemny brąz, beż, ciemny brąz, turkusowa zieleń, ciemny brąz, na których umieszczono kolorowe symilki - bardzo drobne: brązowe na brązowym hafcie, turkusowe, na hafcie w turkusowej zieleni oraz nieco większe, żółte i białe na beżowym, środkowym pasku haftu; nogawki bez fałdy; kołnierz napoleoński;
- kamizelka - biała, bez zapięć; pasiasty, pionowy haft od ramion po kraniec dołu w połowie każdej poły przodu, identyczny jak ten na lampasach i dekolcie kostiumu; z tyłu (na plecach) tworzący literę "V";
- obróżka - wygląd nieznany (patrz opis);
- pasek I - biały, szeroki, skórzany; na obu krawędziach pasiasty haft w kolorach: ciemny brąz, turkusowa zieleń, beż, turkusowa zieleń, a na pasku biegnącym przez środek: turkusowa zieleń, beż, turkusowa zieleń; na haftach umieszczono kolorowe symilki; bez łańcuchów;
- pasek II - biały, szeroki, skórzany; pokryty srebrnymi prostokątnymi i przezroczystymi niebieskimi kamieniami różnej wielkości - "White Blue Rainfall Belt" od kostiumu o tej samej nazwie;
Ilość egzemplarzy: raczej jeden;
Chustki dla publiczności: białe, błękitne, turkusowe, morskie, cytrynowe, miodowe, ciemno brązowe (być może także inne);
Projekt i wykonanie: Bill Bellew,
Gene Doucette, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
- 2 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00 (Openig Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas);
- 3 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas);
- 5 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00, Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas);
- 6 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas);
- 7 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas);
- 11 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas);
- 31 grudnia 1975 roku, o godzinie 20:30, Pontiac Silverdome, Pontiac MI (pas "White Blue Rainfall Belt") (patrz opis);
- 19 marca 1976 roku, o godzinie 20:30, Freedom Hall, Johnson City TN (oryginalny pas);
- 22 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:30, City Auditorium Arena, Omaha NE (oryginalny pas);
- 2 maja 1976 roku, o godzinie 22:00 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
- 7 maja 1976 roku, o godzinie 20:00 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
- 8 maja 1976 roku, o godzinie 20:00 (Dinner Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
- 27 maja 1976 roku, o godzinie 20:30, University of Indiana, Bloomington IN (oryginalny pas);
- 30 maja 1976 roku, o godzinie 14:30, Ector Country Coliseum, Odessa TX (oryginalny pas);
- 3 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Tarrant County Convention Center, Fort Worth TX (oryginalny pas);
Opis:
Pierwszy raz w "White V-neck Suit" Elvis wystąpił podczas otwarcia Sezonu 14 (od 2 do 15 grudnia 1975 roku), dokładnie 2 grudnia 1975 roku, o godzinie 22:00, w Hilton Hotel, Las Vegas, NV.
Jego druga nazwa to "White Pontiac Suit". To również inna nazwa jumpsuitu "White Blue Rainfall Suit". Jednak oba te jumpsuity zyskały ją z powodu tego same zdarzenia, do którego doszło w Pontiac (MI), podczas koncertu sylwestrowego, 31 grudnia 1975 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Pontiac Silverdome. Zaledwie kilka minut po rozpoczęciu koncertu, podczas piosenki „I got a woman”, Elvisowi pękły spodnie, o czym nawet wspomniał publiczności, ale mimo to kontynuował koncert w oczekiwaniu aż ekipa przygotuje mu kostium na przebranie. W trakcie wykonywania piosenki „Polk salad Annie”, rozdarcie powiększyło się i Elvis zakomunikował publiczności, że musi opuścić scenę, aby zmienić ubranie. Zwrócił się też do J.D. Sumnera i The Stamps aby w trakcie jego nieobecności zaśpiewali piosenkę „Sweet Sweet Spirit”. Kiedy wrócił ponownie na scenę był ubrany "White V-neck Suit", ale zostawił sobie pas od "White Blue Rainfall Suit". To jedyna znana data koncertu, na którym wystąpił w tej kombinacji jumpsuitu i pasa.
Podczas jednego z koncertów w "White V-neck Suit" i w tym kostiumie pękły mu spodnie. Jednak nie znamy daty tego koncertu (to znaczy mi nie udało się jej ustalić). Nie wiemy też w jaki kostium się przebrał. Dlatego jest to jeden z tych nieznanych powszechnie przykładów, które się pomija. W jednym miejscu trafiłam na informację, że założył wtedy jumpsuit "White Arabian Second Suit". Lecz nie wiem, czy rzecz polega na fakcie, czy po prostu ktoś tak obstawiał, gdyż wiedział, że Elvis właśnie do tego kostiumu zakładał czasem pas "White V-neck Belt".
Kiedy Elvis nosił jumpsuit "White Second Arabian Suit" w 1976 roku, to zawsze z pasem "White V-neck Belt". Także kiedy pierwszy raz wystąpił w nim w 1977 roku (19 lutego 1977 roku, o godzinie 20:30, Civic Center Freedom Hall, Johnson City, TN ). W 1974 roku i podczas pozostałych koncertów w 1977 roku, zakładał do niego (do "White Arabian Second Suit") oryginalny pas.
W 1975 roku firma IC Costume Co., tworząca kostiumy sceniczne Presleya, wiedziała już o jego kłopotach zdrowotnych, zwłaszcza objętościowych związanych z zatrzymywaniem wody w organizmie. Podejmowano więc różne próby "odchudzania" strojów. Tak powstało pięć kostiumów ze zwiewnymi rękawami, zamiast gabardynowych, a jednym z nich był "White V-neck Suit". Praktycznie poza haftem imitującym pasmanterię wokół szyi i na lampasach po bokach kostiumu, nie miał żadnych zdobień. Nie miał też fałd w nogawkach spodni, ani łańcuchów przy pasie.
Łańcuchów planowo nie miały też pasy: "Black Totem Pole Belt", "White Blue Rainfall Belt" i "White Egyptian Bird Belt", aczkolwiek ... również na nich na dolnej krawędzi umieszczono oczka do ich podpięcia! Tak na wszelki wypadek, gdyż Elvisowi nie podobała się koncepcja pasów bez łańcuchów.
Kilka przykładowych zdjęć pasa "White V-neck Belt", na których zaznaczono oczka do podpięcia łańcuszków
Jednak projekt przewidywał do niego kamizelkę. Niestety nie wiemy czy w ogóle powstała. Nie znamy jej ze zdjęć, nikt też o niej nie wspomina. Przewidziano też do niego obróżkę na szyję, ale również nie wiemy czy powstała. Być może nawet ją znamy, chociaż nie wiemy, która to jest, gdyż z obróżkami Elvis robił jeszcze większe roszady niż z pasami (patrz post:
Obróżki i opaski - dodatkowe elementy kostiumów scenicznych Elvisa). Ponoć do "White V-neck Suit" miały być też opaski na przeguby rąk, choć tego akurat na projekcie nie zaznaczono w jednoznaczny sposób. Też nie wiemy czy powstały.
Kwestia jeden, czy dwa egzemplarze? Trafiłam na trzy zdjęcia, których opis informował, że Elvis jest tam w drugiej wersji jumpsuitu "White V-neck Suit". I choć zdjęcia temu nie sprzyjają (ujęcia, jakość), próbowałam znaleźć jakąś różnicę, porównując je z innymi fotografiami i chyba coś wypatrzyłam. Na większości zdjęć Elvisa w tym kostiumie tunel do gumki na rękawie jest biały, a na tych rzekomo z drugą wersją jakby w kolorze rękawów kostiumu. Owszem, wygląda nieco jaśniej niż materiał rękawów, prawdopodobnie dlatego, że biel jest w przewadze (stanowi tło materiału), co przy umarszczeniu jest zauważalne, ale na tunelu gumek zaznacza się wyraźnie wzór z rękawów, co dowodzi, że tunel nie jest jednokolorowy (czysto biały) lub użyto bardziej prześwitującego materiału. Lecz nawet jeśli to tylko bardziej prześwitujący materiał, to znaczy, że albo rzeczywiście istniał drugi egzemplarz, albo z jakichś powodów wymieniono tunel do gumek na nadgarstkach. Pytanie skąd wiedza o drugim egzemplarzu, bo jeśli nie z pewnego źródła, a jedynie z analizy fotografii, to nie sądzę żeby wykonano dubla. Akurat ta subtelna różnica w tunelach gumek może być wyłącznie efektem oświetlenia, konta wykonania zdjęcia i ułożenia się materiału w tym miejscu.
Tunel do gumek naszyty na wierzch rękawów, a nie od środka, jak to jest przyjęte zgodnie ze sztuką krawiecką, może potwierdzać iż rzeczywiście przewidziano opaski na przeguby. Chociaż w kostiumach "Egyptian Bird", do których również były opaski na przeguby, był wszyty od środka. Niemniej dla tego typu umarszczeń tunele faktycznie przyszywa się czasem na wierzchu, jeśli są do nich przewidziane jakieś ozdoby przykrywające marszczenie, typu opaski, czy wstążki.
Jeśli chodzi o rękawy, one wcale nie są wykonane z materiału we wzory w sensie nadruku, wpleceń, czy maszynowego haftu. Każda kreseczka widocznych zygzaków została wyhaftowana ręcznie, specjalną techniką imitującą rurki, co powoduje ich wypukłość (beżowe i brązowe, zielone to haft płaski).
Od czasów Elvisa kostium jest w Graceland, gdzie jest wystawiany w stałej ekspozycji. Bywa też na wystawach wyjazdowych poza Graceland. Na przykład pokazano go na wystawie "Elvis Experience Brasil 2012", która trwała od 9 maja 2012 do 2 grudnia 2012, w budynku Shopping Eldorado, w Sao Paulo oraz na drugiej londyńskiej "Elvis on Tour", która trwała od 3 listopada 2017 roku do 4 lutego 2018 roku. Był też wypożyczany na ekspozycje do innych placówek.
Replikę jumpsuitu "White V-neck Suit" wraz z pasem można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. za 3.3000,- dolarów.
Co ciekawe, jak na razie żadna z firm parających się tworzeniem replik kostiumów scenicznych Elvisa, poza firmą B & K Enterprises Costume Co., nie podjęła się przygotowania repliki tego jumpsuitu.
Szkic projektowy jumpsuitu "White V-neck Suit", podpisany przez Gene Doucette. Jak widać do jumpsuitu była jeszcze przewidziana kamizelka i obróżka (choker)
Replika jumpsuitu "White V-neck Suit", jaką można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.
Oryginalny jumpsuit "White V-neck Suit". To prawdopodobnie zdjęcie z książki "Elvis Jumpsuits All Access", wydanej jako pokłosie wystawy z 2007 roku w Graceland o tym samym tytule
Jumpsuit "White V-neck Suit" pokazywany na wystawach organizowanych przez Graceland. Większość zdjęć na początku jest z wystawy "Elvis Jumpsuits All Access", zorganizowanej w Graceland w 2007 roku. Ostatnie siedem zdjęć zostało zrobionych na drugiej wystawie w Londynie "Elvis on Tour", która trwała od 3 listopada 2017 roku do 4 lutego 2018 roku
Jumpsuit "White V-neck Suit" był pokazywany na różnych wystawach organizowanych przez Graceland. Tutaj ekspozycja z wystawy "Elvis Experience Brasil 2012", która trwała od 9 maja 2012 roku do 2 grudnia 2012 roku, w budynku Shopping Eldorado, w Sao Paulo
Elvis w jumpsuicie "White V-neck Suit" poza sceną. Na pokładzie samolotu Lisa Marie we wczesnych godzinach rannych, 1 stycznia 1976 roku, po występie sylwestrowym, o godzinie 20:30, na Pontiac Silverdome, w Pontiac (MI), 31 grudnia 1975 roku
Elvis w jumpsuicie "White V-neck Suit" poza sceną. Elvis (w niebieskim płaszczu) w drodze na koncert, który da o godzinie 20:30, na obiekcie University of Indiana, w Bloomington (IN), 27 maja 1976 roku
Elvis w jumpsuicie "White V-neck Suit" poza sceną. Pierwszy kolaż i zdjęcie w samochodzie, to Odessa, 30 maja 1976 roku - Elvis opuszcza hotel i udaje się do Ector Country Coliseum, gdzie o 14:30, da koncert. Ostatnie zdjęcie (czarno-białe), Elvis powraca do hotelu po występie
Elvis w jumpsuicie "White V-neck Suit" poza sceną. Tutaj po koncertach biegnie do samochodu, którym odjedzie do hotelu. Pierwsze zdjęcie (podwójne), to po koncercie o godzinie 20:30, w Freedom Hall, w Johnson City (TN), 19 marca 1976 roku. Pozostałe dwa (takie same), po koncercie o godzinie 20:30, w City Auditorium Arena, w Omaha (NE), 22 kwietnia 1976 roku
P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.
Danusiu
OdpowiedzUsuńNie sądzę że był drugi jump z tych samych powodów co przy każdym stroju po 75 roku.
Ciekawi mnie ta kamizelka bo mistrz by w niej wyglądał bardziej okazałe a niestety ten V-neck przypadł na okres w którym Elvis miał największą opuchliznę. Na pontiacu był jak balon gorzej niż w 77.
Ciekawi mnie również gdzie rozdarł tego jumpa. W arabiana w tym czasie chyba się nie mieścił. Obstawialbym że jakiś egyptian Byrd. W zasadzie dziwię się że akurat wtedy na takie stroje się godził. Mogłyby być dalej te dwuczęściowe z 75 mimo wszystko wyglądał w nich korzystniej a poza tym nie skakał po scenie tak by mogły mu ograniczać jakiekolwiek ruchy.
I kwestia ostatnia.
Ten show o którym nie wiesz na zdjeciach to bloomington 27 mają 1976.
Też nie ostawiam drugiego egzemplarza.
OdpowiedzUsuńTak, mnie też. Myślę, że kostium zyskałby szykowności z tą kamizelką.
Mnie z kolei zaskoczyło info, że wzór na rękawach to ręczny haft, obstawiałam maszynowy gotowiec.
To prawda, miałam to nawet napisać, ale mi uciekło - że Elvis w tym kostiumie występował kiedy był monstrualnie spuchnięty. Myślę, że specjalnie go wtedy wybierał, ponieważ nie miał żadnych szpanujących haftów przez co był najbardziej rozciągliwy z wszystkich.
Krzysiu nie mam pojęcia. Dziesiątki o ile nie setki razy czytałam o różnych rozdartych kostiumach podczas koncertów, lecz zawsze było jakieś ale ... A to nie wiadomo było kiedy, a to jaki kostium rozdarł lub w jaki się przebrał. Mówi się tylko o tych przypadkach kiedy są zdjęcia, znamy konkretną datę koncertu, na którym doszło do zdarzenia i wiemy o jakie kostiumy chodzi. Ale na przykład Marty Lacker mówił, że to się częściej zdarzało, zresztą nie tyko on. Mam nawet pewna hipotezę, że tam gdzie są w źródłach sprzeczności co do kostiumu, w którym wystąpił, w sensie że podaje się dwa różne, to właśnie takie sytuacje.
Jeśli chodzi o ciemne dwuczęściówki z 1975, to moim zdaniem nie wyglądał korzystnie. Może nie było w nich tak widać nabrzmiałego brzucha, ale postarzały go o 10 lat. Chociaż w jedynym białym z tj serii "White Two Piece Blue Shoulders Suit", wyglądał całkiem, całkiem.
Krzysiu, czy tam gdzie jedzie na koncert w niebieskim płaszczyku to Bloomington? Upewniam się bo piszesz o show...
Tak Danusiu to bloomington.
OdpowiedzUsuńNie postarzał go kostium moim zdaniem tylko jego nadwaga.
Dzięki Krzysiu, zaraz dopiszę. Wiadomo tusza postarza, jednak tam gdzie jest duży w jumpsuitach, widać otyłość, ale nie ma się wrażenia, że jest sporo starszy niż jest w rzeczywistości. Oczywiście to moja subiektywna ocena, tak mi się jawi w tych ciemnych.
OdpowiedzUsuńNie mniej z kamizelka byłoby mu bardziej do twarzy ..przypominało by trochę serie cisco kid..
OdpowiedzUsuńMyślę, że lepiej by leżała niż te od Cisco Kid, bo na projekcie jest dłuższa i ma pionowe cięcia do figury, te od Cisco było proste.
OdpowiedzUsuń