Jumpsuit - Pinwheel Red vel Matador vel Burning Love
Nazwa najczęściej spotykana:Red Pinwheel Suit Nazwa alternatywna:Red Matador Suit Inne nazwy: Red Burning Love Suit; Red Lion Suit Linia / Seria: Karate Style / Pinwheel/Matador Kolor wiodący: czerwony
Linia kolorystyczna: biała Części kompletu: 1 Ilość elementów: 3
kombinezon - czerwony, z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem i sześcioma białymi guzikami na każdym rękawie (po trzy z obu stron rozcięcia); tors kostiumu z przodu i z tyłu, boki od pach do skraju nogawek i wierzchy rękawów pokryte złotymi ćwiekami w kształcie wypukłych rombów, trójkątów i kul, ułożonych promieniście; po obu stronach rozcięcia na torsie, a także na kołnierzu okrągłe okucia, wypełnione białym środkiem (materiałem); biała fałda w nogawkach; kołnierz napoleoński zdobiony;
pasek I - czerwony, szeroki, skórzany; pokryty złotymi ćwiekami, takimi samymi jak te użyte na kostiumie, okalającymi ażurowe złote emblematy (cztery na pasie i jeden na klamrze); pod ażurowymi emblematami białe tło; między emblematami pionowe rzędy złotych płaskich blaszek, po trzy w każdym; na klamrze jeden ażurowy emblemat z białym wypełnieniem; dwa rzędy złotych łańcuchów; to pas dedykowany, nazywany "Red Leather Pinwheel Suit";
pasek II - złoty, metalowy; składający się z kilku równych, prostokątnych blaszek i klamry zdobionej szafirami, diamentami i rubinami; nazywany "Gold Attendance";
peleryna - czerwona z białą podbitką; zdobiona z użyciem tych samych elementów co kostium;
Ilość egzemplarzy: raczej jeden; Chustki dla publiczności: białe, czerwone (być może także inne); Projekt i wykonanie:Bill Bellew, Gene Doucette, IC Costume Co.; Używany na koncertach:
6 lutego 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel, Las Vegas NV (pas "Gold Attendance Belt);
21 lutego 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w Hilton Hotel, Las Vegas NV (oryginalny pas - prawdopodobnie );
9 kwietnia 1972 roku, o godzinie 14:30, Hampton Roads Coliseum, Hampton Roads VA (pas "Gold Attendance Belt);
10 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30, Richmond Coliseum, Richmond VA (pas "Gold Attendance Belt");
17 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30, T.H. Barton Coliseum, Little Rock AR (pas "Gold Attendance Belt);
22 sierpnia 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (pas "Gold Attendance Belt) (patrz opis);
10 listopada 1972 roku, o godzinie 20:30, El Paso County Coliseum, El Paso TX (pas "Gold Attendance Belt);
podczas innych koncertów Sezonu 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV (dokładne daty nieznane);
podczas innych koncertów Sezonu 7 (od 4 sierpnia do 4 września 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV (dokładne daty nieznane);
Opis:
Seria "Pinwheel" powstała w 1971 roku. W jej ramach wykonano trzy kostiumy:
White Pinwheel Suit,
Black Pinwheel Suit,
Red Pinwheel Suit.
Pierwsze dwa (biały i czarny) z serii Elvis nosił w 1971 roku, a później także w 1972 roku. Natomiast czerwony ze zdjęć znamy dopiero z 1972 roku.
Jeśli chodzi o pasy dedykowane do serii "Pinwheel", należy uważać z ich nazewnictwem. Bardzo często z powodu głów lwów nazywane są "(kolor) Lion Head Belt", co jest bardzo mylące ponieważ już pod koniec lat 60. Elvis miał serię pasów "Lion Head Belt", dokładnie w tych samych kolorach (biały, czarny, czerwony) jak pasy "Pinwheel", które użytkował prywatnie, a jeden z nich (biały) nawet na scenie - "White Lion Head Belt" był pierwszym pasem tego typu (szeroki, skórzany z łańcuchami) jaki Elvis założył na scenę. W związku z tym jeśli już chcemy użyć nazwy z "Lion", to pomińmy słowo "Head". Poniżej repliki pasów prywatnych "Lion Head" i pasów scenicznych "Lion" ("Pinwheel") do serii "Pinwheel" - jak widzimy one są całkowicie różne.
Repliki pasów prywatnych "Lion Head", czyli "White Lion Head Belt", "Red Lion Head Belt" i "Black Lion Head Belt" jakie można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.
Repliki pasów scenicznych "Pinwheel", inaczej "White Lion Belt", "Red Lion Belt" i "Black Lion Belt" jakie można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.
* * *
Niektóre źródła informują, że Elvis wystąpił w tym kostiumie już w 1971 roku. Podobna informacja pojawia się w przypadku kilku innych kostiumów z tej samej partii, lecz na razie nie zostało to potwierdzone. Mam pewną hipotezę na ten temat. Faktycznie część kostiumów tej partii wykonano już w 1971 roku, z pewnością te, które założył w styczniu 1972 roku, co jest logiczne. Być może ten fakt leży u źródła podawania 1971 roku dla części kostiumów, które z występów na scenie znane są dopiero z 1972 roku. Z drugiej strony rok 1971 podawały dla nich nieistniejące już dziś strony z listami kostiumów scenicznych Elvisa, które czerpały swoje informacje wprost z jego otoczenia, między innymi od osób odpowiedzialnych za jego garderobę sceniczną i przygotowywanie kostiumów przed występem.
Jeśli chodzi o koncert o godzinie 20:15, 22 sierpnia 1972 roku, prawdopodobnie kolejny raz mści się nazywanie kilku strojów tą samą nazwą. W tym przypadku zapewne użyto nazwy "Red Burning Love Suit", stąd mamy wskazania na dwa kostiumy (z trzech, które funkcjonują pod taką nazwą): "White Eyelet Suit" i "Red Pinwheel Suit". Strona elvisconcerts.com wskazuje na ten koncert "Red Pinwheel Suit", ale nie dołącza zdjęć. Zatem kwestia kostiumu, jaki Elvis użył rzeczywiście na tym koncercie, pozostaje niewyjaśniona.
Jeśli chodzi o ilość egzemplarzy, nic nie wskazuje by "Red Pinwheel Suit" został wykonany z dublem.
To jedyny czerwony kostium sceniczny Elvisa o jakim wiemy, chociaż pojawiały się informacje, że był jeszcze przynajmniej jeden czerwony. Natomiast wiemy, że w planach rzeczywiście były inne czerwone kostiumy, ale zrezygnowano z ich wykonania.
Pierwszą nazwą jaką ochrzcili go fani była "Red Pinwheel Suit". Wiązało się to z ich skojarzeniami wywołanymi wzorem ze złotych ćwieków, które ułożono segmentami w formie rozchodzących się promieniście ćwieków (w kształcie rombów i trójkątów) od punktu centralnego, w postaci kulistego ćwieku.
Druga nazwa "Red Matador Suit", jest wynikiem skojarzenia z korridą (walką byków). Najczęstszym kolorem używanym przez matadorów w kostiumach i płachcie była właśnie czerwień, która drażniła byka. Stąd zresztą powiedzenie "działa na mnie jak czerwona płachta na byka".
Trzecia nazwa "Red Burning Love Suit" jest konsekwencją dwóch rzeczy. Po pierwsze czerwień to kolor miłości, a w 1972 roku, kiedy nosił ten jumpsuit, piosenka "Burning Love" stała się przebojem. Po drugie Elvis ubrany w ten kostium znalazł się na okładce singla "Elvis ● Burning Love ● It's a matter of time". Niemniej jest to bardzo myląca nazwa, ponieważ tej samej używa się również do jumpsuitu "White Eyele Suit". Początki zamieszania sięgają 1995 roku i aukcji, która się wtedy odbyła. Chodzi o aukcję Butterfield & Butterfield, zatytułowaną "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles", na której Paul Lichter wystawił "Red Pinwheel Suit". W swoich notatkach mam kilka fragmentów o tej aukcji, które udało mi się wyłowić z kilku miejsc. Czytam w nich między innymi, że wystawiono wtedy trzy kostiumy sceniczne Elvisa. Jednym z nich był "Red Pinwheel Suit" (przez wielu nazywany "Burning Love"), co nietrudno zgadnąć, skoro jego zdjęcie pojawiło się na okładce katalogu aukcyjnego. Drugi kostium wśród dyskutujących (reportera, Jimmy Velveta oraz Paula Lichtera) nazywany jest "White Madison Square Garden Suit", a o trzecim nie znalazłam żadnej wzmianki. I tu mamy pierwszy problem, który biały jumpsuit? Albowiem w Madison Square Garden Elvis wystąpił w dwóch białych kostiumach - "White Eyelet Suit" (dwa razy) i w "White Comet Suit" (jeden raz).
Reporter relacjonując wydarzenia z showroomu wystawowego aukcji powiedział:
"Jimmy Velvet, prezes Legends and Superstars Hall of Fame w Branson, w stanie Missouri, wyjaśniał mitologię kryjącą się za - i kilka nieporozumień - dwoma kostiumami eksponowanymi w showroomie. Obaj mężczyźni [red. Jimmy Velvet i Paul Lichter] rozmawiali o zaletach finansowych czerwonego kombinezonu 'Burning Love' (Lot 2102) i białego stroju scenicznego 'Madison Square Garden' (Lot 1431).
»Biały kombinezon 'Madison Square Garden' [red. "White Eyelet Suit"] jest świetny«, powiedział Velvet, na którego szyi wisiał złoty naszyjnik TCB ("Dbanie o Biznes", motto Elvisa) z błyskawicą. »Pierwotnie był znany jako kostium 'Burning Love', jednak przez lata fani zaczęli z nim mieszać czerwony kostium 'Burning Love' [red. "Red Pinwheel Suit"].
Jest na okładce albumu 'Burning Love', więc nazywają go kombinezonem 'Burning Love' [red. "White Eyelet Suit"], ale w miarę upływu czasu Elvis pojawił się w czerwonym kostiumie i zaczął go nosić, zanim oddał go na aukcję charytatywną na rzecz raka, która zaczęła nazywać kombinezon 'Burning Love' [red. "Red Pinwheel Suit"].
Trudno powiedzieć, który z nich jest który, ale biały jest lepiej znany jako kombinezon 'Madison Square Garden', gdzie [red. Elvis] występował w czerwcu 1972 roku. Ma też pelerynę, lecz sprzedawane są osobno, ponieważ nie byłoby to sprawiedliwe wobec innych kostiumów, które nie mają przy sobie peleryny.
Nikt nie musi ponownie mylić tych dwóch kostiumów.«"
Dużo ciekawych informacji, ale żadna bezpośrednio ciągle nie wyjaśnia, o który biały strój chodzi. Chociaż pośrednio niby tak - teoretycznie w momencie, gdy Jimmy Velvet tłumacząc meandry nazywania dwóch różnych kostiumów "Burning Love", powołuje się na płytę. Jednak czy na pewno?
Okładka singla "Burning Love / It's a Matter of Time" i longplaya "Burning Love and Hits from His Movies, Volume 2". Sigiel wyszedł na rynek 1 sierpnia 1972 roku, a longplay 1 listopada 1972 roku. Na okładce singla Elvis ma na sobie jumpsuit "Red Pinwheel Suit", a longplaya "White Eyelet Suit"
Problem w tym, że wyszły dwie płyty "Burning Love". Na okładce jednej z nich (singlu) Elvis jest w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit", a na drugiej (longplayu) w "White Eyelet Suit". 1 sierpnia 1972 roku wyszedł singiel "Burning Love / It's a Matter of Time", a 1 listopada 1972 longplay "Burning Love and Hits from His Movies, Volume 2". Zatem powoływanie się na zdjęcie z okładki płyty "Burning Love" może być mylące, tym bardziej, że Jimmy Velvet powiedział to tak, jakby najpierw pojawił się "White Eyelet Suit" i longplay, a dopiero potem "Red Pinwheel Suit" i singiel. Było odwrotnie. Poza tym "Red Pinwheel Suit" Elvis nosił już od Sezonu 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas, a "White Eyelet Suit" od On Tour 6 (od 9 do 20 czerwca 1972 roku).
W zasadzie wniosek, że chodzi o strój "White Eyelet Suit", a nie o "White Comet Suit" można wysnuć opierając się na domniemaniu związanym z kolorystyką tych kostiumów. Jumpsuit "White Comet Suit", w którym Elvis wystąpił podczas koncertu otwarcia w Madison Square Garden, nie ma nic czerwonego (złote zdobienia i złota linia kolorystyczna), a White Eyelet Suit" ma czerwone kółeczka w środku złotych kwadratów (stanowiących elementy jego zdobienia) oraz czerwoną linię kolorystyczną (podbitka peleryny i fałdy w nogawkach). Zatem mało prawdopodobnym jest by fani "Burning Love" nazywali "White Comet Suit". To tyle jeśli chodzi o wyjaśnienie nazwy "Burning Love Suit", która była stosowana aż do trzech kostiumów, ponieważ nazywano tak również biały kostium z serii "Pinwheel" (prawdopodobnie znów z powodu piosenki "Burning Love").
Czwarta nazwa "Red Lion Suit" została mu nadana z powodu pasa, na którym umieszczono głowy lwów.
Jeśli chodzi o chusteczki jakie zakładał do tego kostiumu, to ja ze zdjęć znam tyko białe, ale mówiło się jeszcze o czerwonych, żółtych i złotych (chociaż nie wydaje mi się). Jest kilka zdjęć, na których chusteczki są błękitne, jednak myślę, że to wina kolorowania, a w rzeczywistości były białe. Buty - zawsze białe.
W 1972 roku Elvis wydał "Red Pinwheel Suit" na aukcję charytatywną fundacji „National Cerebral Palsy Telethon”. Niektórzy mówią, że była to zbiórka na rzecz raka* - nie, dla dzieci z porażeniem mózgowym. Musiał go wydać pod koniec 1972 roku, ponieważ jeszcze w listopadzie w nim występował, a sama aukcja charytatywna odbyła się dopiero w 1973 roku.
* Tak powiedział Jimmy Velvet reporterowi - patrz cytat z aukcji w 1995 roku (nad zdjęciem płyt "Burning love" Elvisa). Z tego co udało mi się ustalić ta organizacja zbierała zawsze środki na rzecz dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym. Jimmy Velvet pewnie pomylił się, ponieważ kiedyś Elvis rzeczywiście wydał jeden z kostiumów na aukcję na rzecz raka.
Nabył go wtedy Paul Lichter. Prawdopodobnie za kwotę mniejszą niż 1.500,- dolarów. W każdym razie tylko taką dysponował jego klub "Elvis Unique Record Club" (jaki utworzył w 1970 roku), który wziął udział w tej licytacji w jego osobie. Informację tą zaczerpnęłam z jednego z wywiadów z nim przeprowadzonych.
W 1995 roku wystawił go na aukcję Butterfield & Butterfield (we współpracy z Bonhams), która odbywała się równolegle w Las Vegas i Los Angeles, w dniach 6 i 7 października 1995 roku (Lot #2102). Kostium został zlicytowany za rekordową jak na tamte czasy kwotę, 107.000,- dolarów. Rzekomo nabył go wtedy Mark Stephens, prawnik z Chicago. Niemniej w kontekście innych danych, nie jestem tego pewna. Myślę, że to błąd, który wziął się stąd iż pamiętamy tylko tą aukcję i wiemy u kogo obecnie jest kostium.
Na tej samej aukcji, za 40.000,- dolarów, sprzedano też pelerynę "Red Pinwheel Cape", która była licytowana oddzielnie. Lecz czy kupił ją ten sam człowiek, co jumpsuit, nie wiem. Raczej nie, gdyż wystawiono ją samą na aukcji cztery lata później.
Artykuł "Make a bid for fame", z 22 maja 1997 roku, na stronie www.independent.co.uk, informuje o aukcji Christie's, która ma się odbyć w najbliższych tygodniach (wówczas):
"W ciągu najbliższych kilku tygodni rzeczy celebrytów trafią do salonów Christie's w South Kensington [red. dzielnica Londynu], a także w Los Angeles i Nowym Jorku - gdzie odbędą się aukcje ubrań noszonych przez gwiazdy Hollywood i księżną Walii".
W jego treści czytamy też:
"Możesz zapłacić powyżej 69 000 funtów za »celebrity cast-off«* - czerwony, wysadzany złotem kostium sceniczny Elvisa Presleya „Burning Love”, który osiągnął rekordową cenę na wyprzedaży Bonhams w Hard Rock Casino w Las Vegas w 1995 roku".
* Nie wiem jak to przetłumaczyć, czy jako "porzucony przez celebrytę" (w rozumieniu wydany), czy jako "celebrytę, byłego aktora", bo "cast", to obsada.
Z powyższego wynika, że jumpsuit "Red Pinwheel Suit" trafił na aukcję Christie's w 1997 roku, z ceną wywoławczą 69.000 funtów brytyjskich. Skoro pisano o tym pod koniec maja, to prawdopodobnie aukcja odbyła się w czerwcu, a może nawet i w lipcu 1997 roku. Niestety, nie ma dostępu do archiwum Christie's, więc nic więcej nie wiemy o sprzedaży "Red Pinwheel Suit" podczas tej aukcji.
W trzech źródłach przeczytałam, że kostium został sprzedany ponownie za 120.000, - tysięcy dolarów, a w dwóch kolejnych, że za 150.000,- tysięcy dolarów, ale żadne z nich nie podało gdzie i kiedy. Lecz nie wiem czy to poprawne informacje, ponieważ obecnie jumpsuit wraz z peleryną jest u Marka Stephensa, tego samego, który kupił tylko jumpsuit w 1995 roku. Gdyby te informacje miały być właściwe, to Mark musiałby wcześniej sprzedać kostium, a później kupić go z powrotem i dokupić pelerynę. Chyba, że "Red Pinwheel Suit" miał dubla i to jego wtedy sprzedano. Kwota 120.000,- i 150.000,- dolarów, może być w rzeczywistości tą samą, przy czym pierwsza stanowi sumę, za którą wylicytowano strój, a druga faktyczną jaką musiał uiścić kupujący, czyli powiększoną o różne opłaty aukcyjne (prowizje), które w zależności od domu aukcyjnego, wahają się od 20 do 45%. Być może ta informacja dotyczy właśnie aukcji Chrisie's z 1997 roku, najprawdopodobniej właśnie tak. Aczkolwiek to znaczyłoby, że to dopiero na niej kupił strój obecny właściciel Mark Stephens, a nie na tej w 1995 roku. W 1995 roku musiał nabyć go ktoś inny. I to by pasowało.
W dniach 8-10 października 1999 roku, w MGM Grand Hotel w Las Vegas (należącym do Kirka Kerkoriana, tego samego, który wybudował wcześniej International Hotel) odbyła się aukcja "The Elvis Archives Of Graceland" (nazywana wymiennie także "The King of All Auctions"), na której sprzedano pelerynę "Red Pinwheel Cape" (Lot #65) za 35.000,- dolarów, przeprowadzona przez dom Guernsey's Auction.
Reasumując - TIMELINE (oś czasu) dla jumpsuitu "Red Pinwheel Suit" (bez peleryny i bez pasa):
Elvis ---> koniec 1972 roku - fundacja „National Cerebral Palsy Telethon” ---> początek 1973 roku (aukcja fundacji) Paul Lichter ---> 6-7 października 1995 rok (aukcja Butterfield & Butterfield we współpracy z Bonhams) [właściciel nieznany] ---> czerwiec 1997 roku (aukcja Chrisie's) Mark Stephens;
Reasumując - TIMELINE (oś czasu) dla peleryny "Red Pinwheel Cape" od jumpsuitu "Red Pinwheel Suit":
Elvis ---> koniec 1972 roku - fundacja „National Cerebral Palsy Telethon” ---> początek 1973 roku (aukcja fundacji) Paul Lichter ---> 6-7 października 1995 rok (aukcja Butterfield & Butterfield we współpracy z Bonhams) [właściciel nieznany] ---> 8-10 października 1999 roku (aukcja Guernsey's) Mark Stephens
Natomiast, co się stało z oryginalnym pasem "Red Lion Belt", dedykowanym do tego kostiumu, nie udało się ustalić. Niewykluczone, że leży w archiwach Graceland. Elvis prawdopodobnie nosił go na scenie podczas koncertów Sezonu 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV, rzekomo miał go wtedy na sobie przynajmniej jeden raz. Z kolei źródła, które twierdzą, że "Red Pinwheel Suit" był noszony już w 1971 roku, podają iż właśnie z tym oryginalnym pasem.
W lobby (holu) budynku Smoky Mountain Opry, w Pigeon Forge wystawione są pamiątki po różnych artystach, swoją gablotę ma też Elvis Presley. Są w niej dwa jumpsuity - "Red Pinwheel Suit" i "White Concho Suit", oba z dedykowanymi pasami. Według wszelkich danych (zgodnie z polityką przyjętą przez właścicieli obiektu) powinny to być oryginały, lecz czy jest tak rzeczywiście, nie wiem. Gdyby pokazywany "Red Pinwheel Suit" był oryginalny, to jest to stuprocentowe potwierdzenie, iż jumpsuit ten miał swojego dubla.
Na wystawach w Graceland lub innych, organizowanych przez Graceland (EPE), możemy czasami zobaczyć "Red Pinwheel Suit", lecz nie jest to oryginał tylko replika. To wprowadza w błąd, bo niektórzy myślą, że jest tam oryginał. Taką samą samą sytuację mamy w przypadku kilku innych kostiumów, może nawet bardziej zagmatwaną, ponieważ Graceland ma kilka replik na wystawach, choć oryginały są w magazynach, czyli nie tylko takich, których już fizycznie nie mają.
Replikę kostiumu można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co., w wersji podstawowej za 2.000,- dolarów (jumpsuit + peleryna), a z dodatkiem peleryny za 2.575,- dolarów.
* * *
* *
*
Ex Post
Uzupełnienie (7 lipca 2021 roku):
Jak podaje kilka źródeł, jumpsuit przez jakiś czas był wystawiany w Elvis Presley Museum w Niagara Falls w Kanadzie. Lecz nie bardzo wiem kiedy. Raczej Elvis Aaron Presley Junior, który był jego właścicielem (muzeum), nigdy nie był właścicielem tego kostiumu do 1995 roku, a mniej więcej wtedy je zamknięto. Chyba, że wypożyczył mu go Paul Lichter, który miał ten kostium w latach 1973-1995.
Później Elvis Aaron Presley Junior przeniósł je do parku rozrywki Canada's Wonderland, położonego w Vaughan (Ontario), na przedmieście Toronto (około 25 km na północ od centrum) i otworzył je pod nową nazwą "The Dreamland Elvis and Friends Museum". Na klipie z tego muzeum faktycznie widać jakiś "Red Pinwheel Suit" jednak nie jest to wersja znana nam ze sceny. Zatem albo muzeum w Niagara Falls wystawiało oryginał Paula Lichtera, albo ten sam egzemplarz, który teraz prezentuje w Vaughan. Jeśli to ten sam egzemplarz, to znaczy, że nigdy nie miało oryginału, chyba że istniał jednak dubel "Red Pinwheel Suit" - klip z muzeum na końcu postu.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (17 lipca 2021 roku):
W holu budynku Smoky Mountain Opry, w Pigeon Forge (TN), wystawione są pamiątki po różnych artystach, swoją gablotę ma też Elvis Presley. Są w niej dwa jumpsuity - "Red Pinwheel Suit" i "White Concho Suit", oba z dedykowanymi pasami.
Prawdopodobnie jest to jeden z oryginałów "Red Pinwheel Suit" wraz z oryginalnym, dedykowanym do niego pasem (zdjęcia w dalszej części postu).
Właściciele tej placówki twierdzą, że w lobby wystawiają tylko oryginalne artefakty po artystach, ale czy jest to prawda, trudno powiedzieć.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (17 lipca 2022 roku):
Nowa data występu Elvisa w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit" - 6 lutego 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel w Las Vegas, z filmiku 8 mm, który załączyłam pod koniec postu. Oczywiście jak długo będzie, nie wiem.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (15 października 2022 roku):
Czasami na materialach z wystaw w Niemczech, można równie zobaczyć "Red Pinwheel Suit". Zastanawiałam się, czy to nie jest dubel. Pojawiały się takie sugestie, ale nic ich nie powierdzało. Na jednej z niemieckich stron znalazłam zdjęcie, na którym jest dość dobrze widoczny ten kostium. Opis jest bardzo enigmatyczny i błędny:
"Oryginalny kostium „Burning Love” został wykonany z tego samego materiału i metalowych dodatków, co ten eksponat. Ten garnitur został zaprojektowany przez projektanta Elvisa, Mike'a McGregora".
Pierwsze zdanie pośrednio wyjaśnia, że nie jest to oryginał, czyli nasz domniemany dubel. Natomiast drugie jest przynajmniej dyskusyjne. Mike McGregor, pracownik Elvisa, faktycznie projektował różne rzeczy, ale z galanterii skórzanej. Pierwsze słyszę, żeby zaprojektował mu kostium materiałowy. Nie sądzę, bo wiele jumpsuitów Elvisa zostało wykonanych z użyciem tych samych ćwieków, wątpię by Bill Belew tak się zauroczył tym kostiumem, iż zaczął kolejne tworzyć na jego modłę.
Replika jumpsuitu "Red Pinwheel Suit" jaką można zobaczyć czasami na różnych wystawach w Niemczech. Zdjęcie ze strony www.crowdfunding-bad-nauheim.de
*
* *
* * *
Replika kostiumu "Red Pinwheel Suit" z dedykowanym pasem oraz peleryną, jaką można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. Poniżej zdjęcie z tą okropną podróbką pasa "Gold Attendance"
Replika kostiumu "Red Pinwheel Suit" z dedykowanym pasem oraz peleryną, jaka można kupić w sklepie firmy AJM (Ann Jumpsuit Maker)
Replika kostiumu "Red Pinwheel Suit" wraz z peleryną, jaką można kupić w sklepie firmy Pro Elvis Jumpsuit.
Replika kostiumu "Red Pinwheel Suit" wraz z peleryna i dedykowanym pasem z jakiejś kolejnej, nieznanej mi firmy
Oryginalny pas "Gold Attendance Belt" jaki Elvis zakładał podczas występów na scenie do jumpsuitu "Black Pinwheel Suit"
Zdjęcia repliki jumpsuitu "Red Pinwheel Suit" w Graceland i na wystawach przez nich organizowanych. Jako, że Elvis wydał ten kostium jeszcze za życia, nie ma zdjęć oryginału z wystaw
Różne repliki jumpsuitu "Red Pinwheel Suit", prawdopodobnie część z nich pochodzi z innych źródeł niż te, które zostały wymienione wcześniej. Jeśli chodzi o środkowe zdjęcie w górnej części kolażu może to być oryginał z peleryną z wystawy przedaukcyjnej
Zdjęcie oryginalnego jumpsuitu "Red Pinwheel Suit". Jako, że Elvis wydał ten kostium jeszcze za życia, nie ma zdjęć oryginału z wystaw. Powyższym zdjęciem zilustrowano także ofertę aukcyjną w katalogu do aukcji Butterfield & Butterfield w 1995 roku. Samo zdjęcie pochodzi z sesji fotograficznej kostiumów Elvisa, wykonanej w celach archiwalnych jeszcze przed 1995 rokiem
Katalog "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles" do aukcji Butterfield & Butterfield, na której zlicytowano "Red Pinwheel Suit" i jego pelerynę (ale oddzielnie). Jak widać zdjęcie jumpsuitu znalazło się też na okładce katalogu
Ekspozycja przedaukcyjna w MGM Grand hotel w Las Vegas. To tam, w dniach 8-10 października 1999 roku, odbyła się aukcja "The Elvis Archives Of Graceland" (nazywana także "The King of All Auctions"), na której sprzedano pelerynę "Red Pinwheel Cape"
Zdjęcia z 1999 roku, związane z aukcją "The Elvis Archives Of Graceland", która odbyła się w dniach 8-10 października 1999 roku - tyle wiem na pewno. Natomiast opisy zdjęć są sprzeczne. Większość podaje, że zrobiono je w trakcie tej aukcji, ale Thimothy A. Clary, który udostępnił jedno z tych zdjęć na swoim profilu w GettyImagine, opatrzył je datą 3 czerwca 1999 roku. W innym miejscu w opisie podano: "konferencja 3 czerwca 1999 roku, w celu ogłoszenia aukcji, która odbędzie się pod numerem 51608110 Guernsey". W każdym razie na zdjęciach jest Jack Soden i prezentuje pelerynę "Red Pinwheel Cape", która została sprzedana na aukcji Guernsey w 1999 roku
W holu budynku Smoky Mountain Opry, w Pigeon Forge wystawione są pamiątki po różnych artystach, swoją gablotę ma też Elvis Presley. Są w niej dwa jumpsuity - "Red Pinwheel Suit" i "White Concho Suit", oba z dedykowanymi pasami
Będąc w Hilton Hotel w Las Vegas, Elvis robił sobie serię zdjęć pozując w jumpsuitach z pelerynami z nowej partii kostiumów, miedzy innymi właśnie w "Red Pinwheel Suit"
Elvis w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit", pasie "Gold Attendance" i pelerynie w swojej garderobie przed koncertem. Na zdjęciach oznaczonych białymi ramkami widać jak bierze inhalacje
Elvis w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit", pasie "Gold Attendance" i pelerynie. Wchodzi na scenę i schodzi ze sceny już po koncercie. Według Krzysztofa Potockiego, znawcy koncertów, oba zdjęcia pochodzą z koncertu w Richmond (10 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30)
Zdjęcia śpiewającego Elvisa w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit" i pasie "Gold Attendance" leżącego na scenie
Elvis całuje jedną z kobiet z widowni podczas koncertu, na którym wystąpił w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit"
Elvis w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit" i pasie "Gold Attendance Belt" podczas występów na scenie
Elvis w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit", pasie "Gold Attendance" i pelerynie podczas występów na scenie
Elvis w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit" i pelerynie widocznej od tyłu, podczas występu na scenie (pasa nie widać, ale zapewne "Gold Attendance Belt")
Dwie grafiki jakie kiedyś znalazłam, które przedstawiają Elvisa na scenie w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit". Do tego na każdej dołączono zdjęcie obiektu, na którym odbył się koncert i krótką informację o nim (datę, nazwę obiektu, ilość widzów)
Przykładowe zdjęcia okładek wydawnictw muzycznych, na których znalazły się zdjęcia Elvisa w "Red Pinwheel Suit"
Kolekcjoner Paul Lichter przez pewien czas był właścicielem aż czterech oryginalnych jumpsuitów Elvisa, widocznych na zdjęciu - "Red Pinwheel Suit", "White Turquoise Phoenix Suit", "White Fireworks Suit" i "White Peacock Suit". Zdjęcie wykonano w połowie lat 90.
A tu taka ciekawostka. Firmy B & K Enterprises Costume Co. ostatnio wyprodukowała kilka obrazów ściennych z motywem przewodnim z jumpsuitów Elvisa. Jednym z nich jest centralny fragment peleryny umieszczony w ramie
Elvis na backstage, tuż przed koncertem, ubrany w jumsuit "Red Pinwheel Suit", a później fragmenty z różnych koncertów, na których jest w tym kostiumie
Elvis ubrany w jumsuit "Red Pinwheel Suit" podczas koncertu 6 lutego 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel w Las Vegas (film 8 mm)
Klip z muzeum "The Dreamland Elvis and Friends Museum", które znajduje się w parku rozrywki Canada's Wonderland, położonego w Vaughan (Ontario). Muzeum założył i jest jego właścicielem Phillip Stanic, od 1985 roku, znany jako Elvis Aaron Presley Jr. w 2013 roku, przekształcił je na muzeum obwoźne, ale te zdjęcia są jeszcze ze stałej ekspozycji
Widoczny na wystawie jumpsuit należał wtedy do Paula Lichtera a peleryna do Phillipa Stanica. Oni się znali, więc prawdopodobnie Paul Lichter wypożyczył mu kostium na wystawę.
Paul Lichter i Phillip Stanic
P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.
Te inhalacje to rzeczywiście odświeżacz oddechu przy pocałunkach z fankami ... Fotka z little rock z 17.04 A to wejście i zejście po schodach to ten sam show Richmond. Jest na on tour . Można też znaleźć na YouTube. Kamera jest z tyłu sceny. 10.04.
W Vegas w styczniu 1972 w hiltonie więc stroje były nowe. Nie mógł wystąpić w nich w 71. Te zdjęcia w tych stronach to są absolutnie pierwsze publiczne jeszcze przed występami na żywo Danusiu. Pozdrawiam serdecznie.
Serię zaczęto już w 1971 roku. W białym i czarnym "Pinwheelu" Elvis wystąpił już w 1971 roku. W czerwonym raczej dopiero w 1972 roku. W każdym razie nie ma dowodu, że 1971 już.
Dokładnie tak. Dopiero w styczniu 72 w hiltonie prezentował ten czerwony a także niebieski znany nam z Hampton roads .. granatowy z greensboro i czarny ..nie pamiętam nazw. Wybacz.
1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij. 2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:". 3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL". 4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz. 5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Instrukcja graficzna tu: https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html
Te inhalacje to rzeczywiście odświeżacz oddechu przy pocałunkach z fankami ... Fotka z little rock z 17.04
OdpowiedzUsuńA to wejście i zejście po schodach to ten sam show Richmond. Jest na on tour . Można też znaleźć na YouTube. Kamera jest z tyłu sceny. 10.04.
Dzięki. :)
OdpowiedzUsuńKrzysiu, bo mi uciekło. Kiedy on sobie robił tą sesję zdjęciową w kostiumach z pelerynami?
W Vegas w styczniu 1972 w hiltonie więc stroje były nowe. Nie mógł wystąpić w nich w 71. Te zdjęcia w tych stronach to są absolutnie pierwsze publiczne jeszcze przed występami na żywo Danusiu.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie.
Tak mi się wydawało, ale nie byłam pewna. Dzięki.
OdpowiedzUsuńSerię zaczęto już w 1971 roku. W białym i czarnym "Pinwheelu" Elvis wystąpił już w 1971 roku. W czerwonym raczej dopiero w 1972 roku. W każdym razie nie ma dowodu, że 1971 już.
Dokładnie tak. Dopiero w styczniu 72 w hiltonie prezentował ten czerwony a także niebieski znany nam z Hampton roads .. granatowy z greensboro i czarny ..nie pamiętam nazw. Wybacz.
OdpowiedzUsuń