poniedziałek, 10 kwietnia 2017

Jumpsuity Black Herringbone z niebieskimi i zielonymi akcentami

Suplement nr 3 do Listy jumpsuitów

Nazwa najczęściej spotykana:  Black/Blue Herringbone Suit
Nazwa alternatywna:  Black Herringbone Blue Accent Suit
Inne nazwy:  Black Cossack Suit Blue Accent
Linia:  Karate Style / Herringbone
Kolor wiodący:  czarny
Części kompletu:  2
Ilość elementów:  4
  • żakiet - z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, wykończonymi czarnymi, pokrytymi materiałem guzikami, po jednym na każdej ze stron mankietu (razem dwa na rękawie); rozcięcie na torsie oraz kołnierz pokryty czarną jodełką (pasmanterią); kołnierz w formie wysokiej stójki, pokrytej jodełką;
  • spodnie - czarne, z niebieską fałdą w dole nogawki;
  • pasek I - tekstylny, niebiesko-czarno-niebieski; czarna jodełka biegnąca przez środek (dwoma rzędami), brzegi wykończone niebieską lamówką (górny i dolny) oraz długie, niebieskie frędzle na obu końcach;
  • pasek II - rzekomo okazjonalnie także "Metal Concho" z prywatnej garderoby (uważam jednak, że nie; patrz opis);
  • chustka I - niebieska w różnych odcieniach;
  • chustka II - niebiesko-biało-czerwona we wzory;
Ilość egzemplarzy:  raczej tylko jeden;
Chustki dla publiczności:  niebieskie (być może także inne)
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew; IC Costume Co.  
Używany na koncertach:
  • 4 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV;
  • 18 sierpnia 1969 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w International Hotel w Las Vegas, NV;
  • 20 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (z pasem "Metal Concho", z prywatnej garderoby; jednak przypuszczalnie nie był to Herringbone, choć nogawka była z niebieską fałdą; patrz opis);
  • także na innych koncertach podczas Sezonu 1 (od 31 lipca do 28 sierpnia 1969 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nazwa najczęściej spotykana:  Black/Green Herringbone Suit
Nazwa alternatywna:  Black Herringbone Suit Green Accent
Inne nazwy:  Black Cossack Suit Green Accent
Linia:  Karate Style / Herringbone
Kolor wiodący:  czarny
Części kompletu:  2
Ilość elementów:  4
  • żakiet - z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, wykończonymi czarnymi, pokrytymi materiałem guzikami, po jednym na każdej ze stron mankietu (razem dwa na rękawie); rozcięcie na torsie oraz kołnierz pokryty czarną jodełką (pasmanterią); kołnierz w formie wysokiej stójki, pokrytej jodełką;
  • spodnie - czarne, z zieloną fałdą w dole nogawki;
  • pasek I - czarny, tekstylny, pokryty taką samą jodełkową pasmanterią jak rozcięcie na torsie; 
  • pasek II - złoty, prawdopodobnie z prywatnej garderoby (czasem błędnie podaje się, że był to "Gold Attendance" - złoty, metalowy; składający się z kilku równych, prostokątnych blaszek i klamry zdobionej szafirami, kryształami górskimi i rubinami; patrz opis);
  • chustka I - w dwóch odcieniach zieleni;
  • chustka II - zielona, w kilku odcieniach, we wzory;
Ilość egzemplarzy:  raczej tylko jeden;
Chustki dla publiczności:  zielone (być może także inne)
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew; IC Costume Co.  
Używany na koncertach:
  • 7 sierpnia 1969 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (z pasem "Gold Belt" z prywatnej garderoby);
  • także na innych koncertach podczas Sezonu 1 (od 31 lipca do 28 sierpnia 1969 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Opis:

Wszyscy znamy biały i czarny jumpsuit Herringbone. Trochę mniej osób wie o istnieniu granatowego, czy czarnego z czerwonymi akcentami w postaci fałdy w spodniach i lamówek na krawędziach pasa. Niektóre źródła wspominają też o brązowej wersji, nawet krąży po necie jedno zdjęcie, na którym jest rzekomo Elvis występujący w nim na scenie. Jednak żadne z rzetelniejszych źródeł tego nie potwierdza, ani nie neguje. Lecz wiemy jak to jest z czernią na fotografiach kolorowych, gdy są wykonywane w sztucznym oświetleniu, wychodzi bardzo różnie.

Znane są częściowo niektóre daty koncertów, podczas których Elvis wystąpił w kostiumach z niebieską lub zieloną fałdą w nogawkach spodni. Jednak co do nich są wątpliwości, ponieważ gdy jedno źródło podaje, że Elvis wystąpił w danym dniu w "Herringbone" z zieloną lub niebieską fałdą, to następne podaje do tego samego występu inny kostium lub wersję "Herringbone". Bierze się to stąd, iż niektóre osoby tworzące takie zestawienia nie mają wiedzy o istnieniu niebieskiej i zielonej wersji akcentów dla czarnego "Herringbone", w przeciwieństwie do czerwonej, która została bardziej spopularyzowana (raz - jest więcej zdjęć, a dwa - w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. jest do kupienia replika tego stroju). I jeśli gdzieś trafią na taką informację, uznają ją za błędną, a potem starają się podpiąć w to miejsce inny czarny kostium, zwykle pada na "Black Two Piece Suit" lub "Black Two Piece Pocket Suit", które Elvis również nosił w Sezonie 1 w Las Vegas, albo jeden ze znanych "Herringbone".

Nieprawdziwa wydaje się też informacja o wystąpieniu Elvisa, podczas koncertu 7 sierpnia 1969 roku, w pasie "Gold Attendance", ponieważ większość źródeł podaje, że otrzymał* go od hotelu dopiero we wrześniu. Myślę, że mogło chodzić o jakiś inny złoty pas, z jego prywatnej garderoby. Natomiast użycie "Metal Concho", podczas koncertu 20 sierpnia 1969 roku, do czarnego "Herringbone" z niebieskimi akcentami, nie budzi zastrzeżeń. Elvis miał ten pas już od jakiegoś czasu, a do tego kolorystycznie dobrze korespondował z niebieską fałdą spodni.

* Na razie nie udało mi się bezsprzecznie potwierdzić daty. Najwcześniejsza mówi, że dostał go po tygodniu występów w International Hotel, wtedy faktycznie 7 sierpnia mógłby już w nim wystąpić na scenie. Kolejna mówi o 28 sierpnia 1969 roku, czyli o ostatnim dniu jego występów w ramach Sezonu 1 w International Hotel w Las Vegas. Wiele źródeł (chyba najwięcej) wspomina o początku września, co wydaje mi się najmniej prawdopodobne, ponieważ 1 września 1969 roku Elvis był już z powrotem w Los Angeles.

O zielonej nogawce i złotym pasie podczas koncertu 7 sierpnia 1969 roku, mówi między innymi Gary Pepper, jego wielki fan, mieszkający w bliskim sąsiedztwie Graceland (Elvis roztoczył nad nim opiekę, na przykład wypłacał mu co miesiąc małą pensję, początkowo w wysokości 600,- dolarów, a później chyba 800,-). Gary był na tym koncercie i między innymi od niego wiemy jak Elvis był ubrany: "Ubrał się na czarno, założył czarne spodnie w dzwony [red. dzwony to określenie bardzo rozkloszowanych nogawek], z zielonymi fałdami na dnie dzwonów, a czarna koszula z zielonym szalikiem Apache i szerokim, fantazyjnym złotym pasem, tworzyła front stroju". Jak widać z tego cytatu Gary nic nie mówił o pasie "Gold Attendance". Przypuszczalnie został on błędnie przypisany do tego koncertu z powodu niepełnej wiedzy osoby tworzącej zestawienie i na zasadzie skojarzeń z tym sławnym złotym pasem, który właśnie w sierpniu Elvis otrzymał od International Hotel. Skoro źródła mówiły o złotym pasie, a Elvis innego złotego nie miał w tym czasie, padło na "Gold Attendance". Tylko osoba ta nie uwzględniła, że Elvis czasem zakładał prywatne pasy na scenę (zwłaszcza w pierwszych dwóch latach koncertowania po przerwie hollywoodzkiej), jak i momentu sprezentowania złotego pasa Elvisowi (trzy tygodnie po tym koncercie). Tak właśnie się rodzą różne pomyłki związane z garderobą sceniczną Elvisa (zresztą z koncertami też).

Wątpliwa jest też kwestia czarnego kostiumu. Moim zdaniem nie był to "Black Herringbone", tylko "Black Short Two Piece Mohair Suit". Wiele źródeł podkreśla, że do tunik "Herringbone" Elvis zawsze zakładał tekstylne, wiązane pasy, wzorowane na karate (a przynajmniej raz oryginalny czerwony od swojej prywatnej karategi), a jeśli używał zapinanych pasów, to tylko do dwóch kostiumów "Two Piece Mohair Suit" (białego i czarnego) oraz dwóch garniturów "Two Piece Suit" (brązowego* i czarnego**). Tego typu pasy po prostu nie pasowały do tunik. Lecz to tylko moje subiektywne przypuszczenia.

* Tego, w którym był na koncercie Barbry Streisand. Ciągle trwa dyskusja czy używał go również podczas występów, ponieważ zdjęć nie ma, ale są osoby, które rzekomo widziały go w nim na scenie podczas koncertów w 1969 roku. 
** Czyli "Black Two Piece Interview Suit".

Z kolei o niebieskich wstawkach wspomina Maria Davis (fanka Elvisa z Liverpoolu, Anglia), która była na wielu koncertach Elvisa, w tym 20 sierpnia, o godzinie 20:15 (Dinner Show): "Elvis nosił czarne spodnie z dżerseju, z jasnoniebieskimi odwróconymi fałdami od kolan po kostki na zewnętrznej stronie nogawek, czarną kurtkę 'matador' ze stojącym kołnierzem, z jasnoniebieskim, jedwabnym szalikiem na szyi, a wokół bioder srebrny pas [red. "Metal Concho" z garderoby prywatnej]". Chociaż tenże opis kurtki bardziej sugeruje kostium "Black Two Piece Pocket Suit", który co prawda miał czerwone fałdy w spodniach, ale nie można wykluczyć, że Elvis założył do niego spodnie z niebieskimi fałdami. W tym stroju góra też nie miała kolorowych akcentów, podobnie jak we wszystkich "Herringbone", tylko Elvis dobierał sobie chusteczkę w kolorze fałdy. Poza tym Maria tylko ten jeden kostium z niebieską fałdą nazywa "matador" (jego górę), w przypadku pozostałych "Herringbone" używa słowa "tunic" lub "karate top" (była wtedy na pięciu lub sześciu koncertach Elvisa, pomiędzy 20 i 23 sierpnia). Więcej uzasadnień w poście "Black Two Piece Pocket Suit".

Według mnie wszystkie zdjęcia Elvisa w czarnych kostiumach z czerwoną lub niebieską fałdą, tam gdzie jest na nich w pasie "Metal Concho", to kostium "Black Two Piece Pocket Suit", a do tunik "Herringbone" zakładał tylko wiązane pasy. Widać to zresztą po sposobie opadania kostiumu w rozcięciu na torsie. Tam gdzie góra ma kieszenie na piersiach, boki rozcięcia się załamują, podczas gdy w górach od "Herringbone", one zwykle są proste (rozchylone bez załamania, tworząc literę "V").

Jeśli chodzi o grupę czarnych "Herringbone", w zasadzie jedyna różnica dotyczy kolorowej fałdy w nogawkach spodni i kolorowego akcentu na pasie. Góry (tuniki) zawsze były identyczne, całkowicie czarne. Związek kolorystyczny góry kostiumu (tuniki) z kolorową fałdą, Elvis podkreślał doborem odpowiedniej chusteczki.

Wróćmy jeszcze do oryginalnych pasów, materiałowych (tekstylnych) z jodełkową pasmanterią i czarnymi frędzlami na obu końcach. Kostium "Black/Red Herringbone" miał pas obszyty czerwoną lamówką na obu krawędziach i czarne frędzle na obu końcach. Wersja "Black/Blue Herringbone" miała pas obszyty niebieską lamówką (o ton ciemniejszy niż fałda) na obu krawędziach i niebieskie frędzle na obu końcach, choć według niektórych, to nie obszycie było niebieskie, a sama jodełka (jej dwa rzędy). Możecie go zobaczyć na jednym ze zdjęć poniżej. Aczkolwiek na jego podstawie trudno powiedzieć, czy to lamówka jest niebieska, czy jodełka, za to niebieskie frędzle są bardzo dobrze widoczne (nie widać tylko fałdy). Natomiast nie wiadomo czy taka sama wersja istniała też do "Black/Green Herringbone", gdyż na zdjęciu z zieloną fałdą w nogawkach spodni, na którym akurat pas jest widoczny, Elvis użył klasycznego "Black Herringbone", czyli pasa bez kolorowych akcentów i z czarnymi frędzlami. Tak przynajmniej się wydaje patrząc na zdjęcie (to, które ja załączyłam). Niemniej, dywaguje się, że był taki pas, z zielonym obszyciem (lub ciemno zielonymi rzędami jodełki) i czarnymi frędzlami, chociaż Elvis nigdy nie ubrał go na scenę (przynajmniej nie ma fotografii, które by to potwierdzały, ani osób, które by taki pas pamiętały z występów).

Kostiumy "Black/Blue Herrnigbone" i 'Black/Green Herringbone" nigdy nie były dostępne w ofercie sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. Nie widziałam i nie słyszałam by kiedykolwiek zostały pokazane na jakiejś wystawie w ostatnich latach. Aczkolwiek nie wiadomo czy nie miało to miejsca we wcześniejszym okresie, kiedy internet nie był jeszcze powszechny. W ogóle słuch o nich zaginął (nie dotarłam też do żadnych informacji na ich temat, poza tymi jakie przedstawiłam powyżej).

Jedynym takim śladem potwierdzającym pośrednio ich istnienie, może być oferta sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., gdzie można kupić czarne spodnie, łudząco przypominające "Herringbone" (acz tak ich nie nazwano), także z zieloną (dokładnie w odcieniu "teal" jaki znamy z "Herringbone", czyli zieleń wpadająca w turkus) i niebieską wstawką (nawet w dwóch odcieniach niebieskiego - "royal" i "powder", co by z kolei potwierdzało inną plotkę, że Elvis miał spodnie "Herringbone" z ciemno- i jasnoniebieską wstawką, o czym wcześniej nie wspominałam).

Pas "Metal Concho", który zakładał do większości strojów w 1969 roku, nie był projektu Billa Belewa. Elvis zakupił go w mieście Sedona (Arizona), w 1967 roku, podczas kręcenia zdjęć do filmu "Stay Away Joe" (1968), z myślą o swojej garderobie prywatnej. Bardzo go lubił i często zakładał, przez wiele lat. W 1969 roku postanowił używać go także na scenie. Nosił go do każdego stroju poza serią "Herringbone" (z jednym wyjątkiem, raz założył go do czarnego "Herringbone" z niebieską fałdą, w każdym razie o jednym takim użyciu wiemy na pewno), do której tunik przewidziano parciane pasy w stylu karate.

W jednym ze źródeł spotkałam błędną informację, że kupiła go Priscilla w Nowym Yorku, gdy udała się tam na zakupy biżuterii. Nie ten, ale faktem jest, że kupowała Elvisowi różne oryginalne pasy, znając jego upodobanie do tego elementu stroju.

Elvis nie tylko kupił ten pas podczas kręcenia filmu "Stay Away Joe", ale również wystąpił w nim w tym filmie. Pas składał się z czarnego, skórzanego paska, na którym umieszczono jedenaście, ruchomych (przesuwanych), metalowych elementów wykonanych ze srebra, obficie wysadzanych prawdziwymi turkusami. Po kilku latach Elvis podarował go swojemu menadżerowi muzycznemu, Joe Guercio, właścicielowi orkiestry Joe Guercio Orchestra i jej dyrygentowi, z którym współpracował od 7 sierpnia 1970 roku do końca. Joe nosił ten pas przez jakiś czas. Później zastąpił jego oryginalną sprzączkę klamrą od innego swojego pasa, także wysadzanego turkusami (patrz ostatnie zdjęcie). W 2011 roku Joe postanowił wystawić na aukcję pas "Metal Concho", jednak nie przełożył z powrotem oryginalnej sprzączki.

Tak przerobiony pas został zlicytowany na aukcji domu Heritage Auctions, 29 lipca 2011 roku. Mimo modyfikacji, zapłacono za niego 5.078,- dolarów. Niestety, Joe nie poinformował o losie oryginalnej klamry. Domniemywa się, że nie zaginęła i wkrótce także ona pojawi się na jakiejś aukcji.

Na ostatnim obrazku znajdują się zdjęcia Elvisa w pasie "Metal Concho" oraz dwa samego pasa. Niestety, te dwie fotografie nie przedstawiają oryginału, tylko dwa inne pasy uderzająco do niego podobne. Poziomy pokazuje kształt oryginalnej klamry, a pionowy klamrę jaką przemontował do oryginału Joe Guercio.

P. S.
Długo się zastanawiałam czy w ogóle o tych jumpsuitach wspominać, bowiem zdjęcia są beznadziejne, spodnie i pasy gdzieś przepadły (niewykluczone, że leżą w archiwach Graceland), a informacji o nich w zasadzie nie ma żadnych. Jednak uznałam, że trzeba podawać takie informacje. Może kiedyś ktoś trafi na jakieś zdjęcia Elvisa w "Black Herringbone" z niebieskimi lub zielonymi wstawkami, a nie znajdując potwierdzenia ich istnienia, uzna je za fałszywki i zniszczy? 

Klasyczny "Black Herringbone Suit"

Elvis na scenie w jumpsuicie "Black Herringbone", z niebieską fałdą w nogawkach spodni. Przypuszczalnie ma tu pas od czarnego, klasycznego "Herringbone" (drugie zdjęcie można zobaczyć w pełnym rozmiarze po otwarciu w nowym oknie)

Elvis na scenie w jumpsuicie "Black Herringbone", z niebieską fałdą w nogawkach spodni (nie jest widoczna) oraz pasem "Blue-Black-Blue", z niebieskimi frędzlami (drugie zdjęcie można zobaczyć w pełnym rozmiarze po otwarciu w nowym oknie)

Te dwa zdjęcia są tak złej jakości, iż fałda wydaje się być czarna, ale Elvis nie miał żadnych spodni do "Herringbone" z czarną fałdą, a wersje klasyczne - czarna, granatowa i biała - w ogóle nie posiadały fałd. Wiemy o nich tylko tyle, że na  fotografiach fałdy są zielone (więcej źródeł wskazuje ten kolor) lub niebieskie (mniej źródeł wskazuje ten kolor). Niestety materiał porównawczy, w postaci zdjęć, jest szczątkowy (jak widać, zaledwie kilka fatalnej jakości fotografii), więc trudno to rozsądzić na ich podstawie. Ciemne stroje muzyków sugerują niebieski kolor fałdy (na zdjęciu gdzie Elvis miał kostium z zieloną fałdą, byli ubrani na biało), ale to niczego nie dowodzi, gdyż nie mamy zdjęć z pozostałych koncertów

Elvis w jumpsuicie "Black Herringbone" z zieloną fałdą w nogawkach spodni. Pierwsze dwa zdjęcia są takie same, drugie jest większe (w pełnym rozmiarze pokaże się po otwarciu w nowym oknie). Trzecie i czwarte pochodzą prawdopodobnie z innego koncertu, chociaż muzycy ubrani są w te same kostiumy (na ostatnim fałda nie jest widoczna)


Elvis w pasie "Metal Concho" w różnych miejscach i okolicznościach - na planie filmu "Stay Away Joe" (1968), podczas prób, w hotelowym lobby oraz w Graceland. Z prawego boku i po środku zdjęcia dwie wersje pasów "Metal Concho" dla porównania, lecz pasy te nie są oryginalne. Poziomy ilustruje klamrę jaką Elvis miał przy swoim pasie, a pionowy tę jaką przełożył Guercio

4 komentarze:

  1. Ciekawa jestem, z jakiego materiału uszyto ten kostium. Jest bardzo ładny i jak zwykle tradycyjnie rękawy w szpic.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podaje się, że z gabardyny. Chociaż jak się powiększy obraz, to można mieć wątpliwości. Może i jest to gabardyna, ale o innym splocie niż ten jaki znamy z późniejszych jumpsuitów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda, jakby to była delikatna skóra, przynajmniej na pierwszym zdjęciu. Jednak nie może to być skóra, bo nie byłaby wygodna podczas występu, więc możliwe, że jest to gabardyna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie, to nie skóra, chociaż Elvis miał kilka kostiumów skórzanych, a w prywatnej garderobie jeszcze wicej.

    OdpowiedzUsuń