środa, 2 października 2019

Jumpsuit - Eyelet vel Porthole

Nazwa najczęściej spotykana: White Eyelet Suit
Nazwa alternatywna:   White Porthole Suit
Inne nazwy:  White Double Eyelet Suit,  White Double Porthole Suite,  White Madison Square Garden Suit,  White Burning Love Suit;
Linia / Seria:  Karate Style
Kolor wiodący:  biały
Linia kolorystyczna:  czerwona

Części kompletu:  1
Ilość elementów:  3
  • kombinezon - biały, z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem (bez guzików); tors kostiumu z przodu i z tyłu pokryty złotymi kwadratami o zaokrąglonych rogach z czerwonym okrągłym środkiem oraz dużymi i średnimi złotymi krążkami; takimi samymi elementami ozdobiono kołnierz, spody rękawów i boki kostiumu (od pach po fałdę); czerwona fałda w nogawkach; kołnierz napoleoński zdobiony;
  • pasek I - biały, szeroki, skórzany; pokryty dużymi złoto-czerwonymi emblematami (cztery na pasie i jeden na klamrze); pomiędzy nimi trzy prostokątne blaszki o zaokrąglonych rogach, umieszczone jedna pod drugą w kolorach: czerwona, złota, czerwona; dodatkowo wokół emblematów złote napy kształtem, przypominające drzewa, choinki; dwa rzędy złotych łańcuchów; to pas "White Lion Belt" dedykowany do jumpsuitu "White Pinwheel Suit"; 
  • pasek II - ciemnoczerwony, szeroki, skórzany; pokryty motywami biało-czarnych orłów, z jednym na klamrze; dla rozświetlenia i dodania blasku dodano na nim drobne cyrkonie; krawędzie całego pasa, łącznie z klamrą obszyto ściegiem płotkowym z ciemoczerwonej nici; jeden rząd złotego łańcucha (prawdopodobnie z oksydowanego złota), nazywany "Red Russian Eagle Belt" (wersja II);
  • peleryna - biała z czerwoną podbitką; zdobiona z użyciem tych samych elementów co kostium; od szyi po przeciwległy kraniec (dolny brzeg peleryny) osiem rzędów ułożonych promieniście, utworzonych z dużych złotych kwadratów o zaokrąglonych rogach z czerwonym okrągłym środkiem; przestrzeń między nimi (rzędami kwadratów) wypełniają duże i średnie złote krążki;
Ilość egzemplarzy:  jeden;
Chustki dla publiczności:  białe, czerwone, jasnoniebieskie
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew, Gene Doucette, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
  • 10 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, Madison Square Garden, New York NY (pas "White Lion Belt" od kostiumu "White Pinwheel Suit");
  • 11 czerwca 1972 roku, o godzinie 14:30, Madison Square Garden, New York NY (pas "White Lion Belt" od kostiumu "White Pinwheel Suit");
  • 18 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, Tarrant County Convention Center, Fort Worth TX (pas "White Lion Belt" od kostiumu "White Pinwheel Suit") (patrz opis);
  • 22 sierpnia 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (pas "White Lion Belt" od kostiumu "White Pinwheel Suit") (patrz opis);
  • 26 sierpnia 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (pas "White Lion Belt" od kostiumu "White Pinwheel Suit");
  • 2 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (pas "Red Russian Eagle Belt"); 
  • 3 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), Hilton Hotel, Las Vegas NV (pas "Red Russian Eagle Belt); 
  • podczas innych koncertów Sezonu (od 4 sierpnia do 4 września 1972 roku), Hilton Hotel, Las Vegas NV (dokładne daty nieznane);
  • być może już w 1971 roku (patrz opis);

Opis:

Kostium miał swoją premierę 10 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, w słynnej Madison Square Garden w Nowym Jorku. Elvis wystąpił wtedy w pasie "White Lion Belt" dedykowanym do jumpsuitu "White Pinwheel Suit".

Większość źródeł podaje, że był noszony tylko w 1972 roku, aczkolwiek w niektórych źródłach pojawiły się informacje, że jumpsuit ten założył już w 1971 roku. Podobna informacja pojawia się w przypadku kilku innych kostiumów z tej samej partii, lecz nic zdaje się jej nie potwierdzać.

Problem pojawił się z koncertem o godzinie 20:30, 18 czerwca 1972 roku. Strona elvisconcerts.com, podaje "White Eyelet Suit" i załącza zdjęcia, które wykonał Ron McCoy. Aczkolwiek w przypadku koncertów, do których on dostarcza im zdjęcia, zawsze jest ten sam problem - na jego zdjęciach jest inny kostium, niż źródła wykazują do danego koncertu. Więc nie wiem czy można mu wierzyć w poprawność dat. Z kolei na YouTube jest klip z koncertu opisany "ELVIS PRESLEY JUNE 1972 FORT WORTH MEDLEY SEE SEE RIDER JOHNNY BE GOOD", na którym widzimy Elvisa w "White Two Piece Red Accent Suit" i pasie "Red Russian Eagle Belt". W związku z tym część źródeł to ten kostium wykazuje do koncertu z 18 czerwca 1972 roku. Jednak po przeanalizowaniu filmiku, moim zdaniem został nakręcony w Hilton Hotel w Las Vegas. Jakby tego było mało, niektóre źródła podają, że na tym koncercie Elvis wystąpił w "White Adonis Suit". W tej sytuacji trudno powiedzieć, którego kostiumu rzeczywiście wtedy użył.

Jeśli chodzi o koncert w Hilton Hotel w Las Vegas (NV), 22 sierpnia 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), część źródeł podaje, że Elvis wystąpił na nim w "Red Pinwheel Suit", a część, że "White Eyelet Suit" - to znowu efekt nazywania kilku kostiumów tą samą nazwą. Strona elvisconcerts.com wskazuje na "Red Pinwheel Suit", ale jaka jest prawda -  nie znalazłam jednoznacznych dowodów.

To jeden z dwóch pasów, które będzie zakładał do tego kostiumu na scenę. Drugi to "Red Russian Eagle Belt", wykonany dla niego prawdopodobnie przez Mike McGregora (jego pracownika, zajmującego się utrzymaniem posiadłości Graceland i Circle G Ranch, który w ramach swojego hobby robił różne gadżety z galanterii skórzanej, w tym pasy dla Elvisa). Tak przynajmniej podaje większość źródeł. W każdym razie nie jest to pas zrobiony przez Mortimera Litwina, rzemieślnika wykonującego pasy dla IC Costume Co. Billa Belewa, a zatem nie został przez niego zaprojektowany do tego kostiumu.

Wiele osób jest przekonanych, że pas ten był pasem dedykowanym do "White Eyelet Suit". Tak nie jest. Prawdopodobnie Elvis sięgnął po "Red Russian Eagle Belt", gdyż nie przygotowano na czas pasa do "White Eyelet Suit" lub przygotowano, ale mu nie odpowiadał (nie podobał się lub został wadliwie wykonany). Dotąd w żadnym źródle nie spotkałam nic o istnieniu oryginalnego "White Eyelet Belt", więc możliwe, że nigdy nie powstał.

Pas "Red Russian Eagle Belt", Elvis nosił także do "White Two Piece Red Accent Suit ", również w 1972 roku.

W zasadzie nie wiadomo, co miał oznaczać wzór na tym jumpsuicie i czy do czegoś nawiązywał. Nie sposób się też tego domyślić.

Jeśli chodzi o ilość egzemplarzy, prawdopodobnie był jeden. Nigdzie nie spotkałam się z sugestią, że mogło być ich więcej.

Jest trochę zdjęć Elvisa w "White Eyelet Suit" na scenie. W każdym z pasów oraz bez pasa. W pelerynie i bez. Dlatego zdziwiła mnie pewna historia o jakiej przeczytałam w książce "Fashion for a King".

Nie wiem czy polega na fakcie, że Elvis podczas koncertu 11 czerwca 1972 roku, o godzinie 14:30, w Madison Square Garden w Nowym Jorku, mniej więcej w połowie koncertu zdjął pas i występował przez jakiś czas bez. Na kilka piosenek przed końcem koncertu Charie Hodge podał Elvisowi pas, a ten założył go ponownie, ale do góry nogami (tak, że łańcuchy były na górze, zamiast zwisać swobodnie). To, że Elvis czasem ściągał pasy nie jest niczym szczególnym, lecz gdy już raz pozbył się pasa zwykle nie zakładał go powtórnie. Inaczej jak to było z pelerynami, które potrafił ściągać i zakładać nawet trzykrotnie podczas jednego koncertu. Książka nie wyjaśnia jaka była przyczyna jego zdjęcia, niemniej skoro Charlie Hodge podał mu go ponownie, możemy domniemywać, że był po temu jakiś powód i nie chodziło bynajmniej o to, iż Elvis chciał na chwilę od niego "odpocząć" (zrzucić z siebie jego ciężar). Być może coś się stało, na przykład puściła sprzączka i pas się odpinał, a po drobnym zabiegu jej dociśnięcia, Charlie zdecydował się podać go Elvisowi. To tylko moje domysły, bo nigdzie indziej poza "Fashion for a King" o tym zdarzeniu nie czytałam. Aczkolwiek wierzę, że doszło do takiej sytuacji, ponieważ autorzy książki mieli dobre źródła oraz informatorów. Szkoda tylko, że nie wyjaśnili dokładnie o co w tym chodziło.

Kostium i pelerynę Elvis jeszcze za życia podarował swojemu fryzjerowi, Homerowi Gillelandowi. Od tego czasu raczej nie był widziany. Aczkolwiek kiedyś ponoć pojawił się na wystawie w Graceland łącznie z peleryną. Czy Graceland weszła ponownie w posiadanie tego kombinezonu, wypożyczała go od jego aktualnego właściciela, czy pokazała tylko replikę, nie wiadomo.

W 1991 roku Homer Gilleland "został zmuszony do sprzedania kostiumu", jak informuje jedno ze źródeł, przypuszczalnie z powodów materialnych (domysł). Trafił na aukcję Christie's. Najwyższa oferta wynosiła 30.000 funtów brytyjskich. Niestety nie wiem czy został wówczas sprzedany, ani tego czy został wystawiony razem z peleryną, czy Homer Gilleland ją sobie zostawił lub upłynnił inną drogą. Niektóre źródła podają, że bez, ale w kontekście innych materiałów, na które trafiłam, wydaje mi się to błędną informacją (o czym w dalszej treści).

Kolejna informacja mówi, że oryginalny "White Eyele Suit", również bez peleryny, został sprzedany na aukcji w dniu 7 października 1995 roku. Chodzi o słynną aukcję Butterfield & Butterfield, która odbyła się w Las Vegas i Los Angeles w dniach 6 i 7 października 1995 roku (więcej patrz "What is what?"). Między innymi książka "Fashion for a King". I tu zaczynają się moje wątpliwości, ponieważ na tej samej aukcji sprzedano rzekomo złoty krążek od tego jumpsuitu będący w kolekcji Jimma Velveta. I teraz pytanie, czy nie nastąpiło przekłamanie informacji gdzieś na drodze aukcja - artykuły internetowe w późniejszych latach, czy rzeczywiście sprzedano wówczas zarówno jumpsuit jak i krążek od niego, czy tylko jedną z tych rzeczy. Niestety nie mam wglądu w zawartość katalogu do aukcji, który rozwiałby wszystkie te wątpliwości. Niemniej uważam, że pomieszano dwie informacje. Jimmy Velvet faktycznie był przez pewien czas właścicielem "White Eyelet Suit" i to on wystawił go na aukcji w 1995 roku, chociaż nie wiem, czy to on kupił go w 1991 roku od Homera Gillelanda, czy pomiędzy nimi byli jeszcze inni właściciele. Prawdopodobnie właśnie wtedy jeden z krążków odpadł od kostiumu. Kiedy Jimmy Velvet przeszedł na emeryturę, całą sieć muzeów (CEO) wraz ze zbiorami przekazał Daniel Johnson. Na stronie muzeum wystawiano różne pamiątki po Elvisie, które można było nabyć. W 2017 roku, już za czasów rządów Daniel Johnson, w ofercie znalazł się ów krążek od "White Eyelet Suit". Wkrótce został sprzedany. W opisie przedmiotu między innymi napisano:
Ten mosiężny okrągły ćwiek pochodzi ze słynnego jumpsuitu Elvisa, który nosił na wielu koncertach, w tym w Madison Square Garden.

Jimmy Velvet, który był właścicielem światowej sławy muzeum Elvisa Presleya, był kiedyś właścicielem tego kombinezonu i sprzedał go na aukcji (Lot # 1431), w czerwonym katalogu* na stronie 68 jest zdjęcie tego kombinezonu. Aukcja odbyła się w dniach 6 i 7 października 1995 roku".
* Czerwony katalog, to po prostu katalog do aukcji Butterfield & Butterfield, która odbyła się w Las Vegas i Los Angeles w dniach 6 i 7 października 1995 roku. Nazywany tak, ponieważ na okładce znalazło się zdjęcie stroju "Red Pinwheel Suit".

Prawdopodobnie niektórzy nie doczytali dokładnie tego tekstu i dlatego pisali, że na aukcji w 1995 roku Jimmy Velvet sprzedał "White Eyele Suit", inni wspominali tylko krążek od niego, a jeszcze inni podawali, iż pod młotek poszedł wówczas i kostium i krążek. Podsumowując, w 1995 roku Jimmy Velvet sprzedał jumpsuit, a w 2017 roku krążek od niego.

Zdjęcie krążka z jumpsuitu "White Eyelet Suit", który przez pewien czas był własnością Jimmy'iego Velveta. Krążek, który oderwał się od kostiumu i pozostał w muzeum Jimmy'iego Velveta wystawiono na sprzedaż bezpośrednio na stronie Elvis Presley Museum w 2017 roku

Na początku lat 90. sprawa nazewnictwa kostiumów Elvisa była jeszcze bardziej zagmatwana niż dziś. Dopiero powszechny dostęp do internetu, dający swobodniejszy, zdecydowanie szerszy i diametralnie większy przepływ informacji przyczynił się do powstania w miarę ujednoliconego nazewnictwa strojów scenicznych Elvisa. Oczywiście, nadal większość z nich funkcjonuje pod wieloma nazwami, ale dziś łatwiej sprawdzić pod jakimi. Jeśli spotykamy jakąś nazwę kostiumu, która nic nam nie mówi szybko znajdziemy odpowiedź po wpisaniu jej w wyszukiwarkę.

W swoich notatkach mam kilka fragmentów o tej aukcji, które udało mi się wyłowić z kilku miejsc. Czytam w nich między innymi, że wystawiono wtedy trzy kostiumy sceniczne Elvisa. Jednym z nich był "Red Pinwheel Suit" (przez wielu nazywany "Burning Love"), co nietrudno zgadnąć, skoro jego zdjęcie pojawiło się na okładce katalogu aukcyjnego. Drugi kostium wśród dyskutujących (reportera, Jimmy Velveta oraz Paula Lichtera) nazywany jest "White Madison Square Garden Suit", a o trzecim nie znalazłam żadnej wzmianki. I tu mamy pierwszy problem, który biały jumpsuit? Albowiem w Madison Square Garden Elvis wystąpił w dwóch białych kostiumach - "White Eyelet Suit" (dwa razy) i w "White Comet Suit" (jeden raz).

Reporter relacjonując wydarzenia z showroomu wystawowego aukcji powiedział:
"Jimmy Velvet, prezes Legends and Superstars Hall of Fame w Branson, w stanie Missouri, wyjaśniał mitologię kryjącą się za - i kilka nieporozumień - dwoma kostiumami eksponowanymi w showroomie. Obaj mężczyźni [red. Jimmy Velvet i Paul Lichter] rozmawiali o zaletach finansowych czerwonego kombinezonu 'Burning Love' (Lot 2102) i białego stroju scenicznego 'Madison Square Garden' (Lot 1431).

»Biały kombinezon 'Madison Square Garden' [red. "White Eyelet Suit"] jest świetny«, powiedział Velvet, na którego szyi wisiał złoty naszyjnik TCB ("Dbanie o Biznes", motto Elvisa) z błyskawicą. »Pierwotnie był znany jako kostium 'Burning Love', jednak przez lata fani zaczęli z nim mieszać czerwony kostium 'Burning Love' [red. "Red Pinwheel Suit"].

Na okładce albumu jest 'Burning Love', więc nazywają go kombinezonem 'Burning Love' [red. "White Eyelet Suit"], ale w miarę upływu czasu Elvis pojawił się w czerwonym kostiumie i zaczął go nosić, zanim oddał go na aukcję charytatywną na rzecz raka, która zaczęła nazywać kombinezon 'Burning Love' [red. "Red Pinwheel Suit"].

Trudno powiedzieć, który z nich jest który, ale biały jest lepiej znany jako kombinezon 'Madison Square Garden', gdzie [red. Elvis] występował w czerwcu 1972 roku. Ma też pelerynę, lecz sprzedawane są osobno, ponieważ nie byłoby to sprawiedliwe wobec innych kostiumów, które nie mają przy sobie peleryny.

Nikt nie musi ponownie mylić tych dwóch kostiumów.«"
Dużo ciekawych informacji, ale żadna bezpośrednio ciągle nie wyjaśnia, o który biały strój chodzi. Chociaż pośrednio niby tak - teoretycznie w momencie, gdy Jimmy Velvet tłumacząc meandry nazywania dwóch różnych kostiumów "Burning Love", powołuje się na płytę. Jednak czy na pewno?

Okładka singla "Burning Love / It's a Matter of Time" i longplaya "Burning Love and Hits from His Movies, Volume 2". Sigiel wyszedł na rynek 1 sierpnia 1972 roku, a longplay 1 listopada 1972 roku. Na okładce singla Elvis ma na sobie jumpsuit "Red Pinwheel Suit", a longplaya "White Eyelet Suit"

Problem w tym, że wyszły dwie płyty "Burning Love". Na okładce jednej z nich (singlu) Elvis jest w jumpsuicie "Red Pinwheel Suit", a na drugiej (longplayu) w "White Eyelet Suit". 1 sierpnia 1972 roku wyszedł singiel "Burning Love / It's a Matter of Time", a 1 listopada 1972 longplay "Burning Love and Hits from His Movies, Volume 2". Zatem powoływanie się na zdjęcie z okładki płyty "Burning Love" może być mylące, tym bardziej, że Jimmy Velvet powiedział to tak, jakby najpierw pojawił się "White Eyelet Suit" i longplay, a dopiero potem "Red Pinwheel Suit" i singiel. Było odwrotnie. "Red Pinwheel Suit" Elvis nosił już od Sezonu 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas, a "White Eyelet Suit" od On Tour 6 (od 9 do 20 czerwca 1972 roku).

W zasadzie wniosek, że chodzi o strój "White Eyelet Suit", a nie o "White Comet Suit" można wysnuć opierając się na domniemaniu związanym z kolorystyką tych kostiumów. Jumpsuit "White Comet Suit", w którym Elvis wystąpił podczas koncertu otwarcia w Madison Square Garden, nie ma nic czerwonego (złote zdobienia i złota linia kolorystyczna), a White Eyelet Suit" ma czerwone kółeczka w środku złotych kwadratów (stanowiących elementy jego zdobienia) oraz czerwoną linię kolorystyczną (podbitka peleryny i fałdy w nogawkach). Zatem mało prawdopodobnym jest by fani "Burning Love" nazywali "White Comet Suit".

W kilku miejscach podkreślano, że "White Eyelet Suit" został sprzedany bez peleryny, co jest tylko półprawdą. Faktycznie jumpsuit i peleryna były licytowane oddzielnie, aczkolwiek jak wyjaśnia cytat, tylko dlatego, że pozostałe kostiumy wystawiono bez peleryn. Niemniej peleryna też znalazła się na tej aukcji, o czym mówił Jimmy Velvet. A jeśli tak, to raczej na pewno była również licytowana razem z kostiumem na aukcji Christie's w 1991 roku, wbrew temu co podają niektóre źródła.

Tylko w jednym źródle spotkałam informację, że jumpsuit "White Eyelet Suit" został sprzedany za 55.000,- dolarów, jednak nie podano kiedy i gdzie, ani czy jest to kwota za jumpsuit z peleryną, czy tylko za kombinezon.

W zasadzie nawet nie wiadomo, czy tenże sam nabywca wylicytował kostium i pelerynę, skoro były wystawione oddzielnie. Poza tą jedną wypowiedzią Jimmy Velveta, nigdzie nie spotkałam słowa o losach peleryny od jumpsuitu "White Eyelet Suit". Aczkolwiek ...

W 2003 roku do Liverpoolu w Wielkiej Brytanii przyjechał z wystawą "Fingerprints Of Elvis", David Stanley (przybrany brat Elvisa). Wśród eksponatów była peleryna "White Eyelet Cape" (patrz zdjęcia), rzekomo oryginał jak zapewniał. Być może, ale w takim razie musiałyby być dwie peleryny do "White Eyelet Suit", gdyż ta z wystawy różni się od tej, którą Elvis ma na jednej z fotografii. Jest więcej jego zdjęć w pelerynie, ale tylko na jednym widać jej fragment na tyle dokładnie, by mógł posłużyć do innych porównań.

Ostatnia informacja dotycząca "White Eyelet Suit", na którą trafiłam, pochodzi z sierpnia 2011 roku i mówi, że obecnie właścicielem kostiumu jest jakiś japoński kolekcjoner. Czy to on nabył jumpsuit (i być może także pelerynę) na aukcji w 1995 roku, nie wiem, podobnie jak tego, czy nadal jest jego właścicielem.

Mimo iż na podstawie dotychczasowej wiedzy przyjmuje się, że "White Eyelet Suit" miał swoją premierę w 1972 roku, to w niektórych źródłach możemy trafić na informację, że faktycznie Elvis pierwszy raz wystąpił w nim już w 1971 roku. Jest kilka takich kostiumów, gdzie oficjalnie mówi się o ich premierze w 1972 roku, podczas gdy część źródeł podaje, że w rzeczywistości miała miejsce już w 1971 roku, a rok 1972 przyjmuje się tylko dlatego, że od tego okresu mamy potwierdzenie w zdjęciach.

Replikę jumpsuitu "White Eyelet Suit" można nabyć w sklepie firmy  B & K Enterprises Costume Co. za 2.100,- dolarów w wersji standard (jumpsuit + pas "White Lion Belt"), a za  2.750,- dolarów z dodatkiem peleryny. Jest też opcja z pasami - paskudami (ohydami), kiczowatymi podróbkami "Gold Attendance Belt", czyli z "Gold Elite Belt" za 2.375, - dolarów i z "25th Anniversary Gold Belt" za 2.550,- dolarów.

*      *      *
*      *
*

Ex Post

Ostatnie ustalenia (30 sierpnia 2020 roku):

No jestem zła. Kilka dni temu trafiłam na zdjęcie strony 68 z "czerwonego katalogu", lecz nie zapisałam sobie linku, ani nie zrobiłam zrzutu ekranu i dziś, gdy usiadłam by dodać zdjęcie tej strony, okazało się, że go nie mam. Mam tylko małe zdjęcie samego kostiumu, które było na tej stronie jako ilustracja przedmiotu aukcji. Nie będę go dodawać, bo jest identyczne jak to na różowym tle z Elvis Presley Museum.

Kolejna rzecz. Nieco rozkminiłam ostatnio pas "Red Russian Eagle Belt", który Elvis nosił między innymi do tego kostiumu. Były jego dwie wersje, z "White Eyelet Suit" nosił wersję drugą. Po szczegóły i zdjęcia odsyłam do postu "Nieznane, zapomniane, nierozpoznane pasy", a tam do "#19 Belt".


Ex Post

Ostatnie ustalenia (15 grudnia 2020 roku):

Krążek od jumpsuitu ponownie trafił na aukcję, tym razem eBay i zostanie zlicytowany między 4 a 16 lutego 2021 roku.

Ex Post do Ex Post (2 kwietnia 2021 roku):
No to się pośpieszyli tym razem (eBay). Weszłam na stronę aukcji krążka i już niestety nie jest dostępna, zatem nie podam za ile został sprzedany i czy w ogóle.


Ex Post

Ostatnie ustalenia (28 września 2021 roku):

Odwrócony pas. Nie wiem dlaczego wątpiłam w tę informację, że podczas koncertu 11 czerwca 1972 roku, o godzinie 14:30, w Madison Square Garden w Nowym Jorku, Elvis założył pas odwrotnie, skoro sama umieściłam tu kilka zdjęć, które to potwierdzają.

Podczas koncertu 11 czerwca 1972 roku, o godzinie 14:30, w Madison Square Garden w Nowym Jorku (NY) - Elvis zdjął pas na jakiś czas po czym założył go ponownie, ale do góry nogami  - powyżej cztery zdjęcia, które to ilustrują

Kwestia dubla. Pozornie wszystko wskazuje na to, że jumpsuit "White Eyelet Suit" został wykonany w pojedynczym egzemplarzu. Aczkolwiek kiedy trafiłam na jego zdjęcie w katalogu aukcyjnym z 1995 roku skonstatowałam, że nie takie ono powinno być, skoro Elvis wydał ten jumpsuit jeszcze za życia swojemu fryzjerowi Homerowi Gillelandowi, ponieważ aukcję tego jumpsuitu zilustrowano zdjęciem z sesji fotograficznej kostiumów Elvisa dla Graceland, którą wykonano w latach 80. (lub na początku 90.) w celach archiwalnych. Na zdjęciu jest na pewno oryginał, co nie podlega wątpliwości. Jak to możliwe, jeśli ten był w posiadaniu Homera Gillelanda? Z kolei David Stanley na wystawie w Londonie wystawił pelerynę, która nieco różni się od tej, jaką ma Homer Gilleland, ale według mnie jest wygląda na oryginalną, co sugeruje, że mogła należeć do dubla.

Dwa wyjaśnienia wchodzą w grę. Do archiwalnej sesji zdjęciowej:
1. Graceland wypożyczyło jumpsuit od Homera Gillelanda,
2. wykorzystano dubla jumpsuitu, który był w ich posiadaniu.

Jest i trzecia możliwość. Mianowicie, że Homer Gilleland wcale nie otrzymał jumpsuitu od Elvisa, tylko nabył go z Graceland nieformalną drogą, prawdopodobnie już po śmierci Elvisa, a potem uzgodnili wspólnie wersję oficjalną historii, jaką ma podawać.
W związku z powyższym kwestia istnienia dubla pozostaje wciąż niewyjaśniona.

Ex Post (z 22 stycznia 2022 roku) do Ex Post (z 28 września 2021 roku):

Może jednak "White Eyelet Suit" miał dubla ... Rex Martin, który był na koncercie 2 września 1972 roku, na którym Elvis wystąpił w tym kostiumie, w swojej recenzji (opublikowanej w "Elvis News Service Weekly", Issue 77 & 78, October 8 & 18 1972), tak opisuje kostium:
"Miał na sobie biały kombinezon w stylu Madison Square Garden (okładka LP), tylko w kolorze zachodzącego słońca, ale z fantastycznym czerwonym pasem, z trzema srebrnymi orłami i łańcuchami na nim (z przodu) i kolejnymi trzema na odwrocie".
Rex Marin pisze "w stylu", cokolwiek ma na myśli, co sugeruje, że to nie był ten sam kostium, lecz podobny. Podkreśla też różnicę między "Eyeletem", który widział na koncercie 2 września 1972 roku, a tym na Elvisie z Madison Square Garden, pisząc "w stylu Madison Square Garden, tylko w kolorze zachodzącego słońca". Czyli jakbyśmy mieli do czynienia z dwoma odcieniami czerwieni.

Z drugiej strony, gdyby nie opis pasa, można by pomyśleć, że nie o "White Eyelet Suit" tu chodzi, tylko o "White Pyramid Suit", gdyż powołał się na okładkę płyty LP "Elvis. Madison Square Garden", na której Elvis jest w "White Pyramid Suit", w którym notabene wcale nie wystąpił w Madison Square Garden. Wydaje mi się, że po prostu się pomylił. Albo i nie ... Może podczas tego koncertu Elvis rzeczywiście wystąpił w "White Pyramid Suit", a nie jak podaje elvisconcerts.com, w "White Eyelet Suit"?


Ex Post

Uzupełnienie (z 1 kwietnia 2022 roku):

Dopiero teraz zauważyłam, iż nie załączyłam zdjęcia, na którym Homer Gilleland ma na sobie jumpsuit "White Eyelet Suit", jaki dostał od Elvisa.

Homer Gilleland w oryginalnym jumpsuicie "White Eyelet Suit", jaki sprezentował mu Elvis. No cierpię tych wszystkich, co ośmielają się zakładać na siebie stroje Elvisa! To jak zbezczeszczenie osoby Elvisa. Tę kartę podróży też mu Elvis podarował

Homer ma na sobie pas "White Pinwheel Belt". I tak się zastanawiam, oryginał, czy replika? Zdjęcie jest za słabe, więc nie potrafię rozpoznać, jednak może to być oryginał, który teraz wisi w Hard Rock Cafe w Memphis. Widocznie musiał go upłynnić wcześniej.


Ex Post

Ostatnie ustalenia (z 20 maja 2023 roku):

Właśnie znalazłam stronę informującą o aukcji GWS Auctions w Agoura Hills (CA), zatytułowanej "Artifacts of Hollywood and Music", która rozpocznie się 4 września 2021 roku, za pośrednictwem LiveAuctioneers (artykuł jest datowany na 23 sierpnia 2021 roku). Będzie można na niej kupić "White Eyelet Suit" i jego pelerynę. Poinformowano, że kostium ten zostanie wystawiony pierwszy raz od 30 lat.

Na tej samej aukcji wystawiono też pelerynę, jako oddzielny eksponat aukcyjny. Jumpsuit wystawiono pod numerem katalogowym 0003C, a pelerynę pod numerem 0003D.
Strona: https://www.liveauctioneers.com/catalog/214196_artifacts-of-hollywood-and-music/?keyword=&page=1

Kostium szacowano na od półtora do dwóch milionów dolarów, a pelerynę na od 150 do 200 tysięcy dolarów. Obie rzeczy sprzedano - nie wiem za ile, bo te dane dostępne są tylko dla osób zalogowanych.

Tymi zdjęciami zilustrowano aukcję jumpsuiu "White Eyelet Suit" i peleryny do niego. Zdjęć było więcej, ale nie są już dostępne w wersji archiwalnej dla niezalogowanych


Ex Post

Ostatnie ustalenia (15 kwietnia 2024 roku):

Kiedy pisałam ten post, nie miałam jeszcze dobrego zdjęcia pasa "Red Russian Eagle Belt", który Elvis nosił między innymi do tego kostiumu. Z "White Eyelet Suit" nosił wersję drugą.

Na pierwszym zdjęciu pas "Red Leather Eagle Belt" w wersji I (z dwoma łańcuchami), który Elvis nosił do kostiumu "White Two Piece Red Accents Suit". A poniżej pas "Red Russian Eagle Belt" w wersji II (z jednym łańcuchem), który Elvis nosił do kostiumu "White Eyelet Suit"

*
*      *
*      *      *

Replika jumpsuitu "White Eyelet Suit", jaką można zakupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.

Replika pasa "White Lion Belt" dedykowanego do jumpsuitu "White Pinwheel Suit", który Elvis nosił również z jumpsuitem "White Eyelet Suit", jaką można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.

Replika peleryny do jumpsuitu "White Eyelet Suit", jaką można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. za 650,- dolarów

Rekonstrukcja graficzna klamry do pasa "Red Russian Eagle Belt", który Elvis nosił do jumpsuitu "White Eyelet Suit", która mocno odbiega od oryginału (tylko orzeł się zgadza)

Replika jumpsuitu "White Eyelet Suit" i jego peleryny z firmy AJM (Ann Jumpsuit Maker), konkurencyjnej do firmy B & K Enterprises Costume Co.

Jumpsuit "White Eyelet Suit" na ekspozycjach. Aczkolwiek moim zdaniem to repliki, choć czasami opisuje się je jako oryginały. Zdjęcie pierwsze - szwy nie są ręczne tylko maszynowe. Po drugie fałdy w nogawkach nie są wszyte techniką charakterystyczną dla kostiumów Elvisa, tylko inną, której w IC Costume Co. nie stosowano. Zdjęcie drugie, to samo - szwy maszynowe. Poza tym widać metkę firmową, która nie pochodzi z firmy Billa Belewa, ciężko ją rozpoznać, ale patrząc w powiększeniu wydaje mi się, że widzę tam fragment maski weneckiej, co wskazywałoby na replikę z B & K Enterprises Costume Co.

Oryginalny pas "White Lion Belt" do jumpsuitu "White Eyelet Suit" eksponowany na wystawach. Tutaj w gablocie na ścianie w Hard Rock Cafe w Memphis, która obecnie jest jego właścicielem

Oryginalny jumpsuit "White Eyelet Suit" na wystawach. W zasadzie nie jest to wystawa, tylko sesja fotograficzna kostiumów Elvisa do celów archiwalnych. Swoją drogą zastanawiam się jak udało im się zrobić zdjęcie tego jumpsuitu w latach 80. (lub na początku 90.), skoro Elvis wydał go jeszcze za życia swojemu fryzjerowi, a na zdjęciu z całą pewnością jest oryginał

Oryginalny jumpsuitu "White Eyelet Suit" wraz z peleryną. Z tymi zdjęciami miałam problem, nie byłam pewna czy to oryginał. Teoreycznie nie powinny zaistnieć, gdyż jumpsuit wydał Elvis jeszcze za życia, a aktualni właściciele takich rzeczy nie są skłonni ich pokazywać. Jednak ma wszystkie cechy oryginału. Jedyne wątpliwości budzi zamek błyskawiczny, który z jednej strony jest przeszyty maszynowo. Niemniej to się zdarzało w jumpsuitach Elvisa. Nie zapominajmy też, że Homer Gilleland, używał tego kostiumu

Prawdopodobnie zdjęcie oryginalnej peleryny dedykowanej do jumpsuitu "White Eyelet Suit". Tak było opisywane i rzeczywiście pewne detale zgadzają się z tymi jakie widać na zdjęciu peleryny na Elvisie ze sceny

To zdjęcie pochodzi z wystawy "Fingerprints Of Elvis", z którą w 2003 roku przyjechał do Liverpoolu (Wielka Brytania) David Stanley (przybrany brat Elvisa). Na pierwszym planie widzimy prawdopodobnie oryginalną pelerynę "White Eyelet Cape", chociaż moim zdaniem nie jest to ta, którą znamy na przykład z ujęcia poniżej (nie zgadzają się ćwieki)

Elvis w jumpsuicie "White Eyelet Suit" poza sceną. Tutaj wraca limuzyną po koncercie, który dał o godzinie 20:30, w Madison Square Garden, w Nowym Jorku (NY)

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Eyelet Suit", pasie "White Pinwheel Belt" od kostiumu o tej samej nazwie oraz w pelerynie. Na zdjęciu 4, 5 i 6 licząc od dołu (tam gdzie stoi z rozpostartą peleryną) jest z pasem do góry nogami

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Eyelet Suit", pasie "White Pinwheel Belt" (inaczej "White Lion Belt") od kostiumu o tej samej nazwie, ale bez peleryny. Trzecie zdjęcie od góry, to Hilton Hotel w Las Vegas, koncert o godzinie 20:15 (Dinner Show), 26 sierpnia 1972 roku

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Eyelet Suit", pasie "Red Russian Eagle Belt" i w oryginalnej pelerynie

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Eyelet Suit" i pasie "Red Russian Eagle Belt", ale bez peleryny. Pierwsze dwa zdjęcia to Hilton Hotel w Las Vegas, koncert o godzinie 20:15 (Dinner Show), 26 sierpnia 1972 roku

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Eyelet Suit", bez pasa lub z niewidocznym pasem oraz w oryginalnej pelerynie

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Eyelet Suit", bez pasa lub z niewidocznym pasem oraz bez peleryny

Zdjęcie Elvisa w jumpsuicie "White Eyelet Suit" znalazło się na okładce i stronie tytułowej książki "The life of Elvis Presley" Seana Shavera (1979). Była to pozycja limitowana, a każdy egzemplarz miał swój numer (ten tutaj, to nr 402). Książka zawiera zdjęcia i wspomnienia: Seana Shavera, Charlie Hodge'a, Dicka Groba, Billy Smitha, którzy dodatkowo złożyli swoje autografy na stronie tytułowej

Okładki wydawnictw muzycznych, na których pojawiło się zdjęcie Elvisa w jumpsuicie "White Eyelet Suit". Widać tu też box, z płytą i dwoma szklaneczkami (ostatnie zdjęcie)


Elvis w jumpsuicie "White Eyelet Suit" i pasie "Red Russian Eagle Belt" podczas koncertu w Hilton Hotel w Las Vegas - koncert z 2 września 1972 roku, o godzinie 24:00

Elvis w jumpsuicie "White Eyelet Suit" i pasie "White Lion Belt" podczas koncertu w Madison Square Garden, w Nowym Yorku - koncert z 10 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30

Elvis w jumpsuicie "White Eyelet Suit" i pasie "White Lion Belt" także podczas koncertu w Madison Square Garden, w Nowym Yorku (niestety nie wiem, który to koncert)

Elvis w jumpsuicie "White Eyelet Suit" i pasie "Red Russian Eagle Belt" w wersji II (jeden gruby łańcuch) podczas koncertu o godzinie 24:00 (Midight Show), 2 września 1972 roku roku, w Hilton Hotel w Las Vegas


P. S.

Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.


14 komentarzy:

  1. Przepiękny strój. Jest chyba krótki zapis show z MSG z obydwu dni w którym był w tym stroju. Książkę MSG z płytą mam - ale kubków nie rozdawali - jak to w Polsce:):)
    Co do pasa - jeśli takie zdarzenie miało miejsce to rzeczywiście to ewenement - mowa o dwukrotnym włożeniu pasa - a może było tak że założył inny? Napewno na występy brał nie tylko po kilka strojów ale przecież i przyporządkowane wg niego pasy, które chciał do tych strojów mieć. Tak się teraz zastanawiałem z pasami.... bo pelerynki to wiadomo - nosił i ściągał przynajmniej do początku 1974. Ale jak to było z pasami... czy po 73 roku je ściągał? Sądzę że już chyba nie. Nie chciał zbytnio eksponować swojej tęższej sylwetki a pasy mimo wszystko po części ją chroniły. Tak więc taka moja teoria.
    Co do peleryn jeszcze - wspomniałaś że potrafił zakładać trzykrotnie. Podasz mi jakiś przykład? czy tak nie pamiętasz ? Bo wiadomo wchodził z pelerynką zdejmował po kilku kawałkach a potem zakładał na finałowy utwór. Ale trzykrotnie? To ciekawe.
    Zadzwiający też brak pasa.
    A ta katanka na wystawie jego brata przyrodniego jakaś zadziwiająco krótka... mimo wszystko.
    No cóż, Elvis zagadka :) To jest piękne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Krzysiu w 1972 roku roku tak robił. Nie wiem jakie to były koncerty, ale był wtedy w białych garniturach z pelerynami. Widziałam jak kazał Charliemu zapiąć sobie w środku pokazu, po piosence zdjął i potem na koniec znowu. Raz na pewno był to kostium "White Two Piece Turquoise Concho Suit", gdy miał na sobie modrakową koszulę. Drugi przypadek, chyba "White Two Piece Red Accent Suit" i koszula w kwiaty, ale tego nie jestem pewna, być może był to inny z tej serii. Gdzieś też o tym czytałam, że czasem w środku pokazu prosił o pelerynę do konkretnej piosenki, jedną z nich była "American Trilogy".

    Pasy po 1974 też zdjemował, ale już nie tak często jak wcześniej.

    OdpowiedzUsuń
  3. No nie mogę znaleźć tak na szybko bez pasa po 1974 roku, ale widziałam na pewno w jakimś Phoenixie i chyba w jednym z Bicentenniali.

    OdpowiedzUsuń
  4. Apropos sytuacji z pasem z książki. Mnie interesuje czemu zdjął i chiał go potem założyć ponownie. Normalnie tego nigdy nie robił. Pomyślałam sobie, że może chciał być elegancki, kompletny przed publicznością w MSG. A jeśli tak, to nie zdjął pasa bez powodu, musiało się coś stać.

    Pas prawdopodobnie był w planach, ale albo nie powstał, albo coś z nim było nie tak.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli chodzi o pelerynki to faktycznie mogłem sobie wyobrazić przy tych strojach typu two-pieces.... trylogia - fakt wzniosły utwór...ale musiał potem zdjąć by potem znowu włożyć? bo potem było parę szybkich numerów.
    Bez pasa po 74 jakoś go sobie nie wyobrażam. A bicenteniale w 76 zdjął pas? Wiem że sprzączka spadła i że pękły spodnie ale by pas zdejmował.. musze poszperać też:)
    Jeśli go zdjął podczas MSG to może znajdziemy go na filmie... ale chyba nie sądzę... ale ponawiam pytanie jeśli tak to może była wczesna faza koncertu i poprosił o nowy?

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, zaraz po skończeniu utworu i rozpostarciu peleryny podchodził tyłem do Charliego.

    Wydawaje mi sie, ze widziałam kiedyś zdjecie w jednym z Bicentennial bez pasa, ale nie pamięta w którym, wtedy tak jeszcze się strojami nie interesowałam. Przejrzałam katalog, ale nic nie znalazłam.

    Według ksiązki było to połowie, bo piszę, że na kilka piosenek przed końcem.
    Dziwię się, że nie ma żadnego zdjęcia, ale na filmie powinno być. Przecież to nie trwało kilka sekund, tylko kilka piosenek, a łańcuchy na górze to niespotykana rzecz.

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Krzysiu nie wiem. Wiesz, ja i koncerty ... Patrzę na nie pod kątem obrazu.

      Usuń
  8. Czy purytańskim amerykanom nie przeszkadzał widok Elvisa z rozpiętą górą od kostiumu?

    OdpowiedzUsuń
  9. No właśnie nie, lata 60 i 70, to był już duży negliż, zwłaszcza w środowiskach artystycznych, ale nie tylko.

    OdpowiedzUsuń
  10. Elvis w tym przypadku był niewinny. Popatrz na innych. Naprawdę nierozpoatrujmy wszystkiego pod kątem Elvisa. Sam mówił w wywiadzie w nowym Jorku w 72 roku że on to był grzeczny w latach 50s w porównaniu co teraz się dzieje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, rozprężenie nastąpiło stopniowo od lat 60. W 70. to już były dzieci kwiaty i jeszcze większe. Ale Elvis akceptował prawie nagą Lindę w miejscach publicznych.

      Usuń
  11. Ciekawi mnie taka dość przyziemne,ale ważna kwestia- mianowicie jak prano, czyszczono kostiumy Elvisa, (widać,że dobrze się prezentuja), czy była jakaś specjalna procedura ze wzgl m. in. na kamienie szlachetne? Chyba o tym nie pisano, albo nie trafilem nigdzie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie też. :) Nie mogę uzyskać na ten temat wyczerpującej informacji. Wiem tylko, że niektóre kostiumy prano, inne były czyszczone chemicznie. Zdejmowano też elementy, które się dało, na przykład korale z frędzli. Tylko nie wiem czy był to wymógł pralni (jak kiedyś u nas), czy wynikało to z troski o ewentualne uszkodzenia.

    Wiem też, że niektóre kostiumy były prane przez ekipę Elvisa, inne zlecano hotelowi, w którym aktualnie byli. Jednak bywało, że były wożone do specjalnych punktów, z którymi byli umówieni. Natomiast nigdy nie spotkałam informacji jak postępowwano z tymi wysadzanymi drogimi kamieniami. Być może stąd te umowy z wybranymi punktami. Podejrzewam, że kostium Elvisa był prany lub czyszczony oddzielnie, w obecności człowieka Elvisa od garderoby, a potem następowało sprawdzanie, czy każdy kamień jest na swoim miejscu. Jednak to tylko mój domysł.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html