Nazwa alternatywna: White Nail Swirl Suit
Inne nazwy: White I Got Luck Suit, White Nail Suit
Linia / Seria: Karate Style
Kolor wiodący: biały
Linia kolorystyczna: biała
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 2
- kombinezon - biały; na skraju kołnierza, po bokach rozcięcia na torsie oraz na spodzie rękawów mamy dwa rzędy pełnych nap, na skraju większe (płaskie), od wewnątrz mniejsze (kuliste); boki kostiumu, od pach po fałdę ozdobione wzorem utworzonym ze złotych nap, przypominającym pnącze; biała fałda w nogawkach; kołnierz napoleoński;
- pas I - biała szarfa materiałowa, zakończona długimi sutaszowymi frędzlami; pokryta wzorem pnącza, utworzonym ze złotych nap - "White Apache Belt";
- pas II - biało-złota makrama; zakończona długimi cienkimi frędzlami, zwieńczonymi pętlą lassa poprzez spięcie końcówek złotymi tulejkami - "White Apache Macrame Belt";
- pas III - czerwona makrama o nierównomiernym, segmentowym splocie, zakończona czterema grubymi frędzlami, z dużymi, podłużnymi, obfitymi pomponami na końcach - "Red Macrame Belt";
Chustki dla publiczności: białe (być może także inne);
Projekt i wykonanie: Bill Bellew, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
- 10 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, Oakland Coliseum, Oakland, CA ("White Apache Belt" - szarfa materiałowa);
- 14 listopada 1970 roku, o godzinie 15:00, The Forum, Los Angeles, CA ("Red Macrame Belt");
- podczas Sezonu 3 (od 10 sierpnia do 8 września 1970 roku), International Hotel, Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
- być może 26 stycznia 1971 roku, o godzinie 22:00 (Opening Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (biały zdobiony) (patrz Ex Post z 4.11.2022);
- inne 1970 i 1971 rok (patrz opis);
Bill bardzo się tym przejął, ponieważ wiedział, że ludzie przychodzą nie tylko posłuchać Elvisa, ale chcą też widzieć artystę w całej okazałości i podziwiać jego piękną, harmonijną postać oraz ruchy jakie wykonuje na scenie. Chcąc wyjść na przeciw oczekiwaniom publiczności zarządził próby studyjne z oświetleniem zbliżonym do warunków panujących na scenie, z kostiumami w różnych kolorach (o czym niejednokrotnie wspominał w wywiadach). Biel okazała się bezkonkurencyjna, dlatego kolejny rok zdominowały białe stroje, a i w późniejszych latach znajdowały się w zdecydowanej przewadze.
Znamy tylko dwie konkretne daty występów Elvisa w "White Apache Suit" na scenie. Niemniej mówi się, że nie były to jedyne koncerty na jakich się w nim pojawił. Świadczą o tym też ślady dość dużego zużycia widoczne na kostiumie.
W różnych źródłach spotyka się jeszcze inne daty koncertów, na których Elvis wystąpił w jumpsuicie "White Apache Suit", aczkolwiek one nie znajdują odzwierciedlenia na stronie elvisconcerts.com. Jeśli założymy, że zdjęcia załączono poprawnie, to znaczy, iż wszystkie pozostałe źródła się mylą, w co nie chce mi się wierzyć. Niemniej tych rozbieżności, co do występów Elvisa w jumpsuicie "White Apache Suit" między stroną elvisconcerts.com a pozostałymi źródłami jest dość dużo. Pojawiły się w nich następujące daty:
- 10 września 1970 roku, o godzinie 20:30, w Kiel Auditorium, St-Louis, MO (przynajmniej dwa wskazania; jedno ze źródeł dodało jeszcze: "oraz podczas innych koncertów tej trasy")
{elvisconcerts.com - "White Chain Suit"}; - 13 września 1970 roku, o godzinie ??, w Curtis Hixon Hall, Tampa, FL (z opisu zdjęć){elvisconcerts.com - po południu "White Chain Suit" wieczorem "White Metal Eye Suit"};
- 11 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, w Memoria Coliseum, Portland, OR. (kilka wskazań){elvisconcerts.com - "White Ribbed Suit"};
- 15 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, w Sports Arena, San Diego, CA (przynajmniej jedno wskazanie){elvisconcerts.com - "White Chain Suit"};
- 17 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, Denver Coliseum, w Denver, CO (kilka wskazań){elvisconcerts.com - "White Fringe Suit"};
- 26 stycznia 1971 roku, o godzinie 22:15 (Opening Show), International Hotel, Las Vegas, NV, prawdopodobnie z czerwoną makramą (wiele wskazań, w tym książka "Fashion for a King"){elvisconcerts.com - "White Knot Suit" z białą makramą};
- 13 września 1970 roku, o godzinie 20:30, w Curtis Hixon Hall;
Los Angeles
- 14 listopada 1970 roku, o godzinie 15:00, The Forum;
- 14 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, The Forum;
Denver
- 17 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, Denver Coliseum;
Na zielono oznaczyłam koncerty, które nie budzą zastrzeżeń i są wykazywane we wszystkich źródłach. Na szaro Sezon 2 w International Hotel w Las Vegas, który uważam za bardzo mało prawdopodobny, chociaż były źródła, które podawały "na początku 1970 roku" oraz z tego samego powodu drugi koncert z 14 listopada 1970 roku w Los Angeles. Kolorem morskim oznaczyłam koncerty w tych miastach, które powtarzają się w książce "Elvis Jumpsuits All Access: Special Exhibition at Graceland" i w pozostałych źródłach (innych niż strona elviconcerts.com).
Jeśli chodzi o 13 września 1970 roku w Tampie, to z tą datą jest największy problem, ponieważ do tych koncertów źródła przypisują chyba wszystkie jumpsuity jakie Elvis posiadał w 1970 roku, z wyjątkiem serii "Tapestry"!
Jak widzimy miejsca koncertów z innych źródeł też pokrywają się tylko częściowo ze wskazaniami z książki "Elvis Jumpsuits All Access: Special Exhibition at Graceland", więc pozostajemy w punkcie wyjścia.
Nazwa "Apache" (Apacz) wydaje się najmniej odpowiednia, ponieważ nie ma na kostiumie żadnych cech, w których można by było dostrzec związek z kulturą Indian. Chyba, że pośrednio. Nazwą "apache" Francuzi określają włóczęgów, złoczyńców, rzezimieszków, a zapożyczyli ją właśnie od słowa "Apache" (Apacze), określającego jedną z grup etnicznych Indian, którzy przez kolonizatorów byli uważani za ludzi wyjętych spod prawa, przestępców (notabene niesłusznie, po prostu bronili się przed najeźdźcami nie przebierając w środkach). W rzeczywistości nazwa "Apache", wywodzi się z języka zuni (język ojczysty plemienia Indian północnoamerykańskich Zuni) i oznacza ludzi walecznych. Być może takie było właśnie skojarzenie fanów - Elvis waleczny - prezentujący karate, skaczący, tańczący, miotający się dynamicznie po scenie, niczym wojownik z plemienia Apaczów. Na polski tą nazwę kostiumu można tłumaczyć na dwa sposoby "Apacz" w rozumieniu Indianin z plemienia Apaczów lub "Apasz" w rozumieniu apasz, złoczyńca, przestępca, rzezimieszek, łotr.
Znany jest również jako "I Got Lucky", od czasu gdy zdjęcie Elvisa w tym stroju pojawiło się na przedniej okładce płyty "I got lucky" (RCA / Camden z 1985 roku).
Kolejna nazwa to "Nail Swirl", czyli wir utworzony z ćwieków. Też niezbyt szczęśliwa. Mi osobiście wzór ten bardziej kojarzy się z pnączem niż z wirem. Poza tym, jak wspominałam już wyżej, oba człony tej nazwy występują już w innych kostiumach.
Rok 1970 był jedynym, w którym pojawiły się pasy - szarfy. Oprócz "White Apache Belt", był jeszcze "White Metal Eye Belt" (szarfa) i "Red Ladder Belt" (skórzana szarfa). To jedyne jakie znamy, choć niewykluczone, że były także inne. Prawdopodobnie nie sprawdzały się na scenie i zaniechano tego rozwiązania.
Kwestia ilości egzemplarzy. Wszystko wskazuje na jeden, aczkolwiek jest jedno zdjęcie, na którym widać czerwone fałdy w nogawkach spodni, a nie białe. Moim zdaniem ktoś się bawił i przerobił zdjęcie, bo fałda nie wygląda na nim naturalnie. Niemniej zdarzały się informacje, że była druga wersja, która miała czerwone fałdy, a powstała właśnie z myślą o pasie "Red Macrame Belt", który Elvis zakładał do tego jumpsuitu najczęściej. Aczkolwiek jest wiele zdjęć Elvisa na scenie w "White Apache Suit" i tej czerwonej makramie, ale żadnego z czerwonymi fałdami w nogawkach. Dlatego podeszłabym do tej informacji z dużym dystansem.
Z kolei w replice "White Apache Suit", która kiedyś (jeszcze całkiem niedawno) w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. była oferowana z biało-złotą makramą, rozcięcie na torsie miało dwa rzędy złotych nap wydłużonych do samego pasa, a w replice oferowanej z pasem materiałowym (szarfą) oraz z czerwoną makramą, zdobienie to sięgało tylko do linii żeber (patrz zdjęcia), tak jak w oryginalnym kostiumie.
W tej sytuacji ponownie rodzi się pytanie o inne egzemplarze tego kombinezonu. Czy był jeszcze jeden z przedłużonym zdobieniem w rozcięciu na torsie do linii pasa, czy to tylko inwencja własna firmy B & K Enterprises Costume Co.? I drugie, czy był egzemplarz z czerwonymi fałdami?
Napy użyte we wzorze były kiedyś złote, ale z upływem czasu złoto się starło i dziś sprawiają wrażenie srebrnych. Niemniej jedna z wersji o drugim egzemplarzu jumpsuitu mówiła właśnie o różnicy w kolorze metalowych nap, jeden miał mieć srebrne, drugi złote.
Podaję te wszystkie informacje, które wydają się być tylko pogłoskami lub domniemaniami, ponieważ część z nich później znajduje potwierdzenie. Póki co na razie wiemy na pewno o jednym egzemplarzu z białą fałdą, ze wzorem uzyskanym za pomocą złotych nap i ze zdobieniem dekoltu do wysokości dolnej linii żeber.
Ostatnie ustalenia (23 kwietnia 2021 roku):
Rarytas! Klip z taśmy 8mm z jakiegoś koncertu w 1971 roku, na którym Elvis wystąpił w jumpsuicie "White Apache Suit" i pasie "Red Macrame Belt".
Niestety nie wiem jak długo będzie dostępny. Klip na końcu postu.
Ostatnie ustalenia (7 lipca 2021 roku):
"Zawsze słyszałem historię dotyczącą tego garnituru [red. "Blue Powder Suit"] i jednego z garniturów „I Got Lucky” ["White Apache Suit"] z 1970 roku, które trafiły w ręce naśladowcy Elvisa, który usunął ćwieki i zostawił je w dobrym starym stanie".
Niemniej z tego wpisu wynika także, że "White Apache Suit" miał dubla.
Prawdopodobnie nieznacznie różnił się od tego, który znamy ze sceny i wyglądał jak replika ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., ta z biało-złotą makramą, czyli pas "White Apache Macrame Belt".
Ostatnie ustalenia (4 listopada 2022 roku):
Jak zauważył Alex w komentarzu, faktycznie na stronie Keith Flynn, przy koncercie z 26 stycznia 1971 roku, jest recenzja jednego z uczestników, który opisując kostium Elvisa, używa nazwy "Apache". Jednak dla tego koncertu dość mocne potwierdzenie ma jumpsuit "White Knot Suit".
Według mnie u Keith Flynn autor recenzji nazwą "Apache" określił "White Knot Suit". Wtedy nie było jeszcze umownych nazw kostiumów i każdy nazywał je inaczej. Na wszystkie kostiumy, które miały jakieś frędzle mówiono zazwyczaj "Indian" lub "Apache". Jedna z dawnych określeń "White Knot Suit", to "White Indian Suit", a Apacz, to też Indianin.
W recenzji napisano też o pasie: "W połowie występu Elvis poluzował swój biały, wysadzany klejnotami pas i on spadł na podłogę". Patrząc z publiki na scenę w światłach scenicznych, można nie rozróżnić kamieni od metalowych nap, jakie miał "White Studded Fringe Belt" (szarfa), jeden z pasów do "White Apache Suit". Z drugiej strony nie znamy białej makramy, jaką Elvis nosił do "White Knot Suit", być może też miała zdobienia. Dlatego nie wiemy, który z nich autor recenzji opisuje, gdy podaje "biały, wysadzany klejnotami pas".
P. S.
Część zdjęć po otwarciu w nowym oknie ukaże się w większym rozmiarze.
Ciężko było z drugiej strony odróżnić te białe kostiumy jak z daleka dla fanów był biała plama. Ja go zawsze lubiłem w tych ciemniejszych i kolorowych.
OdpowiedzUsuńNapewno te fotki z pasem do niego dedykowanym mogą być z Denver.
Na płycie w zasadzie na zestawie płyt słynnym bo the essential masters of 70s jest również zdjęcie mistrza w tym jumpie.
Całkiem prawdopodobne że wystąpił i w 71 roku ale już nie pamiętam czy ten czerwony pas nosił przy innych jumpach?
https://pin.it/gpoz4dpntnbq52
OdpowiedzUsuńNogawki białe
Krzysiu, ale ten link, to inny kostium - "White Ribbed Suit".
UsuńDla "White Apache Suit", na wszystkich zdjęciach mam białe nogawki. Tylko to jedno, które załączyłam jest z czerwonymi.
No tak, z bliska to jeszcze, ale z daleko niebardzo.
OdpowiedzUsuńTak, tą czerwoną konkretną makramę nosił przy kilku innych jumsuitach:
► White Chain Suit (1970)
► White Metal Eye Suit (1970)
► White Two Piece Red Accents Suit (1972)
+ ten tutaj omawiany (1970 i 1971, o ile Denver polega na fakcie).
Oczywiście nie Denver, tylko Vegas dla 1971.
UsuńSul sito di Keith Flynn, la recensione del 26 gennaio 1971, riporta che Elvis ha usato il Nail Swirl, mentre Rex Martin riporta che Elvis l'ha indossata anche nel 1972 con la cintura in macrame blu della tuta "Knot".
OdpowiedzUsuńSo che "Knot" indossava gennaio / febbraio 1971 con macramè bianco e agosto 1971 con macramè blu.
UsuńC'era anche un macramè identico a quello blu, solo lilla (lo conosciamo dal costume "White Checkerboard"), presumibilmente Elvis lo usava anche con il costume "Knot".
Non conosco nessuna fonte che dice che ha usato "Knot" fino al 1972. Potresti darmi un link a Rex Martin in cui ne parla?
In Keith Flynn potrebbe esserci un errore nel nome del costume, perché uno dei vecchi nomi "Knot" è "White Indian" e anche Apache è un indiano. All'epoca non c'erano nomi precisi per i costumi, tutti li chiamavano in modo diverso, quindi molti errori.
Guarda questa immagine:
https://2.bp.blogspot.com/-d54x5buzcO0/WL7fAgHad5I/AAAAAAAAG8U/QfHPt89tVPk-meqMPgMpcV4lgoavY4UMACLcB/s1600/KNOT_4.JPG
Ed ecco una clip con un macramè blu:
https://www.youtube.com/watch?v=ildMCRnc-dA
Ja wiem, że "Knot" nosił styczeń/luty 1971 z białą makramą, a sierpień 1971 z niebieską.
Była też identyczna makrama, jak niebieska, tylko liliowa (znamy ją z kostiumu "White Checkerboard"), rzekomo Elvis użył jej też z kostiumem "Knot".
Nie znam źródła, które by mówiło, że "Knot" używał jeszcze w 1972 roku. Mógłbyś mi podać linka do Rex Martin, w którym o tym mówi?
U Keith Flynn może być błąd wynikający z nazwy kostiumu, bo jedna z dawnych nazw "Knot", to "White Indian", a Apacz, to też Indianin. Wtedy jeszcze nie było sztywnych nazw kostiumów, każdy nazywał je inaczej, stąd wzięło się wiele błędów.
E qui:
Usuńhttps://www.youtube.com/watch?v=5oUzm_9mU_I
https://www.tapatalk.com/groups/elvismomentsintime/02-knot-suit-t6231.html
OdpowiedzUsuńHmm ... In realtà ha scritto:
OdpowiedzUsuń"Elvis wore the blue Macrame Gütel also in 1972 with the White Nail Swirl aka I got Lucky suit".
Sulla base della sua conoscenza e del fatto che Elvis indossava altre tre cinture (due dedicate: "White Apache Belt" - fascia, "White Apache Macrame Belt" + "Red Macrame Belt") all'Apache, direi che Rex Martin si sbagliava.
Come ho detto prima, c'erano due macram identici che differivano per colore: blu e lilla. Conosciamo quello blu della tuta "Knot" e quello lilla del salto "Checkerboard" + "Knot". Non ho mai nemmeno sentito il suggerimento che indossasse il macramè blu come quarta cintura per "Apache". Sebbene avesse 7 cinturini dedicati per "White Concho Suit" (leggermente diverso) e per "White Chain Suit", ha utilizzato sei diversi cinturini sul palco (2 dedicati e 4 per altri costumi).
Tuttavia, Elvis ha fatto ogni sorta di rimpasto con le cinture, quindi tutto è possibile. Questo può essere visto nel post "Compilazione di cinture e costumi":
http://elvisownia.blogspot.com/2018/01/zecja-wzajemne-pasow-i-kostiumow.html
L'elenco delle corsie è qui:
http://elvisownia.blogspot.com/p/blog-page_4.html
Ed eccone alcuni discussi in modo più dettagliato + sconosciuti:
http://elvisownia.blogspot.com/2017/11/nieznane-zapomniane-nierozpoznane-pasy.html
Tłumaczenie:
Hm... Faktycznie napisał:
"Elvis wore the blue Macrame Gütel also in 1972 with the White Nail Swirl aka I got Lucky suit".
Na podstawie swojej wiedzy i faktu, że Elvis do "Apache" nosił trzy inne pasy (dwa dedykowane: "White Apache Belt" - szarfa, "White Apache Macrame Belt" + "White Red Macrame Belt"), powiedziałabym, że Rex Martin się myli.
Jak już wspominałam wcześniej, były dwie identyczne makramy różniące się kolorem - niebieska i liliowa. Niebieską znamy z jumpsuitu "Knot", a liliową z "Checkerboard" + "Knot". Nigdy nie spotkałam nawet sugestii, że niebieską makramę zakładał, jako czwarty pas, do "Apache". Chociaż miał 7 dedykowanych pasów do "White Concho Suit" (nieznacznie się różniących), a do "White Chain Suit", wykorzystał na scenie aż sześć różnych pasów (2 dedykowane i 4 od innych kostiumów).
Niemniej z pasami Elvis robił najróżniejsze roszady, więc wszystko jest możliwe. Można to prześledzić w poście "Zestawienie wzajemne pasów i kostiumów":
http://elvisownia.blogspot.com/2018/01/zestawienie-wzajemne-pasow-i-kostiumow.html
Lista pasów jest tu:
http://elvisownia.blogspot.com/p/blog-page_4.html
A tu zostały niektóre z nich omówione szerzej + nieznane:
http://elvisownia.blogspot.com/2017/11/nieznane-zapomniane-nierozpoznane-pasy.html
Mi chiedevo ...
OdpowiedzUsuńEvis ha utilizzato il costume di Apache nel 1970 e all'inizio del 1971. Non ci sono registrazioni del 1972.
Tuttavia, c'erano due "Apaches" quasi identici, dalle foto su Elvis ne conosciamo solo uno. Forse quest'ultimo indossato nel 1972 con questo macramè blu?
Il primo "Apache" è attualmente a Graceland, il secondo presso un collezionista privato.
Tłumaczenie:
Tak się zastanawiam ...
Kostium "Apache" Evis używał w 1970 i na początku 1971 roku. Nie ma żadnej wzmianki o roku 1972.
Niemniej, były dwa prawie identyczne "Apache", ze zdjęć na Elvisie znamy tylko jeden. Być może ten drugi nosił w 1972 roku z tą niebieska makramą?
Pierwszy "Apache" jest aktualnie w Graceland, drugi u prywatnego kolekcjonera.
Con Elvis era tutto possibile, vedi la Mexican Sundial del 1974 e poi indossata nuovamente nel 1977.
UsuńEsatto, ma questo non è l'unico caso del genere.
UsuńQuanto a "Meridiana", Gene Doucette mente che ce n'era uno. Secondo me erano almeno tre.
Tlumaczenie:
No właśnie, ale to nie jedyny taki przypadek.
Jeśli chodzi o "Sundial", Gene Doucette kłamie, że był jeden. Moim zdaniem byly przynajmnie trzy.
2 tute "Sundial" sono certe, quella del 1974 non fu usata negli anni a seguire in quanto piccola di taglia. Quella del 1977 era l'unica tuta vestibile a causa del peso. Ma qui sorge un dubbio, visto che Elvis teneva un concerto al giorno, chi puliva i vestiti di Elvis era un mago, Elvis usava lo stesso vestito sudato e sporco oppure ce n'era qualche altro. Tieni presente che alla morte di Elvis, Graceland fu depredata da tutti, compreso Vernon. E nessuno direbbe mai la verità.
OdpowiedzUsuńTłumaczenie:
Usuń2 skafandry "Słonecznego Zegara" są pewne, ten z 1974 roku nie był używany w następnych latach, ponieważ był niewielkich rozmiarów. Garnitur z 1977 roku był jedynym, który pasował ze względu na wagę. Ale tutaj pojawia się wątpliwość, biorąc pod uwagę, że Elvis grał jeden koncert dziennie, ktokolwiek czyścił Elvisa, był magikiem, Elvis nosił ten sam spocony i brudny garnitur lub był jakiś inny. Pamiętaj, że kiedy Elvis umarł, Graceland została splądrowana przez wszystkich, łącznie z Vernonem. I nikt nigdy nie powiedziałby prawdy.
Esattamente! Ecco perché dico che Gene sta mentendo. Afferma che "Sundial" era uno del 1974 e lo stesso Elvis indossava nel 1977! Dice anche che è stato ampliato. Non vero! Ciò non è stato possibile a causa del ricamo che copriva le pieghe che potevano essere sganciate (so un po' di cucito), e le cuciture laterali dell'abito del 1974 e del 1977 sono della stessa profondità.
UsuńTłumaczenie:
Dokładnie! Dlatego mówię, że Gene kłamie. On twierdzi, że "Sundial" był jeden z 1974 i ten sam Elvis nosił w 1977 roku! Mówi też, że został poszerzony. Nieprawda! Nie było takiej możliwości z uwagi na haft, który pokrywał zaszewki, jakie można było wypuścić (znam się trochę na szyciu), a szwy boczne na kostiumie z 1974 i 1977 są identycznej głębokości.