wtorek, 19 lutego 2019

Jumpsuit - Sleek Tapestry

Nazwa najczęściej spotykana:  White Sleek Tapestry Suit
Nazwa alternatywna:  White Sleek Brocade Suit
Inne nazwy:  White Brocade Silver Trim Suit,  White Silver Brocade Suit,  White Silver Tapestry Suit,  White Sleek Suit, White Brocade Sleek Suit, White Brocade Silver Suit
Linia / Seria:  Karate Style / Tapestry, Brocade 
Kolor wiodący:  biały
Linia kolorystyczna: 
(nie dotyczy)
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 2
  • kombinezon - z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem i trzema białymi guzikami po każdej jego stronie; rozcięcie na torsie wykończone szeroką brokatową, biało-srebrną pasmanterią; motyw geometryczny; nogawki spodni bez fald; kołnierz napoleoński, pokryty tą samą pasmanterią, co rozcięcie na torsie;
  • pasek - biało-czarno-srebrna makrama o jednolitym splocie, utworzonym z czarnego, złotego i srebrnego sznurka (na obrzeżach czarny, potem pasy srebrne, środek biały); zakończona po obu stronach długimi frędzlami, zwieńczonymi lassami, na których supły nasunięto czarne i białe korale; te same korale umieszczono również na każdym sznurze frędzli (na różnych wysokościach);  
Ilość egzemplarzy:  prawdopodobnie jeden;
Chustki dla publiczności:  tak (koloru nie ustalono);
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
  • 16 lutego 1970 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel, Las Vegas, NV;
  • 23 lutego 1970 roku, o godzinie 24:00 (Dinner Show), w International Hotel, Las Vegas, NV (patrz opis);
  • 27 lutego 1970 roku, o godzinie 14:00, na Houston Astrodome, Houston, TX (patrz opis);
  • 28 lutego 1970 roku, o godzinie 19:45, na Houston Astrodome, Houston, TX;
  • 1 marca 1970 roku, o godzinie 19:00 (Closing Show), na Houston Astrodome, Houston, TX (patrz opis);
  • 6 września 1970 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel, Las Vegas, NV;
  • w Sezonie 2 (od 26 stycznia do 23 lutego 1970 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
  • w Sezonie 3 (od 10 sierpnia do 8 września 1970 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);

Opis:

W 1970 roku Elvis zażyczył sobie by zamienić kostiumy dwuczęściowe na kombinezony przy zachowaniu stylu karate, jaki poznaliśmy w 1969 roku. Tak powstała seria "Tapestry", wśród fanów lepiej znana pod nazwą "Brocade". W powszechnym przekonaniu w jej skład wchodziło sześć kostiumów, trzy białe, dwa czarne i jeden błękitny. Były to:
- White Sleek Tapestry Suit,
- White Orange Tapestry Suit,
- White Green Tapestry Suit,
- Blue Tapestry Suit,
- Black Gold Tapestry Suit,
- Black Orange Tapestry Suit.

Jednak z filmów 8mm poznaliśmy kolejny - "Royal Blue Tapestry Suit". Zatem seria ta przypuszczalnie liczyła sobie jeszcze więcej kostiumów i być może na siedmiu się nie kończyła.

We wszystkich kostiumach serii jedynym elementem ozdobnym, poza charakterystycznym krojem, była szeroka, kolorowa, brokatowa pasmanteria na kołnierzu i na krawędziach rozcięcia torsu.

* * *

Jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit", podobnie jak inne kostiumy z tej serii, miał swoją premierę w Sezonie 2 (od 26 stycznia do 23 lutego 1970 roku), w International Hotel w Las Vegas (NV), ale prawdopodobnie był noszony przez Elvisa na scenie także w Sezonie 3 (od 10 sierpnia do 8 września 1970 roku), również w International Hotel w Las Vegas (NV), jak pozostałe kostiumy z tej serii. Aczkolwiek z Sezonu 3 znamy tylko jedną datę, 6 września 1970 roku, godzina 20:15 (Dinner Show), która to potwierdza. To i tak dobrze, bo w przypadku pozostałych kostiumów z tej serii nie znamy żadnej.

Niestety z tego okresu prawie nie ma informacji jak Elvis był ubrany na poszczególnych koncertach. Z 59 koncertów jakie dał w Sezonie 2 w International Hotel, w Las Vegas, tylko w przypadku około dziesięciu wiemy jak był ubrany, a w Sezonie 3 z 58 występów znamy kilkanaście kostiumów.

Do koncertu 23 lutego 1970 roku, o godzinie 24:00 (Dinner Show), w International Hotel, w Las Vegas jedno ze źródeł podawało "Blue Tapestry Suit", jednak strona elvisconcerts.com podaje "White Sleek Tapestry Suit", ale nie dołącza żadnego zdjęcia.

Jeśli chodzi o On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku) na Houston Astrodome, to fani tak namieszali, że przez lata nie szło dojść jak Elvis był ubrany na poszczególnych koncertach tej trasy. Dzisiaj w zasadzie zostało to już uporządkowane (patrz Suplement na końcu), aczkolwiek nadal nie uzgodniono kostiumu z pierwszego i ostatniego koncertu:
  • 27 lutego 1970 roku, godzina 14:00, podaje się:
    - White Sleek Tpestry Suit,
    - White Macrame Collar Suit;
  • 1 marca 1970 roku, godzina 19:00, podaje się:
    - White Sleek Tpestry Suit,
    - White Green Tapestry Suit;
Jak widać z powyższego, w przypadku obu tych koncertów wymieniany jest "White Sleek Tapestry Suit". Zatem te daty na razie nie są pewne.

W książce o jumpsuitach "Elvis Presley. Fashion for a King" (napisanej przez dwóch norweskich fanów, z fanklubu "Flaming Star" - Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen - wydanej w 2011 roku), podano też datę 1 marca 1970 roku, o godzinie 19:00 (Closing Show), na Houston Astrodome, Houston (TX), jako również możliwą. Co ciekawe rzekomo nie jest to odosobniona opinia, więcej osób tak twierdziło. Niemniej z jednego zdjęcia wynika, że tego dnia Elvis wystąpił w "White Thin Green Leaf Tapestry Suit" (przy założeniu, że rzeczywiście zostało wykonane w tym dniu, a nie podczas koncertu 27 lutego 1970 roku, o godzinie 19:45). Znamy kilka takich koncertów, do których przypisywanie dwóch kostiumów jest uzasadnione (wiem, że było ich więcej, ale ja z konkretnej daty mogę wskazać dwa*), gdyż Elvis faktycznie w trakcie się przebierał. Główną przyczyną były pęknięcia, rozdarcia i rozprucia. Być może taka sama sytuacja miała miejsce właśnie tego dnia i stąd te rozbieżności. Jednak, co do tego nie nabierzemy pewności, dopóki nie znajdą się jakieś zdjęcia, notatki fana lub ktoś z ekipy Elvisa tego nie potwierdzi. A właśnie ...

* 31 grudnia 1975 roku, o godzinie 20:30, na Pontiac Silverdome, Pontiac (MI) - Elvis wyszedł na scenę w "White Blue Rainfall Suit" i oryginalnym pasie do niego dedykowanym, wrócił w "White V-Neck Suit", ale zostawił pas "White Blue Rainfall Belt".
21 marca 1976 roku, o godzinie 14:30, Riverfront Coliseum (OH) - Elvis wyszedł na scenę w "Blue Egyptian Bird" i oryginalnym pasie do niego dedykowanym,  wrócił w "White Blue Rainfall Suit" oraz oryginalnym pasie do niego dedykowanym.


Coś mi się przypomniało ... Nie wiem z kim to była rozmowa (może z Marty Lackerem, ale nie jestem pewna), w każdym razie z kimś z Memphis Mafii, kto jechał wtedy z Elvisem samochodem na Houston Astrodome. Wspominał w niej, że Elvis musiał zmienić kostium (powodu nie pamiętam, ale chyba tym razem nie chodziło o pęknięte spodnie), więc podjechali do platformy po Elvisa i zanim zjechali zrobili jeszcze jedno pełne okrążenie wokół stadionu, takie jak zawsze na początku i na końcu każdego show na Houston Astrodome, a trybuny wiwatowały. Tylko zupełnie nie wiem, czy rzecz dotyczyła 1970 czy 1974 roku (na pewno nie doprecyzowano, który to był koncert, a czy padł chociaż rok? - tego już nie pamiętam).

Załóżmy, że był to rok 1970 i koncert z 1 marca, o godzinie 19:00. Nie przypominam sobie żebym w jakimś innym źródle czytała o zmianie kostiumu podczas tego koncertu. Aczkolwiek zastanawiam się nad inną opcją. Na pierwszym koncercie tamtego dnia, tym o 14:00, Elvis wystąpił w "White Macrame Collar Suit". W pewnym momencie zszedł z platformy i ruszył na środek stadionu, gdzie wcześniej odbywały się pokazy rodeo, a na powierzchni płyty pozostało pełno zwierzęcego łajna, którego nie uprzątnięto (być może specjalnie, żeby przyhamować zapędy niektórych fanek). Jak pisze Sean Shaver (nazywany "nieetatowym etatowym" fotografem Elvisa):
"Elvis stąpał nieustraszony w swoich lśniących, pięknych białych butach, starając się nie zwracać uwagi na stan podłoża. Potem powrócił na scenę, ale nie mógł strząsnąć z butów odchodów, które przykleiły się do podeszwy jednego z nich. Nie tracił jednak rezonu, tylko wszystko obrócił w żart, a publiczność śmiała się razem z nim i gorąco oklaskiwała jego wszelkie zabiegi zmierzające do pozbycia się tego łajna".
Jest nawet zdjęcie Elvisa stojącego pośrodku stadionu po kostki w łajnie. Zatem gdyby Elvis podczas tego koncertu zmienił kostium, wcale bym się nie zdziwiła. Zestawiając ze sobą te dwa fakty (opis członka MM i przygodę Elvisa z łajnem), pomyślałam sobie czy rzecz jednak nie dotyczyła pierwszego koncertu tego dnia. Wysmarowane kupą nogawki z pewnością dobrze nie wyglądały a i zapach musiał się unosić upiorny, kiedy Elvis tak biegał po scenie (dyskomfortowy zwłaszcza dla śpiewaków, którzy muszą co chwilę zaczerpnąć głębszego wdechu). Tylko godzina występu nie pasuje. A może jednak na koncercie o 19:00 pękły mu spodnie lub wydarzyło się coś innego, co zmusiło go do zmiany kostiumu i rzeczywiście tego dnia podczas pokazu miał na sobie oba kostiumy - "White Thin Green Leaf Tapestry Suit" i "White Sleek Tapestry Suit"? Jestem pewna, że jest jakieś wyjaśnienie tych sprzecznych informacji od uczestników koncertu, bo takie rozbieżności zawsze mają swoją przyczynę.

A może odwrotnie? Elvis zaczął koncert w "White Sleek Tapestry Suit", a zmienił w trakcie na "White Thin Green Leaf Tapestry Suit"? Wydaje się, że przyczynek tego zamieszania ma swój początek na stronie elvisconcerts.com, z której wszyscy korzystamy. Podała kostium "White Thin Green Leaf Suit" przy tym show. Stamtąd informację wzięli inni i zaczęli ją powielać. Być może redaktorów strony elvisconcerts.com w błąd wprowadził autor jedynego zdjęcia, które rzekomo zostało poczynione właśnie na tym koncercie. Jak ustaliłam z materiałów archiwalnych, strona ta początkowo wcale nie wykazywała tego drugiego show w dniu 1 marca 1970 roku (zresztą nie ona jedna). Temat ostatniego koncertu na Houston w 1970 roku, to w ogóle ciekawa sprawa. W wielu miejscach podawano, że On Tour 1 (w Houston) kończyło się na koncercie o godzinie 14:00. Dlatego, gdy tu i ówdzie pojawiały się informacje o wieczornym koncercie, to na forach ludzie rozpytywali, czy to prawda, że o 19:00 jednak też był koncert. W darł się jakiś chaos informacyjny, który narobił sporo bałaganu ciągnącego się do dziś, stąd te wszystkie niezgodności dotyczące kostiumów. Nie chcę dalej się rozwodzić, bo jeszcze bardziej wszystko zagmatwam. Przygotowałam dodatkowy materiał ilustrujący zawiłości jumpsuitowe podczas trasy w Houston (odsyłam na koniec postu), który dołączę do omówienia każdego jumpsuitu jaki Elvis wówczas założył (na On Tour 1).

Zdjęcie porównawcze pasmanterii na oryginałach kostiumów "White Orange Tapestry Suit" i White Sleek Tapestry Suit"

Jeśli chodzi o wzór na pasmanterii, jest taki sam jak na "White Orange Tapestry Suit", aczkolwiek w innych kolorach. Na "White Sleek Tapestry Suit" tło jest białe a brokatowa nić srebrna, na "White Orange Tapestry Suit" tło jest pomarańczowe a brokatowa nić złota. Niemniej wzór na obu tych pasmanteriach jest identyczny, tak jak i kolory haftów geometrycznych (patrz obrazek poniżej).

Kwestia zdjęć Elvisa w "White Sleek Tapestry Suit". Pisałam już o tym bardziej szczegółowo w poście "Jumpsuit - Orange Tapestry", ale tutaj też chciałabym wspomnieć. Mianowicie o ich podobieństwie na zdjęciach czarno-białych. W zasadzie są nie do rozróżnienia, a przy złej jakości fotografii tym bardziej.
Dlatego zastanawiam się, czy nie występuje tu podobna zależność z jaką mamy do czynienia w przypadku czarnego i granatowego "Herringbone". Wszystkie zdjęcia, na których Elvis był widoczny w ciemnym "Herringbone" niejako z automatu opisywano jako "black". Nawet te, które program kolorujący pokazał jako granatowe i te, które były już zrobione jako kolorowe, a kostium był na nich granatowy (co najbardziej dziwi). Może jest jakieś tego sensowne wyjaśnienie, ale ja go nie widzę.

Mam trzy takie zdjęcia, opisywane jako Elvis w "White Sleek Tapestry Suit", co do których mam wątpliwości. Zaprezentuje tylko jedno z nich w zestawieniu z innymi zdjęciami jumpsuitów "White Sleek Tapestry Suit" i "White Orange Tapestry Suit". Spójrzcie na obrazek poniżej. Oczywiście to tylko gdybanie, bo żeby cokolwiek potwierdzić trzeba wiedzieć dlaczego uznano, że na danym zdjęciu Elvis jest w "White Sleek Tapestry Suit", czy tak zaświadczył jego autor, czy tak uznali tylko inni na zasadzie porównywania go z innymi fotografiami (przez analogię). Jeśli autor, to należy przyjąć, że wie co widział, lecz jeśli uczyniły to postronne osoby w oparciu o własną ocenę, to już niekoniecznie. Znamy wiele takich nietrafionych ocen i błędnych wniosków, przypomnę tu choćby kostium "Black Cisco Kid Red Shoulder" (twierdzono, że taki nie istniał nawet pomimo zdjęć, patrz post "Jumpsuit - Black Cisco Kid Red Yokes"), czy "White Tassel Star Suit" (wszędzie opisywano, że ma czerwone tekstylne pompony, co nie jest prawdą, patrz post "Jumpsuit - Tassel Star"), ale takich pomyłek jest całe mnóstwo, zwłaszcza tych nie związanych z kostiumami tylko z innymi zdarzeniami z życia Elvisa (na przykład wiele zdjęć, na których ubrany jest bardziej wytwornie, przypisuje się do rozdania nagrody Ten Outstanding Young Man, przez co można odnieść wrażenie, że Elvis w trakcie gali przebierał się kilka razy).

Porównanie jumpsuitów "White Sleek Tapestry Suit" i "White Orange Tapestry Suit" ze zdjęciem Elvisa z koncertu w jednym z tych kostiumów. Poniżej dwa zdjęcia z książki "Elvis Presley. Fashion for a King" (napisanej przez dwóch norweskich fanów, z fanklubu "Flaming Star" - Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen - wydanej w 2011 roku)

Gdy przyjrzymy się uważnie tym fotografiom, wydaje się, że Elvis ma na sobie "White Orange Tapestry Suit" (na lewym zdjęciu), chociaż pas na jego biodrach wskazuje na "White Sleek Tapestry Suit", bo z tego kostiumu go najlepiej znamy. Niemniej pamiętajmy, że Elvis kochał roszady pasów, o czym możecie się przekonać czytając post, w którym omówiłam listę jego pasów ("Belt"), dokumentując te roszady zdjęciami z występów (większość, bo w nielicznych przypadkach nie było odpowiednich fotografii).

Dodatkowo identyfikację kostiumu ("White Sleek Tapestry Suit" czy "White Orange Tapestry Suit") utrudnia pasmanteria, która jest identyczna co do wzoru. Również tło w obu przypadkach jest jasne, a to pomarańczowe zostało jeszcze rozświetlone przez złotą nić użytą w splocie. Dlatego przy czarno-białych  zdjęciach tak fatalnej jakości niczego nie można być pewnym. Zdjęcie pośrodku, w większości źródeł, w których się pojawiło, przypisywano do koncertu z 28 lutego 1970 roku, o godzinie 19:45, na Houston Astrodome, w Houston (TX). Jednak nie wiem, czy tak zaświadczył jego autor, który tam je zrobił, czy przyjęto tak na zasadzie podobieństwa do innych zdjęć z tego koncertu. Niemniej były też źródła, które twierdziły, że Elvis jest na nim w jumpsuicie "White Orange Tapestry Suit", a data tego występu nie jest znana, wiadomo tylko, że wykonano je w lutym 1970 roku. Pozostawiam to waszemu osądowi.

Pas wygląda podobnie, jak jego replika w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. Jego właścicielem przez wiele lat był Jimmy Velvet, który niespełna dwa lata temu sprzedał swoją sieć muzeów Daniel Johnson (jak tłumaczył swoją decyzję, z uwagi na podeszły wiek, który uniemożliwił mu zawiadywanie nimi). Jimmy Velvet był właścicielem całej sieci muzeów Elvisa Presleya o nazwie CEO Elvis Presley Museum* i naprawdę zgromadził w nich rekordową ilość pamiątek po Elvisie Presleyu, w tym sporą garderoby scenicznej.

* CEO Elvis Presley Museum, to sieć muzeów Elvisa Presleya, założona przez jego przyjaciela i piosenkarza, Jimmy Velveta. Pierwsze powstało w Memphis, przy Elvis Presley Boulevard, na wprost Graceland, a otwarto je w niecały rok po śmierci artysty - 1 czerwca 1978 roku. Było to w ogóle pierwsze w historii muzeum Elvisa Presleya na świecie (Graceland otwarto dopiero pięć lat później, 7 czerwca 1982 roku). Kolejnym było muzeum w Kissimmee na Florydzie. Później powstały jeszcze w Nashville, Orlando i Honolulu. Było jeszcze jedno muzeum, podróżujące repozytorium z siedzibą w Branson, w stanie Missouri. Obecnie Velvet nie jest już właścicielem i prezesem sieci swoich muzeów, wszystko przekazał Daniel Johnson (ktokolwiek to jest, nawet nie wiem czy kobieta, czy mężczyzna, bo imię "Daniel" w Stanach używa się do obu płci).

Pas "White Macrame Sleek Tapestry Belt" został sprzedany na tej samej aukcji z kolekcji Jimmy Velveta, co "White Macrame Blue Tapestry Belt" od "Blue Tapestry Suit" - Velvet's Elvis Presley Museum Collection, 7 października 1995 roku, zatytułowanej: "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles" [tytuł katalogu aukcyjnego: "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles presented by Butterfield & Butterfield, Fine Art Auctioneers & Appraisers since 1865 in association with Bonhams"]. Niestety, nie trafiłam dotąd na żadne zdjęcie jego oryginału, ani z Graceland, ani z muzeów Jimmy Velveta, ani z żadnej innej wystawy (w każdym razie od czasu kiedy zainteresowałam, się jumpsuitami, wcześniej chyba tak). Szkoda.

Jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit" jest w Graceland. W starym Graceland był w stałej ekspozycji. Później przez kilka następnych lat przestał się pojawiać na zdjęciach z wystaw, prawdopodobnie został wypożyczony lub trafił do magazynów. Zastanawiano się nawet czy nie został sprzedany. Jednak znalazłam niedawno jego zdjęcia z nowego Graceland, tak przynajmniej można wnioskować po gablocie (patrz zdjęcia z wystaw, drugie i trzecie od dołu).

Replikę kostiumu można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. za 1.400,- dolarów. Pasmanteria na replice jest okropna i poza wzorem geometrycznym, zupełnie nie oddaje oryginału.

 Replika jumpsuitu "White Sleek Tapestry Suit", ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., gdzie można ją kupić

Replika pasa "" od jumpsuitu "White Sleek Tapestry Suit", ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., gdzie można ją kupić

Jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit" pokazywany w Graceland i na wystawach przez nich organizowanych

Elvis w jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit" i pasie dedykowanym podczas występów na scenie (dwa ostatnie są z Houston Astrodome, być może także inne)

Elvis w jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit" i pasie dedykowanym poza sceną i na backstage (daty i miejsca nie ustalono)

Elvis w jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit" i pasie dedykowanym poza sceną i na backstage. Tutaj z grupą wokalną The Imperials, 26 stycznia 1970 roku w International Hotel, w Las Vegas (NV)

Elvis na backstage w jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit". Elvis przyjeżdża autobusem na Houston Astrodome, w Houston (TX), na swój drugi koncert tego dnia (28 lutego 1970 roku, o godzinie 19:45) - tak zostały opisane te zdjęcia na stronie elvis-collectors.com, ale myślę, że błędnie. Mi to wygląda jakby właśnie skończył koncert i wracał do autobusu. Na zakończenie objeżdża dżipem arenę, wychodzi z obiektu (zgadza się mur, jest po właściwej stronie wyjścia) i wsiada do autobusu (jest tyłem w drzwiach, a gość za nim ściąga z niego marynarkę). W innym miejscu podano, że zrobiono je już po koncercie, czyli tak, jak ja obstawiam

Tutaj słynne zdjęcie, na którym uwieczniono Elvisa w "White Macrame Collar Suit", brodzącego po kostki w zwierzęcych odchodach, na Houston Astrodome, tylko nie wiem który to koncert - może 27 lutego 1970 roku, koncert o godzinie 14:00? Być może po ubabraniu się zwierzęcym kałem, faktycznie przebrał się w "White Sleek Tapestry Suit", o ile scena, którą opisałam wcześniej miała miejsce w 1970 roku?

Strona z książki "Elvis jumpsuits all access", która powstała po wystawie o tym samym tytule ("Elvis jumpsuits all access") w Graceland, jaka odbyła się w 2007 roku

P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie ukaże się w rzeczywistym rozmiarze.



* * *

SUPLEMENT
Jumpsuity jakie Elvis używał podczas On Tour 1 
(od 27 lutego do 1 marca 1970 roku), 
na Houston Astrodome w Houston (TX)

W zasadzie do dziś nie ma zgodności w źródłach w jakim jumpsuicie Elvis wystąpił w danym dniu swojej pierwszej trasy (On Tour 1) w Houston, TX. W poniższej tabeli zebrałam dane z 17 źródeł (z różnych okresów czasowych), które udało mi się zlokalizować. 

Rozpiska kostiumów jakie Elvis nosił podczas On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku), na Houston Astrodome, w Houston (TX) - dane z siedemnastu źródeł

Objaśnienie  źródeł:

Strona elvisconcerts.com jest pod dwoma pozycjami, ponieważ zmieniła w międzyczasie dane - pod numerem (1) starsza wersja, pod numerem (2) obecna wersja.

Pod pozycją 14 i 15, są dane z nieistniejących już stron (tak sądzę). Niestety nie wiem jakich, bo sobie ich nie odnotowałam (zestawienia pobrałam zanim jeszcze zaczęłam prowadzić bloga, wtedy rzadko zapisywałam sobie adresy stron, z których pochodziły materiały), dlatego nazwałam je "moje stare źródła".

Fani, to nicki fanów Elvisa, którzy mają dużą wiedzę o koncertach i uchodzą w środowisku prawie za ekspertów (chociaż z tego grona nick Francesc nie jest mi znany).

Niektóre z podanych stron internetowych już nie istnieją.

W tabeli użyłam nazw skróconych, a każdy kostium oznaczony jest innym kolorem. Jeśli jakieś źródło nie umieściło informacji o ubiorze Elvisa podczas danego koncertu, zostało to odzwierciedlone wpisem "nie podano".

Analiza  jumpsuitów:

Pełną zgodność we wszystkich źródłach mamy w przypadku drugiego show, z 27 lutego 1970 roku (jumpsuit "White Thin Green Leaf Tapestry Suit") i pierwszego show, z 1 marca 1970 roku (jumpsuit "White Macrame Collar Suit").

Pełną zgodność mamy też w przypadku pierwszego show, z 28 lutego 1970 roku (jumpsuit "Blue Tapestry Suit"), choć w tabeli dwukrotnie został wymieniony jumpsuit "White Ribbed Suit". Ta sprawa została już wielokrotnie wyjaśniona wiele lat temu na forach - w latach 90. ktoś wpuścił do sieci zdjęcie z koncertu, który odbył się 16 listopada 1970 roku, o godzinie 20:30, na Fair Ground Arena, w Oklahoma City (OK), opisując je jako pierwszy show, z 28 lutego 1970 roku, na Houston Astrodome, w Houston (TX).

Jasną sytuację mamy też w przypadku drugiego show, z 28 lutego 1970 roku (jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit"), chociaż mamy tyle samo wskazań dla "White Sleek Tapestry Suit", co dla "White Macrame Collar Suit". Sprawę rozwiązało jedno zdjęcie (nie mam, więc nie mogę dołączyć) - kiedy Elvis w jeepie robił pożegnalne okrążenie wokół Houston Astrodome, trzymał uniesioną tablicę, która informowała, że podczas tego koncertu został pobity kolejny rekord publiczności na tym obiekcie (Houston Livestock Show and Rodeo), wynoszący 43.614 osób. Tej informacji nie dało się przekłamać żadną źle opisaną fotografią, tabliczka w rękach Elvisa identyfikowała koncert w sposób jednoznaczny, a Elvis trzymając ją był ubrany w "White Sleek Tapestry Suit".

Nadal otwarta pozostaje sprawa pierwszego show (Opening Show), z 27 lutego 1970 roku. Początkowo wskazywano jumpsuit "White Sleek Tapestry Suit", ale w świeższych źródłach częściej podaje się jumpsuit "White Macrame Collar Suit". Być może wypłynęły jakieś nowe materiały i stąd ta tendencja (nie znalazłam wyjaśnienia).

Najbardziej zagadkowy pozostaje drugi show (Closing Show), z 1 marca 1970 roku. W zestawieniach pojawiają się aż trzy jumpsuity: "White Thin Green Leaf Tapestry Suit", "Blue Tapestry Suit", "White Sleek Tapestry Suit", z przewagą dwóch ostatnich. Najpierw podawano, że Elvis zamknął trasę w "White Sleek Tapestry Suit". Potem wypłynęło kolorowe zdjęcie Elvisa objeżdżającego jeepem arenę w "Blue Tapestry Suit", z opisem informującym, że to rzekomo Closing Show, więc naniesiono zmiany w zestawieniach. Później upubliczniono zapiski Marii Louisy Davies (była wraz ze swoją mamą Gladys na kilkudziesięciu koncertach Elvisa i prowadziła z nich skrupulatne notatki), która opisując drugi show, z 1 marca 1970 roku, tak przedstawiła wygląd kostiumu, iż wyciągnięto wniosek, że chodzi o "White Thin Green Leaf Tapestry Suit". Nie trafiłam na ten opis, więc nie mogę go przeanalizować. Maria cieszy się dużą estymą, a jej notatki są bardzo cenione i uznawane za nieomylne. Jeżeli z jej zapisów coś wynika, od razu ucina się wszelkie dyskusje i przyjmuje, że jest tak, jak ona podaje.

Jest też jedno zdjęcie Elvisa w "White Thin Green Leaf Tapestry Suit" na Houston Astrodome, które ponoć nie pochodzi z drugiego show, z 27 lutego 1970 roku, kiedy Elvis miał na sobie ten jumpsuit, tylko właśnie z drugiego show, z 1 marca 1970 roku (czy jego autorem jest Maria, nie wiem). W rzeczywistości nie widać na nim kostiumu, ale ciemny pas jest identyfikowany jako "Green Macrame Belt", który Elvis nosił w Houston do "White Thin Green Leaf Tapestry Suit". Jeśli wykonano je rzeczywiście podczas drugiego show, 1 marca 1970 roku, to mamy wyjaśnioną sprawę. Aczkolwiek tej pewności chyba nie ma. Strona elvisconcerts.com, jest jedyną, która je prezentuje. Gdyby jednak się okazało, że jest z drugiego show, z 27 lutego 1970 roku, to rozstrzygającą odpowiedź mógłby dać opis Marii. Pasmanteria na jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit", w sztucznym świetle czasem wydaje się zielonkawa, co widać na zdjęciach. Zastanawiam się, czy Maria opisując kostium nie użyła gdzieś słowa "green", co natychmiast skojarzono z "White Thin Green Leaf Tapestry Suit" (jedynym kostiumem z garderoby scenicznej Elvisa w tamtym czasie, który miał coś zielonego), choć jej opis faktycznie dotyczył "White Sleek Tapestry Suit".

Trzeba tu jeszcze zaznaczyć, że do późnych lat 90. z nieznanych mi powodów, trasa On Tour 1 kończyła się w zestawieniach na popołudniowym koncercie, o godzinie 14:00. W związku z tym starsze źródła nawet nie podają nazwy jumpsuitu dla ostatniego koncertu (co też odzwierciedla tabela). Zresztą podobna sytuacja, aczkolwiek dużo rzadsza i występująca przez krótszy czas, miała miejsce z Opening Show, część źródeł informowała, że występy Elvisa na Houston Astrodome rozpoczęły się wieczornym koncertem, o godzinie 19:00. Jednak dotarłam do reklamy koncertów Elvisa na tym obiekcie w 1970 roku i nie ma wątpliwości, że w każdym dniu odbyły się dwa koncerty.

To tyle, co udało mi się w tej materii ustalić.

Reklama, z której wynika, że  w 1970 roku, Elvis podczas On Tour 1 (od 27 lutego do 1 marca 1970 roku), na Houston Astrodome, w Houston (TX) miał zaplanowane po dwa koncerty na każdy dzień 



15 komentarzy:

  1. Danuś
    Ustalmy jedno:
    Elvis nie zmieniał strojów w trakcie występów. Dwa przypadki z 1975 i 1976 wyszły z tego że mu pękły spodnie. TO był mus.
    Poza tym w 1970 w Houston Elvis miał bardzo krótkie koncerty po 45 minut i to jeszcze na środku rodeo, tak więc sam zjazd i przyjazd nie wchodził w rachubę. Występował więc w danym show w JEDNYM stroju.
    Koncertów było sześć. Po dwa na każdy dzień. 14:15, 19:15.
    Jeśli chodzi o stroje. Cóż:
    - uboga dokumentacja
    - bardzo mało urywków filmowych
    - czarno-biały kolor lub złe naświetlenie zdjęć powodowało, że podobne do siebie stroje zlewają się w jeden.
    Niestety lata 1969-1971 są nadal ubogie i zagadkowe.
    Niestety szeroka analiza nic tu nie da, póki nie dokopiemy się przynajmniej do relacji fanów (choć i te mogą być zdawkowe, Elvis był w ciemnym świetle jedynym białym punktem oddalonym w znacznej odlgełości od sceny. Stad trudno było skupić się na stroju.
    Cóż, może kiedyś będzie lepszy materiał poglądowy, niż te co przesyłam:

    https://www.youtube.com/watch?v=RZPyudJGwuk

    https://www.youtube.com/watch?v=8rMn_gDb6cg

    PS. Jak już zrobiłaś tak naturalistyczne opisy to wklej fote Elvisa spoza sceny:)

    https://www.google.com/search?q=elvis+in+Houston+1970+PINTEREST&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi6t9Xb-8ngAhWtlYsKHUr2CT4Q_AUIDigB&biw=1920&bih=985#imgdii=A4m0E5LbBhQiVM:&imgrc=dhdYjz817pL-PM:&spf=1550653845360

    z wyrazami szacunku:
    Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, tylko mnie zastanawia dlaczego jest tyle wątpliwości, skoro są rzekomo zdjęcia z wszystkich show, a także zeznania ludzi, którzy byli na tych koncertach.

      Jaką fotę? Chodzi Tobie o konferencję w Houstona, na której był w Brown Houston Suit (Brown Western Suit)? Jeśli o te fotki, to będę opisywać ten kostium oddzielnie, chociaż raczej w nim nie występował.

      Usuń
    2. bo wtedy ludzie na to nie zwracali uwagi. myliły im się daty. A co dopiero godziny. Normalne.
      Fotke - dałem link... Elvis w błocie;)

      Usuń
    3. No tak, większość nie. Też byłam na różnych koncertach i nawet lat nie pamiętam ani miejscowości większości, a co dopiero ubiór! :)) Na szczęście dla nas część fanów robiła notatki.

      Po dwóch dniach prób ustalania w jakim kostiumie Elvis był na danym koncercie w Houston (wiedząc, że niby z każdego kostium jest znany), byłam tak zdesperowana, że zrobiłam sobie tą tabelkę, bo już się w kartkach gubiłam (zapiskach).

      Dzięki Krzysiu właśnie oglądam.:)

      Usuń
  2. Elvis w jumpsuicie "White Sleek Tapestry Suit" podczas występów na scenie (cztery ostatnie są z Houston Astrodome)

    Danusiu: popraw na dwa ostatnie. Dwa są z Vegas bo dotyka ręki kogoś z widowni. W Houston nie miał styku z widownią. taka moja sugestia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzysiu, nie wiem czy te dwa to Las Vegas ... O ile pamiętam, to te dwa zdjęcia są wykadrowane z większego, gdzie miał opartą nogę na drzwiach, a potem opar na niej rękę i stąd wrażenie, że ją komuś podaje. Niemniej przeredaguję jakoś opis.

      Usuń
    2. Może być ale wydaje mi się że nie... na samochodzie trzymał lewą zgiętą nogę, a tu trzyma prawą. Poza tym ma mikrofon w ręku. więc to musiałabyć scena. Po co mu mikrofon w samochodzie. Tam nie śpiewał. no nie wiem nie wiem. fotka nie jest zasłonięta przez nikogo...i tak z bliska tak dokładna. jakby jechał samochodem byłaby rozmazana a jechał dość szybko jak widać na załączonym filmiku.

      Usuń
    3. Nie jestem do końca przekonana, ale argument z mikrofonem jest mocny. Zwłaszcza, że to był jeszcze mikrofon kablowy, więc i tak nie mógł z niego korzystać jadąc, chociaż mogli mieć tam jakiś wzmacniacz i źródło prądu.

      Z drugiej strony za głową widać trybuny i tę jedną charakterystyczną dla Houston na górze (nigdy nie wyłączali na niej światła, bo to był taki korytarz pod dachem) ... Jest jeszcze opcja, że to wcale nie Houston ...tylko w takim razie co? Raczej nie On Tour 2 lub 3, bo z nich wszystkie kostiumy są znane.

      Jak byłam pewna, że to Houston, to zwątpiłam. :)) W sumie może być Las Vegas, bo tam na drugim planie siedziała orkiestra, więc to co wzięłam za oświetlony korytarz z trybuny z Houston, może być podestem orkiestry na chwilę oświetlonym.

      Cha, mam. Masz rację, to na 99% Vegas, wyślę Ci inne zdjęcie. Jak dobrze, że Ciebie mam za prywatnego eksperta na blogu. :)

      Usuń
  3. Koncerty trwały po 45 minur bez przerw bo wszystkie są w pełni kompletne na audio. Elvis nie zmieniał strojów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, to już jakaś informacja. Czyli w tamtej rozmowie z członkiem MM musiało chodzić o 1974 rok. Chyba, że pomylił areny i było to inne miejsce, a nie Houston.

      Jeśli chodzi o pęknięte kostiumy, to nie były tylko te dwa razy, tego było dużo więcej. Tak przynajmniej wynika z wypowiedzi Billa Belewa jak i członków MM.

      Usuń
  4. w 1974 roku też nie. Były dwa showy. jeden w całości udokumentowany.
    Też krótkie po 50 minut. Nie było szans.
    Może i było więcej przypadków pęknięć, ale Elvis zszedł tylko 2 razy z powodu stroju. Spowodowane to było tuszą. po prostu.
    Schodził więcej razy ale z innych powodów (1973 w Vegas z powodu głosu, 1975 w Ashville)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znalazłam tej rozmowy na kompie, więc nie wiem czy ją zapisałam. Tak jak pisałam w tekście, on tam nie podał z jakiego powodu, tylko tyle, że Elvis dał im znać żeby podjechali do platformy i jak to zrobili, to wsiadł do auta, zrobili jedno okrążenie i zjechali na chwilę. Nic więcej nie pamiętam. Jedyne co jeszcze, a czego tam nie napisałam, to że oprócz wiwatów były szmery zaskoczenia, gdy skierowali się do wyjazdu. Kojarzę, że była mowa o Houston, ale może wcale nie o ta arenę chodziło, może tylko ją przytoczył w rozmowie na zasadzie porównania? Na przykład "tak jak w Houston", "podobnie jak w Houston"?




      Usuń
    2. Wracając jeszcze do pękniętych kostiumów ... Bill mówił, że w 1969 roku nie mógł sobie poradzić z tym problemem, bo co wyjście Elvisa na scenę, to spodnie do szycia (wtedy używał tylko dwuczęściowych). To samo było później w pierwszych jumpsuitach, dlatego kombinowali z zaszewkami, których Elvis ma po cztery na plecach zamiast dwóch. Chodziło o to by spodnie w pupie były prawie luźne, ale wyglądały jak opięte, więc robiono przylegające, ale nie naciągnięte, w związku z tym by w pasie były dopasowane musieli dodać jeszcze dwie zaszewki by zebrać nadmiar materiału. Jak będę omawiać Concho (też 1970), to dołączę zdjęcia dwóch wersji - z dwoma i czterema zaszewkami z tyłu tego kostiumu.

      Usuń
    3. może było błędne tłumaczenie. dawał znak by podjechali tylko wtedy gdy kończył się show.. może zaskoczenie że był tak blisko trybun?
      gdyby coś takiego było , napewno dużo więcej byłoby publikacji.
      oczywiście kostiumy mogły pękać tak jak piszesz... cóż racja. ale nie schodził ze sceny. koncerty były krótkie . spodnie miał dobrze skrojone, może troche obcisłe ale gustownie. Tyle że skakał, robił skłony, wykopy, rozciągał się a tego nikt nie mógł do końca przewidzieć :)
      jestem ciekawy tych zaszewek.

      Usuń
  5. też się ciesze że moge pomóc choć niestety nie tyle w rozwikłaniu rodzaju kostiumu co miejsca.
    Vegas - sezon nr 2

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html