* Nagroda Grammy wzięła swój początek z Hollywood Walk of Fame w latach 50. (słynnej Alei Gwiazd w Los Angeles). Kierownictwo komitetu Walk of Fame, pracując nad stworzeniem listy ważnych osób z branży muzycznej, jakie mogliby kwalifikować do roli gwiazdy Walk of Fame, zdało sobie sprawę, że jest dużo więcej osób będących liderami w swojej branży, które nigdy nie zdobędą gwiazdy na Hollywood Boulevard (między innymi z uwagi na ograniczoność miejsca, a także fakt, iż nie były wykonawcami - piosenkarzami, aktorami itp.). Kierownictwo muzyczne postanowiło to naprawić, tworząc nagrodę podobną do Oscarów i Emmy. To był początek National Academy of Recording Arts and Sciences (Narodowej Akademii Sztuki i Techniki Rejestracji). Po podjęciu decyzji o utworzeniu takiej nagrody wciąż istniało pytanie, jak ją nazwać. Jedną z propozycji był "Eddie Award", by uczcić wynalazcę fonografu, Thomasa Edisona. W końcu zdecydowano się na użycie nazwy wynalazku Emila Berlinera - gramofonu - dlatego "Grammy Award". Stąd również wygląd statuetki w formie gramofonu. Trofea, z których każdy przedstawia pozłacany gramofon, są robione i składane ręcznie przez Billings Artworks w Ridgway w stanie Kolorado. Nagrody zostały przyznane po raz pierwszy w 1959 roku za 1958 rok.
Nagroda Grammy jest uważana za odpowiednik filmowego Oskara, telewizyjnego Emmy, teatralnego Tony, czy dziennikarskiego Pulitzera.
Generalnie wszystkie źródła jak mantrę powtarzają, że Elvis ma tylko trzy nagrody Grammy. Owszem, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko te główne i podstawowe kategorie. Oprócz nagród podstawowych i głównych, mamy też specjalne. Tutaj Elvis ma kolejnych osiem tytułów. Prześledźmy zatem jak to wszystko wygląda.
GRAMMY Awards
Elvis otrzymał trzy Grammy Awards, wszystkie za gospel:
- "How Great Thou Art" [pieśń]
- za najlepsze wykonanie sakralne (Best Sacred Performance), za 1967 rok, - "He Touched Me" [pieśń]
- za najbardziej inspirujące wykonanie (Best Inspirational Performance), za 1972 rok, - "How Great Thou Art" [pieśń (live)]
- za najbardziej inspirujące wykonanie (Best Inspirational Performance), za 1974 rok;
* Na Wikipedii jest całkiem sensowna lista kategorii. Zrobiono w niej nawet podział na te, które obecnie obowiązują i na te, które obowiązywały kiedyś. To stan na 2017 rok, natomiast na stronie Recording Academy jest informacjach o sporych zmianach w 2018 roku (znowu wywrócili połowę do góry nogami).
Mamy trzy nagrody Grammy Elvisa, więc rzecz z pozoru wydaje się prosta i oczywista. Niemniej wcale tak nie jest. Wątpliwości budzi przede wszystkim kwestia czy nagroda dotyczy utworu, czy całej płyty, bo to jednoznacznie nie wynika z dokumentu poświadczającego przyznanie nagrody lub nominacji. Rozstrzygnięcia nie ułatwia też mnogość kategorii, których liczba i nazwa zmienia się co roku (blisko 100). Taką sytuację mamy w przypadku pierwszych dwóch Grammy Elvisa, gdzie tytuły płyt zostały zaczerpnięte od piosenek, które się na nich znalazły - utwór "How Great Thou Art" na płycie "How Great Thou Art" (1967) i utwór "He Touched Me" na płycie "He Touched Me" (1972). W źródłach też są rozbieżności, nawet w tych, które uznawane są za wiarygodne. Przykłady:
"1 marca 1975 Elvis zdobył swoją trzecią nagrodę Grammy za swoją wersję "How Great Thou Art" z 1974 roku, w kategorii "Best Inspirational Performance", a album "How Great Thou Art", zdobył nagrodę Grammy w roku 1967."[Elvis Presley Fans of Nashville]
"How Great Thou Art – nagrodzony nagrodą Grammy album gospel Elvisa Presleya, wydany w 1967 roku."[Wikipedia PL]
"Był to także przykład roku szerokiego pasma zwycięzców, w którym wcześniej skandaliczny rockman Elvis Presley wygrał nagrodę dla najlepszego Sacred Performance za album How How Thou Art (...)."
[Recording Academy]
czerwony - błędna informacja;
"Tytułowa piosenka zdobyła nagrodę Grammy w 1967 roku dla najlepszego Sacred Performance."[Wikipedia EN]
zielony - poprawna informacja.
W jednym z opisów przeczytałam, że nagroda Best Sacred Performance (później przemianowana na Best Inspirational Performance) była przyznawana tylko za wykonania konkretnych utworów (nie płyt). W innym miejscu strony Recording Academy, podany jest historyczny zakres jej stosowania (od 1987 roku już się jej nie przyznaje): Best Gospel Other: Incl. [red. skrót od include] Sacred, Religious or Inspirational Recording, Musical or Non-Musical.
Z kolei niektóre z nich tak redagują tekst, żeby uniknąć dookreślania nagrody, czyli czy chodzi o utwór, czy o całą płytę. Ideą powstania nagrody było nagradzanie "nagrań", czyli pojedynczych utworów, za wykonanie, treść, kompozycje, jakość, technikę, wartość historyczną itp. Z czasem to się jednak zmieniło i choć Recording Academy dalej twierdzi, że chodzi o nagrania, to zmiany w obrębie kategorii, które co roku wprowadza, świadczą o tym, że wszystko to przesunęło się bardziej w stronę akcentów personalnych. Ponieważ Elvis otrzymał nagrody w początkowych latach, "przyjęłam", że wszystkie trzy dotyczą utworów, a nie płyt.
Podobnie jest z kategoriami. Raz czytamy, że "How Great Thou Art" (1967) było za Best Sacred Performance, a w innym miejscu, że to "He Touched Me" (1972) było za Best Sacred Performance, a "How Great Thou Art" (1967) za Best Inspirational Performance. W tej kwestii oparłam się na stronie Recording Academy, jako na najważniejszym źródle. To akurat można też zweryfikować w oparciu o dokument z przyznania nagrody, ale póki co znalazłam taki tylko do jednej z nich, pierwszej. Wynika z niego, że "How Great Thou Art" (1967) przyznano za Best Sacred Performance. Niemniej, w zasadzie to dwie różne nazwy tej samej nagrody*, ale o tym ludzie zwykle nie wiedzą i trzeba naprawdę wiele czasu poświęcić żeby dotrzeć do tej informacji.
* Nagroda ta była przyznawana w latach 1962-1986, przy czym w latach 1962-1971 nosiła nazwę Best Sacred Performance, a w latach 1972-1986 Best Inspirational Performance.
Znalazłam też dwa zdjęcia statuetek, na tyle wyraźne, że również da się z nich odczytać tekst. To pozwoliło potwierdzić, iż Gramy Award za "He Touched Me" (1972) i "How Great Thou Art" (1974) przyznano za Best Inspirational Performance. Podsumujmy:
1. "How Great Thou Art"
Kategoria: Best Sacred Performance
Za rok: 1967
Przyznana na: 10th Annual GRAMMY Awards (1967)
- 29 lutego 1968
Odbiór: poza oficjalną Galą
Za co: za wykonanie pieśni "How Great Thou Art"
Płyta: How Great Thou Art
Wydana: 27 lutego 1967
2. "He Touched Me"
Kategoria: Best Inspirational Performance
Za rok: 1972
Przyznana na: 15th Annual GRAMMY Awards (1972)
- 3 marca 1973
Odbiór: poza oficjalną Galą
Za co: za wykonanie pieśni "He Touched Me"
Płyta: He Touched Me
Wydana: 1 kwietnia 1972
3. "How Great Thou Art"
Kategoria: Best Inspirational Performance
Za rok: 1974
Przyznana na: 17th Annual GRAMMY Awards (1974)
- 1 marca 1975
Odbiór: poza oficjalną Galą
Za co: za wykonanie na żywo* pieśni "How Great Thou Art"
Płyta: Elvis Recorded Live On Stage In Memphis
Wydana: 7 lipca 1974
* Dokładnie za wykonanie "How Great Thou Art" podczas koncertu ?? marca 1974 roku w Memphis (w Midsouth Coliseum), który później wydano na płycie "Elvis Recorded Live On Stage In Memphis".
Ubawiłam się czytając preambułę do opisu nagród za 1967 rok. Znalazło się w niej zdanie o Elvisie:
"Był to także przykład roku szerokiego pasma zwycięzców, w którym wcześniej skandaliczny rockman Elvis Presley wygrał nagrodę dla najlepszego Sacred Performance (...)"
"This was also, for instance, a wide-ranging year of winners in which the formerly scandalous rocker Elvis Presley won Best Sacred Performance (...)"W 1967 roku, Elvisa nazywano jeszcze "skandalicznym", "gorszącym" rockamanem? :) Co prawda napisali: "wcześniej gorszący rockman", niemniej został wymienione w towarzystwie osób, które dostały nagrody w takich kategoriach, jakich byśmy się nigdy nie spodziewali (oksymoronicznych). Jak Elvis uznawany za gorszącego, za religijną pieśń, co stanowi niejako oksymoron. :)
W artykule "Elvis Presley and the Grammy Awards" na stronie Graceland, z 12 lutego 2016 roku, pod zdjęciem nagród Grammy napisano: "Elvis’ three Grammys have been on display at Hall of Gold at Graceland" (dziś już raczej w nowym kompleksie). Tylko ciekawe co tam zobaczymy, bo z pewnością nie oryginał statuetki Grammy z 1972 roku! Ponieważ ten sprzedano za 50 tysięcy dolarów na aukcji Gotta Have Rock and Roll, ponad dziesięć lat temu [dane aukcji: Lot #243: Elvis Presley "He Touched Me" 1972 Grammy Award; Minimum Bid: $50,000; Final Bid: $50,000; Number of Bids: 1; Auction closed on Tuesday, August 5, 2008]! Dowód póki co jest jeszcze dostępny w internecie na stronie domu aukcyjnego, a jeśli nie, to wśród zdjęć poniżej macie zrzut ekranu z tej strony aukcji. Czy dwie pozostałe, to też już tylko kopie? - nie wiem, ale niewykluczone.
Jeśli chodzi o trzecią nagrodę Grammy Elvisa za wykonanie na żywo "How Great Thou Art", to w źródłach też jest totalny bałagan. Każde z nich wskazuje na inny koncert. Jedyna pewna rzecz, to to, że chodziło o koncert w Memphis. Podczas trasy On Tour nr 11 (od 1 marca do 20 marca 1974 roku), Elvis dał pięć koncertów w Memphis, po dwa 16 i 17 marca i jeden 20 marca. Wszystkie je spotkamy w źródłach przypisane jako te, z których wykonanie "How Great Thou Art" zostało nagrodzone, co oczywiście prawdą być nie może, bo na płycie jest tylko jedna wersja piosenki, a nie pięć. Najwięcej wskazań jest na koncert z 16 marca 1974 roku, o godzinie 20:30, w Midsouth Coliseum w Memphis, chociaż nie brak też takich, które wskazują na pierwszy koncert tego dnia, ten o 14:30. W związku z tym tę kwestię uważam na razie za nierozstrzygniętą. Gdyby ktoś z was wiedział na pewno, to proszę o podpowiedź.
P. S.
Gdyby ktoś z was dysponował wyraźnym zdjęciem statuetki Grammy Award z 1967 roku lub dokumentami poświadczającymi przyznanie Grammy Award w 1972 i 1974 roku, to proszę o kontakt lub przesłanie ich na mój e-mail, będę wdzięczna, a czytelnicy usatysfakcjonowani, gdyż będą mieli komplet.
Nominacje GRAMMY Awards
Nagroda Grammy jest na tyle specyficzna, że już sama nominacja do niej (znalezienie się w finałowej piątce nominowanych) traktowana jest jak wyróżnienie, o mocy nieco pomniejszej nagrody. Dlatego w osiągnięciach artystów wyszczególniane są również nominacje, które nie zaowocowały przyznaniem nagrody głównej.
Elvis był nominowany do nagrody Grammy czternastokrotnie, z czego trzykrotnie wygrał, a jedenaście razy skończyło się na nominacjach:
►2nd Annual GRAMMY Awards (1959):
(Druga Coroczna Gala Grammy Awards - 29 listopada 1959)
- "A Fool Such As I" (Single) [utwór]
- w kategorii: Record Of The Year,
- rezultat: NOMINACJA; - "A Big Hunk O' Love" (Single) [utwór]
- w kategorii: Best Performance By A "Top 40" Artist,
- rezultat: NOMINACJA; - "A Big Hunk O' Love" [utwór]
- w kategorii: Best Rhythm & Blues Performance,
- rezultat: NOMINACJA;
(Trzecia Coroczna Gala Grammy Awards - 12 kwietnia 1961)
- "Are You Lonesome Tonight?" (Single) [utwór]
- w kategorii: Record Of The Year,
- rezultat: NOMINACJA; - "Are You Lonesome Tonight?" (Single) [utwór]
- w kategorii: Best Vocal Performance Single Record Or Track, Male,
- rezultat: NOMINACJA; - "G.I. Blues" (Album) [płyta]
- w kategorii: Best Vocal Performance Album, Male,
- rezultat: NOMINACJA; - "G.I. Blues" (Motion Picture) (Album) [płyta]
- w kategorii: Best Sound Track Album Or Recording Of Original Cast From Motion Picture Or Television,
- rezultat: NOMINACJA; - "Are You Lonesome Tonight?" (Single) [utwór]
- w kategorii: Best Performance By A Pop Single Artist,
- rezultat: NOMINACJA;
(Czwarta Coroczna Gala Grammy Awards - 29 maja 1962)
- "Blue Hawaii" (Motion Picture) (Album) [płyta]
- w kategorii: Best Sound Track Album Or Recording Of Original Cast From Motion Picture Or Television,
- rezultat: NOMINACJA;
(Jedenasta Coroczna Gala Grammy Awards - 12 marca 1969)
- "You'll Never Walk Alone" (Album) [płyta]
- w kategorii: Best Sacred Performance,
- rezultat: NOMINACJA;
(Dwudziestapierwsza Coroczna Gala Grammy Awards - 15 lutego 1979)
- "Softly, As I Leave You" (Single) [utwór]
- w kategorii: Best Country Vocal Performance, Male,
- rezultat: NOMINACJA;
GRAMMY Lifetime Achievement Award
Bing Crosby Award - w 1982 roku przemianowana na GRAMMY Lifetime Achievement Award
Rok przyznania: 1971
Odbiór: poza oficjalną Galą
To czwarta nagroda Grammy Elvisa, a w zasadzie druga patrząc chronologicznie. Otrzymał ją w 1971 roku za całokształt działalności.
Grammy Lifetime Achievement Award jest nagrodą przyznawaną „wykonawcom, którzy w trakcie swojego życia mieli wybitny wkład na polu nagrywania muzyki”. Pierwszy raz przyznano ją w 1963 roku Bingiemu Crosby, na cześć którego nosiła swoją pierwszą nazwę Bing Crosby Award. W latach 1963 - 1984 była przyznawana sporadycznie (nie w każdym roku) i tylko jednej osobie (wyjątek 1972 rok, kiedy to przyznano ją dwóm osobom), dzięki czemu cieszyła się wielkim prestiżem. Od 1984 roku zaczęto przyznawać ją corocznie (z wyjątkiem 1988 roku, kiedy nie przyznano jej wcale, ponieważ rok wcześniej przyznano ją hurtem aż dwunastu osobom) i wielu osobom jednocześnie, czasem jest to aż kilkanaście nazwisk.
Elvis był szóstą osobą uhonorowaną w dwudziestojednoletniej historii tej nagrody (licząc do 1984 roku, kiedy to zmieniła swój charakter na coroczny i masowy): 1963 Bing Crosby, 1965 Frank Sinatra, 1966 Duke Ellington, 1967 Ella Fitzgerald, 1968 Irving Berlin, 1971 Elvis Presley.
Kiedy Elvis dostał tę nagrodę nazywała się jeszcze Bing Crosby Award, chociaż była przyznawana przez to same gremium (National Academy of Recording Arts and Sciences, w skrócie Recording Academy lub NARAS), co Grammy Awards. W 1982 roku postanowiono to zmienić i ujednolicić nazwę. Wtedy zmieniono ją na Grammy Lifetime Achievement Award.
Nagroda za Zasługi Specjalne [red. Grammy Lifetime Achievement Award] przyznawana jest w głosowaniu członków Narodowej Rady Akademii Nagraniowej wykonawcom, którzy w swoim życiu dokonali twórczego wkładu o wyjątkowym znaczeniu artystycznym w dziedzinie nagrań. (Do 1972 roku obejmowano nią osoby, które nie były wykonawcami). [Recording Academy]
This Special Merit Award [red. Grammy Lifetime Achievement Award] is presented by vote of the Recording Academy's National Trustees to performers* who, during their lifetimes, have made creative contributions of outstanding artistic significance to the field of recording. (*Through 1972, recipients included non-performers). [Recording Academy]
Nagroda Grammy Lifetime Achievement Award przyznawana jest przez The Recording Academy dla "wykonawców, którzy w swoim życiu dokonali twórczego wkładu o wybitnym znaczeniu artystycznym w dziedzinie nagrań". Ta nagroda różni się od nagrody Grammy Hall of Fame, która honoruje konkretne nagrania, a nie pojedyncze osoby oraz od nagrody Grammy Trustees Award, która honoruje osoby nie będące performerami (wykonawcami). [Wikipedia]
The Grammy Lifetime Achievement Award is awarded by The Recording Academy to "performers who, during their lifetimes, have made creative contributions of outstanding artistic significance to the field of recording". This award is distinct from the Grammy Hall of Fame Award, which honors specific recordings rather than individuals, and the Grammy Trustees Award, which honors non-performers. [Wikipedia]
Nagroda za Zasługi Specjalne [red. Grammy Trustees Award] przyznawana jest w głosowaniu członków Narodowej Rady Akademii Nagraniowej osobom, które podczas swojej kariery muzycznej wniosły znaczący wkład, inny niż wykonawstwo, w dziedzinie nagrań. (Do 1983 roku obejmowała również wykonawców.) [Recording Academy]
This Special Merit Award [red. Grammy Trustees Award] is presented by vote of the Recording Academy's National Trustees to individuals who, during their careers in music, have made significant contributions, other than performance*, to the field of recording. (*Through 1983, recipients included performers). [Recording Academy]
Nagroda Grammy Trustees Award przyznawana jest przez The Recording Academy "osobom, które podczas swojej kariery muzycznej wniosły znaczący wkład, inny niż wykonawstwo, w dziedzinie nagrywania". Od 1983 roku wykonawcy mogli również otrzymać tę nagrodę. Ta nagroda różni się od nagrody Grammy Lifetime Achievement Award, która nagradza wykonawców. [Wikipedia]
The Grammy Trustees Award is awarded by The Recording Academy to "individuals who, during their careers in music, have made significant contributions, other than performance, to the field of recording". From 1983 onwards, performers could also receive this award. This award is distinct from the Grammy Lifetime Achievement Award, which honors performers. [Wikipedia]
GRAMMY Hall of Fame
GRAMMY Hall of Fame została ustanowiona przez Recording Academy's National Trustees w 1973 roku, aby uhonorować nagrania o trwałym znaczeniu jakościowym lub historycznym, które mają co najmniej 25 lat. Wprowadzeni są wybierani corocznie przez specjalny komitet, składający się z wybitnych i doświadczonych specjalistów ze wszystkich dziedzin sztuki nagraniowej.
Do GRAMMY Hall of Fame Elvis został wprowadzony siedmiokrotnie, z następującymi wykonaniami swoich utworów:
- "Hound Dog" [utwór]
- wydany na singlu RCA Victor (1956),
- wprowadzony w 1988 roku; - "Heartbreak Hotel" [utwór]
- wydany na singlu RCA Victor (1956),
- wprowadzony w 1995 roku; - "That's All Right" [utwór]
- wydany na singlu Sun (1954),
- wprowadzony w 1998 roku; - "Suspicious Minds" [utwór]
- wydany na singlu RCA Victor (1969),
- wprowadzony w 1999 roku; - "Don't Be Cruel" [utwór]
- wydany na singlu RCA Victor (1956),
- wprowadzony w 2002 roku; - "Are You Lonesome Tonight" [utwór]
- wydany na singlu RCA Victor (1960),
- wprowadzony w 2007 roku; - "Jailhouse Rock" [utwór]
- wydany na singlu RCA Victor (1957),
- wprowadzony w 2017 roku;
Nie udało mi się ustalić, gdzie GRAMMY Hall of Fame ma swoją ekspozycję. Nie ma tej informacji ani na stronie Recording Academy, ani na stronie Wikipedii. Tymczasem National Academy of Recording Arts and Sciences ma dwanaście oddziałów rozsianych w różnych miejscach Stanów Zjednoczonych (w Atlancie, Chicago, na Florydzie, w Los Angeles, Memphis, Nashville, Nowym Jorku, Pacific Northwest, Filadelfii, San Francisco, Teksasie i Waszyngtonie), lecz w którym z nich jest ta wystawa (bo jest gdzieś na pewno) trudno powiedzieć. Z kolei na swojej stronie informuje wyłącznie o Grammy Museum, które mieści się w Los Angeles. Jednak wiele wskazuje, że Grammy Hall of Fame znajduje się w Musicians Hall of Fame and Museum w budynku Nashville Municipal Auditorium w Nashville (TN) lub w GRAMMY Museum Gallery w budynku Musicians Hall of Fame and Museum w Los Angeles (LA). Być może "Musicians Hall of Fame" (w Los Angeles) należy rozumieć jako "Grammy Hall of Fame", a nazwy stosowane są wymiennie.
Z baz nagród Grammy wynika, że w tej grupie nie przyznano żadnych głównych nagród, ale kilkanaście pozycji było do nich nominowanych:
- "For LP Fans Only" [album], wykonawca: Elvis Presley,
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Recording_Package
- "How Great Thou Art" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Engineered Album, Non-Classical,- dla: James Malloy, engineer,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Engineered_Album,_Non-Classical
- "Elvis Aron Presley" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Album Notes,- dla: Lauren Lortie,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Album_Notes
- "A Golden Celebration" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Historical Album,- dla: Gregg Geller & Joan Deary, album producers (Elvis Presley) [RCA],- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Historical_Album;
- "A Golden Celebration" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Album Notes,- dla: Z Factor i Lorene Lortie,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Album_Notes
- "The Complete Sun Sessions" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Album Notes,- dla: Peter Guralnick,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Album_Notes;
- "Elvis: The King Of Rock'n'Roll - The Complete 50's Masters" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Historical Album,
- dla: Ernst Mikael Jorgensen i Roger Semon, producent (Elvis Presley) [RCA],
- rezultat: NOMINACJA,
- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Historical_Album;
- "Elvis: The King Of Rock'n'Roll - The Complete 50's Masters" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Recording Package,
- dla: Ria Lewerke i Norman Moore,
- rezultat: NOMINACJA,
- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Recording_Package;
- "Elvis: The King Of Rock'n'Roll - The Complete 50's Masters" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Album Notes,
- dla: Peter Guralnick,
- rezultat: NOMINACJA,
- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Album_Notes;
- "From Nashville to Memphis: The Essential 60s Masters" [album], wykonawca: Elvis Presley,
- w kategorii: Best Album Notes,- dla: Peter Guralnick,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Album_Notes;
- "Young Man With The Big Beat: The Complete '56 Elvis Presley Masters" [album], wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Historical Album,- dla: Ernst Mikael Jorgensen, producent kompilacji; Vic Anesini, inżynier masteringu,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Historical_Album;
- "My Happiness", wykonawca: Elvis Presley,- w kategorii: Best Recording Package,
- dla: Nathanio Strimpopulos,
- rezultat: NOMINACJA,
- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Recording_Package;
- "The King", główny bohater: Elvis Presley,
Rezultat: nie przyznano
- "Graceland" [utwór], wykonawca: Paul Simon,
- w kategorii: Best Male Pop Vocal Performance,- dla: Paul Simon,- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Male_Pop_Vocal_Performance;
- "Graceland" [album], wykonawca: Paul Simon,
- w kategorii: Album of The Years,
- dla: Paul Simon,
- rezultat: NOMINACJA,- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Album_of_the_Tear;
Paul Simon był i jest wielkim fanem Elvisa Presleya. Gdy tworzył materiał na płytę, specjalnie pojechał do Graceland szukać inspiracji w miejscu zamieszkania swojego muzycznego guru. Pomogło. Powstał album "Graceland", nazwany tak na cześć posiadłości Króla, w której Paul znalazł inspirację do napisania utworów na płytę. Jest to jego najlepiej się sprzedający album na świecie w całej karierze.
- "Calling Elvis" [singiel video], wykonawca: Dire Straits,- w kategorii: Best Music Video, Short Form,
- dla: Dire Straits,
- rezultat: NOMINACJA,
- strona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grammy_Award_for_Best_Music_Video;
Wiele osób zadaje sobie pytanie dlaczego tylko trzy i dlaczego wszystkie za gospel. Żeby to zrozumieć trzeba się przyjrzeć procedurze zgłaszania, nominowania i nagradzania wykonań utworów.
Etap II - Weryfikacja zgłoszeń
"Wpisy są nagraniami zgłoszonymi do rozpatrzenia przez GRAMMY [red. w rozumieniu Recording Academy]. Zgłoszenia spełniające wszystkie wymagania kwalifikacyjne są następnie głosowane przez uprawnionych członków Akademii, a wyniki tego głosowania są nominacjami."
"Zaplanowano sesję dla ponad 350 ekspertów z różnych dziedzin [red. w 2018 roku], aby upewnić się, że nagrania spełniają określone kwalifikacje i zostały umieszczone w odpowiednich dziedzinach, takich jak Rock, R & B, Jazz, Country, Gospel, New Age, Rap, Reggae, Classical i Latin itp. Celem ich pracy nie jest dokonywanie artystycznych lub technicznych ocen nagrań, ale raczej upewnienie się, że każdy wpis jest kwalifikowalny i umieszczony w odpowiedniej kategorii."
Etap III - Wyłonienie nominowanych
Uzyskane listy zatwierdzonych (zweryfikowanych) zgłoszeń rozsyłane są do członków głosujących, z których każdy może nominować w ramach czterech głównych kategorii (Nagranie Roku, Album Roku, Pieśń Roku i Najlepszy Nowy Artysta) oraz w ramach kategorii wyspecjalizowanych. Natomiast do kategorii nagród specjalnych, na tym etapie głosowania (pierwszym) nominują odrębne komisje. I teraz wypadałoby przedstawić według jakich zasad, czego nie zrobię, bo nie do końca jest to dla mnie jasne. Zarówno na stronie Recording Academy jak i w obu Wikipediach (polsko i angielskojęzycznej) nie jest to precyzyjnie dopowiedziane. Dlatego pozwolę sobie wrzucić bez wyjaśniania kilka cytatów ze strony NARAS, a także odesłać was do tabeli kategorii Grammy, którą zamieściłam na końcu postu. Przygotowałam ją w oparciu o dane z 2017 roku, gdzie było 31 wyspecjalizowanych kategorii (te na czerwono), teraz będzie ich 30 (w 2018 roku).
"Następnie członkowie Akademii głosują wyłącznie w swoich kategoriach eksperckich, w maksymalnie dziewięciu dziedzinach nominacji."
"Aby zapewnić jakość głosowania, członkowie są proszeni o głosowanie tylko w swoich obszarach kompetencji. Mogą głosować w maksymalnie 15 kategoriach w polach gatunków plus w czterech w kategoriach ogólnych (rekord roku, album roku, piosenka roku i najlepszy nowy artysta)."
Etap IV - Ostateczny wybór laureata
"Po ogłoszeniu kompletnej listy nominacji, do członków Akademii wysyłane są formularze do ostatecznego głosowania. Mogą oni głosować w ogólnych kategoriach, a także w nie więcej niż dziewięciu z 30 obszarów gatunków."
"Ostateczne głosowania są wysyłane do wyselekcjonowanych członków głosujących. W tym głosowaniu uwzględniono także finalistów określonych przez specjalne komisje nominacyjne*. W tej ostatniej rundzie członkowie Akademii nagraniowej mogą głosować w maksymalnie 15 kategoriach w polach gatunków plus w czterech kategoriach generalnych (Rekord Roku, Album Roku, Piosenka Roku i Najlepszy Nowy Artysta)."
Wyniki głosowania członków nie są znane przed ceremonią wręczenia nagród GRAMMY. Nazwiska zwycięzców są dostarczane przez firmę Deloitte w zapieczętowanych kopertach bezpośrednio na galę, a laureaci nagrody zostają ujawnieni dopiero podczas gali GRAMMY Awards.
Zwycięzcy* nagrody GRAMMY podpisują i wyrażają zgodę na warunek wstępny otrzymania statuetki GRAMMY Award. I to jest też ciekawa sprawa. Najbardziej zaskoczyło mnie to, że statuetka nie stanowi własności laureata, tylko Recording Academy, mimo iż fizycznie jest u niego (laureata)!
"Potwierdzasz i zgadzasz się na posiadanie statuetki, ale nie na własność, która jest zarezerwowana dla Akademii Nagrań."
"(...) także inne publiczne lub komercyjne wykorzystanie statuetki przez użytkownika lub dowolną stronę trzecią, bez uprzedniej wyraźnej pisemnej zgody Akademii Nagrań, jest surowo zabronione."
"Jaka jest różnica między głosowaniem w pierwszej a głosowaniem w ostatniej kolejności?
W pierwszym głosowaniu wyborcy wybierają pozycje, które według nich powinny otrzymać nominacje do GRAMMY. W ostatecznym głosowaniu wyborcy wybierają pozycje, które według nich powinny otrzymać nagrody GRAMMY."
(z odpowiedzi Marty Lackera na pytania fanów)
– Nie mogę się domyślić, dlaczego ELVIS nigdy nie otrzymał nominacji do GRAMMY na przykład za ELVIS IN MEMPHIS, czy ELVIS THAT’S THE WAY IT IS?!
– Możesz podziękować za to Parkerowi, że trzymał Elvisa oddzielnie od wszystkich innych artystów, nawet tych z RCA. Większość wytwórni nakłania wszystkich swoich ludzi do głosowania na swoich artystów, ale z powodu nalegań Parkera, że nie zrobią nic bez jego pozwolenia, wytwórnia nie zawracała sobie tym głowy.
To również wstyd i czarna plama na Grammies, że nigdy nie otrzymał ich za swoje rockowe i popowe płyty."
(z odpowiedzi Marty Lackera na pytania fanów)
– Czytałem, że Atlantic Records złożyło ofertę na kontrakt Elvisa do Sun'a. Atlantic była małą, rozwijającą się, niezależną wytwórnią płytową w 1955 roku [red. choć założoną już w 1947 przez amerykańskiego Turka Armeta Erteguna i Amerykanina Jerry'ego Wexlera] i udało im się zebrać tylko 25 000 $. Oboje wybrali się z Nowego Jorku do Memphis, ale było już za późno, Parker zawarł umowę z RCA. Naprawdę chcieli Elvis.
– Gdyby Jerry i Ahmet* podpisali Elvisa, miałby lepszą ofertę i lepiej by się nim zajęli. Jestem pewien, że dopilnowaliby aby został uhonorowany znacznie większą liczbą Grammy zamiast tych trzech, które zdobył za swoje ewangeliczne rekordy.
Parker i RCA nie przejmowali się tym, interesowały ich tylko pieniądze.
W jednym z wywiadów (ale nie z Martym, tylko z kimś innym, nazwiska nie pamiętam) czytałam, że w środowisku muzycznym zbliżonym do Recording Academy i RCA stale krążyły plotki, a nawet przez jakiś czas całkiem głośno o tym mówiono, że Parker wręcz wpływał na Akademię i jej glosujących by odpuścili sobie Elvisa.
Schemat wyłaniania nominowanych i laureatów przez Recording Academy w poszczególnych kategoriach - aktualnie obowiązujący (wcześniej to się zmieniało),
- Grammy (to określenie również w odniesieniu do samych nagród, głównie),
- Grammies,
- National Academy of Recording,
- (jeszcze jedna nazwa była, ale mi uciekła).
Nigdy nie interesowałam się nagrodami Grammy i podziwiam Cię za wyczerpujący post na temat tych nagród dla wielkiego Elvisa.
OdpowiedzUsuńAniu ja też nie, ale musiałam "zbadać" sprawę z powodu Elvisa. Swoją drogą dzięki niemu wiele się dowiedziałam.
Usuńkróciutko:
OdpowiedzUsuń3 grammy
how great '67- utwór
he touched me '72 - album
nagranie live - 20.03.74 bo taki album był wydany za życia. z tego show.
parker. cóż.
jego polityka izolowania elvisa.
"elvis ponad wszystkim" tak go lansował celowo, bo bał się że go straci. więc dawał mu kłody pod nogi, by go nie tracić
a jeśli go tracił to próbował odzyskiwać jego popularnośc.
parker nie wierzył w niego. albo nie wierzył ze tak szybko się wybije. więc jak był Elvis już za dobry to
w '58 wymyślił woja
potem pozwolił mu zaistnieć by kasa się zgadzała. potem gdy był znów za dobry to:
w '63 wpakował go w filmy
gdy go tracił bo nie zarobi kasy to powstał comeback '68 (dobrze że nie-swiąteczny)
a gdy znowu był za dobry na trasach to po aloha było vegas a nie world tornee... itp.
aż w końcu gdy nie miał argumentów lepsza była śmierć mistrza.
problem parkera-dać mu coś to obróci w złoto, ale nie wymyśli niczego nowego i twórczego. albo debil. albo świadome działanie. tak czynił dla elvisa. nie za mało, nie za dużo. Jak był za dobry to go skracał, jak słabnął to musiał coś robić i ratować jego karierę.
dziwne że el' nie wyjechał samowolnie zagranice. coś musiało go trzymać. i że na to gówno się cały czas godził.
Co do grammy. Byłem w 2015 i 2017. robiłem fot kilku statuetkom. wrzucę je tobie na mail. Jest ich sporo, ale niestety nie robiłem wielu zdjęć im. ale widziałem całkiem było ich sporo naprawdę.
Nie Krzysiu, wszystkie trzy za utwory, żadna Grammy nie jest za album. Ryłam miesiąc w źródłach by to rozszyfrować, bo już sama miałam mętlik w głowie, co źródło to inne info. Teraz znowu zwątpiłam, ech ...
OdpowiedzUsuń20 marca 1974? Możliwe, ale nie mam przekonania. Australia twierdzi, że koncert o 14:30 17 marca. Wiele źródeł mówi o 16 marca (najwięcej), ale który koncert już nie podają. Sporo źródeł mówił, że wtedy był w jumpsuicie "Arabian", tylko w tym kostiumie wystąpił dwa razy w Memphis - 16 marca o 20:30 i 20 marca o 20:30. Część źródeł powołuje się na występ w "Stone Flame Suit" (inaczej Fire), w tym Australia, a to było 17 marca o 14:30. Krzysiu mam łeb jak sklep, nie wiem nic. :)
Próbowałam wyszukać w informacjach o płycie, ale też nic, tylko tyle, ze koncert marcowy w Memphis.
Co do Parkera, to w pełni się z Tobą zgadzam. Szkoda słów. Dlatego jak mi ktoś z fanów Elvisa pieje nad nim z zachwytu i opowiada jakim to był wspaniałym menadżerem, to mi się agresory uruchamiają. :)
Super, dzięki Krzysiu.
20 marca 1974 napewno.
OdpowiedzUsuń17 marca nie gdyż nie wydano wtedy tego w soundboard. Było to kiepskiej jakości nagranie z publiki. Dopiero parę lat temu wydano dobrej jakości ten show.
Album jaki został nagrany wtedy to był z 20 marca. Tylko nie zmieścił się na płycie . Wydano skrócony zapis show i z tego show jest bowiem great thou artykuły. Jest to ten show bo tylko tam śpiewał lawdy miss clawdy.
😊😊
Chodzi o to że nagrano wszystkie 5 shoes ale wtedy opublikowali i wydali na płycie te z 20.03. i to nie w całości.
OdpowiedzUsuńDzięki Krzysiu. Skoro jesteś pewny to ja też. :)
OdpowiedzUsuńTeraz widzę, że nie wyjaśniłam Tobie dlaczego twierdzę, iż wszystkie trzy Grammy były za utwory. Gdzieś tam znalazłam opis starych kategorii dla gramy (bo współczesne są w Wikipedii oraz jednym zdaniem wyjaśnione na stronie Academy). Natomiast do starych długo nie mogłam dotrzeć. I tam pisało, że dla kategorii "Muzyka gospel, soul i inna chrześcijańska" nagroda Best Sacred Performance, później przemianowana na Best Inspirational Performance, była przyznawana tylko za pojedyncze utwory (na przełomie lat 60. i 70, nie pamiętam dokładnie roku, chyba 1969, ale musiało to być między 1967 a 1972, została zmieniona na Best Inspirational Performance, a tak w ogóle przyznawano ją tylko w latach 1962–1986).
Nie mogę teraz zlokalizować tej strony, ale na Grammy piszą: Best Gospel Other: Incl. Sacred, Religious or Inspirational Recording, Musical or Non-Musical
UsuńZawsze jak chodzi o nagrania (pojedyncze piosenki), to używają "recording", a jak o płytę, to "album".
https://www.grammy.com/grammys/awards/winners-nominees/148
Wysłałem parę zdjęć na maila .może się przydadzą😊
OdpowiedzUsuńDzięki, zawsze się przydadzą. :)
OdpowiedzUsuń;
OdpowiedzUsuńO, krasomówca! :P :)))
OdpowiedzUsuń