Nazwa alternatywna: White Tassel Suit
Inne nazwy: White Outfits Suit, White Indian Fringe Suit
Linia / Seria: Karate Style / Fringe / Knot
Kolor wiodący: biały
Linia kolorystyczna: biała
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 2
- kombinezon - z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem wykończonym trzema guzikami po każdej ze stron (razem sześć na rękawie); guziki pokryte białym materiałem; rozcięcie na torsie wykończone napami, ułożonymi w dużych odstępach; boki kostiumu (od pach po krańce nogawek) oraz tylni grzbiet rękawów (od rozcięcia mankietu po szew na ramieniu), wykończone frędzlami; tors kostiumu pokryty parami tunelowych nap, przez które przeciągnięto a następnie przewiązano krótkie tasiemki (przez każdą parę); nogawki rozkloszowane bez fałdy lub z białą fałdą (patrz opis); kołnierz napoleoński, ozdobiony napami;
- pasek I - biała makrama; na obu końcach długie frędzle;
- pasek II - niebieska makrama; na obu końcach długie frędzle, na których umieszczono złote, skośno-tulejowe korale w różnych odległościach i w różnym zagęszczeniu; złote wplecenie biegnące środkiem, wykonane z użyciem złotej przędzy i złotych korali;
- pasek III* - czarna makrama, z wplecionymi klejnotami; na obu końcach długie frędzle (patrz pierwszy Ex Post);
Chustki dla publiczności: prawdopodobnie białe i niebieskie + kolorowe szaliki;
Projekt i wykonanie: Bill Bellew; IC Costume Co.
Używany na koncertach:
- 26 stycznia 1971 roku, o godzinie 22:00 (Opening Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (biała makrama);
- 13* lutego 1971 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (czarna makrama) (patrz Ex Post z 27 czerwca 2017 roku);
- 18 sierpnia 1971 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (wrzosowa lub niebieska makrama; patrz opis);
- 20 sierpnia 1971 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas, NV (wrzosowa lub niebieska makrama; patrz opis);
- Sezon 4 (od 26 stycznia do 23 lutego 1971 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty, poza wymienioną wyżej, nie są znane);
- Sezon 1 (od 20 lipca do 2 sierpnia 1971 roku) w Sahara Hotel w Lake Tahoe, NV (dokładne daty nie są znane);
- Sezon 5 (od 9 sierpnia do 6 września 1971 roku), w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty, poza dwoma wymienionymi wyżej, nie są znane; patrz opis);
Opis:
W pierwszych jumpsuitach Elvisa całe zdobienie ograniczało się do użytej w nich pasmanterii. Później pojawiło się kilka kostiumów z wykorzystaniem frędzli, troczków, sznurówek, a "White Knot Suit" właśnie do nich należy.
W kostiumie tym po raz pierwszy Elvis wystąpił w International Hotel w Las Vegas (NV), na przełomie stycznia i lutego (Sezon 4, od 26 stycznia do 23 lutego 1971 roku), ale używał go też w Lake Tahoe (Sezon 1, od 20 lipca do 2 sierpnia). Na pewno wystąpił w nim również podczas letniej tury występów w International Hotel w Las Vegas (Sezon 5, od 9 sierpnia do 6 września 1971 roku), chociaż w tym czasie scenę zdominowały już komplety z serii "Cisco Kid", które w pierwszej połowie roku zakładał rzadziej. Jeśli chodzi o Sezon 5, to małe dopowiedzenie. W pierwszym tygodniu Elvis założył kilka kostiumów, które wcześniej nosił już w tym roku na scenie, jeszcze przed sierpniem (z całego okresu, od stycznia poczynając).
Niepewną kwestią pozostaje fałda w nogawkach spodni. Na szkicu projektowym nie została zaznaczona w jednoznaczny sposób, choć rozkloszowanie nogawki jest wyraźne. Niestety na skąpym materiale zdjęciowym, też tego nie widać. Aczkolwiek jest to znana informacja, bo kostium jest wystawiony w Graceland i każdy może go sobie podejrzeć (tylko najpierw trzeba tam się znaleźć), lecz nie udało mi się dotrzeć do odpowiedniego zdjęcia ani innego materiału, który pozwoliłby to ustalić (opieram się tylko na filmikach, fotografiach i treściach jakie znajdę). Z kolei oglądając klip z koncertu wydaje się być na nim widoczna (biała).
"White Knot Two Piece Suit" - tył |
Przeglądając załączony tu filmik, klatka po klatce, przynajmniej można odnieść takie wrażenie. W pewnym momencie, gdy Elvis odwraca się bokiem, to jakby frędzle z pleców uniosły się pod wpływem tego obrotu. Tylko przy tej jakości filmu może to być po prostu złudzeniem, efektem wywołanym przez coś zupełnie innego, co z frędzlami na kostiumie nie ma nic wspólnego.
Kwestia ilości egzemplarzy. Wszystko wskazuje na to, że kostiumy z 1971 roku nie miały dubli, czyli były wykonywane w pojedynczych egzemplarzach. Przypuszczalnie "White Knot Suit" także.
Do kogo należy pomysł na taki akurat kostium też nie wiemy na pewno, prawdopodobnie do Billa Belewa.
Jumpsuitu "White Knot Suit" nie ma w ofercie handlowej sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. Natomiast można go zobaczyć na ekspozycji w Graceland, aczkolwiek na zdjęciach ostatnio się nie pojawia. Może dlatego, że ludzie wolą fotografować te bardzie zdobne stroje.
P. S.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (27 czerwca 2017 roku):
Tu i ówdzie spotykałam się z informacją, że Elvis miał jeszcze jeden jumpsuit "Knot", który różnił się kolorem tasiemek (rzemyków), były rzekomo ciemne, najprawdopodobniej czarne. Tak przynajmniej wyglądały w światłach sceny. Dotąd ignorowałam tę informację, gdyż w moim odczuciu nie było nic wiarygodnego na poparcie tej pogłoski.
Wersja naszkicowana przez Elaine Christan |
Szczególnie zainteresował mnie jej opis jumpsuitu Elvisa, w którym wystąpił 13 lutego 1971 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), w International Hotel w Las Vegas (NV). Był to "White Knot Suit", ale z czarnymi, a nie z białymi rzemykami, do którego ubrał pas z czarnej makramy, z wplecionymi klejnotami (biżuterią, świecidełkami). Elaine starała się nam pokazać jego wygląd, przerabiając inne zdjęcie Elvisa z tamtego okresu (patrz zdjęcie po lewej).
Początkowo pomyślałam sobie, że to nie był wcale drugi "White Knot Suit", tylko zmieniano tasiemki (rzemyki), podobnie jak to miało miejsce z koralami przy "White Fringe Suit". Nic jednak nie wskazuje na to, żeby Elvis zakładał ten kostium jakoś szczególnie często, zatem dubel nie był potrzebny.
Poza tym, Elaine wyraźnie napisała w swoim pamiętniku "z dużymi, metalowymi pierścieniami, przez które przewiązano czarne, skórzane tasiemki". Tymczasem, znany nam "White Knot Suit" ma małe napy tunelowe, przez które przewiązano rzemyczki. Wszystko zależy od tego, czym dla Elaine były "duże pierścienie" - duże, bo pomieściły tasiemki, czy duże optycznie. Z jej wypowiedzi wynika też, że raczej nie był to "White Knot Suit" z czarnymi rzemykami, a trochę inny kostium, z nieco szerszymi tasiemkami z czarnej skóry - "White Knot Black Ribbons Suit". Pierścienie też, nie muszą oznaczać małych nap tunelowych, tylko duże krążki, jakie znamy z "White Concho Suit", a wtedy mamy już zupełnie inny kostium.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (18 grudnia 2017 roku):
Jumpsuit "White Knot Suit" nadal jest w Graceland. Pokazano go ostatnio na wystawie "Elvis on tour", w londyńskim The O2, która będzie tam od 3 listopada 2017 roku do 4 lutego 2018 roku. Znalazł się tam również szkic projektowy tego kostiumu.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (26 maja 2019 roku):
Od listopada 2018 roku, praktycznie do dziś, firma B & K Enterprises Costume Co. przeorganizowuje swoją stronę sklepową (po raz kolejny). Poszerzyła również swoją ofertę o kilka kostiumów Elvisa znanych ze sceny, których dotąd nie miała. Pojawiły się też nowe repliki pasów, między innymi liliowa makrama, jaką znamy z występów Elvisa na scenie w tym kostiumie oraz w "White Checkerboard Suit".
Trudno mi powiedzieć na ile makrama jest zgodna z oryginałem, gdyż ten na zdjęciach ze sceny nie jest zbyt wyraźny. W każdym razie szerokość i układ się zgadza, kolor mniej więcej też, aczkolwiek trudno ocenić wzór splotu (patrz zdjęcia). W oryginale środkowa część była wykonana ze splotu złotego sznurka, podczas gdy w replice zastosowano złote, ażurowe tulejki.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (13 września 2019 roku):
Znalazłam unikatowe zdjęcie Elvisa w jumpsuicie "White Knot Suit" oraz ... kolorowym szaliku w geometryczne wzory. Niestety zdjęcie jest czarno-białe (patrz pod koniec postu).
Elvis wychodził na scenę głównie z chusteczkami, które później wręczał publiczności, choć podczas pierwszych koncertów w 1969 roku nie było to jeszcze zamiarem, chusteczka pełniła funkcję elementu stroju. Natomiast w latach 1969-1971 (zwłaszcza w 1969 roku) zdarzało się, że zamiast chusteczki miał na szyi szaliczek i na tym zdjęciu mamy właśnie tego przykład. Rok 1971 jest uznawany za ostatni, w którym używał szalików, niemniej ponoć w późniejszych latach przynajmniej na jednym z koncertów użył również szalików, tak przynajmniej twierdzą uczestnicy koncertu. Niestety nie pamiętam o jaki koncert chodziło.
Replika liliowej makramy ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co., jaką znamy z występów Elvisa na scenie w kostiumie "White Knot Suit" i "White Checkerboard Suit" (w sklepie pojawiła się w maju 2019 roku)
Jumpsuit "White Knot Suit" pokazywany na wystawach w Graceland. Niestety zdjęcia nie są ani dobrej jakości, ani dobrze wykadrowane (doły kostiumu są ucięte lub przysłonięte i wszystkie ujęcia w zasadzie są takie same). Ostatnie pięć, to świeżutkie zdjęcia z wystawy "Elvis on Tour", trwającej właśnie w Londynie, na obiekcie O2
No i miałam czuja, to kiepski fotomontaż, nieudolna podróba, tak zwane "false". Posłużono się tutaj fotografią z występów Elvisa w "White Fringe Suit". Podmieniono też głowę, wzięto ją jeszcze z innego zdjęcia (gdzieś także je mam, jak znajdę to dołączę). Trochę przycięto kołnierz z jednej strony, a w miejsce sznurówki wstawiono niebieską chusteczkę. Tylko zapomniano usunąć grupę frędzli spod prawej pachy i dodać krótkie po bokach torsu oraz na spodzie rękawów. Z boku nogawek dodano jakieś pukle frędzli, zamiast pojedynczych, takich jak na torsie. Nie usunięto też jednego samotnego frędzla, który odskoczył za lewym ramieniem Elvisa.
Elvis na scenie w jumpsuicie "White Knot Suit", prawdopodobnie w pasie "White Macrame Belt" oraz w kolorowym szaliku w geometryczne wzory (unikatowe zdjęcie). To samo zdjęcie, tylko nieco mniejsze jest na kolażu w sepii, w prawym górnym rogu
Rozbawiły mnie te przeróbki. Wiedziałem że chodzi o Fringle.
OdpowiedzUsuńJak widać wszystko można. Wizerunek El'a powinien być nienaruszalny. Nawet i w takich przeróbkach. A może to robota tego fotografa co całe życie za nim jeździł?:::):):)
Ja szału dostaję jak takie coś widzę. To są jacyś chorzy ludzie, którzy chcą zaistnieć z nowymi informacjami czy zdjęciami i robią taką podłą robotę, wprowadzając innych w błąd, dezinformując.
OdpowiedzUsuńNie wiem czy wiesz, ale są ich tysiące i nawet doczekali się specjalnego terminu, którym się ich od kilku lat określa - "gatheringite". W "What is what?" znajdziesz pełną definicję.
http://elvisownia.blogspot.com/p/what-is-what.html
Mnie tylko zastanawia, jak ludzie pracujący przez lata z archiwami Presleya mogli wystawić to zdjęcie jako ilustrację do ekspozycji jumpsuitów. Nie zauważyli podróby? Ech, brak słów ...
Nie, to nie Sean Shaver, on jak już coś przerabiał, to bez takich wpadek graficznych. Mam przygotowany post o fałszowaniu jumpsuitów na fotografiach Elvisa, wrzucę go w tym tygodniu. Tylko żałuję, że kiedyś takie zdjęcia wywalałam, bo warto to ludziom pokazywać, żeby nie dali się nabierać. Kiedy zaczęłam się dogłębniej interesować strojami scenicznymi Elvisa, setki razy dawałam się tak nabrać. Potem w głowie miałam chaos i mętlik.
https://youtu.be/QTl4jtgO4uw
OdpowiedzUsuńGrazie. :) Ho aggiunto al post.
OdpowiedzUsuń