czwartek, 24 marca 2016

Tajemniczy perkusista na nagraniach z Sun Records

Wbrew temu, co możemy przeczytać na etykietach i okładkach płyt z Sun Records, to nie D. J. Fontana gra w tych nagraniach na perkusji.

Na początku swej kariery Elvis Presley koncertował, a także nagrywał w Sun Records głównie w trzyosobowym składzie - on - śpiew i gitara, Bill Black - kontrabas oraz Scotty Moore - gitara. Jednak na sesjach nagraniowych Sam Phillips czasami życzył sobie udziału perkusji, w niektórych piosenkach.

Z Elvisem i jego The Blue Moon Boys na koncertach, też czasami występował perkusista. Był nim D.J. Fontana (głównie w Shreveport). W związku z tym sądzono, że na płytach z tego okresu też na perkusji gra D. J. Fontana.

W 1985 roku Don Vogel, realizujący trzygodzinny program radiowy "Elvis: The Legend Of A King", przeszukując materiały trafił na stary wywiad z D. J. Fontaną, w którym ten stwierdza:
"Nigdy nie brałem udziału w żadnej sesji nagraniowej w Sun Records." 
Konsternacja i zaskoczenie. Tym sposobem okazało się, że we wszystkich materiałach podających skład zespołu towarzyszącego Elvisowi w nagraniach z lat 1954-1955 jest błąd - nie ten perkusista! Don Vogel postanawia skonfrontować fakty i wyjaśnić sprawę.

Po żmudnych poszukiwaniach dochodzi prawdy. Od grudnia 1954 roku D. J. Fontana brał wprawdzie udział we wszystkich tournee Elvisa, ale do nagrań studyjnych tego okresu zapraszany był najczęściej perkusista z Memphis, Johnny Bernero!

Vogel odnalazł go i umówił się z nim na rozmowę. Johnny Bernero, w 1986 roku (wtedy z nim Don Vogel rozmawiał) nadal mieszkający w Memphis, zajmujący się sprzedażą samochodów (zmienił źródło utrzymania z muzyki na samochody), tak wspominał wydarzenia sprzed 30 lat:
"Miałem wtedy swój własny zespół The Johnny Bernero Combo, z którym przez lata występowałem w Memphis i okolicach. W tym okresie przyjaźniłem się z Samem Phillipsem i gdy zapadła decyzja, że w sesji weźmie udział perkusista, Phillips dzwonił do mnie."
I tak zagadka się wyjaśniła.

Bernero pamiętał też swoje ostatnie nagranie z Elvisem w studiu Sun Records. Podczas kolejnej próby nagrania jednej z piosenek, Elvis poszedł do Sama do reżyserki. Rozmawiał z Samem pół godziny. Następnie wyszedł, wręczył Johnny'emu 50 $ i powiedział: "Przykro mi Johnny, ale nie będziemy kończyli tego nagrania", po czym schował gitarę do futerału, pożegnał się i poszedł do domu.

Później dzwonił kilka razy do Johnney'ego Bernero, proponując mu wspólne trasy koncertowe, ale ten konsekwentnie odmawiał - Johnny założył rodzinę i po prostu przebywanie tygodniami poza domem nie wchodziło już w grę.

W sumie to nie wiadomo czyją decyzją dalsza współpraca studyjna została wstrzymana. Skoro sam Johnny tego nie wie (albo tylko udaje), to znaczy, że zerwał swą przyjaźń z Samem Phillipsem. Raczej nie za sprawą Presleya, wtedy nie proponowałby mu przecież zatrudnienia. Bardziej to wygląda na decyzję Sama Phillipsa, a Elvis wiedząc, że Johnny nie będzie już angażowany przez Sama, po prostu pośpieszył z ofertą zatrudnienia u siebie. Czy bardziej z chęci pomocy, by Bernero nie został na lodzie, czy dlatego, że tak go sobie cenił, trudno dziś powiedzieć.

Źródła podają, że Johnny Bernero wziął udział w nagraniach: "You're a Heartbreaker", "I'm Left, You're Right, She's Gone", "How Do You Think I Feel", "I Forgot To Remember To Forget", "Trying To Get To You", "When It Rains, It Really Pours", "Mystery Train". Należy jednak pamiętać, że piosenki te w większości były nagrywane w kilku podejściach, nie zawsze w tym samym dniu i tym samym składzie muzyków sesyjnych, czasem z perkusją, a czasem bez.

Johnny Bernero wcale nie był jedynym perkusistą jaki pojawiał się na nagraniach Elvisa w Sun Records, był przynajmniej jeszcze jeden - Jimmie Lott. Niestety w jego przypadku nie udało mi się ustalić jak do tego doszło, czyli poznać historii jego współpracy przy nagraniach Presleya dla Sun Records. Prawdopodobnie była podobna jak z Johnnym Bernero. Wiemy o nim tylko tyle, że w 1954 roku miał kilkanaście lat i chodził do liceum w Memphis (był uczniem). W jednym ze źródeł spotkałam zdanie:
"Perkusista Jimmy Lott wspomina także, że podczas sesji pracowali nad "How Do You Think You Feel" i "You're a Heartbreaker". Druga, szybsza (i lepsza) wersja "I'm Left, You're Right, She's Gone" została wykonana prawdopodobnie dopiero w połowie kwietnia, a "Baby Let's Play House" i szybsza wersja "I'm Left, You're Right, She's Gone" pod koniec kwietnia."
Ernst Jorgensen, w książce "Elvis Recording Sessions", podaje że Jimmy Lott pierwszy raz nagrywał z Elvisem na sesji 5 marca 1955 roku, co wcale nie jest takie oczywiste.

W niektórych źródłach można spotkać jeszcze jedno nazwisko perkusisty przy nagraniach Elvisa w Sun Records - Buddy Cunningham. Pojawia się on na sesji 10-11 września 1954 roku, przy jednej z wersji piosenki "I Don't Care If the Sun Don't Shine". Tę informację potwierdziła też Marion Keisker (zresztą na rozpisce sesji był dopisek skreślony jej ręką, który mówił, że na perkusji grał Buddy Cunningham). Prawdopodobnie wziął też udział w nagrywaniu innych piosenek na tej sesji, jak również na innych. Na jednej ze stron internetowych wyczytałam:
"Buddy Cunningham był wokalistą z Memphis, który śpiewał pod pseudonimem Buddy Blake i miał na swoim koncie płytę z hitem z lat pięćdziesiątych zatytułowaną »You'll Cry for Me«*. Pracował także z Samem Phillipsem w SUN Studio. Pewnej nocy w 1954 roku Sam Phillips poprosił go o dodanie perkusji do sesji nagraniowej dla nowego artysty, który dopiero zaczyna, o imieniu Elvis Presley. Od tej sesji nadszedł czas nagrań »Blue Moon of Kentucky« i »Good Rockin 'Tonight« [red. w nich Buddy też grał na perkusji]".
* Jako Buddy Cunningham wydał: "Why Do I Cry / Right Or Wrong" i "Angels In The Sky / A Wasted Love", a jako Buddy Blake: "You'll Cry For Me / Rosie" (River Records), "You'll Cry For Me / Might As Well Forget You" (Decca, wydanie promocyjne) i "You Pass Me By / Please Convince Me".

Z perkusistami sesyjnymi jest ten problem, że w czasach Sun, Elvis nie miał w zespole stałego perkusisty i Sam Phillips po prostu, do niektórych utworów ściągał innych jacy w międzyczasie z nim współpracowali. Poza tym zdarzało się, że ten sam kawałek nagrywano z różnymi perkusistami, w sensie kolejnych prób - wersji ("take"). 
 
 
*      *      *
*      *
*

Ex Post

Ostatnie ustalenia (19 lipca 2018 roku):

Poniżej zestawienie sporządzone na podstawie kilku artykułów z Wikipedii, które co dopiero pojawiły się w maju i czerwcu tego roku (2018):

Płyta: "For LP Fans Only", (wydana 6 lutego 1959 roku), zawierająca nagrania Elvisa dla SUN z 1954, 1955 i 1956 roku.
◊◊◊ Perkusja:
  • D.J. Fontana*;
  • Jimmie Lott (nie podano utworów);
  • Johnny Bernero (nie podano utworów);
* W zestawie nic nie ma o tym, by któraś piosenka była w wersji "live", a jeśli tak, to nie powinien być tu wymieniany D.J. Fontana. 
 

Płyta: "Elvis at Sun", (wydana 22 czerwca 2004 roku), zawierająca nagrania Elvisa dla SUN z 1954 i 1955 roku.
◊◊◊ Perkusja:
  • Jimmie Lott – "Just Because";
  • Johnny Bernero – "Good Rockin' Tonight", "Trying to Get to You", "When It Rains, It Really Pours";

Płyta: "The Sun Sessions", (wydana 21 marca 1976 roku), zawierająca nagrania Elvisa dla SUN z 1954 i 1955 roku.
◊◊◊ Perkusja:
  • Jimmie Lott – "I'm Left, You're Right, She's Gone" (błędnie przypisane D.J. Fontana);
  • Johnny Bernero – "I Forgot to Remember to Forget" and "Trying to Get to You" (błędnie przypisane D.J. Fontana);

Płyta: "Sunrise", zawierająca nagrania Elvisa dla SUN z 1953*, 1954 i 1955 roku (wydana 9 lutego 1999 roku).
◊◊◊ Perkusja:
  • Jimmie Lott –  "Blue Moon" **
  • Johnny Bernero – "I'll Never Let You Go (Little Darlin')", "I Don't Care If the Sun Don't Shine (live)", "Hearts of Stone (live)"**
*Chodzi o dwa utwory nagrane w SUN 18 lipca 1953 roku: "My Happiness" (pierwszy raz wydane na płycie "Elvis: The Great Performances" w 1990 roku) i "That's When Your Heartaches Begin" (pierwszy raz wydane na płycie "The King of Rock 'n' Roll: The Complete 50s Masters" 23 czerwca 1992 roku)

** Utwory podałam za wspomnianymi artykułami z Wikipedii, jednak myślę, że to błąd, ponieważ Johnny Bernero nigdy nie grał z Elvisem na żywo, a dwa z przypisanych mu utworów są właśnie w wersji "live". Poza tym podano, że Jimmie Lott grał w piosence oznaczonej "track 8", a Johnny Bernero w "track 9, 18 i 19", czyli dokładnie tak samo jak w przypadku płyty "Elvis at SUN". Nie wierzę w taki zbieg okoliczności, tym bardziej, że chodzi o zupełnie inne piosenki. Zwróciłam jednak uwagę na datę opublikowania tych artykułów na Wikipedii, oba powstały w tym samym czasie - "Elvis at SUN" 16 maja 2018 roku, a "Sunrise" 6 czerwca 2018 roku. Zapewne osoba pisząca skopiowała sobie skład muzyków z wcześniejszego artykułu i zapomniała poprawić numery utworów w tym drugim.
 

Płyta: "The King of Rock 'n' Roll: The Complete 50's Masters", pięciopłytowa kompilacja kompletnych nagrań studyjnych Elvisa z lat 50. XX wieku (wydana 23 czerwca 1992 roku).
◊◊◊ Perkusja:
  • D.J. Fontana;
  • Jimmie Lott – "I'm Left, You're Right, She's Gone"*;
  • Johnny Bernero – "Tryin' to Get to You"*;
* Tutaj kolejna niekonsekwencja. Jeśli to kompletny zestaw wszystkich nagrań studyjnych (tylko, a więc bez "live") Elvisa z lat 50., to zarówno Jimmie Lott jak i Johnny Bernero powinni być wymienieni odpowiednio przy wszystkich nagraniach zrealizowanych w SUN do 21 listopada 1955 roku (wtedy Elvis został "sprzedany" do RCA), w których wystąpiła perkusja, a nazwisko D.J. Fontany nie powinno być podawane wcale. Było ich z pewnością więcej niż te dwie piosenki przy nich wymienione.
 

Płyta: "I Forgot to Remember to Forget", singiel z "Mystery Train" na drugiej stronie (Sun 223), nagrana 11 lipca 1955 roku, a wydana 20 sierpnia 1955 roku.
◊◊◊ Perkusja:
  • Johnny Bernero;

Płyta: "A Date with Elvis singiel", ósmy album Elvisa Presleya, wydany na RCA Victor Records (LPM 2011), wydany 24 lipca 1959 roku. Album zawiera wybór utworów z kilku sesji w Sun i RCA z lat 1954-1957.
◊◊◊ Perkusja:
  • Johnny Bernero (nie podano utworów);
  • D. J. Fontana (nie podano utworów);

Płyta: "Elvis: A Legendary Performer Volume 4", album kompilacyjny wydany w 1983 roku.
◊◊◊ Perkusja:
  • Johnny Bernero - "When It Rains, It Really Pours"*;
  • D. J. Fontana (nie podano utworów);
* Presley początkowo próbował nagrać tę piosenkę w Sun Records w listopadzie 1955 roku (Elvis Presley i Scotty Moore na gitarach, Bill Black na basie i Johnny Bernero na perkusji), ale piosenka nigdy nie została wydana przez Sun Records, ponieważ w tym czasie jego kontrakt został sprzedany RCA. Wszystkie nagrania Elvisa dla SUN zostały przekazane RCA w ramach umowy, a większość z nich znalazła się na albumach wydanych wkrótce potem. Nagranie "When It Rains, It Really Pours" Presleya z 1955 roku nie zostało jednak wydane ponieważ zaginęło. Odnaleziono je dopiero w 1982 roku i ostatecznie wydano oficjalnie na albumie kompilacyjnym z 1983 roku "Elvis: A Legendary Performer Volume 4".

Półtora roku później od pierwszego nagrania tej piosenki, 24 lutego 1957 roku, Presley ponownie ją nagrał, tym razem dla RCA. Ta wersja również nie została wydana, dopóki nie pojawiła się na albumie "Elvis for Everyone" z 1965 roku. Podczas tego nagrania (drugiego) na sesji grali: Scotty Moore i Presley na gitarach, Bill Black na basie, Dudley Brooks na fortepianie, a na perkusji już D.J. Fontana.
 

Płyta: "Elvis Presley", debiutancki album studyjny Elvisa Presleya. Został wydany przez RCA Victor, numer katalogowy LPM-1254, 13 marca 1956 roku. Sesje nagraniowe odbyły się 10 i 11 stycznia w studiach nagraniowych RCA Victor w Nashville, Tennessee, a 30 i 31 stycznia w Nowym Jorku. Dodatkowe materiały pochodzą z sesji w Sun Studio w Memphis, Tennessee, 5 lipca, 19 sierpnia i 10 września 1954 roku oraz 11 lipca 1955 roku.
◊◊◊ Perkusja:
  • D. J. Fontana* - "I Love You Because" (nagrana 5 lipca 1954 roku), "Just Because" (nagrana 10 września 1954 roku), "Tryin' to Get to You" (nagrana 11 lipca 1955 roku), "I'll Never Let You Go (Little Darlin')" (nagrana 10 września 1954 roku) and "Blue Moon" (nagrana 19 sierpnia 1954 roku);
  • Johnny Bernero – "Tryin' to Get to You";
* I tu znów mamy powielanie błędu. Jak widzimy po datach, wszystkie piosenki przypisane do D.J. Fontany były nagrywane przed 21 listopada 1955 roku, a więc przejściem Elvisa do RCA. W związku z tym w tych nagraniach na perkusji grał Johnny Bernero lub Jimmie Lott. D.J. Fontana nigdy nie nagrywał płyt z Elvisem przed jego przejściem do RCA. Zatem "Just Because" i "Blue Moon", to zapewne Jimmie Lott, a "Tryin' to Get to You" i "I'll Never Let You Go (Little Darlin')", to Johnny Bernero. Jeśli chodzi o "I Love You Because", to nie wiem kto to mógł być.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html