niedziela, 13 września 2020

Jumpsuit - Swirl

Nazwa najczęściej spotykana:  Blue Swirl Suit
Nazwa alternatywna:  Blue Nail Suit
Inne nazwy:  Blue Lucky Suit,  Blue Good Luck Stage Suit,  Blue Dale Evans Suit
Linia / Seria:  Karate Style 
Kolor wiodący:  niebieski
Linia kolorystyczna:   biała / srebrna
Części kompletu:  1
Ilość elementów:  3
  • kombinezon - niebieski, z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem, ale bez guzików, czy nap; góra kostiumu (tył i przód), rękawy oraz boki kostiumu na całej długości bogato zdobione deseniem utworzonym ze srebrnych nap różnych kształtów i wielkości; w rozcięciu na torsie nie zastosowano dodatkowych wykończeń; wzór przypomina pnącza lub łąkę porośniętą czterolistną koniczyną o płatkach w kształcie serca; dwa srebrne kliny w nogawkach; kołnierz napoleoński, zdobiony srebrnymi napami;
  • pasek I - niebieska makrama średniej szerokości, z dwoma rzędami metalowych tulejek wplecionych w środek pasa; na obu jej końcach długie sznury z nawleczonymi metalowymi tulejkami (takimi samymi jak te w centralnej części makramy), zakończone supełkami; nazywana "Blue Thin Macrame Belt", noszona przez Elvisa w 1971 roku z "White Knot Suit";
  • pasek II - niebieska makrama z dwoma rzędami metalowych kostek (wersja I) lub z trzema (wersja II); na obu jej końcach długie sznury z nawleczonymi punktowo metalowymi kostkami, zakończone supełkami; nazywany "Blue Swirl Macrame Belt";
  • pasek III - niebieski, szeroki, skórzany, nabijany srebrnymi ćwiekami, z których utworzono wzór zbliżony do tego na jumpsuicie; dwa rzędy srebrnych łańcuchów, pierwszy dość wąski, o mocno zwartych (ciasnych) ogniwach, drugi dwa razy grubszy niż pierwszy, z dość masywnymi ogniwami, ale mniej zwartymi; nazywany "Blue Swirl Belt";
  • pasek IV - szeroki, składający się z połączonych ze sobą modułów lustrzanych; klamra dodatkowo ryflowana w geometryczne wzory; jeden rząd, średniej grubości, srebrnego łańcucha, o ścisłych (zbitych) ogniwach;
  • pasek V (być może) - szeroki, skórzany; nie znamy jego koloru, ani nie wiemy ile rzędów łańcucha posiadał (patrz opis);
  • peleryna - niebieska ze srebrną podbitką; kilka segmentów wzoru, nawiązującego do tego na kostiumie, utworzonego ze srebrnych nap;
Ilość egzemplarzy:  prawdopodobnie dwa (patrz opis);
Chustki dla publiczności:  białe, jasno niebieskie, srebrne;
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew, Gene Doucette, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
  • 23 lutego 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Blue Thin Macrame Belt");
  • 12 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, Memorial Coliseum, Fort Wayne, IN ("Blue Swirl Mirror Belt");
  • 13 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, Roberts Memorial Stadium, w Evansville, IN (pas - nie ustalono) (patrz opis);
  • 23 sierpnia 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Blue Swirl Macrame Belt" w wersji ?);
  • 3 września 1972 roku, o godzinie 3:00, Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Blue Swirl Macrame Belt" w wersji II);
  • 4 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Closing Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Blue Swirl Macrame Belt" w wersji I);
  • 13 listopada 1972 roku, o godzinie 20:30, Swing Auditorium, San Bernardino, CA ("Blue Swirl Mirror Belt") (patrz opis);
  • 29 kwietnia 1973 roku, o godzinie 15:00, Seattle Center Arena, Seattle, WA ("Blue Swirl Belt"); 
  • być może 9 lutego 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV (pasa nie określono) (patrz opis);
  • być może 31* sierpnia 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Rose Leather Belt) (patrz opis);
  • być może 1* września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Rose Leather Belt) (patrz opis);
  • być może 3* września 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show), Hilton Hotel, Las Vegas, NV ("Rose Leather Belt) (patrz opis);
  • także podczas innych koncertów w Sezonie 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
  • także podczas innych koncertów w Sezonie 7 (od 4 sierpnia do 4 września 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
  • podczas innych koncertów Sezonu 8 (od 26 stycznia do 23 lutego 1973 roku) w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
  • w Sezonie 2 (od 4 do 20 maja 1973 roku) w Sahara Hotel, Lake Tahoe, NV  (dokładne daty nie są znane);
* Podczas jednego z tych koncertów, jeśli na zdjęciu Rity Overhead jest w kostiumie "Blue Swirl Suit", a nie w "Blue Owl Suit" lub jakimś innym.

Opis:

Elvis nosił ten kostium w 1972 i 1973 roku. Wiemy, że jumpsuit "Blue Swirl Suit" był też noszony w Sezonie 8 (od 26 stycznia do 23 lutego 1973 roku) w International Hotel w Las Vegas (NV) oraz w Sezonie 2 (od 4 do 20 maja 1973 roku) w Sahara Hotel, Lake Tahoe (NV), chociaż nie znamy dat konkretnych koncertów.

Do Jumpsuitu "Blue Swirl Suit" Elvis miał trzy dedykowane pasy:
  • "Blue Swirl Mirror Belt",
  • "Blue Swirl Macrame Belt",
  • "Blue Swirl Belt" (skórzany).
Przynajmniej raz, kiedy dopiero zaczynał nosić ten kostium, a było to w Sezonie 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas (NV), założył do niego pas "Blue Thin Macrame Belt", który znamy z "White Knot Suit".

Niewykluczone, że do "Blue Swirl Suit" Elvis założył jeszcze jeden pas (widoczny na zdjęciu poniżej). Ponieważ nie spotkałam o nim żadnych informacji, nazwałam go od jego wyglądu na zdjęciu - "Rose Leather Belt". Poniższą fotografię wykonała Rita Overhead, która z grupą około 200 fanów z Anglii przyleciała do Las Vegas pod koniec Sezonu 7, na ostatnie cztery dni koncertowe (właściwie cztery i pół, bo od Midnight Show 31 lipca 1972 roku). W swoim materiale, który umieściła na internecie, nie podała nazwy kostiumu, co można zrozumieć, acz napisała tylko tyle, że był niebieski. O pasie nie wspomniała. Niestety, nie można rozpoznać w jakim Elvis jest na nim kostiumie, ani co to za pas. Jeśli chodzi o jumpsuit rozważa się dwa: "Blue Owl Suit" i "Blue Swirl Suit". Natomiast pas jest zagadką, wygląda na różowy z białymi elementami, co nie oznacza, że rzeczywiście takim był. Srebrna podbitka na zdjęciu wyszła częściowo różowa, co może sugerować, że również pas był srebrny. Z drugiej strony Elvis ma na szyi blado bordową chusteczkę (pastelową), która również wyszła różowa, choć nieco ciemniejsza. Tym zdjęciem Rita zilustrowała fragment tekstu mówiący o dodatkowym koncercie w nocy, z 2 na 3 września 1972 roku, o godzinie 3:00, w trakcie Sezonu 7 (od 4 sierpnia do 4 września 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas. Jednak, czy to rzeczywiście zdjęcie z tego koncertu?

Elvis podczas koncertu w nierozpoznanym kostiumie ("Blue Owl" lub "Blue Swirl") i nieznanym pasie, w Hilton Hotel w Las Vegas. Zdjęcie to znalazło się w materiale Rity Overhead przy fragmencie tekstu mówiącym  o dodanym koncercie, o godzinie 3:00 w nocy, z 2 na 3 września 1972 roku, ale z tego koncertu znamy jumpsuit i mamy potwierdzenia w postaci filmików (był to "Blue Swirl" z niebieską makramą). A zatem to zdjęcie jest z innego koncertu - drogą dedukcji wychodzi, że z 3 września 1972 roku, koncertu o godzinie 20:15 (Dinner Show), ewentualnie z 1 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), bo z dwóch koncertów są nieustalone

Nie ma też pewności, co do kostiumu. Mógł to być jeden ze wspomnianych wcześniej ("Blue Owl Suit" lub "Blue Swirl Suit"), ale równie dobrze całkiem inny, dziś już nieznany. Strona elvisconcerts.com podaje, że podczas tego koncertu (o 3:00) wystąpił w "Blue Swirl Suit" i niebieskiej makramie. Jak widać na fotografii z pewnością nie jest to makrama, tylko szeroki, skórzany pas. Nie jestem też przekona, czy widoczny kostium to "Blue Swirl Suit". Moim zdaniem więcej przemawia za "Blue Owl Suit", jak blado bordowa chusteczka, czy dostrzegane we wzorze owale. Taką chusteczkę Elvis na pewno nosił z "Blue Owl Suit", są zdjęcia. Z kolei "Blue Swirl Suit" był pokryty drobnym deseniem, nie ma na nim żadnych większych owali we wzorze. Niemniej trzeba uczciwie powiedzieć, że na podstawie tego zdjęcia nie da się rozstrzygnąć takich detali, a zatem zidentyfikować kostiumu. Zapewne Rita ma też inne zdjęcia z tego koncertu, które mogłyby pomóc w rozpoznaniu jumpsuitu (o ile to rzeczywiście jeden z tych dwóch), a także lepiej poznać pas, lecz nie są dla nas obecnie dostępne. Więcej o tym pasie patrz post "Nieznane, zapomniane, nierozpoznane pasy", pozycja #17.

Znalazłam zdjęcia Evisa w "Blue Macrame Belt" w wersji drugiej, które raz opatrzono datą 3 września, a innym razem 4 września 1972 roku. W jednym przypadku faktycznie napisano, że to koncert o 3:00 w nocy, 3 września. Do koncertu z 4 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Closing Show), na stronie elvisconcerts.com są zdjęcia, a Elvis jest na nich w pasie "Blue Macrame Belt", ale w wersji pierwszej. Co do 3 września 1972 roku, no nie sądzę żeby Rita aż tak się pomyliła i dodała zdjęcie nie z tego koncertu, który był dla niej tak szczególnie ważny, bo przed nim mieli najpierw spotkanie z Parkerem, a później z Elvisem. Do tego nic nie płacili za wstęp, Parker sprezentował im ten występ, sadzając przy jednym ze stolików jakie miał do swojej dyspozycji. Chociaż wiadomo, mylić się rzecz ludzka. Mogła omyłkowo dać zdjęcie z tego samego dnia, ale z późniejszego koncertu, tego o 20:15. Możliwe też, że jest to koncert z 1 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), bo to drugi koncert z okresu od 1 do 4 września 1972 roku (wtedy tam byli, cztery dni), do którego inne źródła nie podają kostiumu Elvisa. Jednak bardziej obstawiam 3 września 1972 roku, koncert o godzinie 20:15, bo łatwiej pomylić zdjęcia z tej samej daty, niż z dwóch różnych. Z kolei film na YouTube, opisany jako koncert z 3 wrześnie 1972 roku, o godzinie 3:00, pokazuje Elvisa w pasie "Blue Macrame Belt" w wersji drugiej. Znalazłam jeszcze dwa inne źródła, które dla tego dodatkowego koncertu wskazują kostium "Blue Swirl Suit" i pas "Blue Macrame Belt", zatem wygląda to tak, jakby błąd leżał po stronie Rity. Jednak, co by nie powiedzieć, jest to zdjęcie zrobione między 1 a 4 września 1972 roku, a z tego okresu wszystkie kostiumy są znane, poza dwoma koncertami, o których wspominałam wcześniej i tym z 31 sierpnia 1972 roku o północy.

Jednak na stronie keitflynn.com trafiłam na jeszcze inną relację Rity Overhead, która podaje, że na koncercie o  północy, 31 sierpnia 1972 roku, Elvis wystąpił w białym jumpsuicie z cekinami, więc tą datę możemy wykluczyć.

Reasumując ten wątek ... W zasadzie nie wiemy, czy chodzi o koncert z 1 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), czy z 3 września 1972 roku, o godzinie 20:15. Podobnie jak tego, czy Elvis jest na nim w "Blue Owl Suit" (raczej w tym), czy w "Blue Swirl Suit". Informacja pochodzi z materiału Rity Overhead (fanki Elvisa), która była na wszystkich koncertach Elvisa poczynając od Midnight Show 31 sierpnia, a kończąc na Clossing Show 4 września 1972 roku. Najwięcej czasu poświęciła na opis nocy z 2 na 3 września 1972 roku, ponieważ wtedy była na spotkaniu z Elvisem, a na koncercie o 3:00 była gościem Toma Parkera i zasiadła na widowni w charakterze jego gościa. Tajemnicze zdjęcie Elvisa w niebieskim kostiumie i szerokim różowym pasie umieściła przy tym fragmencie tekstu, co sugerowało, że dotyczy właśnie tego koncertu. Jednak z wielu innych źródeł, wiemy, że wtedy Elvis miał na sobie "Blue Swirl Suit" i niebieską makramę. A zatem zdjęcie, jakie załączyła Rita musi pochodzić z jednego z dwóch koncertów wymienionych w pierwszym zadaniu tego akapitu - z 1 września 1972 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show) lub z 3 września 1972 roku, o godzinie 20:15 (Dinner Show).

Jak już jesteśmy przy tym dodanym koncercie (dodatkowym, o 3:00 w nocy) warto podkreślić, że na widowni znalazło się kilka innych sławnych nazwisk. Jak czytamy w kilku źródłach:
"Elvis przedstawił na scenie następujące gwiazdy: Shirley McClaine, Tom Jones, Marty Allen i Gunther Williams".
Jak należy rozumieć "przedstawił na scenie", nie wiem, czy dosłownie pojawiły się na scenie, czy tylko Elvis je wymienił.

Podczas koncertu o godzinie 24:00 (Midnight Show), 9 lutego 1972 roku w Hilton Hotel w Las Vegas, Elvis wystąpił w jakimś niebieskim kostiumie ze srebrna linią kolorystyczną. Wiemy to z recenzji Dee Cocuzzo (opublikowanej w "Strictly Elvis", Issue 49, May 1972), który pisze:
"Wyszedł, w granatowym kombinezonie, ze srebrnymi ćwiekami, srebrną podszewką na pelerynie i białym szalikiem".
Prawdopodobnie był to "Blue Owl Suit" lub "Blue Swirl Suit". Niech was nie zmyli kolor "granatowy". W przypadku tych dwóch kostiumów spotkacie różne dookreślenia koloru niebieskiego poza "light" (jasny), najczęściej "royal blue", ale także "blue", "midle blue", "dark blue", "navy blue". Niestety opis nie pozwala na zidentyfikowanie, który konkretnie z tych dwóch kostiumów. Aczkolwiek wiemy, że w lutym Elvis już występował w "Blue Swirl Suit", natomiast "Blue Owl" znamy ze sceny dopiero od kwietnia 1972 roku. Ta informacja akurat też nie jest pomocna, acz trochę bardziej uwiarygadnia "Blue Swirl Suit". Szkoda, że autor nie wspomniał nic o pasie, taka informacja mogłaby się okazać rozstrzygająca.

Wątpliwości budzi też koncert z 13 listopada 1972 roku, o godzinie 20:30, w San Bernardino (CA), ponieważ na YouTube jest filmik z tego występu, a Elvis jest na nim w jumsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Mirror Belt", podczas gdy strona elvisconcerts.com informuje, że wystąpił na nim w kostiumie "Blue Owl Suit", takie też dołącza zdjęcia. Podobną sytuację mamy w przypadku koncertu z 13 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Roberts Memorial Stadium, w Evansville (IN). Tu również przynajmniej dwa źródła podają, że Elvis wystąpił na nim w "Blue Swirl Suit" (pasa nie podają, ale jest zaznaczenie, że peleryna miała srebrną podbitkę), podczas gdy strona elvisconcerts.com informuje, że wystąpił na nim w kostiumie "Blue Wheat Suit" i takie dołącza zdjęcia. Nie odpisałam sobie źródeł, więc nie mogę ocenić stopnia ich wiarygodności. Zarówno przy dacie 12 jak i 13 czerwca 1972 roku, podały iż peleryna miała srebrną podbitkę, co wydaje się nie być prawdą w przypadku koncertu z 12 czerwca, dla którego strona elvisconcerts.com podaje "Blue Swirl Suit" w białej linii kolorystycznej. Z drugiej strony mamy oświadczenie Gene Doucetta, który twierdzi, że ten kostium nigdy nie miał białej linii kolorystycznej, co z kolei kłóci się z przekazami od uczestników koncertów i historią wyjaśniającą zmianę linii kolorystycznej z białej na srebrną w tym kostiumie.

Jumpsuit "Blue Swirl Suit" był jednym z dwóch niebieskich kostiumów ze srebrnej linii kolorystycznej wykonanych w 1972 roku, a jednocześnie jednym z dwóch niebieskich jumpsuitów ze srebrną linią kolorystyczną w ogóle. Oczywiście rozumiejąc niebieski klasycznie, jako kolor o średnim wysyceniu (ciemności), czyli nie błękitny (jasnoniebieski) i nie granatowy (ciemnoniebieski).

Jak podają źródła, kiedy Elvis wystąpił w "Blue Swirl Suit" w czerwcu 1972 roku, jumpsuit był w białej linii kolorystycznej. Prawdopodobnie w Sezonie 6 w Hilton Hotel w Las Vegas, Elvis nosił również wersję z białą linią kolorystyczną (nie ma zdjęć). Natomiast poczynając od Sezonu 7 w Hilton Hotel w Las Vegas, na roku 1973 kończąc, jumpsuit jest nam znany tylko ze srebrnej linii kolorystycznej. I teraz mamy dwie możliwości. Pierwsza, z jakichś powodów wypruto białe fałdy w nogawkach oraz podszewkę peleryny, a następnie zastąpiono je srebrnymi. Druga, Elvis po czerwcowym koncercie wydał komplet, ale miał już drugą wersję ze srebrną linią kolorystyczną lub też specjalnie dorobiono ten drugi egzemplarz, po tym jak wydał pierwszy. Nie udało mi się ustalić jak to było w rzeczywistości, niemniej mi osobiście druga wersja wydaje się bardziej prawdopodobna ponieważ takie rzeczy, jak wymiana linii kolorystycznej w gotowym kostiumie, nie były praktykowane. Chociaż "Blue Swirl Suit" nie jest pierwszym kostiumem, który "zmienił" nagle linię kolorystyczną. Drugim takim jumpsuitem jest "Blue Aztec Star Suit", który ze złotej linii kolorystycznej "przesiadł się" na srebrną. Aczkolwiek w przypadku "Blue Swirl Suit" nie sugeruje się podmiany linii kolorystycznej, tylko stwierdza fakt, że najpierw był w białej, później w srebrnej. Natomiast w przypadku "Blue Aztec Star Suit" już tak, są źródła, które wprost mówią o jej wymianie. Aczkolwiek nie powołują się na sprawdzone informacje z pierwszej ręki, na przykład od firmy IC Costume Co. (producenta tych kostiumów), dlatego uważam, że również w tym przypadku były po prostu dwa kostiumy, bo takie rozwiązania znamy z garderoby scenicznej Elvisa. Zamykając temat linii kolorystycznej dla "Blue Swirl Suit", albo Elvis miał ten kostium w dwóch egzemplarzach różniących się linią kolorystyczną, albo w jednym egzemplarzu jeśli rzeczywiście podmieniono w nim tylko materiał w nogawkach i na podbitce peleryny. Oczywiście prawdopodobnie, bo nie możemy wykluczyć iż nie powstały jakieś dwa identyczne egzemplarze, niczym się nie różniące.

Zapytany o "Blue Swirl Suit" z białą linią kolorystyczną Gene Doucette, odpowiedział, że kostium ten "miał zawsze srebrną linię kolorystyczną". Czyli wszyscy, którzy widzieli Elvisa w "Blue Swirl Suit" z białymi fałdami w nogawkach i białą podbitką peleryny, mieli zbiorową schizę. Aparaty fotograficzne zapewne też. Bez komentarza.

Tu i ówdzie możemy przeczytać pewną historyjkę, która wyjaśnia dlaczego Elvis nosił ten kostium także w 1973 roku. Ponoć w kwietniu 1973 roku ktoś pokazał mu jego zdjęcie ze sceny w "Blue Swirl Suit", a Elvis uznał, że dobrze się w nim prezentuje i postanowił nosić go również w następnym roku. Nie twierdzę, że takie zdarzenie nie miało miejsca, aczkolwiek na pewno nie ono wpłynęło na używanie tego jumpsuitu w 1973 roku. Po prostu większość kostiumów przygotowana dla Elvisa w pierwszej połowie 1972 roku, była używana także w 1973 roku.

Losy kostiumu są w zasadzie znane, choć są pewne niespójności. Historia zaczyna się od aukcji Phillips Rock Memorabilia Auction, która odbyła się 24 sierpnia 1988 roku w Londynie. To na niej pierwszy raz oficjalnie został sprzedany ten kostium wraz z peleryną zanim sześć lat później nie pojawił się na aukcji "The Elvis Presley Museum Collection June 18 & 19, 1994 in Las Vegas, San Francicisco & Los Angeles. Butterfield & Butterfield" (znanej również jako "Elvis Presley Memorabilia. The Elvis Presley Museum Collection") Jimmy'ego Velveta w Las Vegas. Niestety nie wiemy kto był jego pierwszym właścicielem po Elvisie i jak wszedł w posiadanie jumpsuitu, jak i tego, czy przed 1988 rokiem był tylko jeden właściciel, czy może było ich kilku.

Wystawę przedaukcyjną otwarto 10 maja 1994 roku w hollywoodzkim domu aukcyjnego Butterfield & Butterfield (Hollywood, Los Angeles), gdzie można było oglądać przedmioty przeznaczone do licytacji do 15 maja 1994 roku. Z Hollywood wystawa pojechała na trzy dni (od 3 do 5 czerwca 1994 roku) do San Francisco. Następnie do Hilton Hotel w Las Vegas, gdzie otworzono ją 12 czerwca 1994 roku i pozostała tam do czasu zakończenia aukcji.

Wystawiony "Blue Swirl Suit" był w srebrnej linii kolorystycznej. Zdjęcie z wystawy przedaukcyjnej w Hollywood pokazuje go bez peleryny i bez pasa. I tutaj zaczynają się kolejne niespójności. Jumpsuit od lat 90. do dziś znajduje się w Hollywood Casino w Tunica (MS) i jest tam wystawiany z peleryną, ale bez pasa. W związku z tym pytanie, czy peleryna była wcześniej również w posiadaniu Jimmy'ego Velveta i została wystawiona na tej samej aukcji, czy Hollywood Casino w Tunica nabyło ją inną drogą? Być może pelerynę licytowano oddzielnie, tak się już zdarzało w przypadku kostiumów Elvisa z pelerynami. Wydaje mi się, że kiedyś czytałam iż tak właśnie było, ale peleryna wystawiona została kilka lat później. Przejrzałam swoje notatki i nic o tym nie mam, więc nie jestem pewna czy to dotyczyło tego kostiumu. Znalazłam tylko taki wpis u siebie: "Kostium z peleryną, ale bez pasa znajduje się w Hollywood Casino & Tunica Hotel, kupili go na aukcji Bonhams 1997", lecz nie mam przy tym żadnej uwagi, ani linku. Prawie wszystkie znane mi źródła podają, że Hollywood Casino kupiło ten kostium na aukcji w 1994 roku, lecz żadne nie podaje czy w komplecie z peleryną. Zatem może rzeczywiście pelerynę dokupiono w 1997 roku na aukcji Bonhams ("UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", 30 sierpnia 1997 roku)?

Na aukcji w 1994 roku oczekiwano od 25 000 do 50 000 dolarów za "Blue Swirl Suit", a sprzedano go za 68.500,- dolarów. Jumpsuit ten znalazł się też na okładce katalogu aukcyjnego.

Jeśli chodzi o ekspozycje jumpsuitu w Hollywood Casino & Tunica Hotel w Tunica (MS), spotkałam zarzut, że jest wystawiony w kasynie, przez co kostium narażony jest na dym i nadmierną ekspozycję światła, co wpływa na jego proces niszczenia. Być może coś się od tego czasu zmieniło, bo obecnie wystawiany jest za szybą, acz chyba nadal na wejściu do kasyna.

Przyjrzyjmy się teraz pasom. Ten od "White Knot Suit", czyli "Blue Thin Macrame Belt" pominę, jej los nie jest znany. Być może Elvis wydał ją razem z pierwszą wersją "Blue Swirl Suit", czyli tą z białą linią kolorystyczną? Tylko zgaduję.

Kolejnym pasem, który nosił z tym jumpsuitem była również niebieska makrama "Blue Swirl Macrame Belt", ale już dedykowana do tego kostiumu, czyli powstała z myślą o nim. Jest obecnie w rękach prywatnego kolekcjonera, który nosił się z jej sprzedażą i 7 czerwca 2008 roku pojawił się w programie ANTIQUE ROAD SHOW Sezonu 13, realizowanego w Palm Springs (CA). Pas, wraz z pamiątkami jakie do niego dołączono, wyceniono na 10 do 15 tysięcy dolarów. Gdy na stronie oceny przedmiotu naciśniemy na słowa "Read Appraisal Transcript" pod zdjęciem, będziemy mogli przeczytać transkrypcję rozmowy rzeczoznawcy z właścicielem pasa, niejakim Sherry (nazwiska nie podano), gdzie wyjaśnia jak wszedł w jego posiadanie.

Sherry został fanem Elvisa w 1969 roku, kiedy jego tata zabrał go na koncert. Od tego czasu zbiera pamiątki po Elvisie. Po koncercie kupił sobie płytę "Suspicious Minds i przesłuchał ją 42 razy, żeby zapamiętać wszystkie słowa. Był na 76 koncertach Elvisa. Spotkał go osobiście 2 września 1972 roku, kiedy znalazł się w grupie fanów zaproszonych na spotkanie w jego pokoju na górze (po koncercie), dostał wtedy szalik z autografem i dedykacją "To Sherry". Tak opisuje moment, w którym dostał pas:
"Podczas ostatniego koncertu [red. Closing Show, o północy] rozdał wszystkie swoje szaliki. Siedziałem na środku z przodu i zacząłem krzyczeć: „Proszę, daj mi swój pasek!” Podniosłem rękę, a on położył mi pasek na dłoni. Słyszałem za sobą krzyki. A kiedy wyszliśmy z programu, ktoś zaoferował mi 1500 dolarów w banknotach studolarowych, abym mu go dał".
W rozmowie jest również mowa o innych pamiątkach, które dołączył do pasa, takich jak chusteczki, chorągiewki z logiem Hilton Hotel, chorągiewki "Elvis Summer Festiwal", przypinki, papierosy i gumy do żucia zabrane ze stołu Elvisa, kostka do gry na gitarze. Jeśli chodzi o pas, był to "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji drugiej, czyli ten z trzema rzędami metalowych kostek.

Replika pasa "Blue Swirl Macrame Belt" (prawdopodobnie z firmy Pro Elvis Jumpsuit) oraz zdjęcie tego pasa na Elvisie w wersji I i II

No właśnie, czy rzeczywiście były dwie wersje tego pasa? Nabrałam wątpliwości kiedy zobaczyłam zdjęcie jednej z replik, na której pas widoczny jest częściowo z jednej i częściowo z drugiej strony. Zauważyłam, że splot makramy zawsze osuwa się na metalowe kostki, częściowo je zakrywając. Na prawej stronie mniej, na lewej więcej. Na replice są widoczne dwa rzędy metalowych tulejek (jak w pasie "Blue Thin Macrame Belt" znanym z występu Elvisa w Sezonie 6 w Hilton Hotel w Las Vegas, a wcześniej z "White Knot Suit" w 1971 roku), a nie kostek jak w oryginale. Niemniej widać, że splot ma tendencje zsuwania się na wplecione elementy i częściowego ich przysłaniania. Dlatego na prawej stronie makramy widzimy wyraźnie dwa rzędy metalowych tulejek, a na lewej jeden rząd. Zaczęłam się więc zastanawiać, czy Elvis nie wiązał tej makramy raz na prawą, raz na lewą stronę, co tłumaczyłoby różnicę widocznych rzędów metalowych wpleceń - jednego lub dwóch. Może tam, gdzie widzimy dwa rzędy, to prawa strona, a tam gdzie jeden rząd, to lewa? A może rzeczywiście były dwie makramy i tam gdzie widzimy dwa rzędy metalowych kostek, to pas trzyrzędowy, a tam gdzie widzimy jeden rząd, to pas dwurzędowy? Nie da się tego ocenić na podstawie samych zdjęć, zwłaszcza takiej jakości jaką dysponujemy.

Kolejny pas, "Blue Swirl Belt", czyli klasyczny, szeroki, skórzany, jaki znamy z prawie wszystkich jumpsuitów po 1971 roku. Znowu nie wiemy jak trafił w ręce prywatne. Jego los znany jest dopiero od czasów, gdy stał się własnością The King's Ransom Museum. Był też przez nich prezentowany na pamiętnej już wystawie w The Imperial Palace Hotel & Casino, położonym przy bulwarze Las Vegas Strip w Paradise, w stanie Nevada (hotel ten stanowi własność korporacji Caesars Imperial Palace Corporation).

Gdzie jest oryginalny pas "Blue Swirl Mirror Belt", nie wiem. W swoich poszukiwaniach garderoby scenicznej Elvisa, jakoś nigdy nie trafiłam na żadną wzmiankę o nim. Dlatego zaskoczeniem była dla mnie aukcja Juliena, która odbyła się 25 października 2019 roku. Pojawił się na niej pas, który nazwałam dla rozróżnienia "Blue Swirl Second Mirror Belt", chociaż wszystko wskazuje, że powstał jeszcze przed "Blue Swirl Mirror Belt" jaki znamy ze sceny. Odsyłam do postu "Nieznane, zapomniane, nierozpoznane pasy" a tam do pozycji "#22 Belt", gdzie została przedstawiona historia tego pasa poparta zdjęciami i listami LOA od kolejnych właścicieli. Jednak moim zdaniem albo to nie jest ten sam "Mirror Belt", który znamy ze sceny, albo obdarowanym coś się pomyliło w datach.

Jeśli chodzi o nazwy kostiumu, to fani się nie postarali. "Swirl" w znaczeniu "kłębić się" (bo wirów żadnych nie widzę we wzorze) jeszcze ujdzie. Natomiast jak widzę w nazwie jumpsuitu kolejny "Lucky", czy "Nail", to zaczynam się denerwować, w związku z czym nie skomentuje tych nazw. Następna nazwa "Blue Dale Evans Suit" - w książce "Elvis Presley. Fashion for a King" (napisanej przez dwóch fanów z Norwegii, z fanklubu "Flaming Star" - Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen - wydanej w 2011 roku) wyjaśniono to następująco:
"Był to również pierwszy garnitur, który Gene Doucette zaprojektował samodzielnie, inspirowany strojami noszonymi przez piosenkarkę Dale Evans".
No i tu mam sporo wątpliwości, jak często do tego, co podaje Gene Doucette, bo to on tak autorom powiedział. Po pierwsze dlatego, że Gene nie zajmował się projektowaniem wzorów z kamieni i nap. Po drugie, Elvis wystąpił w tym kostiumie na początku 1972 roku, a wtedy z tego, co mówił sam Bill Belew, Gene jeszcze nic nie projektował, przenosił tylko projekty Billa na czyste kostiumy. Zresztą nawet nie wiem, czy był już wtedy u Billa zatrudniony, bo z tego co pamiętam zaczął* u niego pracę koniec wiosny początek lata 1972 roku (ale mogę się mylić lub trafiłam na błędne źródło). W 1971 roku dopiero się poznali, gdzieś na jakimś spotkaniu w innej firmie i nie od razu Bill Belew go zatrudnił.

* No proszę! To sobie Gene Doucette "poradził" z życiorysem. Właśnie przeczytałam jego bio na stronie firmy B & K Enterprises Costume Co., w której pracuje już od lat, gdzie pisze tak:
"W 1972 roku Gene zaczął projektować kostiumy Elvisa Presleya. Ponieważ Gene pracował w tle, nazwisko Billa Belew stało się synonimem kostiumów Elvisa. W latach siedemdziesiątych Bill Belew był bardzo poszukiwany. Był zajęty robieniem programów telewizyjnych i filmów, więc dawał Gene'owi puste garnitury, a Gene sam je projektował. Gene zaprojektował większość garniturów od 1972 roku do śmierci Elvisa".
Bill podawał inną wersję - owszem, dostawał czyste kostiumy, ale sam ich nie projektował, tylko przenosił na nie projekty Billa, a zaczął je samodzielnie projektować dopiero w 1974 roku. Zresztą wystarczy spojrzeć na listę jumpsuitów.

Przejrzałam sobie też zdjęcia Dale Ewans. Jej kostiumy to głównie styl country i western, a prywatnie, jak większość kobiet tamtych lat. No, ale inspiracja, to inspiracja, tu się nie będę czepiać. Tylko pytanie czy to rzeczywiście była inspiracja, czy tylko skojarzenie po spojrzeniu na projekt Billa Belewa. Złapałam Gene Doucetta na tylu kłamstwach, że po prostu już mu nie wierzę.

Generalnie brak zdjęć z wystaw, są tylko z jego obecnej lokalizacji, czyli z Hollywood Casino & Tunica Hotel, w Tunica. To może sugerować, że kostium trafił w ręce prywatne wprost z rąk Elvisa.

Replika jumpsuitu "Blue Swirl Suit" w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. obecnie oferowana jest tylko z repliką skórzanego pasa i w wersji podstawowej (jumpsuit + pas) kosztuje 3.100,- dolarów, natomiast z dodatkiem peleryny 3.900,- dolarów.

*      *      *
*      *
*
Ex Post

Ostatnie informacje (10 lipca 2021 roku):

W 2021 roku w ofercie sklepu firmy AJM (Ann Maker Jumpsuit) pojawił się jumpsuit "Black Pinwheel Suit", wcześniej była tylko peleryna. Aczkolwiek od tego roku zmienili sposób prezentacji i nie pokazują już kostiumu od tyłu, tak jak było to wcześniej.


Ex Post

Ostatnie informacje (17 listopada 2022 roku):

Film 8mm, który jest kolejnym potwierdzeniem, że na dodanym koncercie, o godzinie 3:00 w nocy z 2 na 3 września 1972 roku, w Hilton Hotel w Las Vegas, Elvis wystapił w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i w dedykowanej do niego niebieskiej makramie w wersji II ("Blue Swirl Macrame Belt"). Filmik dodałam jako drugi pod datą tego koncertu, pod koniec postu.

Film 8mm umieszczono na YouTube 16 listopada 2022 roku. Jest całkiem dobrej jakości, ale peleryna na Elvisie przez cały czas wygląda jakby miała złotą, a nie srebrną podbitkę! Nie wiem co o tym myśleć. Wzór na kostiumie też wygląda inaczej, na bardziej gęsty.

*
*      *
*      *      *

Replika jumpsuitu "Blue Swirl Suit", skórzanego pasa oraz peleryny ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co.

Replika jumpsuitu "Blue Swirl Suit" i pasa "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji I ze sklepu firmy Pro Elvis Jumpsuit

Replika jumpsuitu "Blue Swirl Suit" z niewiadomego źródła. Generalnie replika jest dobra, ale nie ma wszywki firmowej, więc nie wiemy gdzie ją wykonano. Replika z białą linią kolorystyczną

Replika peleryny "Blue Swirl Cape" z firmy Ann Jmpsuit Maker (AJM) z białą linią kolorystyczną. W 2021 roku w ofercie sklepu pojawił się też jumpsuit "Blue Swirl Suit", aczkolwiek od tego roku zmienili sposób prezentacji i nie dodają już zdjęcia od tyłu

Replika pasa "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji I ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co.

Oryginalny pas "Blue Swirl Mirror Belt' do jumpsuitu "Blue Swirl Suit"

Prawdopodobnie oryginalny pas "Blue Thin Macrame Belt", który Elvis założył przynajmniej raz do jumpsuitu "Blue Swirl Suit"

Oryginalny pas "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji II. Zdjęcie z ekspozycji ANTIQUE ROAD SHOW, Sezon 13, Palm Springs (CA), 7 czerwca 2008 roku

Oryginalny pas "Blue Swirl Belt" przez lata był w The King's Ransom Museum i prawdopdoobnie nadal tam jest. To niby oryginał, ale nie zgadzają mi się łańcuchy. Srebrne wzory na pasie, jakby zrobione z dwóch rożnych stopów - drugi pas, czy tylko jakaś replika? Nie podejrzewam Buda Glassa o taki numer, to jeden z najuczciwszych w gronie ekspertów od Elvisa, kolekcjoner i badacz

Jumpsuit "Blue Swirl Suit" pokazywany na wystawach. Właściwie nie ma zdjęć z wystaw, bo od lat był w rękach prywatnych. Wszystkie zdjęcia są z Casino & Hotel Tunica poza pierwszym, które zostało wykorzystane w katalogu aukcyjnym z 1994 roku

Zdjęcie z wystawy przedaukcyjnej w hollywoodzkim domu aukcyjnym Butterfield & Butterfield (Hollywood, Los Angeles), poprzedzającej aukcję "The Elvis Presley Museum Collection June 18 & 19, 1994 in Las Vegas, San Francicisco & Los Angeles. Butterfield & Butterfield", gdzie swoje pamiątki po Elvisie wystawiał Jimmy Velvet

Elvis w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" prywatnie, poza sceną. Te zdjęcia są bardzo różnie opisywane - raz, że to jakieś lotnisko, innym razem, że Lake Tahoe i wiele innych. Jednak najprawdopodobniej zostały zrobione 29 kwietnia 1973 roku, przed koncertem o godzinie 15:00,  w Seattle Center Arena, Seattle (WA). Gość widoczny na pierwszych dwóch (ten w pulowerku), to fan Jim Borda (jeśli chodzi o tego drugiego, to nie wiem)

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Blue Swirl Mirror Belt" (lustrzanym)

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji pierwszej

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji drugiej

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Blue Swirl Belt" (skórzanym)

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" - zdjęcia, na których nie widać w jakim jest pasie

N/A
Nie mam żadnego zdjęcia, ale widziałam. Kiedy Elvis występował w tym pasie, zwykle pelerynę zakładał tylko na finał. Jak znajdę jakieś, to wstawię.
Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit", pasie "Blue Swirl Macrame Belt" i pelerynie dedykowanej do tego kostiumu

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit", pasie "Mirror Belt" i pelerynie dedykowanej do tego kostiumu

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit", pasie "Blue Swirl Belt" i pelerynie dedykowanej do tego kostiumu

Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pelerynie do niego dedykowanej - zdjęcia, na których akurat nie widać pasa

Zdjęcie okładki katalogu do aukcji "The Elvis Presley Museum Collection June 18 i 19, 1994 in Las Vegas, San Francicisco i Los Angeles. Butterfield i Butterfield", na której znalazło się zdjęcie jumpsuitu "Blue Swirl Suit" oraz strona z opisem przedmiotu aukcyjnego

Zdjęcie Elvisa w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" znalazło się też na okładce książki "Elvis Presley - My Treasured Memories of Elvis", Judy Palmer (2009). Jest też kilka stron w jej środku

Przykładowe wydawnictwa muzyczne, na których okładkach umieszczono zdjęcie Elvisa w jumpsuicie "Bue Swirl Suit"

Elvis Presley na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit", pasie "Blue Swirl Macrame Belt" w wersji II, podczas koncertu 3 września 1972 roku, o godzinie 3:00, w Hilton Hotel w Las Vegas. Drugi klip, to film 8mm, który umieszczono na YouTube 16 listopada 2022 roku - trzeba go obejrzeć na YoTube, bo autor zablokował odtwarzanie na innych stronach

Elvis Presley na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Blue Swirl Mirror Belt", podczas koncertu 13 listopada 1972 roku, o godzinie 20:30, w Swing Auditorium w San Bernardino (CA). Nie jestem pewna czy to rzeczywiście ten koncert (z uwagi na pas i datę), ale tak ten klip został opisany

Elvis Presley na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Blue Swirl Leather Belt", podczas koncertu 29 kwietnia 1973 roku, o godzinie 15:00, w Seattle Center Arena, Seattle (WA)

Elvis Presley na scenie w jumpsuicie "Blue Swirl Suit" i pasie "Mirror Belt" - 12 czerwca 1972 roku, o godzinie 20:30, w Fort Wayne (IN)

P. S.

Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie, będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.



8 komentarzy:

  1. te daty mogły fanom się mylić. między 1 a 4 września 72 było chyba 6 a nie 4 shows. te koncerty z datą 3am to już dzień następny.

    nie widziałem tego lustrzanego pasa. jest cudowny. wrzuciłas mnóstwo fajnych zdjęć . są one chyba bardziej z 72 roku.

    to zdjęcie z fanem jinmi Velvet zawsze mi wydawało się że to listopad 72 ale kłócić się nie będę.

    co do filmików też nie jestem pewien czy ostatni to San bernandino czy jednak czerwiec 72...

    i jest chyba jeszcze dość wyraźne nagranie z Vegas wrzesień 1972 ale teraz nie potrafię się dokopać do źródeł bo korzystam z komórki a jestem na wakacjach.

    pozdrawiam serdecznie Danusia

    OdpowiedzUsuń
  2. Mogły, oni widzieli wszystkie koncerty od Midnight Show 31 sierpnia 1972 do Closing Show 4 września 1972 roku. W ogóle ten materiał był tak chaotycznie napisany, że to ja mogłam coś źle zrozumieć. W każdym razie to zdjęcie bez podpisu umieszczono przy relacji ze spotkania z Colonelem i Elvisem, po którym Colonel zabrał ich na ten dodatkowy koncert o 3:00 w nocy.

    Z 1973 roku są tylko te zdjęcia, na których jest w skórzanym pasie.

    Krzysiu ja tam nie widzę zdjęć z Velvetem, poza tymi z aukcji, gdzie stoi na tle kostiumów Elvisa.

    Jeśli chodzi o filmiki, to liczę na Ciebie :) Właśnie czekałam jak się do nich odniesiesz, zwłaszcza do tego ostatniego, czy przejdzie przez Twoje sito weryfikacyjne. :) No nic, poczekam aż wrócisz z wakacji.

    Krzysiu to przyjemności na wakacjach, pięknej pogody i wypoczynku. Kiedy wracasz?

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. wracam w sobotę . dziekuje serdecznie.
    przepraszam chodziło mimo to zdjęcie prywatne...
    do filmików się odniose .

    OdpowiedzUsuń
  4. https://m.youtube.com/watch?v=TGbTuHqp9Fc

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, mimo że mam już 37 lat Elvisem zainteresowałem się niedawno po obejrzeniu jednego z koncertów udostępnionych w serwisie youtube, co istotne poczułem wyjątkową fascynacje do jego osoby. Dzięki tej stronie mogę zaspokoić mój głód informacji na temat Króla. Jestem bardzo wdzięczny autorce tego bloga za to że swoją wiedzą podzieliła się z innymi, zaczynam lekturę i serdecznie pozdrawiam autorkę bloga.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam

    Na Elvisa nigdy nie jest za późno :) To nie tylko artysta o wspaniałym głosie (ponad 4 oktawy; umiejętność zastosowania wszystkich znanych technik wokalnych; szerokie pasmo barwy głosu, czyli umiejętność śpiewania różnymi barwami), ale także człowiek wielu innych talentów (np. multiinstrumentalista, karateka). Niesamowicie inteligentny i oczytany człowiek. Nie było tematu, na który nie miałby choć elementarnej wiedzy. Do tego dobry i szlachetny. Za swojego życia rozdał ludziom ponad 1000 aut, wiele kilogramów złota i kilkanaście domów.

    Na blogu coś nie coś jest o Elvisie, ale ledwie promil tego, co chciałabym tu o nim napisać. Niemniej zapraszam do lektury.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html