Nazwa najczęściej spotykana: Blue Egyptian Bird Suit
Nazwa alternatywna:Blue Egyptian Suit
Inne nazwy: Blue Bicentennial Suit, Blue Prehistoric Bird Suit
Linia / Seria:Karate Style / Egyptian Bird
Kolor wiodący:jasnoniebieski
Linia kolorystyczna: (nie dotyczy)
Części kompletu:1
Ilość elementów: 4
kombinezon - błękitny kombinezon z gabardyny z jedwabnymi białymi rękawami; rękawy z gumkami na nadgarstkach, wykończone falbanką; na marszczeniu ozdobny tkany paseczek, w kolorach nawiązujących do zdobienia kostiumu; brak fałd w nogawkach spodni; boki zdobione na biodrach oraz od krańca nogawki za kolano; kołnierz napoleoński, zdobiony;
pasek - szeroki, niebieski, skórzany, z okolicznościowymi emblematami dwusetnej rocznicy podpisania deklaracji niepodległości; krawędzie obszyte złotą lamówką, pokrytą drobnymi kamieniami w kolorze białym i bursztynowym; klamra obszyta na krawędzi złotą, a następnie brązową lamówką, a w jej środku okolicznościowy emblemat; dwa rzędy łańcuchów o takich samych oczkach i tej samej grubości, krótszy z brązu, dłuższy złoty;
obróżka na szyję - wąska, haftowana obróżka na szyję z elementami ze wzoru na kostiumie; w jej centralnym punkcie mała, dość mocno odstająca piramida, a po bokach wzór jak na skrzydłach ptaków;
opaski na przeguby rąk - wąskie, haftowane opaski na przeguby rąk z elementami ze wzoru na kostiumie;
Ilość egzemplarzy: prawdopodobnie jeden;
Chustki dla publiczności:białe, niebieskie,żółte, błękitne (być może także inne); Projekt i wykonanie: Bill Bellew, IC Costume Co.; Używany na koncertach:
21 marca 1976 roku, o godzinie 14:30, Riverfront Coliseum, Cincinnati OH (oryginalny pas)*;
24 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:30, San Diego Sports, San Diego CA (oryginalny pas);
25 kwietnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Long Beach Arena, Long Beach CA (oryginalny pas);
1 maja 1976 roku, o godznie 24:00 (Midnight Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
7 maja 1976 roku, o godznie 24:00 (Midnight Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
8 maja 1976 roku, o godznie 24:00 (Midnight Show), Sahara Hotel, Lake Tahoe NV (oryginalny pas);
28 maja 1976 roku, o godzinie 20:30, James W. Hilton Coliseum, Ames IA (oryginalny pas);
29 maja 1976 roku, o godzinie 20:30, Myriad Convention Center, Oklahoma City OK (oryginalny pas);
31 maja 1976 roku, o godzinie 20:30, Municipal Auditorium, Lubbock TX (oryginalny pas);
2 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center Coliseum, El Paso TX (oryginalny pas);
5 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, The Omni, Atlanta GA (oryginalny pas);
26 czerwca 1976 roku, o godzinie 14:30, Civic Center, Providence RI (oryginalny pas);
26 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Providence RI (oryginalny pas);
27 czerwca 1976 roku, o godzinie 14:30, Landover Capital Center, Largo MD (oryginalny pas);
30 czerwca 1976 roku, o godzinie 20:30, Coliseum, Greensboro NC (oryginalny pas);
2 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Louisiana State University, Baton Rouge LA (oryginalny pas);
4 lipca 1976 roku, o godzinie 14:30, Oral Roberts University Mabee, Tulsa OK (oryginalny pas);
24 lipca 1976 roku, o godzinie 14:30, Civic Center, Charleston WV (oryginalny pas);
25 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Onondaga War Memorial, Syracuse NY (oryginalny pas);
26 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Community War Memorial, Rochester NY (oryginalny pas);
28 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Hartford CT (oryginalny pas);
30 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, Veterans Memorial, New Haven CT (oryginalny pas);
1 sierpnia 1976 roku, o godzinie 14:30, Hampton Roads Coliseum, Hampton Roads VA (oryginalny pas);
3 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Cumberland County Memorial, Fayetteville NC (oryginalny pas);
5 sierpnia 1976 toku, o godzinie 20:30, Cumberland County Memorial, Fayetteville NC (oryginalny pas);
27 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Convention Center, San Antonio TX (oryginalny pas);
29 sierpnia 1976 roku, o godzinie 14:30, Municipal Auditorium, Mobile AL (oryginalny pas);
30 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Memorial Coliseum, Tuscaloosa AL (oryginalny pas);
31 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, Macon Coliseum, Macon GA (oryginalny pas);
1 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Coliseum, Jacksonville FL (oryginalny pas);
2 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Curtis Hixon Hall, Tampa FL (oryginalny pas);
4 września 1976 roku, o godzinie 14:30, Civic Center, Lakeland FL (oryginalny pas);
5 września 1976 roku, o godzinie 20:30, State Fair Coliseum, Jackson MS (oryginalny pas);
6 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Von Braun Civic Center, Huntsville AL (oryginalny pas);
7 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Convention Center, Pine Bluff AR (oryginalny pas);
8 września 1976 roku, o godzinie 20:30, Convention Center, Pine Bluff AR (oryginalny pas);
* Elvis wyszedł na scenę w "Blue Egyptian Bird Suit", ale w wyniku pewnego incydentu, zmienił go później na "White Rainfall Suit", o czym więcej w opisie.
Opis:
"Blue Egyptian Bird Suit" był piątym i ostatnim kostiumem (po "Totem Pole", "Alpine", "V-Neck" i białym "Egyptian Bird"), w którym rękawy wykonano z jedwabiu, a nie z gabardyny jak resztę kostiumu. Także drugim z dwóch "Egyptian Bird". Zmiana ta prawdopodobnie nie wynikała z jakiejś nowej wizji projektanta, czy też chęci wprowadzenia zmian do standardowych jumpsuitów, lecz była podyktowana stanem zdrowia Elvisa. Luźne, zwiewne, suto marszczone rękawy, w przeciwieństwie do grubych i opiętych gabardynowych, powodowały, że kostium miał dużo lepszą wentylację, a do tego był lżejszy.
Oczywiście Elvis nie zrezygnował ze swoich typowych jumpsuitów. To był jego sceniczny image, takie "sceniczne ego", znak rozpoznawczy (cecha charakterystyczna) jego jako artysty, z którym czuł się dobrze, identyfikował się, utożsamiał, po prostu to był jego styl, w pełni świadomy wybór. Gene Doucette w jednym z wywiadów opowiadał jak zaproponował Elvisowi rezygnację z pasów, które z okuciami i łańcuchami miały swoje kilogramy, na rzecz zdobienia na wysokości pasa umieszczonego bezpośrednio na kostiumie (tak jak to jest na jumpsuicie "White Aloha Suit"), lecz Elvis nie chciał o tym słyszeć. Po długich namowach przystał na eksperyment pasów bez łańcuchów u dołu, tak powstały trzy "White Leather V-Neck Belt", "White Leather Rainfall Belt" i "White Leather Egiptian Bird Belt". Potem Elvis kategorycznie zażyczył sobie powrotu do łańcuchów. Tak trzy kostiumy, które powstały po "White Egyptian Bird Suit" miały z powrotem łańcuchy na pasach, były to: "Blue Egyptian Bird Suit", "White Yellow Flame Suit" (dwie sztuki) i "Back Totem Pole Suit", choć w przypadku tego ostatniego odczepiono łańcuchy i Elvis wystąpił bez nich, ale jak się przyjrzymy to zobaczymy oczka do ich podczepienia.
Inną nowością w tych kostiumach jest brak tak zwanej linii kolorystycznej, ponieważ nie posiadały fałd w nogawkach, peleryn, ani innych charakterystycznych elementów jakie zawsze utrzymywano w tej samej linii kolorystycznej (z dwoma wyjątkami "White Aloha Suit" i "Black Rubin Suit"}, na przykład wnętrza okuć wzdłuż krawędzi rozcięcia na torsie czy kołnierzu, patki kieszeni, guziki. To też lekko odchudzało kostium wagowo, choć nie tak bardzo jak rękawy i pasy pozbawione łańcuchów.
W 1975 roku pojawiły się nowe elementy kostiumów w postaci różnych opasek:
na szyję (obróżki) do:
- cała seria "Penguin" + "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" + seria "Egyptian Bird";
na przedramię do:
- "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" (prawdopodobnie też);
na przeguby rąk do:
- "Totem Pole Suit" + "Alpine Suit" + seria "Egyptian Bird";
Nie spotkałam fotografii, na której Elvis miałby na szyi obróżkę przy białym lub niebieskim "Egyptian Bird Suit". Natomiast jeśli chodzi o opaski na przeguby rąk, możemy je zobaczyć na obu kostiumach, choć na białym zdecydowanie częściej, na niebieskim są rzadkością.
Aczkolwiek od czasu ich pojawienia się nosił je praktycznie do wszystkich kostiumów jakie używał w latach 1975-1977, robiąc przy tym jeszcze większe roszady jak przy pasach. A ponieważ to małe elementy, na zdjęciach prawie niewidoczne, dziś w przypadku większości z nich nie jesteśmy w stanie nawet powiedzieć, do którego kostiumu były dedykowane (po szczegóły odsyłam do postu" Obróżki i opaski - dodatkowe elementy kostiumów scenicznych Elvisa").
Zdobienie na kostiumie nawiązuje do starożytnego Egiptu. W dawnym Egipcie czczono wiele ptaków pod postacią bogów lub bóstw (sokół, sęp, ibis, pliszka żółta, czapla), a jeszcze więcej (całe mnóstwo) spotkamy ich w
hieroglifach, piśmie graficznym, w którym treść zapisywano za pomocą obrazków (jaskółka, kormoran, sęp, sokół, bocian, kaczka, sowa, gęś, ibis, dudek, myszołów, perliczka, czajka, struś, flaming, wróbel, siewka, przepiórka), niektóre nawet w kilku różnych postaciach. Ptakiem, którego widzimy na obu jumpsuitach "Egiptian Bird" prawdopodobnie jest sokół,
uosobienie boga nieba - Horusa.
Czasem można spotkać informację, że to egipski sęp utożsamiany z boginią Nechbet, uważaną za opiekunkę silnego państwa i faraonów. Toteż sępy umieszczano na sufitach grobowców królewskich i świątyń kultu władców. Takie były sugestie astrologiczne z uwagi na zainteresowania Elvisa dawnym Egiptem, a przede wszystkim ze względu na jego wizje reinkarnacyjne (w tym miejscu odsyłam do postu "Zjawiska paranormalne w życiu Elvisa", gdzie aspekt powiązań Elvisa ze starożytnym Egiptem został wytłumaczony). W jednym z materiałów omówiono symbolikę niektórych kostiumów Elvisa, a przy "Egyptian Bird" napisano:
"Elvis wybrał egipskie sępy, czego dowodem są grobowce faraonów. Sępy zostały... poświęcone Nechbet, bogini Górnego Egiptu i Mut, bogini matce. Sęp często trzyma w szponach symbol wieczności shen*, oferując wieczną ochronę faraonowi. W związku z tym sęp jest ściśle związany z władzą".
Pierścień shen ze słońcem i bez
* Symbol shen - pierścień shen. Był uosobieniem wieczności i nieskończoności. Najbardziej związanym z shen jest bóg Huh, który reprezentował i uosabiał nieskończoność i wieczność. Shen towarzyszył także bogom i bóstwom przedstawianym w postaci ptaków, takim jak Horus (sokół) i Nekhbet (sęp). Z tarczą słoneczną w jego kręgu, symbol nieskończoności i odradzającego się życia. Pierścień shen ze słońcem (źródłem życia) oznacza wieczność stworzenia. Sam pierścień shen oznacza nieskończoność i wieczność.
Z kolei w innym tekście wspomniano tylko ogólnie o prehistorycznych ptakach, nie łącząc tego na kostiumie z konkretnym:
"Lubił prehistoryczne ptaki, jak je nazywał - były one egipskimi symbolami „życia” i były używane w grobowcach, w których pochowano członków rodziny królewskiej i miały „zaszczyt” opiekować się nimi i chronić ich. Powiedział, że „zanieśli swoje duchy ku Bogu Słońca, którego czcili”, po czym dodał jeszcze, że „Bóg Słońca jest w rzeczywistości nieskończoną, całą, potężną mądrością i mocą Ojca Wszechświata ... znanego jako nasz Pan i Bóg Ojciec”. Te kostiumy były piękne i szczegółowe, ale wydawało się, że te, które nosił w 1976 i 1977 roku, były najbardziej znaczące, jeśli chodzi o duchowe przesłania ze wszystkich, które nosił".
Natomiast na Horusa (sokoła) wskazuje kolorystyka i sposób prezentacji ptaka, a także loki na jego głowie, choć zgodnie z mitologią powinien być tylko jeden*, a nie kilka (chyba, że chodzi o dudka, który rozkłada pióropusz, też czczonego w starożytnym Egipcie).
Hedjet + Deshret = Pschent
* Po pierwsze dlatego, że z lokiem (jednym) przedstawiano Horusa młodzieńca. Horusa dziecko, z palcem w ustach. A dorosłego Horusa z koroną podwójnego Egiptu lub tarczą słońca. Kiedy Górny Egipt połączył się z Dolnym Egiptem, połączono też insygnia królewskie faraonów - koronę (Hedjet - koronę Górnego Egiptu z Deshret - koroną Dolnego Egiptu). Jeden zawijas (lok) był na koronie Dolnego Egiptu (Deshret). Korona podwójna, która powstała z połączenia korony Hedjet i Deshret, to Pschent.
Z uwagi na wielość ptaków występujących w mitologii egipskiej, a także piśmie (hieroglifach), o czym wspominałam nieco wyżej, z ostrożności, a jednocześnie dla podkreślenia antycznego charakteru, funkcjonuje też nazwa "Prehistoric Egyptian Bird", albo jej krótsza wersja "Egyptian Bird". Chociaż osobiście jestem zwolennikiem prostych i krótkich nazw uważam, że te dwie są najlepsze, ponieważ niestety część osób nazwy "Egyptian" używa też do jumpsuitu "White Inca Suit", co potem prowadzi do wielu nieporozumień, o których wspominałam omawiając tamten jumpsuit.
Na pasie dedykowanym do "White Egyptian Suit" mamy elementy zdobnicze związane z symboliką starożytnego Egiptu, natomiast na pasie dedykowanym do "Blue Egyptian Suit" już nie, zostały one zastąpione tematyką
patriotyczną, związaną z dwóchsetleciem podpisania deklaracji niepodległości, przyjętej podczas II Kongresu Kontynentalnego w Filadelfii, 4 lipca 1776 roku, co Elvis - patriota, musiał zaakcentować na swoim kostiumie. Jeśli nie bezpośrednio we wzorze jumpsuitu, to chociaż na jego pasie.
Zastanawiałam się, czy taki plan, co do "Blue Egyptian Bird Suit", był już od samego początku. Myślę, że nie. Prawdopodobnie miał powstać inny patriotyczny kostium, lecz nie było już na to czasu, więc dostosowano tylko pas.
Jak już jesteśmy przy pasach, to "Blue Leather Egiptian Bird Belt", dedykowany do tego kostiumu, był jedynym jaki Elvis zakładał na scenę do "Blue Egyptian Bird Suit". Obecnie pas jest u prywatnego kolekcjonera, Larry'ego Mossa, aczkolwiek jego pierwszym właścicielem po Elvisie, prawdopodobnie był Jimmy Velvet, ponieważ to w jego muzeum był widziany, a później także na wystawie w Montrealu w Kanadzie, gdzie pojechał ze swoją kolekcją artefaktów. Chociaż jak dostał się w ręce prywatne, nie wiem.
Z kolei na aukcji Juliena w 2020 roku pojawił się metalowy emblemat z dedykowanego pasa. Wystawił go Joe Esposito, a w liście (LOA) napisał, że otrzymał go od Elvisa. Jednak podane przez niego okoliczności są bynajmniej dziwne. Ponoć kiedy wysyłali kostium do naprawy, Elvis powiedział mu, że jak chce, to może dostać klamrę pasa (tu Joe wyraził się nieprecyzyjnie, nie chodziło bowiem o całą klamrę tylko o plakietkę jaka na niej była), bo i tak emblematy będą wymieniane na nowe. Jak dla mnie to strasznie naciągane, niemniej plakietkę sprzedano za 4.480,- dolarów [dane aukcji: Icons And Idols: Rock 'N' Roll(#3277) 12/01/2020 10:00 AM PST CLOSED! Lot #92 of 840: ELVIS PRESLEY STAGE WORN BELT BUCKLE PLAQUE; Lot closed - Winning bid:$4,480 (2 bids); Estimate: $2,000 - $3,000].
Pierwszy raz, w kontekście wyjaśnień Joe Esposito z LOA, słyszę o planowej wymianie elementów zdobień pasa. Owszem, gdy coś się uszkodziło lub odpadło, to w miarę możliwości naprawiano i uzupełniano pasy, choć z tego co wiem, to niezmiernie rzadko, ponieważ firma, która je robiła zlecała wykonanie emblematów w ilości zgodnej z projektem, nic nie było brane na zapas. Oczywiście jakieś zwykłe napy metalowe to tak, ale nie specyficzne plakietki, emblematy, duże tematyczne okucia (jak głowa Indianina). Pewnie była to jakaś zapasowa (niewykorzystana), której nie umieszczono na pasie, na przykład dlatego, gdyż Gene Doucette w dwóch miejscach postanowił dać hafty zamiast plakietek lub po prostu nie zmieściła się, a nie jak podkreśla Joe, że pochodziła z klamry pasa, w którym Elvis wielokrotnie wystąpił na scenie. No nie wiem, może jestem niedowiarek, bo już tyle przekrętów na aukcjach widziałam, iż mam duży dystans do takich opisów.
Jak już kiedyś wspominałam, kiedy Elvis borykał się z opuchlizną brzuszną w wyniku gromadzenia wody przez organizm, aby utrzymać pasy na właściwej wysokości, do niektórych doszyto rzepy i haftki do ich podtrzymania. Jumpsuit "Blue Egyptian Bird Suit" jest jednym z nich.
"Blue Egyptian Bird" na wystawach jest kostiumem "drugiego planu", jak ja to określam. W latach dwutysięcznych zawsze był prezentowany na dalszym planie. Nie wiem jak wcześniej. Mam swoją teorię spiskową. Jeśli chodzi o ekspozycje kostiumów scenicznych w Graceland zauważyłam pewną prawidłowość. Te, które wkrótce znikają z wystaw wcześniej przez jakiś czas są eksponowane na drugim, trzeci lub dalszym planie. "Blue Egyptian Bird" bynajmniej nie jest jedynym, także "Navy Blue Two Piece Red Armadillo Suit", "Navy Blue Two Piece Blue Snake Suit", czy nawet "Blue Historic Suit", którego Elvis nie zdążył już założyć (tylko na jednej z wystaw był prezentowany w pierwszej linii, poświęconej rzadkim i znanym niewielu kostiumom, potem zawsze gdzieś z tyłu, aż do wycofania z ekspozycji) oraz kilka innych.
Jedyne zdjęcia jumpsuitu z wystaw, na które udało mi się trafić, pochodzą z pierwszej dekady lat dwutysięcznych, ostatnie z 2009 roku. W zasadzie wszystkie, które zamieściłam (poza tym z 2009 roku) są z wystawy "Elvis Jumpsuits All Access", która miała miejsce w Graceland w 2007 roku. Gdzieś mam też dwa zdjęcia z innego okresu, na których widoczny jest tylko fragment kostium w dużym oddaleniu, ale teraz nie mogę ich znaleźć. Prawdopodobnie jedno z nich było jeszcze z lat 90. lub nawet 80., sądząc po wyglądzie ekspozycji.
Kiedy dwóch norweskich fanów (Atle Simen Larsen, Tommy Edvardsen) zbierało materiały do swojej książki "Elvis Presley. Fashion for a King", wydanej w 2011 roku, uzyskali informację, że kostium nadal jest w Graceland i takąż informację w niej zawarli. Co oczywiście mogło się zmienić zanim jeszcze ją wydali lub po.
Aczkolwiek na forach Elvisa podaje się, że kostium jest od dawna w prywatnych rękach i nie jest to dementowane przez znanych kolekcjonerów, którzy tam wchodzą i nierzadko prostują różne rzeczy. Natomiast najdziwniejsza jest rozpiętość podawanych okresów, w jakich jumpsuit rzekomo trafił w ręce prywatne. Najwcześniejszy sugeruje, że było to krótko po jego czyszczeniu w 1976 roku, a najpóźniejszy wskazuje 2017 rok. Kilka razy spotkałam też informację, że kostium w latach 80. był w Gracealnd a później sprzedano go prywatnemu kolekcjonerowi.
Przychodzą mi na myśl dwa wyjaśnienia tych rozbieżności:
"Blue Egyptian Bird Suit" wykonano jednak z dublem,
kostium był w rękach prywatnych, ale powrócił do Graceland;
ad. 1.
Fakt, nigdy nie spotkałam informacji, która mówiłaby iż "Blue Egyptian Bird Suit" wykonano w dwóch egzemplarzach, więc ta wersja wydaje mi się mało prawdopodobna. Aczkolwiek podaje się, że niebieski ukończono dopiero w 1976 roku (biały pod koniec 1975 roku), a w tym samym roku (acz dopiero w grudniu) przygotowano jeszcze jeden kostium "White Yellow Flame Suit", który zrobiono od razu w dwóch egzemplarzach.
ad. 2.
Trudno uwierzyć iż tak wiele osób się myliło podając iż kostium trafił w ręce prywatne i nie sprostował tego żaden z tych wielkich fanów, kolekcjonerów i ekspertów od Elvisa, których wiedza znacznie wykracza poza tą, jaka jest w książkach i na internecie. Dlatego ta wersja jest bardziej prawdopodobna, chociaż brak informacji kto, kiedy, gdzie, w jakich okolicznościach go nabył, może ją przekreślać.
W związku z tym musimy uzbroić się w cierpliwość i poczekać jakie wieści nam czas przyniesie. Tytułem uzupełnienia, była jakaś aukcja na eBay (zdjęcie z niej w dalszej części), a jedyny ślad po niej to fotografia kobiety trzymającej wieszak z "Blue Bicentennial Suit". Jedni mówią, że zdjęcie zostało zrobione w 1976 roku po czyszczeniu kostiumu, inni że w latach dwutysięcznych. Według jednych przedmiotem aukcji było tylko to zdjęcie, a według innych zilustrowano nim sprzedaż kostiumu na eBay. Informacja nie do zweryfikowania, gdyż eBay nie udostępnia archiwów. Zresztą nie wiemy nawet w przybliżeniu kiedy się odbyła. Czyli kolejny trop kończy się w ślepej uliczce.
Na koniec, chciałabym wspomnieć o koncercie, który odbył się o godzinie 14:30, 21 marca 1976 roku, na obiekcie Riverfront Coliseum, w Cincinnati (OH). To pierwsza znana data występu Elvisa w "Blue Egyptian Bird Suit", chociaż nie odbył się bez drobnych perturbacji. Po upływie około 30 minut, przy piosence „Polk Salad Annie”, pękły spodnie od kostiumu i Elvis musiał iść się przebrać. Wrócił w jumpsuicie "White Blue Raindrop Suit", a na scenę przyniósł ze sobą uszkodzony "Blue Egyptian Bird Suit" i pokazał publiczności rozdarcie (zdjęcia w dalszej części).
Replikę kostiumu "Blue Egyptian Bird Suit" można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co., w promocyjnej cenie 3.775,- dolarów (przed był za 4.300,- dolarów).
Szkic projektowy na bazie, którego wykonano oba jumpsuity "Prehistoric Egyptian Bird Suit". Na obrazku widzimy akurat kostium w błękitnym kolorze
Replika jumpsuitu "Blue Egyptian Bird Suit", jaka można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. kolorze
Oryginalny pas "Blue Leather Egyptian Bird Beltt" dedykowany do jumpsuitu "Blue Egyptian Bird Suit"
Zdjęcia kostiumu "Blue Egyptian Bird Suit" na wystawach. W zasadzie wszystkie poza pierwszym (tym podwójnym z 2009 roku) są z tej samej wystawy "Elvis Jumpsuits All Access", zorganizowanej w 2007 roku
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Opuścił Netherland Hotel, wsiadł do limuzyny i jedzie do Riverfront Coliseum, w Cincinnat (OH), gdzie wystąpi o godzinie 14:30, 21 marca 1976 roku
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Po jakimś popołudniowym koncercie w lecie 1976 roku (konkretnej daty nie ustalono)
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis udaje się na koncert, który da w Omni, w Atlancie (GA), o godzinie 20:30, 5 czerwca 1976 roku. Nie wiem czy to hotel, czy już korytarze w Omni
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Tutaj po koncercie, ktory dał w Omni, w Atlancie (GA), o godzinie 20:30, 5 czerwca 1976 roku. Lecz nie wiem, czy to jeszcze Omni, hotel, czy może lotnisko. Widziałam podobne zdjęcie z lotniska, ale w Atlancie był wtedy trzy dni, więc chyba nie spał w samolocie, tylko w jakimś hotelu
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis opuszcza hotel i udaje się na koncert, który da w Civic Center, w Providence (RI), o godzinie 20:30, 26 czerwca 1976 roku
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis jedzie limuzyną do Coliseum, w Greensboro (NC), gdzie o godzinie 20:30, 30 czerwca 1976 roku, da koncert
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis opuszcza Daniel Boone Hotel i udaje się do Civic Center, w Charleston (WV), gdzie o godzinie 14:30, 24 lipca 1976 roku, da koncert
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis opuszcza hotel i udaje się do Hampton Roads Coliseum, w Hampton (VA), gdzie o godzinie 14:30, 1 sierpnia 1976 roku, da koncert
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Na stronie elvis-collectors.com, to zdjęcie dołączono do 4 sierpnia 1976 roku, ale Elvis wystąpił tego dnia w "White Egyptian Bird Suit" i pasie "White Inca Gold Leaf Belt", a na tym zdjęciu jest w "Blue Egyptian Bird Suit", co widać po oryginalnym pasie. W związku z tym, nie wiem gdzie i kiedy zostało zrobione. Aczkolwiem w Cumberland County, w Fayetteville (NC), Elvis występował także 3 i 5 sierpnia 1976 roku, na obu tych koncertach w "Blue Egyptian Bird Suit" i oryginalnym pasie, zatem może to zdjęcie z jednego z tych dni
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis jedzie limuzyną do Municipal Auditorium, w Mobile (AL), gdzie o godzinie 14:30, 29 sierpnia 1976 roku, da koncert
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną. Elvis opuszcza hotel i udaje się do Civic Center, w Lakeland (FL), gdzie o godzinie 14:30, 4 września 1976 roku, da koncert
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną - tutaj wysiada z jakiegoś pojazdu, autobusu lub helikoptera. Fryzura sugeruje, że przed, ale biała płachta na szyi bardziej przypomina ręcznik niż apaszkę. To Lakeland (FL), gdzie 4 września 1976 roku, o godzinie 14:30 dał koncert w Civic Center
Elvis w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" poza sceną - tutaj w drodze na koncert, trzy różne - niestety nie znam miejsc ani dat
Elvis podczas występów na scenie w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit" i pasie do niego dedykowanym
Elvis podczas koncertów otrzymywał dużo wszelakich prezentów od fanów - tutaj kilka takich ujęć jak jest obdarowywany, także bielizną, co nie należało do rzadkości. Ubrany jest w jumpsuit "Blue Egyptian Bird Suit" i pas do niego dedykowany
Podczas premiery jumpsuitu "Blue Egyptian Bird Suit", która miała miejsce 21 marca 1976 roku, o godzinie 14:30, na obiekcie Riverfront Coliseum, w Cincinnati (OH), podczas pokazów karate Elvisowi pękły spodnie. Poszedł się przebrać, a na scenę przyniósł podarty kostium i pokazał publiczności wielką dziurę w kroku
Oryginalny pas dedykowany do jumpsuitu "Blue Egyptian Bird Suit" pokazany w 1989 roku na wystawie w Montrealu (Kanada). Była to wystawa objazdowa Elvis Presley Museum Jimmy Velveta
Oryginalny pas dedykowany do jumpsuitu "Blue Egyptian Bird Suit" w jednym z kilku pomieszczeń poświęconych pamiątkom po Elvisie Presleyu u znanego kolekcjonera Larrego Mossa. Zdjęcie wykonano 29 września 2011 roku. Pas widoczny jest na jumpsuicie "White Fireworks Suit", który też należy do tego kolekcjonera
Zdjęcie Elvisa na scenie w jumpsuit "Blue Egyptian Bird Suit", z koncertu o godzinie 14:30, 27 czerwca 1976 roku, w jakiejś gazecie, z 28 czerwca 1976 roku
Zdjęcie Elvisa na scenie w jumpsuit "Blue Egyptian Bird Suit" znalazło się też w letnim dodatku do magazynu "Hit Parader", z 1978 roku. Na okładce jest w "White Phoenix Suit", a w treści artykułu w "White Stone Flame Suit", a na kolejnej stronie w "Blue Egyptian Bird Suit"
Zdjęcie Elvisa na scenie w jumpsuit "Blue Egyptian Bird Suit" na okładce gazety "Midnight Globe", z 27 grudnia 1977 roku
Jeden z emblematów, który rzekomo był na oryginalnym pasie "Blue Leather Egyptian Bird Belt", jaki wystawił na aukcję Juliena, 1 grudnia 2020 roku, Joe Esposito i list LOA od niego
Zdjęcie kobiety trzymającej wieszak z jumpsuitem "Blue Egyptian Bird Suit". Ponoć zostało wykonane po czyszczeniu kostiumu w 1976 roku. Znalazło się na aukcji eBay (nie wiadomo kiedy), Czy zostało dołączone do aukcji kostiumu, czy wystawiono je tylko jako fotografię, nie wiemy
Obróżka Egyptian Bird, ale to nie jest oryginał tylko grafika poglądowa, którą przygotowałam żeby pokazać jak wyglądała dopóki nie znajdę* zdjęcia (o ile w ogóle). Na jej środku była piramidka, a po jej bokach taki wzór jak na paskach, z których utworzono ptaka na kostiumie. Dodałam trzy różne piramidki, ale wydaje mi się, że na oryginale była schodkowa
* Jestem zła. Mam gdzieś zdjęcie Elvisa z tą obróżką na szyi, ale przy innym kostiumie, lecz nie mogę go znaleźć. Stąd wiem jak wygląda. Tydzień szukałam tego zdjęcia, a skończyło się przygotowaniem grafiki poglądowej, bo go nie znalazłam! Jak widzicie, ona jest zupełnie inna niż ta na replice.
Fragmenty koncertu z 30 lipca 1976 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Veterans Memorial, w New Haven (CT), na którym Elvis wystąpił w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit"
Fragmenty koncertu z 31 sierpnia 1976 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Macon Coliseum, w Macon, Georgia, na którym Elvis wystąpił w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit"
Elvis na scenie w jumpsuicie "Blue Egyptian Bird Suit"
Deklaracja niepodległości, której dwóchsetlecie obchodzono 4 lipca 1976 roku, co Elvis postanowił zaakcentować na pasie do "Blue Egyptian Bird Suit"
Horus - egipski Bóg przedstawiany w postaci sokoła (lub człowieka z głową sokoła). Tutaj na płaskorzeźbach, posągach, statuetkach, mozaice, biżuterii oraz kilka współczesnych grafik
Horus - egipski bóg nieba, opiekun monarchii egipskiej. Panujący faraon utożsamiał się z nim i przyjmował jego imię. Czczony pod postacią sokoła lub człowieka z głową sokoła zwieńczoną tarczą słoneczną. Horus młodzieniec był przedstawiany z lokiem nad głową. Był synem Ozyrysa i Izydy lub Geba i Nut (naukowcy nie są zgodni, ale częściej wskazuje się na Ozyrysa i Izydę).
Horus jest jednym z najstarszych i najbardziej znaczących bóstw w religii starożytnego Egiptu. Był utożsamiany z niebem, uważano więc, że zawierał w sobie słońce i księżyc. Słońce miało być jego prawym okiem, a księżyc lewym. Oko Horusa w staroegipskiej symbolice oznaczało boską opiekę i boską władzę królewską. Horus był także bogiem wojny i polowania. Wiązano go też ze zbawieniem.
P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.
Danusiu ale skoro w swojej premierze strój mu pękł to mimo że bym zszyty i tyle razy zakładany już niedługo później to musiał mieć dubla. Przy tylu ruchach karate mógł znowu go rozpruc szybko...
Krzysiu staram się być ostrożna z dublami, żeby nie być posądzona o tworzenie "nowych" kostiumów. Wiesz jakie jest najczęściej oficjalne stanowisko Graceland i tych, którzy ze względu na własny interes grają z nimi do wspólnej bramki, w kwestii dubli, im mniej da się ich udowodnić tym lepiej. Dlaczego? - mi tylko jedno przychodzi do głowy - cicha sprzedaż.
Gdzieś na YouTube jest wywiad z Gene Doucette. Został zapytany o ilość egzemplarzy "Sundial", najpierw zaczął się głupio uśmiechać a później zarzekać, że tylko jeden. Moim zdaniem był dwa z trzema guzikami i jeden dwoma.
To samo z "Chain". Kiedyś z okazji jakiejś wystawy (tam gdzie stał obok "Concho" i chyba też "Red Ladder") pytano o ilość egzemplarzy. Odpowiedź standardowa - jeden. Aż tu mamy rok 2020 i Covid, robią serię filmików o archiwach Graceland i otwiera się szuflada, a tam drugi "Chain" (pierwszy jest w stałej ekspozycji).
I tak zawsze jest w kwestii dubli, niezależnie kogo pytasz, od śmierci Billa Belewa, bo on ci w kwestii kostiumów zawsze prawdę powiedział. Dlatego kolekcjonerzy to do niego jeździli uwiarygadniać różne informacje póki żył, a nie do Gene Doucette'a.
Mi to też wygląda, że bałagan wziął się stąd, gdyż te informacje dotyczą dwóch kostiumów, a nie jednego.
1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij. 2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:". 3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL". 4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz. 5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Instrukcja graficzna tu: https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html
Danusiu ale skoro w swojej premierze strój mu pękł to mimo że bym zszyty i tyle razy zakładany już niedługo później to musiał mieć dubla. Przy tylu ruchach karate mógł znowu go rozpruc szybko...
OdpowiedzUsuńKrzysiu staram się być ostrożna z dublami, żeby nie być posądzona o tworzenie "nowych" kostiumów. Wiesz jakie jest najczęściej oficjalne stanowisko Graceland i tych, którzy ze względu na własny interes grają z nimi do wspólnej bramki, w kwestii dubli, im mniej da się ich udowodnić tym lepiej. Dlaczego? - mi tylko jedno przychodzi do głowy - cicha sprzedaż.
OdpowiedzUsuńGdzieś na YouTube jest wywiad z Gene Doucette. Został zapytany o ilość egzemplarzy "Sundial", najpierw zaczął się głupio uśmiechać a później zarzekać, że tylko jeden. Moim zdaniem był dwa z trzema guzikami i jeden dwoma.
To samo z "Chain". Kiedyś z okazji jakiejś wystawy (tam gdzie stał obok "Concho" i chyba też "Red Ladder") pytano o ilość egzemplarzy. Odpowiedź standardowa - jeden. Aż tu mamy rok 2020 i Covid, robią serię filmików o archiwach Graceland i otwiera się szuflada, a tam drugi "Chain" (pierwszy jest w stałej ekspozycji).
I tak zawsze jest w kwestii dubli, niezależnie kogo pytasz, od śmierci Billa Belewa, bo on ci w kwestii kostiumów zawsze prawdę powiedział. Dlatego kolekcjonerzy to do niego jeździli uwiarygadniać różne informacje póki żył, a nie do Gene Doucette'a.
Mi to też wygląda, że bałagan wziął się stąd, gdyż te informacje dotyczą dwóch kostiumów, a nie jednego.
święta racja.
OdpowiedzUsuńSUNDIALE są dwa a nawet trzy to pewne.
Moim zdaniem też.
OdpowiedzUsuń