Nazwa najczęściej spotykana:White Turquoise Phoenix Suit Nazwa alternatywna: White Aqua Phoenix Suit Inne nazwy: White Pale Blue Bird Suit, White Turquoise Eagle Suit Linia / Seria:Karate Style / Phoenix Kolor wiodący:biały Linia kolorystyczna:jasnoturkusowa Części kompletu:1 Ilość elementów:2
kombinezon - biały, z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem i sześcioma guzikami, pokrytymi białym materiałem, po trzy z obu stron rozcięcia; na torsie, z przodu i tyłu haftowany jasnoturkusową nicią ptak Feniks; boki kostiumu, od pasa po krańce nogawek pokryte haftem imitującym pióropusze skrzydeł; turkusowe fałdy w nogawkach spodni; na wszystkich haftach osadzono małe przezroczyste turkusowe kamienie powodujące mienienie się stroju; kołnierz napoleoński haftowany;
pasek I - biały, szeroki, skórzany; pokryty jasnoturkusowym haftem i małymi turkusowymi przezroczystymi kamieniami; pięć złotych prostokątnych blaszek na pasie i dwie na jego klamrze; dwa rzędy równych złotych łańcuchów; nazywany "White Turquoise Phoenix Belt";
pasek II - biały, szeroki, skórzany; pokryty jasnoturkusowym haftem i małymi turkusowymi przezroczystymi kamieniami; pięć złotych okuć (mi kojarzących się z łabędziami) na pasie i dwa na jego klamrze; dwa rzędy równych złotych łańcuchów; nazywany "White Turquoise Phoenix Second Belt";
pasek III - szeroki, błękitny, skórzany, zdobiony srebrnymi okuciami; jeden rząd srebrnego, grubego łańcucha; to pas "Light Blue Swirl Belt", dedykowany do kostiumu o tej samej nazwie;
Ilość egzemplarzy:prawdopodobnie dwa; Chustki dla publiczności:białe, jasno niebieskie; Projekt i wykonanie:Bill Bellew, Gene Doucette, IC Costume Co.; Używany na koncertach:
13 maja 1974 roku, o godzinie 20:30, w Swing Auditorium, San Bernardino, CA (pas "Light Blu Swirl Belt");
16 maja 1974 roku, o godzinie 24:00 (Opening Show), w Sahara Hotel, Lake Tahoe, NV (pas oryginalny w wersji I);
16 czerwca 1974 roku, o godzinie 20:30, w Tarrant County Convention Center, Fort Worth, TX (pas oryginalny w wersji I) (patrz opis);
20 czerwca 1974 roku, o godzinie 20:30, w Veterans Memorial, Des Moines, IA (pas oryginalny w wersji I);
24 czerwca 1974 roku, o godzinie 20:30, w Convention Center, Niagara Falls, NY (pas oryginalny w wersji I);
28 czerwca 1974 roku, o godzinie 20:30, w Milwaukee Arena, Milwaukee, WI (pas oryginalny w wersji I);
20 sierpnia 1974 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel, Las Vegas, NV (pas oryginalny w wersji I);
27 sierpnia 1974 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel, Las Vegas, NV (pas oryginalny w wersji I) (patrz Ex Post);
podczas innych koncertów Sezonu 3 (od 16 maja do 27 maja 1974) w Sahara Hotel, Lake Tahoe, NV (dokładne daty koncertów nie są znane);
być może podczas Sezonu 4 (od 11 do 14 października 1974 roku) w Sahara Hotel, Lake Tahoe, NV (dokładna data koncertu nieznana);
Opis:
Jumpsuit "White Turquoise Phoenix Suit" jest pierwszym kostiumem z serii "Phoenix" i jedynym z niej jaki Elvis nosił w 1974 roku. Pozostałe kostiumy z tej serii zakładał na scenę dopiero od 1975 roku. Tak przynajmniej wynika z materiałów zdjęciowych.
Jeśli chodzi o 16 czerwca 1974 roku i koncert o godzinie 20:30, w Tarrant County Convention Center, w Fort Worth, niektóre źródła podają, że Elvis wystąpił w "White American Eagle Suit". Jednak to prawdopodobnie błędne wskazanie, bo większość podaje "White Turquoise Phoenix Suit", w tym strona elvisconcerts.com.
Ile faktycznie kostiumów wchodziło w jej skład? - nie ma pewności. Minimum pięć, choć w powszechnej świadomości są cztery: "White Turquoise Phoenix Suit", "White Black Phoenix Suit", "White Red Phoenix Suit" i "Dark Blue Silver Phoenix Suit". Piąty to "Black Silver Phoenix Suit" - jeśli chodzi o ten kostium jest problem z jego dokumentacją graficzną, o czym więcej gdy będę go omawiać.
Nie mamy też pewności w ilu egzemplarzach zostały wykonane. Podwójne pasy wskazują, że każdy kolor miał swojego dubla. W każdym razie takie było zamierzenie, lecz czy zostało zrealizowane? Do niektórych kostiumów z serii zapewne tak.
Elvis nosił różne modele "Phoenixa", poczynając od maja 1974 roku, a kończąc na grudniu 1976 roku. W związku z czym seria ta była najdłużej noszoną, bo nieprzerwanie przez prawie trzy lata. Rok 1974 to wyłącznie "White Turquoise Phoenix Suit", rok 1975 i 1976, to wszystkie pozostałe kolory.
Ta seria wcale nie miała nazywać się "Phoenix", lecz "Zebra". Pewnego dnia Elvis zawitał do pracowni Billa Belewa kiedy właśnie pracowano nad pierwszym kostium z tej serii. Zobaczył haft na kostiumie (według niektórych źródeł tylko rozrysowany projekt) do góry nogami po czym skomentował to, co widzi następującymi słowami: 'Ten ptak ma trochę dziwne łapy". Gene Doucette, który właśnie siedział nad wzorem nie śmiał sprostować Elvisa i wyjaśnić mu, że to żaden ptak, tylko dwie kłaniające się sobie zebry. Później do pyska jednej zebry dorobił dziób, a następnie wydłużył pióropusz grzywy na drugim końcu łbów żeby ukształtować go w ptasi ogon. Tak planowana "Zebra" stała się "Phoenixem". Zmianę tą utrzymano w następnych kolorach, ponieważ Gene Doucette nie odważył się powrócić do pierwotnej koncepcji - "Zebry".
Stąd właśnie na kostiumie ptak jest w prążki. Mamy je również na kołnierzu i pasie. Z kolei brzegi skrzydeł to grzywa zebry, którą mamy też na bokach nogawek.
Po lewej wyhaftowany na kostiumie ptak feniks, czyli efekt końcowy jaki znamy. W środku ten sam wzór do góry nogami, a po prawej tak jak miał rzeczywiście wyglądać
W przypadku "White Turquoise Phoenix Suit" wydaje się, że znamy wszystkie daty koncertów, na których Elvis wystąpił w tym kostiumie w ramach On Tour i sezonów w Hilton Hotel w Las Vegas. Z pewnością nie znamy dat kilku koncertów z Sezonu 3 (od 16 maja do 27 maja 1974) w Sahara Hotel w Lake Tahoe.
W kilku miejscach podano, że założył go ostatni raz w Sahara Hotel w Lake Tahoe podczas Sezonu 4 (od 11 do 14 października 1974 roku). Póki co nie znamy konkretnej daty, chociaż dużego wyboru nie ma, są tylko trzy koncerty tego sezonu, do których nie ustalono jeszcze kostiumów.
Według wszelkich danych były dwa jumpsuity "White Turquoise Phoenix Suit", chociaż oficjalnie Graceland o tym nie mówi. Jak zwykle, gdy rzecz dotyczy dubli. Potrafią iść w zaparte nawet wtedy gdy materiał graficzny i naoczni świadkowie dowodzą czegoś innego.
Pierwszy dowód, to dwa pasy - jeden znany ze zdjęć ze sceny, drugi z wystaw Graceland. Drugi dowód, chyba najbardziej spektakularny, to trzeci pas wprowadzony przez Elvisa, "Light Blue Swirl Belt". Jest więcej zdjęć Elvisa w nim na scenie (patrz zdjęcia) niż w pierwszej wersji pasa "White Turquoise Phoenix Belt" (tego z prostokątnymi blaszkami). Trzeci dowód, to jeden jumpsuit w Graceland, a drugi sprzedany na aukcji w 1995 roku, a później w 1997 roku. Czwarty dowód, najmniej wyrazisty przez co najbardziej podatny na podważenie, to odcień haftu, na części zdjęć bardziej turkusowy, na innych bardziej błękitny.
Pierwsze dwa dowody nie wymagają komentarza, gdyż stanowią niepodważalne fakty. Skupmy się zatem na dwóch pozostałych. Pierwszy "White Turquoise Phoenix Suit" został sprzedany na aukcji "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles", zorganizowanej i przeprowadzonej przez dwa domy aukcyjne: Butterfield & Butterfield oraz Bonhams (patrz zdjęcia). Część źródeł wskazywało, że sprzedającym był Paul Lichter, kolekcjoner i znajomy Elvisa, który po jego śmierci posiadał zadziwiająco dużo pamiątek, zważywszy na stosunkowo nikły stopień znajomości z Elvisem (wbrew temu, co sam mówił przez te wszystkie lata). Był też jedną z tych osób, które krótko po śmierci Elvisa korzystały z opcji "z tyłu sklepu", nabywając od ciotki Delty Mae wiele artefaktów. Właściwie chyba wszystkie kostiumy, które wtedy opuściły Graceland wyszły właśnie tą drogą.
No właśnie, czy Paul Lichter był sprzedającym, czy kupującym "White Turquoise Phoenix Suit" na tej aukcji? Nie znalazłam nigdzie takiego solidnego potwierdzenia. Sugerowano, że wystawiającym, jednak zdjęcie z lat 90., na którym jest sfotografowany z czterema kostiumami Elvisa, z których dwa znalazły się później także na słynnej aukcji w 1997 roku, może sugerować, że na tej z 1995 roku był nabywcą kostiumu. Wszystko by nam wyjaśniła data wykonania tego zdjęcia, ale jej nie znamy. Aczkolwiek na jednym z for trafiłam na informację, że Paul Lichter wystawiał "White Turquoise Phoenix Suit" na aukcji w 1997 roku, a nie tej w 1995 roku, co lokuje go w charakterze jego nabywcy. Jumpsuit "White Turquoise Phoenix Suit" w 1995 roku wystawił prawdopodobnie Joe Esposito (jak sugerowano w tym samym wpisie). Niemniej nie zmienia to faktu, co do wejścia w posiadanie tego kostiumu pierwszej osoby (właściciela) po Elvisie. Nie ma nigdzie wzmianki o tym by Elvis komuś podarował "White Turquoise Phoenix Suit", więc opcja "z tyłu sklepu" nadal pozostaje aktualna z tą różnicą, że od ciotki Delty nie kupił go Paul Lichter, tylko Joe Esposito.
Wracając do tematu, można podważać ten dowód twierdząc, że to Graceland odkupiło go na tej aukcji i to jeden i ten sam kostium. Owszem, jest to możliwe, tym bardziej, że nie znamy danych kupującego. Niemniej mało prawdopodobne ponieważ jak słyszeliśmy to już nie raz na przestrzeni lat, zarówno od obecnych pracowników i ludzi powiązanych z biznesem pośmiertnym Elvisa, jak i starej gwardii pozostającej w kontakcie z Graceland, nie ma praktyki odkupowania pamiątek po Elvisie. Owszem, czasami starają się coś odzyskać, ale nie wydając przy tym nawet dolara - stosują handel wymienny. Skarżył się na to między innymi niejaki John Heath, który w latach 90. pracował w Graceland jako człowiek odpowiedzialny za artefakty i został obarczony trudnym zadaniem odzyskania kostiumu "White Can Dream Suit", w którym Elvis wystąpił w scenie finałowej programu "Elvis Comeback Special '68", nie otrzymując na ten cel ani dolara! Raz tylko w historii zdarzyło się, że Graceland wyasygnowało pewną kwotę (utajnioną) na odkupienie jednego "White Aloha Suit", który był w posiadaniu Hilton Hotel (właściwie to już chyba był Westgate Hotel). Tak przynajmniej twierdzili, później się okazało, że nie tak to rozwiązano. Dostali jumpsuit z powrotem w zamian za zorganizowanie stałej wystawy w hotelu, która notabene wkrótce stała się zarzewiem konfliktu między nimi, gdyż zdaniem Graceland hotel nie odprowadzał im dochodów z biletów w należytej wysokości. Sprawa trafiła na wokandę sądu, ale nie udało mi się dotrzeć do wyniku rozstrzygnięcia, wszystko zostało starannie zatuszowane, na czym zapewne zależało obu stronom. Podsumowując, nie ma żadnych dowodów, że tym kupującym na aukcji w 1995 roku było Graceland.
Na tej samej aukcji miała się rzekomo pojawić replika pasa "White Turquoise Phoenix Belt" (tego ze sceny, z prostokątnymi blaszkami), jak podano w książce"Elvis Presley. Fashion for a King" (Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen). Pytanie czy rzeczywiście replika, czy może oryginał, bo praktycznie nie ma po nim śladu od czasów występów Elvisa. Poza tą książką nigdy nie spotkałam informacji aby pas "White Turquoise Phoenix Belt" pojawił się na jakiejś aukcji, ani w formie oryginału, ani kopii.
Natomiast myślę sobie, że mogło dojść do pewnego przekłamania. Dwa lata później miała miejsce słynna aukcja "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", która odbyła się 30 sierpnia 1997 roku, w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie*. To na nią trafił następny raz jumpsuit "White Turquoise Phoenix Belt", gdzie na wystawie przedaukcyjnej został zaprezentowany we wspólnej gablocie z jumpsuitem "White Paecock Suit" (również wówczas licytowanym), a u ich podnóża ułożono trzy pasy. Dwa z nich były replikami opisanymi jako "Lion Head Belt" (czyli "Pinwheel Belt") w wersji białej i granatowej, a trzecim oryginał "Burgund Leather Belt" (w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. nazywany "Lucky Belt"). Być może ktoś niezbyt znający się na garderobie scenicznej Elvisa uznał, że skoro replika pasa "White Lion Head Belt" (jak został opisany) na wystawie przedaukcyjnej okalała kostium, to znaczy, że ten pas do niego przynależy i tak zrodziła się pogłoska o rzekomej replice pasa do "White Turquoise Phoenix Suit" zlicytowanego na tej samej aukcji co kostium. Lata 90. to odległe czasy, więc łatwo pomylić ze sobą dwie aukcje, jedną z 1995 roku, a drugą z 1997 roku. Zwłaszcza, że obie były organizowane przez dom aukcyjny Bonhams, a wiele eksponatów z 1995 roku licytowano również w 1997 roku, ponieważ była to pierwsza aukcja pamiątek po Elvisie, która odbyła się poza granicami USA, co skusiło wielu kolekcjonerów liczących na znaczne zyski do spieniężenia swoich zbiorów. I nie zawiedli się, osiągane ceny znacznie przewyższały te z aukcji w USA.
* Faktycznie licytowano wtedy w dwóch miejscach - w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie i w Hard Rock Cafe w Berlinie.
Teoretycznie Graceland mogło go kupić właśnie na aukcji w 1997 roku, w co osobiście wątpię jeszcze bardziej (uzasadnienie takie samo jak wcześniej), zwłaszcza iż tym razem musiałoby wyasygnować jeszcze większe pieniądze. Wreszcie nie mamy też pewności, czy jumpsuit, który pojawił się na aukcji w 1995 roku jest tym samym egzemplarzem, co ten wystawiony na aukcji w 1997 roku. Tylko tak przypuszczamy (zakładamy) ponieważ, jak już wcześniej wspominałam, sporo tych samych artefaktów znalazło się jednocześnie na obu tych aukcjach. Poza tym również inne fakty dowodzą, że to nie Graceland było wtedy nabywcą, do czego jeszcze powrócę w dalszej części postu.
Replika "Navy Blue Pinwheel Belt" została wystawiona do sprzedaży na aukcji "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", która odbyła się 30 sierpnia 1997 roku, w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie, razem z repliką "White Pinwheel Belt"
Dowód czwarty, najłatwiejszy do obalenia, ponieważ zawsze można zrzucić wszystko na przekłamanie kolorów na fotografii, z czym tak naprawdę trudno polemizować, gdyż z taką sytuacją mamy do czynienia nagminnie w przypadku zdjęć Elvisa. Nawet dziś, gdy technologia fotograficzna znalazła się kilka poziomów wyżej w stosunku do lat 70. i dysponujemy fotografią cyfrową, kwestia kolorów zawsze pozostaje otwarta, zbyt wiele czynników ma na nie wpływ. Niemniej przywołam tu dowód drugi, pas "Light Blue Swirl Belt". Przyjrzałam się wszystkim zdjęciom Elvisa w "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie "Light Blue Swirl Belt" i zwróciłam uwagę, że niezależnie od tego kto je robił, na czym i kiedy, odcień pasa i haftu na kostiumie są takie same. Nie mogę znaleźć ani jednego zdjęcia, na którym tonacja skóry pasa i haftu kostiumu by się choć minimalnie różniła. To dowodzi, że skóra i haft były w identycznym kolorze i tonacji pomimo tego, że mamy tu do czynienia z dwoma różnymi materiałami - skórą i materiałem tekstylnym, co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w kolorach na fotografii.
W związku z powyższymi uzasadnieniami uważam, że jumpsuit "White Turquoise Phoenix Suit" wykonano w dwóch egzemplarzach, różniących się nieznacznie między sobą odcieniami haftów.
Nie trafiłam dotąd na żadne zdjęcie Elvisa w wersji drugiej pasa - "White Turquoise Phoenix Second Belt". Tu i tam pojawiły się sugestie, że mógł w nim wystąpić w Sezonie 3 lub 4 w Lake Tahoe, ale mnie to nie przekonuje. Bardziej skłaniam się ku wersji, że pas ten powstał później, w 1975 roku, na fali przygotowywania kolejnych kostiumów "Phoenix", kiedy Elvis już nie zdecydował się kontynuować noszenia "White Turquoise Phoenix Suit" podczas występów, albo nawet dopiero w 1976 roku, kiedy powstały drugie wersje pasów do pozostałych "Phoenixów". Nigdzie też nie trafiłam na żadne wzmianki o stopniu jego zużycia, co może dowodzić, że Elvis nigdy w nim nie wystąpił. Jeśli moje przypuszczenie jest słuszne, to pas "White Turquoise Phoenix Second Belt" byłby jedynym pasem przygotowanym do kostiumów serii "Phoenix", którego Elvis nie wykorzystał na scenie. W przypadku pozostałych kolorów mamy materiały potwierdzające użycie obu pasów podczas występów.
Z materiałów, do których udało mi się dotrzeć wynika, że pierwszy raz trafił na aukcję "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles" w 1995 roku. Wystawiali na niej: MGM (wytwórnia filmowa), Jimmy Velvet, Paul Lichter, Joe Esposito i Dick Grob. Drugi raz pojawił się na aukcji "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", 30 sierpnia 1997 roku. Natomiast nie dotarłam do informacji za ile został sprzedany, ani kto go sprzedał, a kto kupił. Od czasu ostatniej aukcji minęło już sporo czasu, więc trudno powiedzieć w czyich obecnie jest rękach. Na pewno przez wiele lat był też własnością Elvis-A-Rama Museum, którego właścicielem był fan i kolekcjoner Chris Davidson, więc być może to on nabył kostium na aukcji w 1997 roku i przechowywał go w swoich zbiorach do czasu otwarcia muzeum, co miało miejsce 5 listopada 1999 roku. Elvis-A-Rama Museum zostało zamknięte, w wyniku zabiegów EPE, 1 października 2006 roku - szczegóły tej ugody nie są powszechnie znane, podobnie jak losy eksponatów, w tym "White Turquoise Phoenix Suit". Mało prawdopodobne by jumpsuit w Graceland był tym z Elvis-A-Rama Museum ponieważ w latach dwutysięcznych widziany był w obu tych miejscach. Aczkolwiek należy pamiętać, że czasem dochodziło do różnych użyczeń (w dwie strony) między Graceland, a innymi właścicielami pamiątek po Elvisie, czy instytucjami.
Biorąc pod uwagę wszystkie potwierdzone fakty jak i pozostałe, można pokusić się o nakreślenie drogi jaką przeszedł kostium, czyli jego kolejnych właścicieli:
- Joe Esposito - rok 1977, opcja "z tyłu sklepu",
- Paul Lichter - rok 1995, aukcja,
- Elvis-A-Rama Museum (Chris Davidson) - rok 1997, aukcja.
Elvis-A-Rama Museum raczej na pewno do 1 października 2006 roku. Dalej w zasadzie nie wiemy. Jeśli "White Turquoise Phoenix Suit" był jeden, to ma go obecnie Graceland. Jeśli były dwa, to wersja, która przechodziła z rąk do rąk, poczynając od 1977 roku, przypuszczalnie dalej pozostaje w rękach Chrisa Davidsona, o ile ten nie sprzedał go już inną drogą następnemu kolekcjonerowi.
Replika jumpsuitu "White Turquoise Phoenix Suit" jest do nabycia w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. za 3.400, dolarów.
* * *
* *
*>
Ex Post
Ostatnie ustalenia (18 marca 2020 roku):
Znalazłam. Nie pomylono aukcji, faktycznie na tej z 1995 roku wystawiono replikę pasa "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji pierwszej, tak jak podano w książce "Elvis Presley. Fashion for a King" (Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen), razem z replikami dwóch innych pasów - wszystkie bardzo nieudolne (patrz zdjęcie).
Ex Post
Ostatnie ustalenia (4 sierpnia 2021 roku):
W bezkresie swoich notatek znalazłam wreszcie fragment wywiadu z Gene Doucette, jakiego nie mogłam znaleźć, kiedy omawiałam jumpsuity z tej serii, w którym Gene Doucette przytacza historię powstania serii "Phoenix", oto ona:
"Mimo że projektowałem jumpsuity dla Elvisa, nigdy nie dane mi było go spotkać. Wśród ludzi otaczających go ustaliła się pewna hierarchia, zanim dołączyłem do nich w latach 70., w której każdy pilnował swojego miejsca. Gdybym wreszcie dostał się do Elvisa, powiedziałbym mu, żeby zwolnił swojego krawca, który szył mu za krótkie spodnie.
Zawsze dostawałem odpowiedzi od Elvisa przez pośredników – „Bardzo podobał mu się ostatni kostium, mógłbyś zrobić jeszcze pięć w innych kolorach?” – ale ten sposób porozumiewania się miał wady. Pamiętam jak pracowałem nad projektami, Elvis był zniecierpliwiony i zapytał przez asystenta asystenta asystenta czy mógłby zobaczyć kilka szkiców. Tworzyłem wtedy kostiumy z motywem dżungli – pnącza, węże, słonie – zatem wysłałem mu próbkę przedstawiającą głowę zebry. Powiedzieli mi:
„Elvisowi się podoba, ale zastanawia się dlaczego ten ptak ma takie małe nóżki?”.
Nie miałem pojęcia o co chodziło, aż w końcu zobaczyłem, że kiedy odwróci się tę zebrę do góry nogami, zaczyna przypominać ptaka. Więc co miałem robić? Poszerzyłem nos zebry [dodając dziób], zmieniłem uszy w nóżki i poprawiłem kształt, aż w końcu powstał Phoenix [ptak]. Usłyszałem:
„Elvisowi bardzo się podoba, mógłbyś zrobić jeszcze pięć takich w innych kolorach?”".
Jeszcze pięć? Czyli razem sześć? Być może to jest odpowiedź - trzy białe, z czarnym, czerwonym i turkusowym ptakiem + dwa granatowe, z białym i srebrnym ptakiem + plus jeden czarny ze srebrnym ptakiem - razem sześć.
Ciekawa jest też informacja "Tworzyłem wtedy kostiumy z motywem dżungli – pnącza, węże, słonie ..." - nie znamy takiego kostiumu, nawet z rysunku projektowego! Powstał? Elvis w nim wystąpił? Czy seria "Jungle" została porzucona na rzecz serii "Phoenix"?
Ex Post
Ostatnie ustalenia (25 października 2021 roku):
Trafiłam na jedną z tych starszych list jumpsuitów, całkiem ciekawą i dość rzetelną. Podano w niej, że kiedyś Elvis wystąpił w tym kostiumie i jeszcze jakimś jednym, nieznanym nam pasie. Niestety to lista, więc nie ma jego zdjęcia ani opisu wyglądu. Nie podano nawet jego koloru.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (25 stycznia 2022 roku):
Chodzi o koncert z 27 sierpnia 1974 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel, w Las Vegas. Strona elvisconcerts.com podaje "White Turquoise Phoenix Suit" i załącza jedno zdjęcie autorstwa Sandi Pichon. Również Rex Martin podaje ten kostium. Aczkolwiek w recenzji Marthy Collins (opublikowanej w "Elvis News Service Weekly", Issue 167-68, September 24 1974), czytamy:
"Na tym koncercie Elvis miał na sobie kombinezon w pawie oczka".
W dalszej treści pisze:
"Pod koniec pokazu dał dziewczynie szalik i buziaka. Kiedy się wyprostował, powiedział: »Co? Chcesz mój pasek?!«. Zastanowił się chwilę, po czym zdjął go i wręczył jej, pytając: »Chcesz też garnitur?«. Publiczność, oczywiście, oszalała!".
Ten fragment może dowodzić, że raczej nie miał na sobie "White Peacock Suit", bo kiedy występował w tym jumpsuicie na kolejnych koncertach, ciągle miał na sobie oryginalny pas. Rzecz jasna nie można wykluczyć, iż dorobiono mu jego drugi egzemplarz pasa.
Z kolei koncert Midnight Show, z 27 sierpnia 1974 roku, jest ostatnim podawanym przez źródła, w którym rzekomo wystąpił w "White Turquoise Phoenix Suit". Teoretycznie to by nawet pasowało - wydał pas i przestał używać kostium - gdyby nie fakt, że zanim jeszcze zrobiono mu pas do tego kostiumu, zakładał do niego "Light Blue Swirl Belt" (od jasnej wersji "Royal Blue Swirl Suit", której nie znamy ze zdjęć) i to ten pas mógł dalej używać do tego kostiumu. Nie zapominajmy też, iż był także drugi pas dedykowany, "White Turquoise Phoenix Second Belt", czyli ten, który dziś wisi na kostiumie "White Turquoise Phoenix Suit" w Graceland. Chociaż w 1974 roku, mógł go jeszcze nie mieć. Jest podejrzenie, że przygotowano go dopiero w 1975 roku, razem z drugim rzutem kostiumów (dublami) serii "Phoenix".
W związku z tym nie mam pewności, w którym kostiumie Elvis wystąpił podczas tego koncertu. Aczkolwiek jest to ważne, ponieważ podczas tego koncertu wydał pas od kostiumu, lecz w tej sytuacji nie mamy pewności, od którego z nich.
Jeśli chodzi o pas "White Peacock Belt", to wiemy, że od lat jest w rękach prywatnych. Kilka razy pojawił się na aukcjach. Natomiast losy pasa "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji I, czyli tej znanej ze sceny, nie są znane od czasu występów Elvisa w nim na scenie.
Ex Post
Ostatnie ustalenia (26 stycznia 2022 roku):
W recenzji Christine Colclough (opublikowanej w "Elvis News Service Weekly", Issue 169, 25 września 1974), dotyczącej koncertu z 20 sierpnia 1974 roku, o godzinie 24:00 (Midnight Show), w Hilton Hotel, w Las Vegas, na którym Elvis wystąpił w pasie "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji I, czytamy:
"Elvis miał na sobie biały kombinezon z blado-srebrzystym wzorem feniksa z przodu i z tyłu, z białym pasem z paskami w tym samym srebrzysto-niebieskim kolorze. Strój ten był ostatnio na okładce American Movie Magazine, ale na tym zdjęciu ma na sobie inny pas".
Zaintrygował mnie ten fragment. Bezskutecznie poszukiwałam okładki tego magazynu, więc nie wiem jaki pas miał Elvis na tym zdjęciu. Jeżeli nie ten pierwszy dedykowany, to być może "Light Blue Swirl Belt", który również użył do tego kostiumu na scenie. Może dedykowany w wersji II albo jeszcze inny?
Ex Post
Ostatnie ustalenia (07 czerwca 2024 roku):
W ofercie sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. pojawiła się replika jumpsuitu "White Turquoise Phoenix Suit", w odcieniu jaki czasem widzimy na zdjęciach drugiego egzemplarza, czyli bardziej jasny błękit niż turkus - "White Light Blue Phoenix Suit".
Całkiem udana replika jumpsuitu i pasa też, ale ... Niestety, zastosowano blaszane emblematy, jakie znamy z drugiej wersji pasa "White Black Phoenix Belt"! Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie dali takich blaszek, jakie miał Elvis na pasie, z którym widzimy go na scenie. W pierwszej replice, która była w ofercie sklepu od wielu lat, zastosowano metalowe okucia jakie znamy z drugiej wersji pasa do tego kostiumu, a teraz zamiast dać te z pasa w jakim Elvis występował na scenie, zamontowano blaszki z drugiej wersji czarnego "Phoenixa". Bez sensu, za chwilę informacje o strojach scenicznych Elvisa będą tak przekłamana, że już nikt nie będzie wiedział jak było naprawdę.
Jumpsuitu "White Light Blue Phoenix Suit", jaki od jakiegoś czasu można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. Blaszane emblematy, jakie zastosowano na pasie, nie odpowiadają tym, jakie znamy z wersji I i II "White Turquoise Belt". Są to blaszki z pasa "White Black Phoenix Second Belt" (czyli drugiej wersji pasa do kostiumu "White Black Phoenix Suit")
*
* *
* * *
Replika jumpsuitu "White Turquoise Phoenix Suit" i pasa do niego w wersji II, jakie można zakupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. Natomiast pas widoczny na górnych zdjęciach, na jumpsuicie, nie odpowiada żadnej wersji oryginalnego pasa, ma jakieś inne blaszki
Replika jumpsuitu "White Turquoise Phoenix Suit" z firmy AJM (Ann Jumpsuit Maker). Zdjęcie pojawiło się na Facebooku, ale w oficjalnej ofercie na ich stronie tego koloru na razie nie ma
Oryginalny pas "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji pierwszej, jaki znamy z występów Elvisa na scenie
Oryginalny pas "White Turquoise Belt" w wersji drugiej, znany nam tylko z Graceland. Prawdopodobnie nie ma żadnego zdjęcia Elvisa występującego w nim na scenie (w każdym razie w przestrzeni publicznej)
Oryginalny pas "Light Blue Swirl Belt", od kostiumu o tej samej nazwie, znany nam tylko z występów Elvisa na scenie w jumpsuicie "White Turquoise Belt"
Jumpsuit "White Turquoise Phoenix Suit" i pas "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji II, pokazywane na wystawach organizowanych w Graceland i przez Graceland
Kolekcjoner Paul Lichter przez pewien czas był właścicielem aż czterech oryginalnych jumpsuitów Elvisa, widocznych na zdjęciu - "Red Pinwheel Suit", "White Turquoise Phoenix Suit", "White Fireworks Suit" i "White Peacock Suit". Zdjęcie wykonano w połowie lat 90.
Ekspozycje z różnych lat kostiumów scenicznych Elvisa w Elvis a Rama Museum. Muzeum to przez dłuższy czas było w posiadaniu także "White Turquoise Phoenix Suit"
Aukcja "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles" - okładka katalogu do aukcji i zdjęcie strony, na której przedstawiono "White Turquoise Phoenix Suit"
Aukcja "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", która odbyła się 30 sierpnia 1997 roku, w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie - moment licytacji jumpsuitu, a poniżej kolaż z aukcji
Aukcja "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", która odbyła się 30 sierpnia 1997 roku, w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie - kadr z filmiku, na którym widać jumpsuit "White Turquoise Phoenix Suit" oraz fragment filmiku z wystawy przedaukcyjnej
Aukcja "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles" - strona, na której przedstawiono repliki trzech pasów, w tym "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji pierwszej (ten na samej górze)
Elvis w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie "Light Blue Swirl Belt", 13 maja 1974 roku - wychodzi z hotelu, wsiada do auta i jedzie do Swing Auditorium w San Bernardino (CA), gdzie o godzinie 20:30 da koncert
Elvis w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie "Light Blue Swirl Belt" podczas występów na scenie
Zdjęcia Elvisa w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie "Light Blue Swirl Belt" znalazły się na płycie CD "Elvis Live at Del Webb's" i na płycie "Elvis in California"
Elvis w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie "White Turquoise Phoenix Belt" w wersji I podczas występów na scenie
Strona z pasami z książki "Elvis Jumpsuits All Access: Special Exhibition at Graceland" (Elvis Presley Enterprises, 2007), wydanej do wystawy "Elvis Jumpsuits All Access", na której widać również pas "White Turquoise Phoenix Belt"
W partii zdjęć ze sceny zamieściłam to, które tutaj widoczne jest po lewej stronie. Jak zwrócił uwagę Krzysztof Potocki, to nie jest oryginał, tylko przeróbka z wersji czerwonej. Zdjęcie zostało wykonane w trakcie koncertu 31 maja 1975 roku, o godzinie 20:30, w Huntsville. Zostało też wykorzystane na okładce boxu "Elvis on tour '75" (13 CD Box-Set)
Zdjęcia Elvisa w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie do niego dedykowanym w wersji I, znalazły się na okładce płyty CD "Elvis Love American Style", która zawiera nagranie koncertu z 28 czerwca 1974 roku, o godzinie 20:30, w Milwaukee Arena, Milwaukee (WI)
Zdjęcie Elvisa w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie do niego dedykowanym w wersji I, znalazło się na froncie okładki książki "Wahooo from Omaha"
Elvisa w jumpsuicie "White Turquoise Phoenix Suit" i pasie do niego dedykowanym w wersji I, podczas koncertu o godzinie 20:30, 24 czerwca 1974 roku, w Convention Center, w Niagara Falls (NY) - film 8mm
P. S.
Większość zdjęć po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.
Danusiu ... popraw podpis pod jednym zdjęciem z wystawy na którym piszesz ze pas jest w wersji I. a jest w II.
i jeszcze jedno. zdjęcie Elvisa z gitara w takim lekkim rozkroku na ugiętych kolanach to czerwiec 1975 i to zdjęcie jest przerobione. naprawdę kolor feniksa tu był czerwony.
ps. zadziwiające że tylko jeden z pięciu użył w 1974 . chyba że tamte uszyli później. ale zadziwia mnie co mówisz o piątym. bo był turkus. czerwien. fioletowo-srebrny. i czarno-biały.
Tak, tamte uszyto później, choć granatowy chyba jeszcze w 1974 roku. Był jeszcze czarny, na pewno. Było o nim na stronie "Silvester's Elvis Wardrobe Page", która była niczym wyrocznia delficka w kwestii kostiumów Elvisa. Nie mam jej już od kilku lat. Z granatowymi też jest niejasna sprawa ile ich było.
1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij. 2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:". 3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL". 4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz. 5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Instrukcja graficzna tu: https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html
Danusiu ... popraw podpis pod jednym zdjęciem z wystawy na którym piszesz ze pas jest w wersji I. a jest w II.
OdpowiedzUsuńi jeszcze jedno. zdjęcie Elvisa z gitara w takim lekkim rozkroku na ugiętych kolanach to czerwiec 1975 i to zdjęcie jest przerobione. naprawdę kolor feniksa tu był czerwony.
O widzisz, znowu mi przeleciało. :)
OdpowiedzUsuńO, też tak mi się wydawało, że w czerwonym miał podobne ujęcie, a to jednak przeróbka. Dzięki Krzysiu za czujność. :)
dokładnie 31.05.1975 huntsville
OdpowiedzUsuńps. zadziwiające że tylko jeden z pięciu użył w 1974 . chyba że tamte uszyli później.
ale zadziwia mnie co mówisz o piątym.
bo był turkus. czerwien. fioletowo-srebrny. i czarno-biały.
Poprawiłam.
OdpowiedzUsuńTak, tamte uszyto później, choć granatowy chyba jeszcze w 1974 roku. Był jeszcze czarny, na pewno. Było o nim na stronie "Silvester's Elvis Wardrobe Page", która była niczym wyrocznia delficka w kwestii kostiumów Elvisa. Nie mam jej już od kilku lat. Z granatowymi też jest niejasna sprawa ile ich było.
czekam na szczegóły ✌️
OdpowiedzUsuń