czwartek, 21 października 2021

Porównawcza lista jumpsuitów nr 3

Uwaga!
Materiał pomocniczy dla osób zgłębiających stroje sceniczne Elvisa
.

W poszukiwaniu informacji o strojach scenicznych Elvisa Presleya korzystam z wszystkich znanych i dostępnych mi źródeł. Jednym z nich były przeróżne listy jumpsuitów publikowane w internecie przez innych. Zdecydowana większość z nich już nie istnieje, w tym te najlepsze. Niestety początkowo ich sobie nie zapisywałam, bo uznałam iż mając linki, zawsze mogę do nich powrócić. Nie przewidziałam, że w takim tempie zaczną znikać.

Kiedy to sobie uświadomiłam, zapisałam kilka tych ciekawszych i pełniejszych list (dziś w zasadzie już też niedostępnych). Cztery z nich postanowiłam opublikować, z myślą o tych wszystkich, którzy w przyszłości będą się zajmować analizą strojów scenicznych Elvisa, tak jak ja. Niestety, to już te późniejsze, bardziej okrojone listy.
 
Ponieważ nazewnictwo strojów i pasów jest bardzo mylące, po lewej zawsze dodaję nazwę pod jaką dany kostium występuje na mojej liście i jego numer w nawiasie kwadratowym. Dla pasów już nie, gdyż byłoby to mało czytelne. Czasem tylko w omówieniu poszczególnych pozycji, drogą uzupełnienia, odniosę się do niektórych z nich (rzadko).

Przeglądając te listy ponownie, zauważyłam pewną prawidłowość - im młodsza lista, tym mniej na niej kostiumów. Czyli wiedza o tych nieznanych ze zdjęć strojach, zanika. Są pomijane na listach. 

Bardzo żałuję iż nie mam tych trzech najlepszych i najpełniejszych list, a zarazem najstarszych, na jakich podawano również te kostiumy, do których nie było dokumentacji graficznej (w każdym razie w przestrzeni publicznej, bo u kolekcjonerów czasem jest), ale znane były ze świadectw uczestników koncertów, otoczenia Elvisa, czy ludzi z nim współpracujących.

Powyższy tekst będzie poprzedzał każdą z list.

*   *   *
 
Poniżej trzecia z nich. Prawdopodobnie powstała w latach dwutysięcznych.

Nie wyszczególniono na niej żadnych segmentów, jest pisana jednym ciągiem, ale chronologicznie. 
 
To jedna z tych uboższych list.

Z uwagi na brak jej podziału na segmenty i długość, nie mogę jej zawrzeć w jednym pliku graficznym, więc musiałam dokonać jakiegoś umownego podziału na lata.

Nie ma żadnych uwag do strojów, ale przy każdym podany jest rok, co jest dobry uzupełnieniem.

*   *   *

Pod każdym blokiem zdjęciowym fragmentu listy są "Uwagi". Jednak nie będę w nich omawiać każdej pozycji z lity, lecz tylko te, które moim zdaniem wymagają jakiegoś uzupełnienia, czy wyjaśnienia. 

Jeżeli w lewej kolumnie nazwy kostiumu (czyli pochodzącej z mojej listy) jest słowo "(brak)" zamiast jego nazwy, to znaczy, że nie mam danego stroju na swojej liście. Natomiast jeśli w tej kolumnie jest nazwa kostiumu, lecz w prawej kolumnie nazwy kostiumu jej nie ma, a zamiast numeru znajduje się słowo "[brak]", to znaczy, że ten kostium jest na mojej liście, ale nie ma go na tej omawianej. Brzmi skomplikowanie, ale jak spojrzycie na listę, od razu zrozumiecie o co chodzi.


1968
Lista jumpsuitów z 1968 roku

Uwagi:

(bez numeru)
Zapomniano o kostiumie "Dark Blue Two Piece Velvet".



1969
Lista jumpsuitów z 1969 roku

Uwagi:

Nr  9.
Tutaj autor podał jakąś drugą wersję "Black Herringbone". Niestety nie wiem, czy to dubel pierwszego, czy może jeden z pozostały czarnych "Herringbone" z kolorowymi fałdami. Pierwsze trzy wyjściowe "Herringbone" (czarny, granatowy i biały) nie miały fałd w nogawkach spodni.

(bez numeru)
Nie umieszczono tu trzech czarnych kostiumów "Herringbone" z fałdami: czerwonymi, zielonymi i niebieskimi. Trzy podstawowe (czarny, granatowy i biały) nie posiadały fałd.

Zapomniano też o "Black Two Piece Interview", w którym Elvis wystąpił w 1969 roku przynajmniej kilka razy. Znamy go także z konferencji prasowej.




1970

Lista jumpsuitów z 1970 roku

Uwagi:

(bez numeru)
Na liście zabrakło kostiumu "White Red Y Ladder", który znamy przynajmniej z jednego zdjęcia Elvisa występującego w nim na scenie. Jumpsit ten został też potwierdzony przez Gene Doucette'a.

Nr  21. i 27.
Mamy tu dwa kostiumy "White Fringe", rozbite na dwie pozycje, u mnie są na jednej, ale w poście omawiającym ten jumpsuit opisałam obie jego wersje - w zasadzie różniły się frędzlami, w jednym były materiałowe (uszyte z pasków materiału), w drugim sutaszowe (ze sznurka o specyficznym splocie).

Nr  30.
Na tej pozycji znalazł się jumpsuit, który autor nazwał "White Tin Fringe". I tutaj mam dylemat. Początkowo myślałam, że w słowie "tin" wypuszczono "h" ("thin" - cienki) i w rzeczywistości chodzi o "White Fringe" z sutaszowymi frędzlami, które były dużo cieńsze od materiałowych. Jednak to był błędny trop, ponieważ autor wyraźnie zaznaczył przy pozycjach 21. i 27., że chodzi o "Fringe" z koralami, czyli ujął obie wersje już wcześniej.

Acz słowo "tin" znaczy też "blaszany, metalowy", choć głównie używane jest w znaczeniu "cyna" (nazwa jednego z metali). Ponieważ autor nie ujął na liście jumpsuitu "White Ribbed", który może nie miał typowych frędzli z metalu (jak na przykład "White Tassel Star", dokładnie pompony), ale miał sznurówki z łańcuszka, których długie końcówki swobodnie zwisały, wyglądając jak metalowe frędzle. Dlatego przypisałam do tej pozycji właśnie tenże kostium. Aczkolwiek od razu zaznaczę iż nie wiem czy autorowi właśnie o niego chodziło, czy jest to jakiś inny nieznany mi jumpsuit.



1971
Lista jumpsuitów z 1971 roku

Uwagi:

(bez numeru)
Autor nie uwzględnił dwuczęściowej wersji kostiumów "Knot" i "Checkerboard".

Nie ma tu też kostiumu "White Knot Black Ribbons", jaki znamy z opisu Marie Davies, która była na koncercie na jakim Elvis w nim wystąpił.

Nie ma też "Black Rubin Suit", ponieważ od lat nie był widziany, prawdopodobnie od czasu kiedy Elvis wystąpił w nim na scenie. Pelerynę od niego Graceland pokazało dopiero na ostatniej wystawie w Londynie, ale nie wiadomo czy mają też jumpsuit, raczej nie.

Brak też kilku kostiumów z Serii "Cisco Kid", są to: "Black Cisco Kid Vest", "White Cisco Kid Two Piece Red Shoulders", "Black Cisco Kid Two Piece White Shoulders", "Black Cisco Kid Black Shoulders", "Black Cisco Kid White Shoulders".



1972
Lista jumpsuitów z 1972 roku

Uwagi:

Nr  62.
Tajemniczy "Lucky Suit". Jak czytam w nazwach "lucky" lub "nail", to mnie trzęsie ... Podejrzewam, że to "Blue Swirl", którego autor tu nie wymienił, lecz zapomniał dodać nazwę koloru.

(bez numeru)
Na liście zabrakło dwóch kostiumów z serii "Three Piece" - "White Two Piece Gold Accent", "White Two Piece Silver Accent". Jednak żadna spotkana przeze mnie lista nie podawała dotąd wersji "White Two Piece Silver Accent", a prawie żadna "White Two Piece Gold Accent", gdyż oba te kostiumy Elvis wydał jeszcze za życia i w ten sposób znikły ze świadomości fanów.



1973
Lista jumpsuitów z 1973 roku

Uwagi:

(bez numeru)
Bez uwag. Są tu wszystkie kostiumy jakie i ja mam na liście.



1974
Lista jumpsuitów z 1974 roku

Uwagi:

Nr  100.
Na tej pozycji mamy prawdopodobnie "Beige Leather Wild Rose". Chociaż znowu mam wątpliwości, czy to nie "White Leather Iris". W tym przypadku ponownie sugerowałam się tylko kolorem podanym przez autora.

(bez numeru)
Brak kostiumu "Black Two Toned Leather", ponieważ Elvis wydał go jeszcze za życia.



1975, 1976 i 1977
Lista jumpsuitów z 1975 roku

Uwagi:

(bez numeru)
W tej grupie nie wymieniono kostium "Black Silver Phoenix".

Nie ma też "White Yellow Flame".


P. S.
Tabele trzeba otworzyć w nowym oknie, aby zobaczyć je w pełnym rozmiarze.



2 komentarze:

  1. Twoja lista jest najbardziej poukładana i kompletna. Super że to robisz wkładasz sporo pracy. Dziękuję. I czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na ostatniej (nr 4) są zaskakujące rzeczy. Dopiero z niej widać częściowo o ilu kostiumach i pasach Elvisa już nie wiemy.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html