piątek, 7 maja 2021

Jumpsuit - Pinwheel White

Nazwa najczęściej spotykana:  White Pinwheel Suit
Nazwa alternatywna:  White Matador Suit
Inne nazwy:  White Burning Love Suit;  White Red Lion Suit
Linia / Seria:  Karate Style / Pinwheel/Matador
Kolor wiodący:  biały
Linia kolorystyczna:  czerwona

Części kompletu:  1
Ilość elementów:  3
  • kombinezon - biały, z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem i sześcioma czerwonymi guzikami na każdym rękawie (po trzy z obu stron rozcięcia); tors kostiumu z przodu i z tyłu, boki od pach do skraju nogawek i wierzchy rękawów pokryte złotymi ćwiekami w kształcie wypukłych rombów, trójkątów i kul, ułożonych promieniście; po obu stronach rozcięcia na torsie, a także na kołnierzu okrągłe okucia, wypełnione czerwonym środkiem (materiałem); czerwona fałda w nogawkach; kołnierz napoleoński zdobiony;
  • pasek I - biały, szeroki, skórzany; pokryty złotymi ćwiekami, takimi samymi jak te użyte na kostiumie, okalającymi ażurowe złote emblematy (cztery na pasie i jeden na klamrze); pod ażurowymi emblematami czerwone tło; między emblematami pionowe rzędy płaskich, po trzy w każdym, blaszek - czerwona na górze i dole, pośrodku złota; na klamrze jeden ażurowy emblemat z czerwonym wypełnieniem; dwa rzędy złotych łańcuchów, górny bardziej masywny niż dolny; to pas dedykowany, nazywany "White Leather Pinwheel Suit";
  • pasek II - złoty, metalowy; składający się z kilku równych, prostokątnych blaszek i klamry zdobionej szafirami, diamentami i rubinami; nazywany "Gold Attendance";
  • peleryna - biała z czerwoną podbitką; zdobiona z użyciem tych samych elementów co kostium;
Ilość egzemplarzy:  prawdopodobnie dwa;
Chustki dla publiczności:  białe, czerwone (być może także inne);
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew, Gene Doucette, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
  • 5 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, Metropolitan Sports Center, Minneapolis MN, (pas "Lion Belt");
  • 6 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, Public Hall Auditorium, Cleveland OH, (pas "Lion Belt);
  • 9 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, Civic Center, Baltimore MD (pas "Lion Belt);
  • 12 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, Hofheinz Pavilion, Houston TX (pas "Lion Belt);
  • 15 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, Municipal Auditorium, Kansas City MO, (pas "Lion Belt);
  • 6 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30, Olympia Stadium, Detroit MI, (pas "Lion Belt");
  • 11 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30, Civic Center Coliseum, Roanoke VA (pas "Lion Belt);
  • 15 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30, Macon Coliseum, Macon GA (pas "Lion Belt);
  • 18 kwietnia 1972 roku, o godzinie 20:30, Convention Center, San Antonio TX (pas "Lion Belt");
  • podczas koncertów Sezonu 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV (dokładne daty nieznane);
  • być może podczas innych koncertów Sezonu 7 (od 4 sierpnia do 4 września 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV; 

Opis:

Seria "Pinwheel" powstała w 1971 roku. W jej ramach wykonano trzy kostiumy:
  • White Pinwheel Suit,
  • Black Pinwheel Suit,
  • Red Pinwheel Suit.
Pierwsze dwa (biały i czarny) z serii Elvis nosił w 1971 roku, a później także w 1972 roku. Natomiast czerwony ze zdjęć znamy dopiero z 1972 roku.

Jeśli chodzi o pasy dedykowane do serii "Pinwheel", należy uważać z ich nazewnictwem. Bardzo często z powodu głów lwów nazywane są "(kolor) Lion Head Belt", co jest bardzo mylące ponieważ już pod koniec lat 60. Elvis miał serię pasów "Lion Head Belt", dokładnie w tych samych kolorach (biały, czarny, czerwony) jak pasy "Pinwheel", które użytkował prywatnie, a jeden z nich (biały) nawet na scenie - "White Lion Head Belt" był pierwszym pasem tego typu (szeroki, skórzany z łańcuchami) jaki Elvis założył na scenę. W związku z tym jeśli już chcemy użyć nazwy z "Lion", to pomińmy słowo "Head". Poniżej repliki pasów prywatnych "Lion Head" i pasów scenicznych "Lion" ("Pinwheel") do serii "Pinwheel" - jak widzimy one są całkowicie różne.

Repliki pasów prywatnych  "Lion Head", czyli "White Lion Head Belt", "Red Lion Head Belt" i "Black Lion Head Belt" jakie można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. 

Repliki pasów scenicznych  "Pinwheel", inaczej "White Lion Belt", "Red Lion Belt" i "Black Lion Belt" jakie można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.

*  *  *
Znamy stosunkowo dużo konkretnych dat koncertów, na których Elvis wystąpił w jumpsuicie "White Pinwheel Suit", co nawet trochę dziwi zważywszy na fakt, iż z pierwszych czterech lat dekady lat 70. mamy niewielką wiedzę w jakim kostiumie i kiedy Elvis wystąpił.

Wiemy, że zakładał ten kostium w Sezonie 6 (od 26 stycznia do 23 lutego 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV, choć nie wiemy dokładnie, podczas których koncertów. Pojawiły się też sugestie, że mógł w nim wystąpić także w Sezonie 7 (od 4 sierpnia do 4 września 1972 roku) w Hilton Hotel w Las Vegas NV, ale w tym przypadku są to tylko domysły.

Jeśli chodzi o ilość egzemplarzy, są przesłanki, które sugerują, że mogły być dwa. W książce "Elvis Presley. Fashion for a King" (2011), Tommy Edvardsen i Atle Simen Larsen, czytamy:
"Jeśli przyjrzysz się uważnie, zauważysz, że dwa ćwieki zostały dodane pośrodku po obu stronach klatki piersiowej w 1972 roku, dzisiaj pozostały tylko dwa z nich.
Najprawdopodobniej kombinezon został nieco wzmocniony lub poszerzony, a ćwieki zakrywają koniec szycia".
Wydaje mi się, iż to nie żadna przeróbka kostiumu, jak sugerują, lecz różnica między egzemplarzem z 1971 i 1972 roku, czyli dowód, że "White Pinwheel Suit" został wykonany z dublem. Uważam tak dlatego, ponieważ w obu kostiumach w tym miejscu są kilkunastu-centymetrowe zaszewki i nawet jeśli przyjmiemy, że zostały zmniejszone (spłycone by poszerzyć kostium), to dwa ćwieki nie zamaskują śladów poprzedniego szwu na kilkunastu centymetrach materiału, więc takie wyjaśnienie pozbawione jest sensu. Kolejna rzecz, związana z tymi dodatkowymi ćwiekami, piszą: "dzisiaj pozostały tylko dwa z nich"- tak, ale taki stan mieliśmy już w 1972 roku, o czym świadczą zdjęcia kostiumu ze sceny na Elvisie. Na podstawie fotografii jakimi dysponujemy, możemy nawet podać, że najpierw odpadł lewy romb, a później prawy, umieszczone pośrodku zaszewek, a te umieszczone na ich górach, w kształcie trójkątów, zachowały się do dziś.

Na powyższym kolażu znajdują się trzy segmenty zdjęć, oddzielone pionową linią w kolorach tęczy. W lewym bloku mamy zdjęcia Elvisa na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" (wersja z 1972 roku), na których możemy zobaczyć ćwieki w kształcie rombów, umieszczone w połowie zaszewek i trójkątne wieńczące góry zaszewek. W środkowym bloku mamy współczesne zdjęcia kostiumu z wystaw (wersja z 1972 roku), na który widać już tylko górne ćwieki na zaszewkach (w kształcie trójkątów), dolne w kształcie rombów odpadły jeszcze podczas użytkowania jumpsuitu przez Elvisa w 1972 roku (najpierw lewy, potem prawy). W prawym bloku widzimy Elvisa na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" (wersja z 1971 roku), na którym nie ma ćwieków na zaszewkach

Nie twierdzę ze stuprocentową pewnością, że kostium z 1971 roku i z 1972 roku nie jest tym samym egzemplarzem, do którego dołożono dodatkowe ćwieki, aczkolwiek uzasadnienie z książki do mnie nie przemawia, co wyjaśniłam wcześniej.

Jednak część źródeł mówi o dwóch egzemplarzach, co wydaje się całkiem zasadne w sytuacji, gdy Elvis korzystał z kostiumu w dwóch różnych latach. W takich przypadkach bardzo często tworzono duble, zwłaszcza do tych sztuk, które najbardziej lubił, nierzadko też z drugimi pasami (na przykład cała seria "Phoenix"). Jeśli chodzi o "White Pinwheel Suit" nie znalazłam żadnych informacji na temat drugiego pasa, więc nawet jeśli kostiumy były dwa, to pas raczej tylko jeden. Próbowałam porównywać pasy na zdjęciach z obu tych lat, żeby wychwycić jakieś ewentualne różnice, ale ich jakość nie pozwala na sformułowanie rzetelnych wniosków. W każdym razie w moim odczuciu w 1972 roku nosił ten sam pas, co w 1971 roku.

Tymczasem największy kłopot mam z jumpsuitem, gdyż nie mogę się doszukać żadnego oryginału. Wszystkie jumpsuity "White Pinwheel Suit" na jakie trafiam, wydają się nie być oryginałami. Nawet ten, który jest aktualnie w Graceland. Tak w ogóle, Graceland posiłkuje się dwoma egzemplarzami. Jeden z nich (ten jaśniejszy) jest zwykłą, współczesną repliką. Był wystawiany zarówno w Graceland, jak i na różnych wystawach wyjazdowych, na przykład na pierwszej londyńskiej, zatytułowanej "Elvis at O2", która trwała od 12 grudnia 2014 roku do 10 stycznia 2016 roku.

Z kolei drugi egzemplarz wydaje się być oryginalny, lecz kiedy lepiej się mu przyjrzymy, to szwy wyglądają na maszynowe*, podczas gdy powinny być ręczne. Ten bardziej zbliżony wyglądem do oryginału (albo rzeczywiście oryginał) pokazano między innymi na drugiej wystawie londyńskiej, zatytułowanej "Elvis on Tour", która trwała od 3 listopada 2017 roku do 4 lutego 2018 roku. Za tym, że jest to jednak oryginał z 1972 roku przemawiają dwa trójkątne ćwieki w górnej części zaszewek, aczkolwiek nie jest to twardy dowód, gdyż w replice można też je było dodać (albo w oryginale, który nie był w ogóle noszony przez Elvisa na scenie, o czym za chwilę).

* Co widać najlepiej na podszewce w rękawach (u dołu) i na stebnówce na dolnym skraju peleryny.

Swego czasu krążyła plotka*, że po śmierci Króla z firmy IC Costume Co. pozyskano wszystkie możliwe kostiumy uprzednio je wykańczając. Czyli takie, które były gotowe, ale nie zostały dostarczone z jakichś przyczyn do garderoby scenicznej Elvisa (a więc wszelkie duble oraz zwroty do poprawki lub naprawy), a także te zaczęte i niedokończone. Mówi się, że jeden z oryginalnych jumpsuitów "White Concho Suit", to efekt tej akcji. Być może ten "White Pinwheel Suit", z pozoru wyglądający na oryginał z maszynowymi szwami, to kolejny z nich? Tej hipotezie sprzyjałby wygląd jumpsuitu i jego peleryny, na których widać wyraźne zgnioty, których nie da się już usunąć (ponieważ nastąpiła nieodwracalna zmiana struktury materiału, prawdopodobnie spowodowana działaniem wysokiej temperatury i dużej siły nacisku). Przypuszczalnie w końcowej fazie produkcji tego egzemplarza poddano go parowaniu i prasowaniu, jednak źle dobrano parametry, skutkiem czego materiał zaczął się kleić i tak powstały fałdy, których nie zauważono i w tym stanie został zaprasowany. Na kostiumie, w którym występuje Elvis, nie ma tych zgniotów. W związku z tym, albo jest to oryginał ze sceny, który w późniejszej konserwacji został w ten sposób zniszczony, albo jest to kolejny egzemplarz, który uszkodzono w końcowej fazie produkcji, a potem, po śmierci Elvisa trafił do Graceland w ramach akcji przejmowania kostiumów z IC Costume Co. Gdyby tak było rzeczywiście, oznaczałoby to, że Elvis w nim nigdy nie wystąpił. Uwagę zwraca również jego nieskazitelny stan (nie licząc zgniotów), co jak na kombinezon noszony przez Elvisa na scenie przez dwa lata (jeśli informacja z włoskiego forum** jest prawdziwa), który się tarzał po deskach, tańczył, skakał, dawał pokazy karate i wylewał litry potu, musi budzić zdziwienie.

* W zasadzie to nie plotka, lecz fakt.

** O tym, co napisano na włoskim forum będzie nieco dalej.

Aby lepiej zobaczyć charakterystyczne zgnioty na jednym z egzemplarzy jumpsuitu "White Pinwheel Suit", pokazywanego w Graceland i na innych wystawach przez nich organizowanych, należy otworzyć obrazek w nowym oknie

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit". Na tym zdjęciu widać ubytki w okuciach, czyli puste miejsca po ćwiekach - na lewym zdjęciu zaznaczyłam je na czerwono

Kolejna sprawa, kostium miał duże ubytki w okuciach, tymczasem w egzemplarzu wystawianym w Graceland ich nie ma. Chociaż to akurat o niczym nie świadczy, bo mogli je uzupełnić później.

W ogóle patrząc na zdjęcia ze starszych wystaw i te z ostatnich lat (na przykład w Londynie) można odnieść wrażenie, że nie jest to ten sam egzemplarz kostiumu (inna wysokość podszycia nogawki, zewnętrzne stebnówki). Podobnie z pelerynami, na niektórych zdjęciach widoczna jest stebnówka na dolnej krawędzi, na innych jej nie ma. Zatem albo w Graceland mają dwie różne peleryny "Pinwheel", albo stebnówkę wykonano współcześnie.

Niezmiernie mało* jest informacji mówiących o losach "White Pinwheel Suit". Większość ogranicza się do zakomunikowania, iż "White Pinwheel Suit" jest teraz w Graceland. Chyba tylko w dwóch źródłach trafiłam na informację, że jumpsuit ten jest w rękach prywatnych. Jeśli ta informacja polega na fakcie, to jest potwierdzeniem wykonania kostiumu w dwóch egzemplarzach. Jednego z tych źródeł jestem pewna (znany kolekcjoner), natomiast jeśli chodzi o drugie, też jest w miarę rzetelne, jednak mogło popełnić błąd wynikający z nazywania dwóch kostiumów "Pinwheel" (białego i czerwonego) tą samą nazwą - "Burning Love". Do takiego wniosku doprowadziła mnie informacja, w której podano, że właścicielem jednego z "White Pinwheel Suit" od 1995 roku jest kolekcjoner Mark Stevens, a jak wiemy u niego jest "Red Pinwheel Suit". Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby miał oba te kostiumy, jednak wydaje mi się, że w tym przypadku to ewidentna pomyłka, ponieważ w 1995 roku nabył na aukcji właśnie czerwony "Pinwheel". Kolejny przykład do jakiego bałaganu i dezinformacji prowadzi nazywanie różnych kostiumów tą samą nazwą.

* Myślę, że ta sytuacja spowodowana jest tym, iż oryginał nie wygląda na oryginał, a na różne aukcje (i to te, zdawałoby się, renomowane) trafia sporo replik "White Pinwheel Suit" lub jego elemrntów, przez co wszyscy są wygłupieni, co do stanu faktycznego losów tego jumpsuitu i ilości jego egzemplarzy.

Z drugiej strony, mamy informację, o której wspominałam już omawiając "White Eyelet Suit" i "Red Pinwheel Suit", dotyczącą aukcji Butterfield & Butterfield, zatytułowanej "Elvis Presley Memorabilia, October 6 & 7, 1995 in Las Vegas & Los Angeles", na której Paul Lichter wystawił "Red Pinwheel Suit". W swoich notatkach mam kilka fragmentów, w których jakiś reporter rozmawia z Jimmym Velvetem i Paulem Lichterem (którzy byli wystawiającymi i kupującymi na tej aukcji). Czytam w nich między innymi, że wystawiono wtedy trzy kostiumy sceniczne Elvisa. Jednym z nich był "Red Pinwheel Suit", drugim "White Eyelet Suit", a trzecim? W materiale tym wciąż przewija się nazwa "Burning Love Suit", którą określano aż trzy kostiumy - "Red Pinwheel Suit", "White Eyelet Suit" i właśnie "White Pinwheel Suit". Czy tym trzecim jumpsuitem sprzedanym wówczas na aukcji był jednak jakiś "White Pinwheel Suit"? - nie wiem.

Niemniej jeden "White Pinwheel Suit" stoi w gablocie w muzeum Historic Auto Attractions (13825 Metric Road, Roscoe, IL 61073). Ten bez dodatkowych ćwieków (czyli jeśli to oryginał, to z 1971 roku). Jeżeli chodzi o sam jumpsuit, faktycznie wygląda na oryginał, co się zaś tyczy peleryny, mam drobne wątpliwości. Natomiast pas, to ewidentnie replika. Kiedyś muzeum Historic Auto Attractions podawało, że jumpsuit jest oryginalny, dziś na ich stronie nie ma o tym wzmianki. Nie mogę też trafić na żadne zdjęcie, na którym byłby widoczny opis na tabliczce wystawowej, co pozwoliłoby potwierdzić tą informacje. Aczkolwiek wracając do wyglądu jumpsuitu i dołączonej do niego peleryny z muzeum Historic Auto Attractions, można odnieść wrażenie iż noszą więcej cech klasycznych oryginałów, niż egzemplarz stojący w Graceland. Przede wszystkim szwy wyglądają na ręczne, a peleryna nie ma na dolnej krawędzi stebnówki. Również rozcięcie nogawki, w której umieszczono fałdę, jest zrobione jak najbardziej zgodnie z techniką stosowaną w IC Costume Co. Zatem albo to jest oryginał, albo bardzo dobra replika. Wygląda też na używany, czego nie da się powiedzieć o jumpsuicie z Graceland.

Na włoskim forum o Elvisie Presleyu, w teście gdzie wspomniano "White Pinwheel Suit", znalazłam taką informację:
"Niektórzy twierdzą, że mogły istnieć dwa kolory, ponieważ w 1972 roku dodano ćwieki, ale Bill Belew ponoć zaprzeczył i stwierdził, że po trasie w 1971 roku kostium został wysłany do naprawy i dodano nowe motywy".
Jeśli to potwierdzona informacja, to znaczy, że egzemplarz był jeden. Jednak dopóki nie trafię na rzeczywistą wypowiedź Billa Belewa, to uznaję temat dubla za niewyjaśniony. Niestety poza tym, co zacytowałam, nie podano nic więcej, zatem nie wiem skąd autor wpisu zaczerpnął ową informację, rzekomo pochodzącą od Billa Belewa. Niemniej jeśli Bill Belew tak powiedział, to należy w to wierzyć, ponieważ był prawdomówny i rzetelny w swoich informacjach (w przeciwieństwie do Gene Doucette'a).

Jeśli chodzi o pas, to od lat jest w Hard Rock Cafe w Memphis, ale zupełnie nie wiem jaką drogą tam trafił. W związku z tym nie potrafię powiedzieć, czy jest ich własnością, czy jest tam na mocy umowy wypożyczenia zawartej z Graceland. Niektóre źródła podają, że został sprzedany na aukcji "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia", która odbyła się 30 sierpnia 1997 roku, w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie i Hard Rock Cafe w Berlinie (w tych dwóch miejscach licytowano wtedy pamiątki po Elvisie). To błędna informacja. Owszem, sprzedano wtedy pas "White Leather Pinwheel Belt", ale będący repliką, co sami możecie sprawdzić w opisie przedmiotu aukcji w katalogu i na załączonym do niego zdjęciu, a także na kadrze z filmiku z wystawy przedaukcyjnej, jaki dołączyłam. Inne wspominają tylko, iż poszedł na jakiejś aukcji w latach 90., jednak obawiam się, że to znów informacja oparta na sprzedaży tejże repliki pasa w 1997 roku (podczas aukcji opisanej w tym akapicie).

Peleryny - jedna jest w Graceland (a może nawet i dwie, uwzględniając dolną stebnówkę, która na jednych zdjęciach peleryn z wystaw jest, na innych jej nie ma), druga w muzeum Historic Auto Attractions (jeżeli jest tam faktycznie pierwszy oryginał, ten z 1971 roku).

Jakiś jumpsuit "White Pinwheel Suit" pojawił się na aukcji przeprowadzonej przez dom aukcyjny Guernsey's, 5 grudnia 2006 roku, zatytułowanej "House's Dick Clark's Rock & Roll Collection", która odbyła się w Rose Theater w Time Warner Center, w New York. Lecz to nie był oryginał, tylko replika.

W przypadku tego kostiumu i jego elementów, repliki to istna zmora, a co najgorsze, pojawiają się na aukcjach, co wprowadza wielki chaos informacyjny. Zwłaszcza, że osoby nieobeznane zbyt dobrze w kostiumach scenicznych Elvisa, są przekonane iż mają do czynienia z oryginałami i później takie info puszczają w eter.

Oczywiście tego typu aukcji było znacznie więcej, podałam tylko te, które miałam wynotowane, czyli bez tych na przykład z eBay. Generalnie nie odnotowuję sprzedaży replik, robię to tylko wtedy, gdy próbuje się sprzedać jakąś z nich jako oryginał (co miało miejsce wiele razy), a także żeby tytułem prostowania przekłamań przestrzec (podkreślić, zaznaczyć, uprzedzić, wyjaśnić), iż na danej aukcji wcale nie poszedł oryginał stroju (czy jego elementu), lecz replika.

Mamy całkiem dużo zdjęć Elvisa w "White Pinwheel Suit", prawdopodobnie dlatego, że był to jeden z jumpsuitów, które nosił podczas kręcenia filmu dokumentalnego „Elvis On Tour” z 1972 roku.

W kontekście powyższego nie potrafię powiedzieć, czy którykolwiek kostium "White Pinwheel Suit", jaki znajduje się w Graceland (z tych pokazywanych na wystawach), Elvis miał w ogóle na sobie. Ile było egzemplarzy? - nie wiem. Gdzie on/one obecnie się znajdują? - nie wiem. Za dużo niespójności w informacjach, zbyt wiele replik w obrocie i pewne różnice między kostiumem widocznym na Elvisie, a tymi, które znamy z wystaw.

Replikę jumpsuitu "White Pinwheel Suit" można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. za 2.000,- dolarów w wersji podstawowej (kombinezon + pas), a z peleryną za 2.575,- dolarów.

Replika jumpsuitu "White Pinwheel Suit" i peleryny do niego dedykowanej, jakie można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co.

Replika pasa "White Lion Belt" dedykowanego do jumpsuitu "White Pinwheel Suit, jaki można kupić w sklepie firmy B & K Enterprises Costume Co. Na górze starsza replika, na dole obecna, niemniej strasznie namieszali. W oryginale emblematy z głową lwa wyglądały tak jak na starej replice, natomiast pionowe rzędy blaszek, tak jak na nowej replice

Replika jumpsuitu "White Pinwheel Suit"z firmy AJM (Ann Jumpsuit Maker)

Repliki jumpsuitu "White Pinwheel Suit", pasa do niego oraz peleryny z różnych innych, nieznanych mi źródeł

Oryginalny pas "White Pinwheel Belt" (nazywany też błędnie "White Lion Belt") jest obecnie w Hard Rock Cafe w Memphis (Beale Street 126)

Oryginalny pas "Gold Attendance Belt" jaki Elvis zakładał podczas występów na scenie do jumpsuitu "White Pinwheel Suit"

Stare zdjęcia z lat 80., 90. i dwutysięcznych, na których prawdopodobnie widzimy oryginały jumpsuitu "White Pinwheel Suit". Zwróćcie uwagę na pierwsze z nich, to z pionowym napisem "oryginał" i krawędzie peleryn na obu zdjęciach - ta po lewej jest szyta ręcznie i nie ma stebnówki na krawędzi, ta po prawej ma

Zdjęcia repliki lub oryginału (patrz tekst) jumpsuitu "White Pinwheel Suit" w Graceland i na wystawach przez nich organizowanych

Zdjęcia replik jumpsuitu "White Pinwheel Suit" w Graceland i na wystawach przez nich organizowanych, a także w sklepikach przy wystawach

Zdjęcia z muzeum Historic Auto Attractions (13825 Metric Road, Roscoe, IL 61073), na których widać jumpsuit "White Pinwheel Suit" z pasem i peleryną. Jeśli chodzi o pelerynę, być może jest oryginalna, ale pas z całą pewnością nie

Zdjęcia repliki i/lub oryginału jumpsuitu "White Pinwheel Suit" na obiekcie Arena O2 w Londynie. Pierwsze dwa zdjęcia są z wystawy zatytułowanej "Elvis at O2", która trwała od 12 grudnia 2014 roku do 10 stycznia 2016 roku, i na pewno nie jest to oryginał.  Pozostałe są z drugiej wystawy w tym samym miejscu, zatytułowanej "Elvis on Tour", która trwała od 3 listopada 2017 roku do 4 lutego 2018 roku. I tu mam też wątpliwości, czy to jest oryginał czy nie (patrz tekst), chociaż na pewno nie ten sam, co na pierwszej wystawie londyńskiej, lecz zbliżony do oryginału (albo i sam oryginał)

Elvis w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" poza sceną - 9 listopada 1971 roku na backstage w Baltimore, z Joyce Bova i jej dwoma siostrami

Elvis w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" poza sceną - 12 listopada 1971 roku, Elvis przylatuje do Houston

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" i pasie "White Leather Pinwheel Belt" do niego dedykowanym, lecz bez peleryny, podczas różnych koncertów

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit", dedykowanym pasie "White Leather Pinwheel Belt" i pelerynie "White Pinwheel Cape" podczas koncertów

Elvis na scenie podczas koncertów w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" - tutaj zdjęcia, na których jest bez pasa i bez peleryny (jedyne dwa takie, jakie znalazłam), prawdopodobnie oba z 1971 roku (to, na którym widać go przodem, na pewno). Jak potwierdza Krzysztof Potocki, spec od koncertów Elvisa, oba te zdjęcia pochodzą z koncertu w Houston, 12 listopada 1971 roku

Replika pasa "White Leather Pinwheel Belt" została sprzeda na aukcji "UK - Auction of Elvis Presley memorabilia"), która odbyła się 30 sierpnia 1997 roku, w domu aukcyjnym Bonhams w Londynie i Hard Rock Cafe w Berlinie

Aukcja przeprowadzona przez dom Guernsey's Auction, zatytułowana "House's Dick Clark's Rock & Roll Collection", która odbyła się w Rose Theater w Time Warner Center, w New York, 5 grudnia 2006 roku. Oczywiście wystawiony na niej kostium i pas nie są oryginałami (myślę, że nie jest to nawet replika z firmy B & K Enterprises Costume Co., tylko z innego źródła)

Zdjęcia Elvisa w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" z albumu Seana Shavera (niestety nie podano, z którego dokładnie)

Okładki przykładowych wydawnictw muzycznych, na których są zdjęcia Evisa w jumpsuicie "White Pinwhee Suit"

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" i oryginalnym pasie do niego dedykowanym, w piosence "Prou Mary"



Dwa klipy - Vol. 1 i Vol. 2. Materiał video w całości pochodzi z koncertu o godzinie 20:30, 12 listopada 1971 roku, w Hofheinz Pavilion, Houston (TX), natomiast dźwięk dla "Suspicious minds" i "Can't help falling in love" nie nagrał się w całości i dla tych dwóch piosenek wmontowano dźwięk z koncertu, który odbył się 15 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, w Municipal Auditorium, Kansas City (MO)

Podkład muzyczny pochodzi z koncertu, który odbył się 10 listopada 1971 roku, o godzinie 20:30, na obiekcie Boston Garden w Boston (MA), na którym Elvis wystąpił w jumpsuicie "Black Pinwheel Suit" i pasie "Gold Attendance Belt", ale obrazy są z całej trasy On Tour 4, z listopada 1971 roku

Elvis na scenie w jumpsuicie "White Pinwheel Suit" i oryginalnym pasie do niego dedykowanym, podczas koncertu o godzinie 20:30, 9 listopada 1971 roku, w Baltimore (MD) - film 8mm


P. S.

Większość obrazów po otwarciu w nowym oknie będzie można zobaczyć w większym rozmiarze.


5 komentarzy:

  1. Danusiu ta fotka bez pasa i peleryny z tyłu to też Houston 12.11.1971

    OdpowiedzUsuń
  2. A górna też z tego samego koncertu? Dzięki Krzysiu. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak. To najlepszy film jaki jest dostępny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Były jeszcze dwa inne, bo miałam wrzucone linki do posta. Jednak kiedy wzięłam się za omawianie białego Pinwhela, to już były usunięte za prawa autorskie.

    Nie wiem czy wiesz, ale ostatnio pojawia się dużo plików z taśm 8mmm. Nie mam czasu śledzić i ściągać, a obawiam się, że za chwilę je wykasują na mocy praw autorskich, choć w ich przypadku one należą do osób prywatnych.

    Kolega mi powiedział, że jest jakaś afera z nimi, bo rzekomo ktoś komuś je wykradł, ale nie wiem czy to prawda.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiem wiem.
    Najlepszy film z tym kostiumem to 12.11.1971. nic go nie przebije

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html