piątek, 12 maja 2017

Jumpsuit - Black Grand

Nazwa najczęściej spotykana: Black Two Piece Grand Suit
Nazwa alternatywna:  Black Two Piece Comeback Special Suit
Inne nazwy:  Black Two Piece 68 Special Suit,  Cabaret Sequence Black Suit,  Discotheque Sequence Black Suit, Comeback Special First Black Suit
Linia / Seria:  Comeback Special
Kolor wiodący:  czarny
Linia kolorystyczna:  (nie dotyczy)
Części kompletu: 2
Ilość elementów: 6
  • marynarka - z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, wykończonymi trzema czarnymi, pokrytymi materiałem guzikami; poły marynarki proste (bez zaokrąglenia na narożnikach); kołnierz z rewersem; na linii bioder dwie kieszenie z patkami w szpic (środkiem); zapięta na cztery guziki, pokryte materiałem; lekko wydłużana, z rozcięciem z tyłu;
  • spodnie - bez fałdy na dole nogawki; zwężane od kolan do kostki;
  • koszula - z czarnego jedwabiu; rękawy lekko podmarszczone na wszyciu; mankiety standardowej szerokości, z wielkim, pokrytym materiałem guzikiem; z tyłu standardowy, prosty i krótki karczek;
  • pasek - czarny, skórzany, średniej szerokości, ze srebrno-złotą klamrą;
  • chustka - czerwona, ze złotą nasuwką; 
  • opaski - szerokie, czarne, skórzane na przeguby rąk; zapinane na duże srebrne sprzączki (każda na dwie); lewa z zegarkiem umieszczonym centralnie, prawa bez dodatkowych elementów;
Chustki dla publiczności:  nie
Projekt i wykonanie:  Bill Bellew, IC Costume Co.;
Używany na koncertach:
  • 30 czerwca 1968 roku, w Studio 4 NBC-TV w Burbank (CA), w ramach materiałów do programu "Comeback Special '68" telewizji NBC ("Discotheque" - scena w dyskotece), wyemitowanego 3 grudnia 1968 roku;

Opis:

Jeden z trzech czarnych kostiumów, których Elvis użył podczas programu "Comeback Special '68" telewizji NBC (materiały kręcono w czerwcu, a emisja programu miała miejsce 3 grudnia 1968 roku na kanale TV NBC), z kilkunastu strojów zaprojektowanych przez Billa Belewa na to wydarzenie.

W "Black Two Piece Grand Suit" Elvis pojawił się pod koniec programu, w "Discotheque Sequence" (nazywanej również "Cabaret Sequence"). To był bardzo krótki fragment, zaledwie kilkanaście sekund, podczas drugiego (końcowego) wykonania "Trouble" w programie. Materiału z Elvisem w tym stroju nagrano więcej, ale tylko te kilkanaście sekund znalazło się w programie po montażu.

Muzycznie program kończył się tak samo jak się zaczął, czyli najpierw była piosenka "Trouble", potem "Guitar man", a po niej dodano utwór finałowy "If I can dream", napisany specjalnie na tą okazję. W trakcie drugiego wykonania "Trouble", Elvis pojawił się aż w czterech kostiumach (w ciągu tej jednej piosenki, taki montaż). Kolejno były to: "Ripped Lame Gold Suit", "Black Two Piece Grand Suit", "Dark Violet Velvet Suit", "Black Leather Suit" (w tym ostatnim kostiumie w końcowych taktach i przez całą następną - "Guitar man"). Finałowy utwór "If I can dream" zaśpiewał w białym garniturze o nazwie zaczerpniętej z jej tytułu: "White Can Dream Suit", specjalnie zaprojektowanym właśnie do tej konkretnej sceny i piosenki (więcej o tym w poście "Jumpsuit - Can Dream").

Koszulę wykonano z czarnego jedwabiu, tak samo jak tą do "Black Satine Suit". Spodnie i marynarkę przypuszczalnie uszyto z wełny lub mieszanki wełnianej (tak jak te do "Black Satine Suit"), chociaż raczej nie była to jeszcze gabardyna, jaką znamy z późniejszych kostiumów Elvisa. Oba te komplety nie tylko są do siebie bardzo podobne, ale i wykonane z tych samych materiałów. Dlatego można odnieść wrażenie, że to jeden i ten sam kostium, raz noszony z marynarką, innym razem bez.

Marynarka prawdopodobnie miała owalne cięcia wychodzące z połowy wysokości rękawów, tak jak ta od "Burgund Gospel Suit", lecz żeby to potwierdzić potrzebne jest lepszej jakości zdjęcie, którym na razie nie dysponuję.

Czy Elvis zakładał ten komplet także w innych ujęciach na planie lub nosił go później prywatnie, nie wiem. W każdym razie garnitur wciąż znajduje się w posiadaniu Graceland, choć na wystawach bywa pokazywany bardzo rzadko.

Na jedynym zdjęciu z wystawy jakie udało mi się zdobyć, prezentowany jest z poszerzanymi dołem spodniami. Jednak takie spodnie były przeznaczone do "Black Satine Suit" (zgodnie z projektem), do "Black Two Piece Grand Suit" przewidziano spodnie z wąskimi nogawkami. Aczkolwiek, podczas występów w programie, do obu tych kostiumów Elvis przywdziewał spodnie zwężane. Dlatego te prezentowane na wystawie, z pewnością nie są tymi, których użył z "Black Two Piece Grand Suit". Również nie założył ich do "Black Satine Suit", w każdym razie nie podczas kręcenia materiałów, które potem wykorzystano do montażu emitowanego odcinka. W rzeczywistości nawet nie ma pewności, czy są to oryginalne spodnie od "Black Satine Suit", czy może na potrzeby ekspozycji dobrano jakieś inne z prywatnej garderoby.

Niezależnie, który z tych kostiumów jest pokazywany na wystawie ("Grand" czy "Satine"), to zawsze ze spodniami z rozkloszowaną nogawką. Czy jest to ciągle ta sama para spodni, a podmienia się tylko góry, czy istnieją dwa egzemplarze, nie wiem.

W ofercie sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. nie ma "Black Two Piece Grand Suit", ani w charakterze kompletu, ani nie da się go zestawić z pojedynczych części garderoby. Są tylko podobne spodnie (może nawet identyczne) za 160 dolarów, a jeśli chodzi o koszulę, to nie ma żadnej, choćby nawet zbliżonej wyglądem. Z identyczną sytuacją mamy do czynienia w przypadku "Black Satine Suit".

Na koniec jeszcze powiem o moich wątpliwościach, co do koszuli. Chodzi o kilka zdjęć, gdzie Elvis wraz z innymi na planie, przygląda się wznoszonej scenografii. Na kolorowym zdjęciu (kolorowanym przez program), Elvis ma na szyi czerwoną chusteczkę, co by świadczyło, że to jednak koszula od "Black Two Piece Grand Suit" lub "Black Satine Suit", lecz na czarno-białych sprawia wrażenie czarnej. To z kolei wskazywałoby na koszulę od "Ripped Lame Gold Suit". Tę tezę zdają się potwierdzać smokingowe lampasy na spodniach oraz medalion na szyi Elvisa, jaki jest widoczny na zdjęciach z segmentu "Little Egipt", w którym wystąpił właśnie w "Ripped Lame Gold Suit". Aczkolwiek wszystkie zdjęcia w "Black Two Piece Grand Suit" pokazują Elvisa w takim oddaleniu, że nie sposób dostrzec, czy i w tym garniturze nie było smokingowych lampasów. W związku z tym są dwie możliwości. Elvis jest na nich faktycznie w koszuli i spodniach od "Ripped Lame Gold Suit", a program koloryzujący się "pomylił", albo spodnie od "Black Two Piece Grand Suit" również miały smokingowe lampasy. Teoretycznie jest i trzecia możliwość, ma spodnie od czarno-złotego kostiumu, a koszulę od jakiegoś czarnego, co wcale by mnie nie zdziwiło. Raz, Elvis lubił mieszać w strojach, a dwa, 30 czerwca 1968 roku filmowano sceny aż w sześciu kostiumach, zatem mógł być tylko częściowo przebrany, gdy obserwował zmianę dekoracji. Z kolei na trzecim i piątym zdjęciu bloku z ustawiania scenografii, po prawej stronie dojrzycie gościa (w okularach), który ma na sobie marynarkę Elvisa od "Ripped Lame Gold Suit", co sugeruje, że podczas ustawiania scenografii Elvis jest w spodniach i koszuli od "Ripped Lame Gold Suit". W związku z tym nie wiadomo, czy do "Black Grand Suit" użył jednej z dwóch czarnych koszul jakie miał do drugiego czarnego i czarno-złotego kostiumu ("Black Satine Suit" i "Ripped Lame Gold Suit"), czy kostium "Black Grand Suit" miał swoją własną koszulę. 
 
*      *      *
*      *
*

Ex Post

Ostanie ustalenia (3 sierpnia 2018)

Znalazłam nieco lepsze zdjęcie z tej samej wystawy, które załączam, lecz nic więcej na nim nie widać, ponieważ w szybie gabloty odbija się się inny obraz.


Ex Post

Ostatnie ustalenia (7 maja 2022 roku):

Bud Glass z Elvis Relics wystawił na sprzedaż czarną jedwabną koszulę Elvisa. Do oferty załączył kilka zdjęć, ale uczciwie napisał, że są one z Elvisem w tej samej lub podobnych koszulach:
"Zdjęcia przedstawiają Elvisa noszącego tę samą lub podobne koszule w tamtym czasie jego życia i kariery".
Od razu powiem, że nie jest to koszula od "Gold Ripped Lame Suit", bo ta ma lekko zaokrąglone narożniki na kołnierzu, natomiast ta od Buda Glassa ma w szpic.

Teoretycznie może to być koszula od "Black Two Piece Grand Suit", chociaż tak naprawdę nie wiemy jak wyglądała.

Aczkolwiek prawdopodobnie nie jest, gdyż ma metkę z kalifornijskiej firmy "Tempo", podczas gdy powinna mieć z "IC Costume Co." Billa Belewa. Oczywiście nie można wykluczyć, że nie wszystkie koszule, które użył w programie powstały w firmie Billa Belewa. Zdarzało się nawet w filmach, że nosił swoje prywatne elementy garderoby, zwłaszcza paski.

Tę koszulę Elvis podarował Nancy Rooks:
"Ta mocno znoszona koszula została później podarowana przez Elvisa jego pokojówce z Graceland Nancy Rooks".
Na zdjęciu widzimy też Marty Lackera, który trzyma koszulę do zdjęcia. Jak tłumaczy Nancy Rooks (fragment z jej LOA):
"Marty był moim osobistym przyjacielem i opowiedział mi o tym [tej koszuli] i innych przedmiotach, które zostały sprzedane kolekcjonerowi w 1989 roku, kiedy pisano listy [LOA]. To było w czasach, kiedy była dosłownie tylko garstka poważnych kolekcjonerów i nie było żadnych regularnych aukcji o tematyce Elvisa, jak w ostatnich latach. Te przedmioty odzyskane przez nich są trudne do zdobycia".
No ta wypowiedź Nancy Rooks jest dla mnie trochę niejasna, skoro to ona była jej właścicielką. Chyba, że sprzedała ją później wspomnianemu kolekcjonerowi, od którego jeszcze później odzyskał ją Marty Lacker, a następnie odsprzedał Budowi Glasowi.

W opisie oferty czytamy też:
"Koszula w rozmiarze „M” została wyprodukowana przez firmę „Tempo The California Shirt”. Do tego dołączony jest list i zdjęcie od Nancy z 1989 roku, a także list datowany i poświadczony notarialnie w 1989 roku od Marty Lacker (Best Man at Elvis' Wedding)".
Reasumując. Nie ma pewności, czy jest to koszula od "Black Two Piece Grand Suit", czy jakaś inna prywatna. Na pewno nie jest od "Gold Ripped Lame Suit".

Zdjęcia czarnej, jedwabnej koszuli Elvisa, którymi swoją ofertę zilustrował Bud Glass. Na górnym mamy zdjęcia z planu "Comeback Special '68". Potem wystawioną koszulę. A na samym dole inne zdjęcia Elvisa w podobnej lub tej samej prywatnie

*
*      *
*      *      *

Jedyne zdjęcie kostiumu "Black Two Piece Grand Suit" z wystawy jakie udało mi się znaleźć. Zwróćcie uwagę na doły nogawek spodni, są poszerzane, a powinny być zwężane. Poniżej to samo zdjęcie powiększone i rozjaśnione, choć nie wiem czy przez to coś lepiej widać. Trzecie zdjęcie jest trochę lepsze, ale też nie pozwala dostrzec szczegółów z uwagi na odbicie na szybie

Elvis w programie "Comback Special '68" w kostiumie "Black Two Piece Grand Suit" podczas sceny w dyskotece, nazywanej "Discotheque Sequence" lub "Cabaret Sequence"

Po lewej Elvis w "Black Two Piece Grand Suit", a po prawej w "Black Satine Suit" podczas nagrywania materiału do programu "Comeback Special '68". Jak łatwo zauważyć, w jednym i drugim kostiumie ma spodnie ze zwężanymi nogawkami

Elvis na planie programu, w kostiumie "Ripped Lame Gold Suit" (ale bez marynarki), przygląda się stawianiu wysokiej scenografii. Załączyłam tutaj te zdjęcia z powodu widocznej koszuli. Na pewno miał ją do "Ripped Lame Gold Suit", ale nie wiemy czy do "Black Two Piece Grand Suit" również jej nie założył

Zdjęcie dwóch koszul, pierwsza od lewej od "Black Satine Suit", a druga od "Ripped Lame Gold Suit". Można zobaczyć, że choć z pozoru są takie same, to jednak mają dość istotne różnice. Rękawy i kołnierz są prawie bliźniacze, w "Ripped" rękawy są tylko lekko podmarszczone na wszyciu (w "Satine" są wszyte na gładko). Natomiast "Satine" ma charakterystyczny obojczyk ze szpicami, od których biegnie cięcie do dołu (nie bardzo je widać, spójrzcie na szkic projektowy), a w "Ripped" ono wychodzi łukiem z połowy wysokości rękawa (akurat tutaj tych cięć też nie widać; jedynie po prawej stronie, patrząc na ekran, można zauważyć lekki łuk). W "Ripped" nie ma też z przodu obojczyka, jest tylko tradycyjny z tyłu (wzmocniony, krótki i prosty karczek na plecach, zgodnie ze standardem męskich koszul, stosowanym do dziś). Niestety nie wiemy, czy do "Grand" założył jedną z tych koszul, czy była to jeszcze inna

Koszule od "Black Satine Suit" (po lewej) i "Ripped Lame Gold Suit" (po prawej) nieznacznie różnią się także kołnierzykami - w "Satine" narożniki są wykończone ostrym szpicem, a w "Ripped" drobnym zaokrągleniem (patrz zastrzeżenia zawarte w ostatnim akapicie opisu)

W programie znalazła się tylko króciutka scena w dyskotece (chociaż nakręcono dużo więcej materiału w tym kostiumie), podczas śpiewania przez Elvisa powtórnie (na zakończenie programu) piosenki "Trouble", w której został pokazany właśnie w "Black Two Piece Grand Suit"


2 komentarze:

  1. A propos tych rękawów w szpic, to ciekawa jestem, kto je wymyślił, Elvis czy projektanci, bo chyba w każdym kostiumie ma takie rękawy.
    Chyba już pisałam, że w obecnych czasach mielibyśmy miliony zdjęć Presleya z każdego koncertu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Już nie raz się nad tym zastanawiałam. Nie wiem, nigdzie nie znalazłam na ten temat innej wzmianki poza stwierdzeniem, że takie charakteryzowały kostiumy Elvisa. Na temat kołnierza się rozpisywano, ale o rękawach w szpic, nie. Pomysł mógł być zarówno Billa jak i Elvisa, pasuje do obu.

    OdpowiedzUsuń

1. --- Najedź kursorem myszy na słowa "Wpisz komentarz" w białej ramce i kliknij.
2. --- Następnie kliknij strzałkę (▼) po słowach "Skomentuj jako:".
3. --- Po rozwinięciu listy wybierz pozycję trzecią "Nazwa / adres URL".
4. --- W polu "Nazwa" wpisz dowolny NICK, którym będzie sygnowany Twój komentarz.
5. --- Po wpisaniu nicka, kliknij w przycisk "Dalej", a następnie w białym polu wpisz treść komentarza.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pola "adres URL" nie wypełniamy, chyba, że ktoś ma swoją stronę i chce ją tu podać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja graficzna tu:
https://elvisownia.blogspot.com/p/nick-w-komentarzu-instrukcja-graficzna.html