Nazwa alternatywna: White Nail Suit
Inne nazwy: White Stud Suit, White Pyramid Suit, White Square Nail Suit, White Diamond Suit
Linia/Seria: Karate Style / Checkerboard
Kolor wiodący: biały
Linia kolorystyczna: biała
Części kompletu: 1
Ilość elementów: 4
- kombinezon - biały, z poszerzonymi w szpic rękawami u dołu, z rozcięciem, bez guzików; przód i tył zdobiony metalowymi ćwiekami, w kształcie piramidek; nogawki z białą fałdą; zewnętrznie (do wysokości kolan) i wewnętrznie (trochę ponad kostkę), zdobione kaskadowo metalowymi ćwiekami w kształcie piramidek; w tyle rękawów (od wszycia aż po same krawędzie), dwa rzędy metalowych nap (piramidek); dodatkowo wycięcie na torsie wykończone rzędem nap tunelowych (przez które można przeprowadzić sznurówkę); kołnierz napoleoński, ozdobiony na brzegach takimi samymi napami jak reszta kostiumu;
- pasek - ciemno wrzosowa (liliowa) makrama; ze złotym wpleceniem i długimi frędzlami na obu końcach; na frędzlach złote, stożkowe korale; czasami również biała makrama;
Chustki dla publiczności: wrzosowe (prawdopodobnie także białe);
Projekt i wykonanie: Bill Bellew; IC Costume Co.
Używany na koncertach:
- w Sezonie 4 (od 26 stycznia do 23 lutego 1971 roku) w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane; patrz opis);
- w Sezonie 1 (od 20 lipca do 2 sierpnia 1971 roku) w Sahara Hotel w Lake Tahoe, NV (dokładne daty nie są znane);
- prawdopodobnie jeszcze na początku Sezon 5 (od 9 sierpnia do 6 września 1971 roku), ale najwyżej w pierwszych dniach, w International Hotel w Las Vegas, NV (dokładne daty nie są znane);
Opis:
Wzór na kostiumie został uzyskany za pomocą metalowych ćwieków w kształcie piramidek, czemu zawdzięcza swoją inną nazwę "White Pyramid Suit" (widać je dobrze na dużym zdjęciu poniżej). Natomiast nazwa "Pyramid" używana jest też jako główna dla dwóch innych jumpsuitów (białego i czarnego), znanych nam także jako "Butterfly" lub "Diamond", co dubluje się z kolejną nazwą dla "White Checkerboard Suit". Z kolei "Checkerboard" stosuje się również wymiennie do kostiumów "Butterfly". :) Wszystko z powodu kształtu nap w postaci piramidek lub diamentów* (jak kto woli), które wykorzystano w zdobieniach tych trzech kostiumów.
* W rzeczywistość metalowe ćwieki są w kształcie piramid schodkowych i w niczym nie przypominają charakterystycznych cięć diamentów.
W zasadzie wszystkie nazwy, jakimi opatrzono omawiany tu jumpsuit, występują także jako nazwy dla innych kostiumów. Jak zwykle w takiej sytuacji, generuje to wiele nieporozumień, zwłaszcza gdy czytamy jakiś tekst, w którym operuje się nazwami kostiumów, a w ślad za tym nie idą zdjęcia. Swoją cegiełkę do tego bałaganu nomenklaturowego dołożyła też firma B & K Enterprises Costume Co. (a jakże!). W swoim sklepie oba kostiumy "Pyramid" (czarny i biały) nazywała "Butterfly" (przez długie lata). Nie wiedzieć dlaczego, jakiś czas temu zmieniła nazwę białego kostiumu na "Checkerboard". :) Teraz to już mamy kompletną degrengoladę nazewniczą. :) Szkoda, bo nazwa "Checkerboard", była dotąd tą najlepiej identyfikującą omawiany tutaj kostium (najmniej mylącą go z innymi). Dodam jeszcze, że wszystkie trzy kostiumy były użytkowane przez Elvisa w tym samym czasie, w 1971 roku, co dodatkowo utrudnia identyfikację, gdy w materiale nie ma zdjęć.
Nie lepiej jest z nazwą "Nail", która pojawia się aż przy kilkunastu innych kostiumach (to prawdziwa plaga tego słowa w nazewnictwie strojów scenicznych Elvisa). Z kolei "Stud", przy trzech.
To tyle jeśli chodzi o zawiłości nazewnicze. Wspominam o nich aby nie było wątpliwości, który z kostiumów jest tu omawiany. :)
W jumpsuicie zastosowano białą fałdę, czyli w kolorze kostiumu. Z takim rozwiązaniem spotykamy się tylko w latach 1970-1972. Po tym okresie będą stosowane fałdy odmienne kolorystycznie w stosunku do użytego materiału.
Czy wybór kształtu użytych nap (piramid) był przypadkowy, podyktowany fantazją projektanta, czy celowy, nie udało mi się ustalić. Znamy zainteresowanie Elvisa starożytnym Egiptem oraz innymi kulturami, w których budowano piramidy (Majowie, Aztekowie itp.), lecz czy akurat ta tematyka była inspiracją do ich wyboru, nie wiadomo. Napy użyte do zdobienia kostiumu są odwzorowaniem piramid schodkowych, stosowanych przez wszystkie starożytne kultury, które w ogóle je stawiały. W zdobieniu stroju nie tylko użyto piramidowych ćwieków, ale z ich pomocą na nogawkach i rękawach utworzono piramidalny wzór (kostki były dodawane lub ubierane kaskadowo, co dawało taki efekt).
Co stało się z wrzosową makramą, nie udało mi się ustalić. W każdym razie na wystawach pokazywany jest zawsze bez. Ona była identyczna jak ta noszona do "White Knot Suit".
Jumpsuitu "White Checkerboard" nie znajdziemy w ofercie handlowej sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co. W zasadzie jest tam kostium o nazwie "White Checkerboard", ale nie ten (o czym wyżej już pisałam).
Wróćmy jednak do pasa. Mamy tutaj dziwną sytuację. Znanej ze zdjęć makramy nigdzie nie ma, ani śladu po niej też nie. Natomiast można trafić na informację o innej wrzosowej makramie. Co ciekawe, podaje się, że Elvis nosił ją na scenie. Tymczasem nie znam żadnego kostiumu, do którego miałby nosić tę makramę oprócz "White Checkerboard Suit" i "White Knot Suit". Ewentualnie jeszcze do "White Lace Plane Suit". Nie ma także żadnych dowodów faktograficznych.
Coś mi mówi, że chyba znowu zamataczono. W ostatnich latach na aukcji dwukrotnie pojawiła się liliowa makrama, która łudząco przypomina tę ze zdjęć Elvisa na scenie, w jumpsuitach wymienionych przeze mnie w poprzednim akapicie. Lecz nie znam żadnego obrazu, na potwierdzenie, iż pas ten faktycznie należał do Presleya, poza oświadczeniem Feltona Jarvisa, któremu rzekomo podarował go w latach 1970. Dziwne, jest makrama, której nie powinno być, a nie ma tej, która być powinna. No cóż, życie.
Nie chcę tu nikogo o nic posądzać, ale trochę to wszystko niewiarygodnie wygląda. Wyjaśnienia mogą być różne. Jedno, takie jakie przedstawił Felton. Inne, że wystawił jakąś trefną makramę, która wcale nie należała do Elvisa Presleya, niekoniecznie mając tego świadomość lub też, będąc tego w pełni świadomym, skorzystał z okazji, iż nie ma odpowiedniej jakości zdjęć i trudno będzie wychwycić różnice. Chociaż zakładam, że byłby na tyle inteligentny by zadać sobie trud i sprawdzić w jakich latach Elvis korzystał z liliowej makramy. Felton Jarvis podaje, że wszedł w jej posiadanie w latach 1970. Tymczasem Elvis używał liliową makramę w 1970 i 1971 roku, lecz nie tą, którą wystawił Felton.
Załóżmy, że pas jest Elvisa i nosił go na scenie. To by oznaczało, że nie wiemy o jakichś kostiumach z początków lat 70., do których ją zakładał. Później wydał wrzosową makramę Jarvisowi i w 1971 roku zrobiono kolejną (tą, którą znamy ze zdjęć). To bardzo prawdopodobna opcja. Elvisowi zdarzało się wydawać fragmenty swojej scenicznej garderoby, czym w 1973 roku omal nie doprowadził do zawału serca swojego kostiumologa i projektanta Billa Belewa, kiedy tuż przed historycznym koncertem satelitarnym zdążył upłynnić jedną pelerynę i dwa pasy od "White Aloha Suit", którego jeszcze nie zdążył nawet założyć. :)
Nie można też wykluczyć, że makrama ta była noszona przez Elvisa tylko prywatnie, co nie wchodzi w sprzeczność z oświadczeniem Feltona Jarvisa, który podaje tylko tyle, że Elvis nosił ją w latach 70., nie wspominając nic o scenie. To raczej fani starali się ją przypasowywać do różnych kostiumów.
Niemniej, skoro nie mam jej gdzie przypisać, gdyż nieznany jest jumpsuit, do którego rzekomo Elvis ubierał ją na scenę, to zrobię to w tym poście. Zwłaszcza, że jest bardzo podobna, wręcz jakby ktoś próbował ją zrobić na podstawie fotografii z koncertu Elvisa - raz kolor oraz identyczne frędzle ze stożkowymi tulejkami na końcach, a dwa w miejscach, gdzie w makramie Elvisa było złote, owalne wplecenie, tutaj umieszczono złote, metalowe owale. Aczkolwiek nie jest zrobiona ze sznurka, jak wszystkie makramy Elvisa, lecz z atłasowej tasiemki.
Felton Jarvis, po raz pierwszy wystawił makramę na aukcji w 2013 roku, w domu aukcyjnym Gotta Have Rock and Roll [dane aukcji: Lot #14: Elvis Presley Owned & Worn Purple Macramé Concho Belt; kwiecień 2013; Minimum Bid: $3,000.00; Estimate: $5,000 - $7,000; Auction closed on Saturday, May 4, 2013, Final Bid: $3,630.00], gdzie została sprzedana za 3.630 dolarów.
Po raz drugi pojawiła się na aukcji trochę ponad rok później, w domu aukcyjnym Heritage [dane aukcji: LOT #89317, Elvis Presley Owned and Worn Macrame Concho Belt (1970s); 2014 August 23 Entertainment & Music Memorabilia Signature Auction - Beverly Hills #7092; brak danych odnoście ceny minimalnej, spodziewanego przedziału sprzedaży], aczkolwiek brak informacji czy i za ile została sprzedana.
P. S.
Tradycyjnie prośba, nie mam zdjęcia tyłu kostiumu, więc gdyby ktoś miał ... :)
* *
*
Ex Post
Ostatnie ustalenia (26 maja 2019 roku):
Od listopada 2018 roku, praktycznie do dziś, firma B & K Enterprises Costume Co. przeorganizowuje swoją stronę sklepową (po raz kolejny). Poszerzyła również swoją ofertę o kilka kostiumów Elvisa znanych ze sceny, których dotąd nie miała. Między innymi dodała replikę "White Checkerboard Suit" (patrz zdjęcia).
Oprócz kostiumu pojawiła się także replika liliowej makramy, jaką znamy z występów Elvisa na scenie w tym właśnie kostiumie oraz w "White Knot Suit". Trudno mi powiedzieć na ile makrama jest zgodna z oryginałem, gdyż ten na zdjęciach ze sceny nie jest zbyt wyraźny. W każdym razie szerokość i układ się zgadza, kolor mniej więcej też, aczkolwiek trudno ocenić wzór splotu (patrz zdjęcia). W oryginale środkowa część była wykonana ze splotu złotego sznurka, podczas gdy w replice zastosowano złote, ażurowe tulejki.
Szkic projektowy kostiumu "White Checkerboard Suit". Chociaż szkic jest ucięty i nie widać podpisu, to z całą pewnością został wykonany przez Billa Belewa, projektanta i kostiumologa Elvisa
Replika kostiumu "White Checkerboard Suit" oraz liliowej makramy, którą znamy z występów Elvisa w tym kostiumie, ze sklepu firmy B & K Enterprises Costume Co.
Pas "Blue Macrame" (prawdopodobnie oryginał), który Elvis pierwszy raz założył do jumpsuitu "White Knot Suit" (Elvis miał takie dwa: w wersji niebieskiej i jasno liliowej). Na jedynych zdjęciach z występów w "White Checkerboard Suit" jakie znamy, ma na sobie jego liliową wersję (niestety nie mam zdjęcia liliowej makramy, dlatego załączam niebieską)
Wrzosowa makrama, ale nie ta od "White Checkerboard Suit", tylko od nieustalonego kostiumu, do którego Elvis nosił ją w 1970 roku (patrz opis). Wizualnie i kolorystycznie jest bardzo podobna do tej od "White Checkerboard Suit". Zdjęcie makramy oraz list autentyczności (LOA) od Feltona Jarvisa, któremu Elvis miał ją podarować
Aż głowa boli, gdy próbuję nazwy tych kostiumów przetłumaczyć na język polski. Ktoś miał niesamowite pomysły, ale jakoś trzeba je było nazwać.
OdpowiedzUsuńZ nazwami jest totalny miszmasz. Są nazwy, które nadał projektant, Elvis, jego otoczenie, fani, sklep, muzeum. :) Zwykle każdy inne. Wiele różnych kostiumów ma te same nazwy. Po drugie jedne są odzwierciedleniem zdobienia, inne miejsca, charakterystycznych zdarzeń, zainteresowań Elvisa, koncepcji projektanta, skojarzeń fanów itp.
OdpowiedzUsuńCHyle czoło.
OdpowiedzUsuńTylko moja skromna uwaga. Sezon w Tahoe trwał do 2 sierpnia 71.
Co do tego stroju fotki są napewno z vegasa '71 zima. Z ksiązki fashion to the king tak wynika. Znajde date to dam znak ale chyba 30.01.71.
Natomiast to co widąć to data wydania fotki. I tu dla mnie to 26.02 a nie 26.07. widzę dwójkę a nie siódemkę ale moze jestem ślepy.
A tak, pod podpisem zdjęć zrobiłam błąd, nie wiedzieć czemu wpisałam 3 sierpnia. Dzięki! :)))
OdpowiedzUsuńNo ja też widzę 26 luty, ale niektórzy błędnie odczytują 26 lipca. Pewnie dlatego, że 26 lipca Elvis występował, właśnie w Lake Tahoe, a 27 lutego już nie. Pewnie te osoby nie zwróciły uwagi na wytłoczona datę.
Moim zdaniem Felton dostał ten pasek w latach 70-tych a nie w 1970 roku. Nie pamiętał dokładnie roku. Dlatego pisze nie 1970 a 1970's.
OdpowiedzUsuńWięc mógł El wystąpić w 1971 a pasek dac mu później. I wszystko by się zgadzalo:)
Zgoda, co do lat siedemdziesiątych, ale nie zmienia to faktu, że to dwie różne makramy. Tej, którą wystawił Felton nigdy nie widziałam u Elvisa, ani prywatnie, ani na scenie (co oczywiście o niczym nie świadczy). Może Elvis szybko się jej pozbył, a potem używał tej drugiej. Trudno będzie dojść. :)
OdpowiedzUsuńPod wpływem Twoje wpisu jeszcze raz przeanalizowałam pismo Jarvisa i przeredagowałam końcówkę. On tam nic nie wspomina o tym, by Elvis nosił ją na scenie, to dopiero ludzie zaczęli ją podpinać do różnych kostiumów. Poza tym zasugerowałam się rokiem 1970 z pierwszego zdania listu uwierzytelniającego Jarvisa. Dzięki. :)
OdpowiedzUsuń